“survival gear lijst geschiedenis kanaal alleen overlevingsuitrusting lijst”

Deze week spelen evenwel Bekende Vlamingen tegen elkaar, ten voordele van één of ander verondersteld “goed doel” (het jaarlijkse hoogfeest van Music for Life). Er zullen ondertussen wellicht al 1 miljoen goede doelen zijn in Vlaanderen en ik overweeg me zelf ook kandidaat te stellen gezien mijn talrijke erfelijke karakteriële gebreken.
Bevend haalde ze adem. Ze stond op kousenvoeten, haar hakken lagen beneden in de woonkamer. En nu? Zachtjes naar beneden sluipen of de confrontatie aangaan? Ongewapend? Ging ze echt zo stom zijn? Een flard van haar droom kwam terug, het gevoel in een horrorfilm te zijn beland. De heldin die altijd het domste deed, de trap opliep in plaats van het huis de rug toe te keren, ook al was het duidelijk dat er boven geen vluchtwegen waren. Ging ze écht dat cliché zijn?
De mensen die op deze manier naar de zee kijken, zo komt het me voor, wenden anderen en in de eerste plaats zichzelf (dat is nog het ergste!) slechts wat voor. Ze houden vol een blik te hebben geworpen op het mysterie van de oneindigheid. Huis-aan-huisverkopers van natte dromen en uit de handel genomen stofzuigers. Zo oordeel ik genadeloos over hen.* Ik wed dat hun hoofd vol zit met heel tastbare beelden van ondergaande zonnen of schepen die van hen weg of naar hen toe varen. Alles op heel nabije afstand, zo ver is de zon ten slotte niet verwijderd. En die zon is niet ronder dan de eerste de beste speelbal waarmee kinderen hun spieren oefenen, en haar kleur verschilt amper van die van maïs, gerijpte tarwe of de hoofdkleur van de Spaanse vlag.
Algemene conditie Er zijn een aantal punten die je wekelijks kunt controleren om een goed beeld van de conditie van je Staffordshire Bull terrier te krijgen, problemen op tijd te kunnen signaleren en adequaat op te treden. Voor al deze punten geldt dat je van tevoren moet vaststellen wat normaal is voor je hond. Pas als je al deze dingen regelmatig controleert leer je de normaalwaarden kennen voor je hond. Alleen dan valt het je op wanneer er iets afwijkends gebeurt. Dus bestudeer je hond en leer hem kennen.
Meyago ging opnieuw door zijn dossier. Minaars en minnaressen, van de laagste regionen tot de hoogste standen. Gezonken schepen, gezonken ladingen, scha­duw­levens, onderschat vanwege zijn geslacht. Goud, graan, opiaten, slaven, exotische diersoorten, ver­boden literatuur. Een man zonder onderscheid: Oba, Kiteh, Lleroh, Timbesh, Gehina. Ze schoot over de namen van bedpartners, zijn handlangers (veel Oba-vrouwen, vooral voor het smerige werk) leveranciers, afnemers.
Gelieve mij geen woorden in de mond leggen die ik nooit gezegd of gesuggereerd heb. Ik reageer op het naïve idee dat er in de verre toekomst een weg is naar ultiem en glorieus levensgeluk. Ik maak daarbij duidelijk dat het verstandig is om in te zien dat het gevoel van gelukkig zijn vanwege het bereiken van doel A net zo lang duurt tot de behoefte om doel B te bereiken zich voordoet. Voor doel B geldt dezelfde relatief korte duur van het gelukkig voelen, want ook nu weer klopt de drang om doel C te halen al gauw aan de deur, etc. Op die manier gaat het je hele leven door (tot het moment dat je dood gaat). Het leven zou je dus kunnen zien als de uitkomst van de hele reeks bereikte en niet-bereikte doelen die een persoon zich heeft gesteld, en dan zeg ik helemaal niets over een eventueel doel van het leven. Ik ontdoe enkel het idee dat levensgeluk neerkomt op het behalen van één welbepaald doel in de verre toekomst van haar mysterieuse jasje. Dat wil helemaal niet zeggen dat we geen lange termijn doelen mogen stellen, dat wil enkel zeggen dat we lange (en korte) termijn doelen moeten zien voor wat ze zijn. Niet minder, maar zeker ook niet meer.
35. Het model van Ulrich Libbrechtlengte van die persoon (hoewel heel lange mensen meestal wel wat meerwegen dan een vergelijkbare kleinere persoon, vandaar quasivariabel).De Body Mass Index (BMI) van een mens is dan weer niet-onafhankelijkvan lengte of gewicht, aangezien er een relatie is tussen de BMI en zowelde lengte als het gewicht. Net zoals de onafhankelijkheid van lengte engewicht niet helemaal terecht is, zijn ook Energie en Informatie onlos-makelijk met elkaar verbonden. Energie is geen energie als die zich nietin een of andere vorm van informatie kan manifesteren. Energie enInformatie dus als variabelen (of begrippen) waarmee we onze wereldzullen proberen te beschrijven.Laat ons via een illustratie van Libbrecht zelf toelichten wat hij met ener-gie en informatie bedoelt. Hij gebruikt graag het beeld van de plantStinkende Gouwe om zijn basisgedachte te beschrijven. Daarbij geeft hijaan dat de ontwikkeling van de plant als energie in beweging kan wor-den gezien. Een plant neemt zonlicht op. Een plant is energie gevat ineen ‘plantenlichaam’. Door het zonlicht gaat de plant groeien en evolu-eren.8 Zonder energie (van de zon) geen evolutie van de plant.9 Die evo-lutie van de plant vertoont een verandering van de vorm (zie tekening).De vorm is de “in-forma”-tie (van het Latijn informare, vormgeven).8 Chemosynthese, waarbij een organisme bij afwezigheid van zonlicht koolstof kan assi- mileren, buiten beschouwing gelaten.9 Het groeiproces van een plant mag evenwel niet volledig toegeschreven worden aan de zon. De genetische code van de plant, die eigenlijk de plant definieert, is verantwoor- delijk voor de mogelijkheid tot groeien met zonne-energie. 25
‘Berend?’ vroeg hij opnieuw, maar zijn adem stokte in zijn keel. In de keuken, op de grote RVS werktafel, lag een enorme hoeveelheid vlees. Het moest bijna al het vlees zijn wat ze nog in de slagerij hadden en het was zo goed als volledig aan stukken, totaal onbruik­baar.
Technieken, rituelen en mythologie vormen één geheel. Al die aspecten getuigen van de praktische ingesteldheid van de eerste mensen. Zij waren niet op zoek naar waarheid maar naar concrete oplossingen voor concrete problemen met betrekking tot de primaire levensbehoeften: voedsel, dieren, planten en het materiaal voor de werktuigen. Wanneer deze interesses verwezen naar zaken die voordien niet de aandacht hadden getrokken zoals de stand van de hemellichamen, dan verbreedde zich de belangstelling. De kijk-grijp coördinatie was de basis van het rationeel denken: de hefboom, waarbij je van tevoren kan weten wat er aan de andere kant gebeurt als je de éne kant in beweging brengt, was ongetwijfeld de bron van de mechanica. De primaire conceptualisatie berustte op het zien en voelen hoe iets werkt. Latere wetenschappen vergden meer ervaring: je kunt bij gisten, koken en brouwen niet zomaar zien wat er gebeurt. In de chemie ontwikkelde zich dan ook het idee van krachten en geesten. Een absoluut onderscheid tussen descriptieve en verklarende kennis is er echter niet: de kennis blijft grotendeels op het niveau van de beschrijving (dat geldt zelfs nog grotendeels voor Aristoteles’ wetenschappelijke studies). Classificaties van de levende wezens leidden wel tot een begin van biologie. Wezens konden onderscheiden worden van levenloze voorwerpen en deze beide van bewegingen of handelingen. En mensen konden ook gebeurtenissen die ze konden voorzien afzonderen van deze waarvoor ze beroep moesten doen op een magisch ritueel.
Ja ben het met je eens BD, er broeit iets, het volk weet alles en dat weten de politici óók. Vooralsnog denk ‘k dat wanneer er grootschalige ongeregeldheden komen dat deze uit Duitsland maar meer vanuit Frankrijk worden geïnitieerd. De Fransozen hebben een veel grotere actiebereidheid dan de getraumatiseerde Duitsers die nog met het schuldcomplex lopen van het Nazisme, enfin er voor de authentieke Nederlanders niet veel meer over dan afwachten….
De wetenschapper Darwin had hierop een heel andere kijk. Ook als grondlegger van de evolutieleer beweerde hij dat alle levensvormen op aarde gemeenschappelijke voorouders hebben. Een soort kan maar overleven wanneer het zich weet aan te passen aan de leef-omstandigheden.
‘In de oude tijden, toen de Eerste Mensen nog in leven waren, was dit soort technologie – onder andere – cruciaal voor het bouwen van de zes manen die rond Isomé hangen. Nu zou het de Gehina volledig over­bodig maken voor een Kiteh-administratie. Het kan de Kiteh en de Timbesh helpen om rapportages binnen enkele minuten te verwerken en te koppelen. Op manieren die onmogelijk zijn voor menselijke her­senen. Zelfs als je een hele zaal vol Gehina hebt.’
3. de jagersmythologieën waren zo toegespitst op de jachtdieren dat een nieuwe kijk op planten uitgesloten was. De kennis betrof de jacht (en de oorlog) en al wat ermee samenhing. Ook de ontwikkeling van nieuwe technieken gebeurde vermoedelijk in eerste instantie met betrekking tot de jacht. Grondige aanpassingen van de kennis en de mythologieën, op basis van veranderingen in de levenscondities, waren alleen mogelijk daar waar er nog een ‘gezonde’ balans of mix was tussen mythische elementen die naar dieren verwezen en elementen die naar planten verwezen. Elders, daar waar de jacht dus overheerste, werden wijzigingen aan de mythologieën als dissidente goddeloosheid afgedaan en die dissidenten maakten amper een kans het publiek maken van hun voorstellen te overleven.
Tot iedere soort van sociale orde behoort een systeem van voorzieningen onderhouden dóór de mensen vóór de mensen. Dingen worden eenvoudigweg verstrekt in ruil voor lidmaatschap. Zoals er voor iedere familie of groter sociaal verband een tegenhanger zal zijn die de vrijheid verwoordt – b.v. zoals een zwerver tegenwicht biedt in tegenstelling tot sociale zekerheid – zal er ook interaktie zijn tussen de systemen. Het systeem zal de vrije mensen verleiden deel te nemen door gratis voorzieningen, terwijl de vrije mensen het systeem alleen maar tolereren als ze ook vrij zijn niet deel te mogen nemen. Het is de complicatie van de menselijke psyche die geen enkele inperking van alternatieven tolereert. Kultuur verlangt naar de vrijheid van de natuur die geformuleerd is als het paradijs. Aan de andere kant heeft vrijheid in het paradijs niet veel betekenis zonder de toestemming de kultuur van het plukken van de verboden vruchten der kennis te mogen genieten. God heeft alleen betekenis als het ons is toegestaan te handelen alsof we Hem zijn. Het ideaal zal altijd, per definitie onbereikbaar zijn, maar altijd willen we de machtsillusies genieten denkend dat we ons doel bereikt hebben en verder niets meer nodig hebben. Sommigen beweren dat vrede alleen bij gratie van het eerste is gegeven, anderen houden staande dat vrede alleen maar met het laatste ontstaat. De waarheid is dat het leven gedefiniëerd is door de vitaliteit van de vreedzame coëxistentie. De neiging ten koste van anderen te gaan mag dit niet verdoezelen. 
Toen ik ontdekte dat moeder de opnamen weleens liet herhalen, zeker in de periode dat vader boven Nemesis6 hing, was ik oud genoeg om het zonder zijn wekelijkse berichtjes te stellen. Ik wist dat hij altijd terug zou komen.
Na de oorlog zijn vele van deze toestellen gebruikt door diverse landen na in beslagname van Duitse voorraden. Zo bezat Noorwegen 17 toestellen, Joegoslavië meer dan 36 en Groot-Brittannië zelfs 60 van deze toestellen.
De eerste klap smeet haar tegen de gordels. Het staal van het chassis schreeuwde met een gierende uithaal nadat de voorwielen met de tweede klap in aanraking kwamen met de overgebleven rand van de muur. De wereld werd een buitelende warboel waarin ze als een stuk dood vlees heen en weer werd geslingerd tot de derde klap op het zeewater alles in diepe duisternis dompelde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *