“overlevingsuitrusting mysterie doos coole hightech overlevingsuitrusting”

Alleen met de moeder probeerde Samuel iets te bedenken om te zeggen. Voor hun vertrek, hadden Gaetan en hij alle mogelijke scenario’s proberen uit te werken. Geen ervan had hem voorbereid op de vrouw die tegenover hem zat. Druppels zweet vormden zich op zijn voorhoofd, hij durfde ze niet weg te vegen. Hij voelde zich gevangen in dit huis van opgelegde net­heid, van afgedwongen angst. ‘Ik ga eens zien of ik Gaetan kan helpen,’ zei hij. Het verbreken van de stilte hielp niet om zijn zenuwen onder bedwang te krijgen. Toen hij wilde opstaan, greep de vrouw naar zijn hand.
Waar ook iedereen het over eens is: dat iedere vergadering wordt geopend en gesloten met een gebed, hoe slecht die vergadering ook is voorbereid en hoe belachelijk die ook verder verloopt of wordt getraineerd en hoe er ook tijdens die vergadering wordt gelogen. Zo hadden we de afgelopen week twee vergaderingen over maternale sterfte (= sterfte in en vlak na de zwangerschap): eerst op zaterdag een vergadering om na te denken over drie gevallen van moederlijke sterfte in de zwangerschap (in ons ziekenhuis, het afgelopen half jaar). Die vergadering was een voor-vergadering voor een definitieve vergadering van de woensdag erna toen op Regionaal Niveau een onderzoeksteam uit Bolgatanga kwam horen wat er was misgegaan en wat er voor verbeterpunten waren. De vergadering van woensdag verliep nog chaotischer dan die van de zaterdag ervoor: Het hoofd van de verloskundigen, die de casussen zou presenteren zei tijdens de definitieve vergadering ineens dat ze de verslagen niet goed kon lezen, en toen was de assistant-matron (plaatsvervangend verpleegkundige directrice) de bok: die moest geheel onvoorbereid en amper op de hoogte van verloskunde ineens uit diverse dossiers een verhaal uit de mouw schudden dat alle fouten die er waren gemaakt verhulde. Daarin slaagde hij niet en hij kreeg een reprimande omdat hij zijn presentatie niet goed had voorbereid. En de verloskundige loog dat we een protocol hadden voor de behandeling van hoge bloeddruk in de zwangerschap. Daar had ik wel naar gevraagd, na de voorbereidende vergadering van zaterdag, en ze had steeds gezegd dat ze het me zou geven, maar de dag na de vergadering van woensdag kwam eindelijk het hoge woord eruit: er was helemaal geen protocol. Nu heb ik dat gemaakt. En eind januari wordt dat dan ingevoerd. Zo komt er toch wat goeds uit zulke vergaderingen voort.
Op het beeldscherm voor me zag ik hoe de gevangenen stuk voor stuk vanuit hun cel naar de loden capsules in het laadruim werden geleid door Lars, die nu een handje uit de vloer was dat zich om hun enkel klemde.
Voor de ziel is het lichaam als een huisdier of een beest in het circus dat kan en moet worden afgericht, beloond en geaaid voor het gehoorzaam en braaf zijn. Om een of andere orde in het leven te houden moeten in het bijzonder mensen die op zichzelf leven met de sociale zekerheid, op hoge leeftijd verkeren of als student of als een zich heroriënterende volwassene leven, zichzelf belonen voor het respekteren van de God van de Tijd door het eten van een koekje voor het regelmatig pauzeren of het nuttigen van een behoorlijke maaltijd voor het afmaken van je werk of voor het uit bed komen. Zonder een gepaste bekrachtiging zal het lichaam een obstinate diktator zijn waarmee men niet alleen de lichamelijke gezondheid verliest, maar ook het geluk en de vrede van de ziel bederft middels een manier van denken die vol is van lust en rebellie. Soms is een semi-psychotische vlaag van angst en verstandsverbijstering eenvoudig verholpen door trouw aan de dagorde te bekrachtigen. Het fundamentele belang van deze volwassen strategie missend kunnen mensen lange tijd in de spreekkamers van analytische therapeuten, psychotherapeuten, doktoren, en alternatieve genezers ronddolen alleen maar om in te zien dat ze hun eigen tijd moeten behartigen. Het zit ‘m in de politiek van de standaardtijd om voor werkgelegendheid in de afdeling van de gezondheidszorg te zorgen door het scheppen en handhaven van afhankelijkheid van politiek gefixeerde dualistische en opponerende noties van de standaardtijd die draaien op de secundaire winst van het stilzwijgen van de eenvoudige basis strategieën van gezondheid. In het bijzonder kan de politieke arena zelf de perversie illustreren van de secundaire winst, complete veldslagen leverend in het parlement of marathonzittingen houdend waarbij alle normen van het menselijk fatsoen en de zelfbeheersing worden overschreden. Geen leek kan zich meten met de uitzinnige kultuur van politiek vergaderen, feesten en converseren naar hartelust alsof het een middeleeuws bacchanaal of een studentensociëteit betreft. Dit soort van mis-representaties van de civiele kultuur schept het probleem waar het tegen vecht: de vervreemde geïsoleerde waanzinnige die niet langer het ondoorgrondelijke en onbeheersbare van politieke tijgers en leeuwen kan begrijpen, ermee kan sympathiseren of het kan belichamen. Dit in gedachten houdend is het niet moeilijk te begrijpen waarom vele mensen de beheersing verliezen met het bestaande juridisch-economische politieke paradigma en intellectueel verdrongen eindigen in klinieken en parkbanken als zwervers en schizofrenen. Eenvoudig wijzen op ieders individuele verantwoordelijkheid zal de samenleving niet bevrijden van de verantwoordêlijkheid zorg te dragen voor een orde waarbij allen een eerlijke kans hebben zich succesvol aan te passen. Het criterium van politieke breedsprakigheid kan onmogelijk stand houden en heersen als een leidend principe voor de gewone man. Voor de gewone man kan geen monopolie op de spraak worden getolereerd maar slechts een gezond begrip en vertoog van een algemeen idee van wereldorde gelden. Het politieke zoals het is mag er zijn, maar kan er niet in mislukken een voorbeeld te vormen van het objectieve en de orde van de politieke aktie. Dit alles behoort tot de bijkomstigheden van de wetenschap van het bekrachtigen van menselijke lichamen terwille van de gehoorzaamheid aan de inwonende ziel en zijn loyaliteiten. 
Het onderzoek volgens deze twee modellen is verschillend van aard en de resultaten zijn ook niet altijd gelijklopend. Modellen die betrekking hebben op grootschalige processen (met name de hersenen in hun geheel) lijken veelbelovender dan de modellen die zich concentreren op elektrochemische veranderingen in de hersencellen [2].
Ook de hardnekkige poging om de zogenaamde linkervleugel van de nog steeds christelijke partij CD&V (voorheen CVP), het Algemeen Christelijk Werknemersverbond (ACW, sinds 2014 beweging.net) los te weken van die partij, bleek een misrekening. Die pogingen dateren reeds van 25 jaar geleden, vanaf de beginjaren van de Vlaamse socialisten als afzonderlijke partij, zo rond 1975. De electoraal opportunistische uitspraak van de eerste voorzitter, Karel Van Miert (overigens een zeer verstandig en integer man), “Wij zijn christelijker dan de christendemocraten!” verleidde hooguit een paar ACW-ers. Misschien maar goed ook, je riskeert je eigenheid te verliezen. Miltante ACW-ers voelen zich beter bij de groenen (ook deels christelijk) of de PvdA (met ook een pak mensen van zuiver katholieke afkomst en met een neiging zich als halve missionarissen te storten op paternalistische of caritatieve ontwikkelingshulp).
Ophalen van Ouagadougou, in het buurland Burkina Faso, is nog het makkelijkste. Al is het niet makkelijk te bedenken dat een gepensioneerd specialist wel graag in een geriefelijke auto zit wanneer de route vier uren over een hobbelige weg voert. Maar om hier de gasten onder te brengen in het Guesthouse, ze dan alle dagen van lekker eten te voorzien, en van water en stroom, en voor hen de airco in werking te krijgen al voordat ze er zijn en dan ook nog zonder gemopper op tijd drinkwater en WC papier voor hen te kopen, nauwelijks één van die dingen gaat automatisch goed.
Wat betreft klagen geldt als eerste vraag: heeft men het recht te klagen? Er bestaat een verschil tussen hysterie en onthulling. De hystericus heeft behoefte aan aandacht, maar onthult niet wat de ware boodschap is. Dit is pathologisch. De ware klacht is degene die het belang van de ziel onthuld. De hystericus pleitend voor de gehechtheid aan het tijdelijke van het één of andere is een onterechte klager. In plaats van zelf te handelen kunnen diegenen neurotisch over het onvermogen de vrijheid van keuze te verdragen, beschuldigen en projecteren. De anderen worden soms beschuldigd en/of zelfs God genoemd, alleen maar om te ontsnappen aan het zelfverantwoordelijke. Klagend, schijnt de behoefte van de ziel te bestaan uit het krijgen van aandacht. Natuurlijk is het de ziel, de reflektie van gerechte zelfherinnering die aandacht behoeft, maar we lopen telkens in dezelfde valkuil. Het loopt er altijd op uit dat men de show steelt en men berouw heeft als het feestje ten einde is. Het is eenvoudigweg zeer moeilijk niet verstrikt te raken in een éénrichtingsverkeersstraat die op zichzelf ‘heilig’ kan zijn, maar de duivel blijkt te wezen die de rest van de heiligheid te niet doet(afb.). Dus moet de conclusie luiden dat de klacht ter wille van enkel de aandacht moet worden herkend als zijnde onrechtgeaard. Aan rechtgeaard klagen is een complexiteit van oorzaak en gevolg te onderkennen die werk in één of andere opzicht inhoudt. Het begin van dat werk kan bitter zijn naar zijn materiële gevolg: de materie is in wanorde. De symptomen accepterende biedt de behandeling die tot herstel van de orde leidt ruimte voor de vrede-scheppende ziel in een gezond kontakt met de materiële natuur: men draagt de gevolgen, de ziekte is genezen en de vrijheid van keuze is hersteld. Een goede arts zal altijd zeggen: ik kan helpen en bevorderen, maar de genezing wordt volbracht door de ziel zelf.  
Lieven stond als eerste terug bij de voordeur. Voorzichtig keek hij om het muurtje de gang in. ‘Kom,’ fluisterde hij, en geruisloos liep hij naar buiten. Zohra volgde hem. Op hetzelfde moment ging er tegenover hen een deur open.
De neiging bestaat de daarbij behorende klachten en symptomen in een ziektekader te plaatsen als een afwijking of een stoornis die vraagt om een diagnose en symptoombestrijding. Het gevaar schuilt er dan in dat de klachten worden gereduceerd tot een ziekte. Dan komt de aandacht meer te liggen op het pathologische dan op het gezonde stuk van de persoon.
Ik hoorde het geluid weer: volgens mijn audio­sen­soren leek het gekraak het meeste op de linker voet­stappen van Meneer als hij die Italiaanse schoenen droeg die hij een jaar eerder bij de duty-free van de ruim­te­­haven had gekocht. Ongeveer 30 procent over­eenkomst. Maar minder dan 1 procent kans dat Meneer het was.
Ghana is, anders dan Nederland, nog steeds in de Kerstsfeer, op 30 december kun je iedereen nog gewoon een Merry Christmas toewensen en overal staan nog Christmasboxes om je fooi in te doen. Overal klinkt nog Engelse Kerstmuziek, ook hier op het vliegveld.
Gedachten aan de gebeurtenissen van deze avond spookten door haar hoofd. Ze dacht aan de dronkenlap, het meisje op het perron en vooral aan Heinrich. Ze miste hem, miste zijn rechtschapenheid, zijn opoffe­ring, zijn behulpzaamheid. Hij was een goed mens, voor zover ze dat in hun korte samenzijn kon beoor­delen.
In de volgende hoofdstukken zal ik jullie proberen duidelijk maken welke elementen je zeker in een overlevingskit moet stoppen, naast deze elementen moet je ook zelf je overlevingskit verder aanpassen aan je omgeving.
Afhankelijkheid van gezag van buitenaf zal tot konflikt leiden met de volwassen optie. Men moge dan niet volwassen zijn op alle levensterreinen, maar de optie is er altijd. De regels breken kan worden beschouwd als een roep om gezag van buitenaf zoals iedere burger zich wellicht herinnert met b.v. tussenkomst van de politie. Maar adolescenten die het biologisch ontbreekt aan rijpheid, zullen zich moeten onderwerpen aan het gezag van de ouders. De ouder is verantwoordelijk voor jeugdigen tot 21 jaar. Ontwortelde jeugd zou behoorlijke leiding moeten krijgen van een begeleidingsdienst of onder wettelijk verplichte zorg moeten worden geplaatst.
Het werd er niet bij verteld, maar ik zou me uitgebreid moeten gaan inlezen in alle eisen die er in Ghana aan een ziekenhuis worden gesteld en hoe de procedure is als het nieuwe ziekenhuis dan ook door het ziekenfonds van Ghana zou willen worden erkend als instelling
Ik heb nu al weer een aantal keer buiten geslapen om mijn nacht spullen te testen. Mijn eigen donzen slaapzak bleek opnieuw bijgevuld te moeten worden. De geleende slaapzak voldeed wel, maar ik had het koud omdat mijn luchtbedje me dons niet voldoende isoleerde.
Er zijn een aantal overlevingskits op de markt die klaar voor gebruik zijn. En veel van die kits zijn zeer goed bedacht, spijtig genoeg is er ook een deel die een puur commercieel doeleinde hebben. Het onderscheid tussen deze kits maken is niet altijd evident. Nochtans vind ik het interessant om deze toch even in detail te bekijken om ideeën op te doen voor je eigen kit. Experten hebben dikwijls lang nagedacht over welke onderdelen toe te voegen in overlevingskits. Hun kennis over het onderwerp mag dus zeker niet verwaarloosd worden. Er bestaat een Amerikaanse site: http://www.equipped.com dat een overzicht geeft van een groot aantal commerciële kits die er wereldwijd bestaan.
En ik kon me dus af en toe thuis weer nuttig maken. Zelfs heb ik nog een middag geholpen bij de verbouw van het Dorpshuis / kantine van Korfbalclub De Hoeve. Kruiwagens vol tegels en kruiwagens vol zand kruien. Maar voor een keer wel leuk om te doen. Het is van onze dorpsgenoten, die veel drukker zijn geweest dan ik met dit project, en voor een belangrijk deel als vrijwilliger, een hele prestatie, vind-ik. We hopen dat in maart of april alles klaar is en dat het gebouw dan helemaal in gebruik kan worden genomen.
De laatste tijd speel ik veel First Person Shooters. Call of Duty: Advanced Warfare, Medal of Honor: Warfighter, Battlefield 3/4. Prachtige games, waarbij vooral de single-player verhaallijn je meesleept in een verhaal van dood en destructie, aangericht door jou en je team-maten. Het (per ongeluk) doden van burgers wordt niet getolereerd (tenzij je het befaamde No Russian level van Modern Warfare 2 speelt), maar verder bekommer je je eigenlijk weinig over de destructie die je achter je laat, zolang je de missie maar succesvol afrondt.
Warm/ koud Buffet. Keuze uit 2 soorten soep: Tomaten, groente -, kippensoep Keuze uit 2 warme gerechten: Gehaktballetjes met satésaus. Varkenshaas met champignonroomsaus. Zalm met zoete vissaus *Huzarensalade
Een ‘psychopathische persoonlijkheidsstoornis’ is de benaming en omschrijving die voorheen gegeven werd aan de persoonlijkheidsstructuur of -stoornis die tegenwoordig beter bekend is als de ‘antisociale persoonlijkheidsstoornis.’ Dit betreft een persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie die zich in baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt. Deze antisociale persoonlijkheidsstoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door antisociaal en impulsief gedrag.
En van het ene op het andere moment werd ze warm. Het was alsof iemand van achteren de armen om haar heen sloeg, haar tegen zich aan koesterde en haar compleet injecteerde met een weldadige, liefdevolle gloed die door haar hele lichaam trok, van kruin tot voeten. Ze hield abrupt op met huilen.
Indertijd had ik instrumenten meegenomen voor verloskundigen. En die werden toen maar niet opgehaald. Vanmorgen is ten slotte toch de laatste midwife geweest en heeft de laatste setjes spullen betaald en meegenomen. Dus ik heb mijn geld terug.1000 euro = 2500 cedi. Tegen de normale op Internet te vinden koers.
Voor de definitie van de waarheid is er overeenstemming nodig. Men moet een team vormen en saamhorig zijn. Een nieuwe (wereld)orde in overweging nemende is het meest waarschijnlijke geschrift van overeenstemming het (engelse) woordenboek. Wetend waar men over spreekt is er de kracht en het gevaar van een groepsego. Ego scheidt zichzelf als een kultureel specifiek iets af in verzet tegen anderen. Het is geïdentificeerd met het lichaam, een uniform, een geschrift, een stijl van viering etc. Het ego is zelfachting van de bemiddelaar tussen de ziel en de stoffelijke werkelijkheid (afb.). Geïdentificeerd met de materiële doelstelling en de plicht van het bemiddelen van het belang van de ziel vergetend wordt het vals en gevaarlijk. B.v. in het belang van de filognosie kan men een voorstel doen voor een nieuw ontwerp voor een klok. Maar voor de werkelijkheid van de ziel moet men eerlijk zeggen dat een dergelijke materiële onderneming voor een individu die de zaak zeer wel aankan met een normale klok en kalender als het aankomt op het regelen van alternatieven van tijdbeheer (zie tabellen), niet nodig is. Het materiële effect op de tweede plaats zettend is het belang van handhaving ter wille van de ziel gegarandeerd en het gevaar van de gewelddadige valsheid van het ego omzeild.
Eigenlijk weet ik al zeker wat het volgende antwoord zal zijn. Het antwoord zelf maakt niet eens meer verschil; het hoe zal de doorslag geven. Ik slaak een mentale zucht terwijl ik mijn open blik vol genegen­heid op zijn plek houd. Ik weet dat ik een grote, complexe prijs betaal voor mijn plannen, maar het zou zoveel… beter te dragen zijn als dit niet een van de aflossingen was.
Fysiek contact tussen mensen wordt blijkbaar steeds problematischer gemaakt. Steeds meer en meer moet je op je tellen gaan passen wanneer je fysiek in contact komt met andere mensen. Stilaan wordt fysiek contact met anderen hoe dan ook “potentieel misdadig” en onderhevig aan willekeurige verdachtmaking. Het risico om bij toevallig fysiek contact met een onbekende of juist een ons al te bekende persoon, opgescheept te zitten met een klacht, een boete of maandenlange juridische miserie, wordt met de dag groter. Het is zeer de vraag wie daar nu eigenlijk beter van wordt. Finaal installeren net die querulerende mensen die ook steeds haantje de voorste zijn om te klagen over de verkilling en de verzuring van onze samenleving of over de voortschrijdende vereenzaming, een sfeer waar elke fysiek contact tussen mensen meteen verdacht kan worden gemaakt. De uitdrukking die aan misdaadbestrijding wordt gegeven, wordt op de duur wel angstwekkend ambigu. Met als resultaat dat mensen echt ook nog verder van elkaar gaan vervreemden en pure “objecten” voor elkaar gaan worden, m.a.w. dingen die je af en toe eens gebruikt zij het zonder er wettelijk verboden misbruik van te maken.
Helaas had ik geen rekening gehouden met het feit dat ik ook de huur voor het kamertje achter in de garage zou moeten betalen. En de dage­lijkse energie. En dat na een maand mijn schoudergewricht kapot zou gaan…
Deze regel heeft betrekking op de werkelijkheid van het eeuwige principe der soberheid. Vrede kan er alleen zijn met tevredenheid: wees gelukkig met wat je bent en hebt, verlang niet naar nog meer. Niettemin zet de evolutie aan tot een hogere, zeg meer gecompliceerde, staat. Deze schijnbare tegenstrijdigheid wordt begrepen vanuit de noodzaak niet te verdringen; de assertieregel die stelt dat iedere verdediging van het eigen belang niet ten koste mag gaan van anderen. Dienovereenkomstig mag de evolutie niet ten koste gaan van wat voorheen bestond. Van een zich ontwikkelende foetus leren we dat in de mens alle voorgaande stadia van de evolutie nog steeds behouden zijn. Van een amoebe ontwikkelen we ons tot een volledig aangepaste homo sapiens die niet stopt bij het vis of reptiel zijn. In de psychoanalyse wordt het mislukken van een gezonde evolutie gekend als verdringing terwijl het spirituele de persoonlijke emancipatie benadrukt vóór een collectieve omwenteling. De economie benadrukt het idee van een gerechte competitie sociaal-darwinistisch zijnde: hoewel het geen spijt heeft van verdringing en monopolie is het niettemin de overtuiging dat wedijver nodig is om te komen tot de best mogelijke dienstbaarheid. Het probleem van de economie in het bijzonder en de mensheid in het algemeen is, voor zover het het de waarde van de soberheid of het delen betreft, de neiging om te gokken; te speculeren op een uitkomst. Zoals eerder uitgelegd is in de misvatting van materiëel gewin het idee van het winnen vervat dat indicatief is voor de werkelijkheid van de overtreding. De speculant verdedigt niet, maar valt aan. Hij steekt zijn geld, energie en vermogen in het bouwen van luchtkastelen met als enig mogelijke werkelijke levensuitkomst de behoefte aan alsmaar meer. Dit definiëert het verlangen vóór de dienstbaarheid en haar schaduw van agressie (oorlog) vóór aanvaarding van dienstbaarheid (vrede). Daarom staat soberheid en de uitkomst van het delen ervan bekend als een basisprincipe of eeuwige waarde van de ziel met behulp waarvan men speculatie en gokken uit de weg gaat (afb.). In tegenstelling tot het vermijden van speculatie voor een uitkomst is er de speculatie ten gunste van de ziel: het definiëert intuïtie, inspiratie, het zesde zintuig, metafysische kennis, de intelligentie van het mededogen, de liefde van God en de wijsheid van de heilige geest. Zonder deze speculatie kon niemand een idee hebben van zijn oorspronkelijke aard. Strevend naar dienstbaarheid bestaat de missie van de zelfverwerkelijking eruit de authentieke relatie bloot te leggen, de eeuwige aard van de individuele ziel. Psychologen definiëren het, niet speculerend over de mogelijkheid van wedergeboorte, als de identiteit gevormd in positieve identificatie  
Met de dampende rode massa voor me, ging ik bij de tafel zitten. Hoewel mijn gedachten bezig werden gehouden door de bol, wilde ik niet van mijn dagelijkse ritme afwijken. Ik liet mijn computer een program­ma voor me samenstellen. Als eerste ver­scheen in mijn gezichts­veld een opsomming van de nieuwste recensies. Ik zuchtte. Ik kon het maar beter achter de rug hebben! Ik zag al waarschuwings­sig­nalen voor mijn hartslag, maar het bleek nergens voor nodig. Alleen maar scores van drie sterren of hoger. Ik bleek zes plaatsen te zijn gestegen op de inter­nationale ranglijst en zelfs mensen uit de gezonken koepels van Neder­land hadden mijn laatste werk gedownload.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *