“overlevingsmessen en uitrusting survival jager pvp versnelling”

15. 13 Wie teveel vast blijven zitten in het definiëren of het helder krijgen van de term gaat loopt het gevaar voorbij te gaan aan waar het vooral om moet gaan bij een seksverslaving. Het is niet een stoornis die zomaar vast te stellen is, maar een patroon waar iemand in vast komt te zitten of zich dat nu uit in een obsessief masturbatiepatroon, het kijken van porno of in de omgang met wisselende partners of prostituees. Seks- verslaving gaat in de kern niet om een verslaving aan seks, maar gaat veel dieper: het gaat om een verslaving aan een patroon van onvervul- de behoeftes, pijn en emoties. Hoe groot is het probleem? Het probleem is moeilijk op een wetenschappelijke manier te kwantifi- ceren. Er zijn wel veel statistieken en analyses die inzicht geven in de beleving van seksualiteit door bijvoorbeeld het kijken van porno. Als we kijken naar de statistieken uit verschillende onderzoeken dan weten we in ieder geval het volgende (De Graaf 2012): • 25% van alle zoekopdrachten op internet heeft met porno te maken (68 miljoen opdrachten per dag). • De gemiddelde leeftijd waarop kinderen voor het eerst porno zien is 11 jaar. • 50% van alle jongeren kijkt porno (30% meiden en 70% jon- gens). • 85% van de jongeren doet aan zelfbevrediging. Oftewel: wie komt er tegenwoordig niet in aanraking met pornografie en seksualiteit? Hoe ga je daar individueel of in een relatie mee om? In de praktijk komt vaak de vraag naar voren hoe groot het probleem is. De belangrijkste onderliggende vraag daaraan lijkt te zijn:, ‘Ik ben toch niet de enige?’ Het onbekende en het gevoel van schaamte maakt de vraag van de partner ook moeilijk bespreekpaar in haar directe omge-
Veel van wat verloren is, kan nooit meer teruggevonden worden. Wurmwater is weliswaar de stad der tweede kansen, maar hoop gedijt niet goed op deze mestvaalt. Vrijwel iedereen die hier leeft is al eens gestorven, veelal gewelddadig. Daarom hangen ze nu ook zo aan het leven, omdat ze betwijfelen of er nog een wereld is, hierna. Een onderwereld voor de onder­wereld, is dat geen vreemd concept?
Om het spel in orde te hebben moeten er sancties zijn wat betreft de basis waarden. Mensen die de orde respekteren zouden moeten worden beloond terwijl overtredingen bestraft zouden moeten worden. Een spel dat de eeuwige waarden vertegenwoordigt, de kwaliteit en het karakter, kan niet zonder deze sancties. Het spelen van de bal is, met het voorbeeld van ‘nederlands voetbal’ beloond, maar alleen team-gewijs en buiten het eigen verdedigingsgebied. Scoren in het eigen doel wordt op zichzelf niet beloond, terwijl scoren in het doel van de andere partij wordt beschouwd als het buiten het veld spelen en wordt dus gesanctioneerd. De bal mag niet worden gespeeld met de handen en het uit het veld spelen of scoren via het lichaam van iemand anders zal worden beschouwd alsof er gespeeld is door de laatste persoon die de bal aanraakte. Daarom telt het scoren van een doelpunt niet als een tegenstander de bal heeft aangeraakt. In het verdedigingsgebied mag de tegenstander de bal aanraken. Er is geen vaste doelman: alle spelers kunnen een keeper zijn en kunnen elkaar in het verdedigingsgebied zelfs de bal toegooien. Dit resulteert ook in het feit dat het buiten het veld trappen van de bal via het lichaam van een tegenstander er toe zal leiden dat men die uit het veld trapt. Zo kan het spel ook ruig zijn. Aangezien men op tijd speelt kan het team met de langste tijd zoveel scoren als ze willen en het spel beëindigen om zich van de overwinning te verzekeren. Dit garandeert de motivatie om doelpunten te scoren. Van de andere kant bezien kan het verliezende team alleen gemotiveerd zijn om tijd te winnen in het beheersen van de bal zonder te scoren daar scoren de overwinning van de tegenpartij zou veilig stellen.
8 0,25p.st. Ruim 60 kleuren KWALITEIT VOOR EEN LAGERE PRIJS Dresscode LADIES FASHION STORE Wij zijn verhuisd! Je vindt ons nu aan de Markt 134 in panningen GRATIS Excellent POTGROND Samengesteld door Wim Hendriks Bij besteding va. 40,- ONTVANG BIJ AANKOOP EEN HIP KADOOTJE! OP = OP! Aan de Napoleonsbaan 10 min. vanaf Venlo 10 min. vanaf Roermond 150 GRATIS parkeerplaatsen Tot 15% KORTING op de NIEUWE collectie POTTEN & MANDEN * voorwaarden zie winkel VOORJAARSBLOEIERS va. 0,50 Primula, Narcis, Hyacint Groente & kruiden planten va. 0,17 p.st. VELDWEG 1, KESSEL BIJ MCDONALDS KESSEL INRIJDEN, HIERNA 1E STRAAT RECHTS T. (077) M OPEN: MAANDAG t/m VRIJDAG TOT UUR, ZAT TOT UUR RUBRIEKSADVERTENTIE? BEL uur per dag online, mobiel en in de krant Lekker lopen en er goed uitzien! PAASBRUNCH 1ste paasdag 5 april 2015 en 2de paasdag 6 april 2015 U wordt verwacht tussen en uur. het brunchbuffet begint om uur. Soep, buffet, dessert inclusief koffie, thee, appelsap en jus d orange. Volwassenen: 20,50 p.p., kinderen halve prijs. Trendy sneaker met perfecte pasvorm. In twee verschillende uitvoeringen en kleuren Trendy sneaker met perfecte pasvorm Paasbrunch: – romige bospaddenstoelensoep – rundvleessoep met groentegarnituur en vlees Broodsoorten: – verschillende soorten brood, broodjes hard en zacht. – diverse vleeswaren en kaas – zoet beleg – koude schotel en gevuld ei – diverse salades: eiersalade, zalmsalade, kipkerriesalade en tonijnsalade – ardennerham met meloen – aspergerolletjes met ham – diverse rauwkostsalades – fruitsalade – gekookte eieren – roerei – visplateau met gerookte zalm, paling, forel en makreel – krieltjes met spek, ui en champignons – pasteitjes met kippenragout – varkenshaas met champignonroomsaus Brouwestraat 48 Tel * Maandag gesloten * Gratis parkeren voor de deur * Vrijdag koopavond tot uur Dessertbuffet: bestaande uit chocolade mousse, vruchtenbavarois en ijs Iedere 2e zondag van de maand: brunchen van uur Graag vooraf reserveren! Eetcafe de Prairie, tel. (0495)
Harrald knikte en glimlachte. ‘Oh, bedoelde je dat. Ik heb niet overal antwoord op, maar ik kan je vertellen dat er oorlogen zijn geweest en bioterrorisme.’ Zijn glimlach verdween. ‘De mensheid is grotendeels uitge­storven. Ik woon met mijn familie in een dorp op een paar dagen hiervandaan. Ik denk dat we de laatste mensen op Aarde zijn.’
Treingeluiden klonken vanaf het perron en voor­zichtig keek ze door een raam. De wielen van de zwarte locomotief begonnen te draaien en langzaam reed het gevaarte met zijn wagons het station uit. Ze dacht aan de man met de holle ogen. Ook die was verdwenen. Misschien met de trein mee, dacht ze, opgelucht. Haar hartslag werd rustiger en ze bekeek haar nieuwe omgeving.
Ziel: De meest gebruikte definitie is niet het vage “essentie van de mens” die men in het woordenboek vindt, maar de definitie die relateert aan de zelfherinnering (zoals in: “ik verloor mijn ziel”) en het gelijkgericht zijn (zoals in:”een trouwe ziel”). De definitie is dynamisch, dat wil zeggen, geïdentificeerd met het leven en het levende; ieder moment herdefiniëert de ziel zichzelf in het licht van zelfherinnering en geweten. Filosofisch wordt het bezien als een psyche of spiegel van het zelf bestaande uit rede, geest en verlangens en vedisch wordt het verdeeld in de goddelijkheid van de onwetendheid, de hartstocht en de goedheid met een individuele ziel (jiv-atma) een gelokaliseerd persoonlijk aspekt (paramatma) en een superziel (Bhagavan of de Heer). Vaak wordt het idee van continuering geïntroduceerd om het belang te benadrukken van de eeuwige waarde en overstijging van de fysieke dood de herinnering zijnde die niet per sé in de eigen hersenen is gelokaliseerd, maar is gegoten in de vorm van een cultureel/biologisch spoor (“mijn kinderen zijn mijn leven en ziel”, “ik heb mijn ziel en zaligheid in dat werk gestoken”). Ook is het idee van onveranderlijkheid belangrijk voor de, vaak religieuze, definitie als zijnde de kulturele noemer gegrondvest in de eeuwige waarden (waarheid, reinheid, medeleven en soberheid ) die het idee overstijgt van het individuele ego geïdentificeerd met het lichaam. Samenvattend zou de definitie kunnen zijn: het stabiele en continuerende gewetensvol herinnerende ware zelf.
30. DE KIKKER EN DE OCEAANhij gewoon een opportuniteit gegrepen heeft. De ondernemer nam dezaak van zijn vader over. De ondernemer werd plots geconfronteerd meteen falende werkgever en besloot zelf de handen uit de mouwen te ste-ken. Het lijkt erop dat je de start gewoonlijk kunt toeschrijven aan eentoevalligheid, vaak zelfs banaal. Maar wat maakte dat de ondernemer destap durfde te zetten en uiteindelijk echt gepassioneerd werd? Wat is pas-sie? 20
Milionar la minutTV) Milionar pentru o zi1924) Milionari de weekend. torrent] cele mai noi filme. Free download pc suite for symphony w605. Download as XLS, PDF, . Directed by Danny Boyle, Loveleen Tandan. Iti multumim ca ai descarcat Shania Twain From This Moment. Marti decizi ca e timpul sa treci la treaba, ca vrei nu vrei da nu ai ce face. 14. MiLiOnAr De WeEkEnD Data de inscriere. Solar Mexico 20 De Mayo Download A. Download as RTF, . , TXT , PDF Must De neat. 1979) Milionar la minutTV) Milionar pentru o zi1924) Milionari de weekend.
36. WIE GEEFT INFORMATIE? WWW.HETKLIKT.NU WIE GEBRUIKT HET? HET KIND DE OUDER Over kind Over zichzelf DE LERAAR Over kind BROERS/ZUSSEN Over zichzelf KINDERARTS VERPLEEGKUNDIGE PSYCHOLOOG MAATSCHAPPELIJK WERK FYSIOTHERAPEUT EDUCATIEVE VOORZIENING DIETIST
Hij moet steeds vaker denken aan degene wiens naam ze niet mogen noemen. De afvallige broeder die zijn lots­bestemming probeerde te De botten die ze hadden opgegraven waren niet van hem geweest. Het waren slechts de overblijfselen van een andere onge­lukkige die de Griekse smokkelaar had laten begra­ven. Wie weet hoe vaak die moordlustige zwendelaar zijn trucs had uitgevoerd.
“Het liefst springt men een drenkeling achterna, wanneer er toeschouwers zijn die het zelf niet durven”, sprak Nietzsche en misschien heeft dat wel een rol meegespeeld toen ik graag zonder de steun van een uitzendorganisatie en gewoon op een locaal salaris, en zonder franje als reiskosten, pensioenpremies en ziektekostenverzekering weg wilde.
Wat deze nacht haar zou brengen, was nog een open vraag. Ze wilde zich laten gaan. Vastberaden liep ze door het poortje naar de roltrap, die haar naar het perron bracht. De oude bogen van het gewelfde dak van het station waren gehuld in schaduwen die de felle lantaarns en de schelverlichte reclameposters niet konden verdringen.
“Het is duidelijk dat ik niet geloof dat de aarde in zes dagen gemaakt werd en dat het heelal maar een paar duizend jaar oud is. Toch vind ik het een gekke gedachte dat alles wat er om ons heen is, zomaar uit het niets is ontstaan. Is er dan toch een god? Ik weet het niet. Er zijn wetenschappers die veel intelligenter zijn dan ik en die In God geloven. Je kunt best in de evolutie en in God tegelijk geloven”.
Het uitmoorden van Christenen in de gehele wereld en speciaal in het Oosten het interesseert U geen ene zier, want U alsook die vrienden van U in Sinterklaaspakjes heb ik er nog geen woord over horen spreken. Maar bij het woord moslim of ‘Vluchteling’ daarentegen, staan Heer Buma en zijn Sinterklaas vrienden in de voorste geledingen om hun door Achterlijkheid verkregen onzin te verkondigen.
Naast de tank vond hij een lijst instructies, ook danig vergeeld, maar leesbaar. De stappen waren eenvoudig en tien minuten later startte hij het opstandingproces voor ‘project Ariadne.’ Harrald maakte het zich gemakkelijk en hij at wat oud, hard brood en droge worst die zijn ouders hem hadden meegegeven. Hij las het document verder door en op de laatste bladzij las hij de kledingvoorschriften en de plek waar hij haar kleding kon vinden. Buiten het laboratorium haalde hij die uit de kast en legde alvast een dikke broek en tuniek voor haar klaar. Terwijl hij wachtte, doorzocht hij de verschillende ruimten. Spullen die hij nog bruikbaar achtte stopte hij in zijn rugzak.
I could use this as an outdoor pack or emergency pack. Multi-Purpose 1 day pack ( FirstSpear is a brand created by former U. servicemen, they develop enhanced light-weight load carriage solutions for the US Special Forces )
Niet alleen is het gezegde dat reinheid goddelijkheid is waar, maar ook is het behouden van de gezondheid en de langlevendheid van het goddelijke. Met de hartstocht van het regelen van offers kan men onverschillig raken wat betreft de gezondheid en de langlevendheid. In oorlog en in de liefde is alles toegestaan zodat de gezondheid en langlevendheid snel verloren kan gaan. Maar met het vinden van orde in de chaos van de liefde en de oorlog is er ook een strategie van vrede en onthechte toewijding nodig.
Weet waar je loyaliteit ligt, had Beijjun gezegd, voordat ze de auto het terrein op had gereden. Vertel de Kiteh wat je weet. Laat je niet afleiden door je politieke over­tui­gingen, als je die al hebt. Aan de oppervlakte zijn we allemaal gelijk aan elkaar. Lleroh, Kiteh, Timbesh. Broeders en zusters.
Tegenwoordig hebben de democratische volksvertegenwoordigers dus principieel ‘auctoritas’ (gezag; autoriteit) in de zin dat ze namens een electorale achterban spreken of horen te spreken. De senatoren spreken namens een zekere ‘Idee van de Natie’. Sommige (conservatieve) grondwetspecialisten verdedigen zelfs de stelling dat ook de volksvertegenwoordigers moeten optreden op basis van die ‘Idee van de Natie’. Oorspronkelijk konden de kiezers vrij goed zien wat hun députés deden: ze spraken hen individueel of in groep aan om voor hen in Brussel één en ander in orde te brengen. Dit systeem nam naarmate de overheid werd uitgebouwd de vorm aan van het cliëntelisme waarbij leden van de achterban massaal binnen het staatsapparaat werden tewerkgesteld. Doorheen de jaren 1990 verdween het cliëntelisme om twee redenen: 1. de bestrijding van het cliëntelisme werd door de rechterzijde gezien als een manier om te komen tot de ‘ontvetting van de Staat’, een uitdrukking die in die jaren schering en inslag was; 2. de toegenomen actieradius van de media maakte dat de populariteit van een politicus afhing van zijn of haar optreden in de media en vanaf dan begon men politici te ‘verkopen’ met communicatie- en marketingstrategieën of kandidaat-politici aan te trekken die op andere terreinen al van een zekere volksgunst genoten, de Bekende Vlamingen dus (BV’s). Wanneer Vlaams minister-president Luc Vandenbrande in 1993 met veel poeha aankondigde zijn dienstbetoon stop te zetten, was dat voor veel politieke waarnemers met een inzicht in de tijdsgeest dan ook geen verrassing. En sindsdien toont Herman Decroo, de kampioen van het cliëntelisme, met fierheid en nostalgie zijn kelder met de duizenden dossiers van mensen die hij op één of andere manier individueel geholpen heeft.
In ons verhaal ligt de klemtoon op coöperatie. Een beeld wordt opgehangen van de eerste mensengemeenschappen als vreedzame, samenwerkende en goedhartige samenlevingen. Het Hof van Eden. Enigszins is deze voorstelling gewild. De mensen hadden in hun precaire levensomstandigheden nauwelijks keus. Ze waren allen op één of andere manier op elkaar aangewezen. Zij vormden in tegenstelling tot de mensapen geen stel biologische individuen met wat sociaal gedrag. Nee, zij waren lotgenoten, zij waren een werkelijk sociale groep. Hun leven was geen pretje. Maar wij geloven niet dat de eerste mensen elkaar agressief (in de zin van brutaal of toornig) te lijf gingen en ook niet dat ze andere stammen gingen overvallen om daar de kinderen aan de spies te rijgen en de meisjes en vrouwen te verkrachten. Oorlog werd pas belangrijk wanneer de bevolkingsdichtheid beduidend was toegenomen zodat de stammen elkaar bijna letterlijk voor de voeten gingen lopen. Wij hopen in het voorgaande voldoende argumenten te hebben aangebracht om te staven dat de eerste mensen effectief coöperatief waren. Daarnaast kunnen we verwijzen naar onze messianistische fantasieën (Jezus de Verlosser, de Mehdi van de Islam, de Apocalyps als voorbode van de Gerechtigheid, het proletariaat dat de klassenloze maatschappij zal doen zegevieren, enz.), onze roep naar een synthese van vrijheid, gelijkheid en broederlijke en zusterlijke rechtvaardigheid, onze zucht naar gelukzalige rust en naar het ‘goede leven’ die we menen te vinden in roes en verslaving, onze permanente onbevredigdheid en onvrede met onszelf, onze films en boeken waar het Goede het wint op het Kwaad zonder dat we precies weten waarin de good guy zich eigenlijk onderscheidt van de bad guy: allemaal tekenen, zo denken we, dat we reminiscenties hebben aan een vreedzaam, gelukzalig leven. En het Einde van de Geschiedenis zal pas daar zijn als we inderdaad weer aanknoping hebben gevonden met de bron van deze reminiscenties. Als Francis Fukuyama meende dat met de val van de Berlijnse Muur en van het communisme Hegels Einde van de Geschiedenis nog eens bevestigd werd (dat Einde dat Hegel dateerde op 1806 met de overwinning van Napoleon op Pruisen in de slag van Jena), dan was hij misschien wat voorbarig. Maar het ziet er wel naar uit dat het Einde van de Geschiedenis nabij is.
Naast deze mentalisering ontspon zich bij het verschrikken van het wilde dier ook een coördinatie van handelingen tussen verschillende individuen: een aantal brullen, één gooit met keien, een ander slaat met een stok. Op de duur werden deze verschillende handelingen van verschillende individuen op elkaar afgestemd, waarbij ook linguïstische communicatie tot stand kwam doorheen gebarentaal en klanken die als woorden, als aanduiding van objecten en handelingen, gingen fungeren. Naarmate men er zo in slaagde het dier met succes te verjagen, ging men uiteindelijk de dieren ook achtervolgen en verder verjagen, tot het dier misschien gewond neerviel en kon worden afgemaakt. De stap naar het zelf opzoeken van grotere dieren en dus naar de jacht is dan vermoedelijk snel gezet geweest.
Een meterslange, krioelend-oranje vlam stort zich uit over de suite. Links, rechts zwiept hij het vuur, dat gretig voeding vindt in de witte bank en de rest van het meubilair. Zelfs de vloerbedekking begint te smeulen.
De prijs van de goederen en diensten die op basis van overvloedige en dus goedkope cyber-informatie worden geproduceerd en gekopieerd, zal zeer snel dalen. Loonsverhoging is in die zin dus relatief: het is de verhouding inkomen/prijs die groter wordt. Er zal dus minder geld circuleren omdat men met weinig geld veel meer kan kopen dan voorheen. Ook principe 3 vormt dus een eenheid met principe 1 (automatisering en productiviteitstijging). Kapitalistische eigendomsverhoudingen verdwijnen of verliezen hun relevantie en invloed. Ook robotica-deskundigen stellen graag dat de massale inzet van robots allerhande niet verenigbaar is met het kapitalistisch systeem zoals we het nu kennen, zelfs onverenigbaar is met welk kapitalisme dan ook (13). Deze stelling wordt fel aangevallen door  “extreemlinksen” op de klassieke manier: met citaten uit het werk van Karl Marx, hoewel je uit Marx’ werk ook citaten kunt aanhalen met een eerder tegengestelde strekking. Ik geloof (ken wel niet genoeg van robotica en Artificiële Intelligentie) dat de optimistische robotica-specialisten gelijk hebben. Zoals we reeds eerder stelden, openen zich in deze context voor het socialisme 2 wegen: 1) erop rekenen dat de aanhang zal stijgen wanneer mensen in miserie en ellende verzeilen; of 2) de technologische vooruitgang zo in handen nemen dat mensen juist beter af zijn. Zo zal het bijvoorbeeld geleidelijk aan gedaan zijn met de toch typische asymetrische machtsverhoudingen, die eigen zijn aan salariaatsarbeid, m.a.w. eigen aan alle vormen van loon- en weddearbeid.
Ik heb er eigenlijk niets tegen dat mensen hun zuur verdiende euro’s besteden aan gadgets en prullaria. Ik heb er zelfs niets tegen dat, als de mensheid in voltallige volksvergadering bijeengekomen beslist de aarde op te blazen, dat ze dat dan ook doet. Waar ik als socialist iets tegen heb is dat onze levenscondities en ons leefmilieu dus bepaald worden door krachten waar wij als mensen geen vat op hebben, de “markt” dus. En dat het die krachten zijn die tonnen CO2 de lucht in stoten, niet ik die met mijn auto rijd (ik heb overigens geen auto). Het zijn deze krachten waar de Afrikanen geen vat op hebben die hun savannes zullen doen uitdrogen. Ik sta bijzonder wantrouwig tegen de onderliggende nadruk van de Groenen op een individueel gekozen moraal en ethiek (een individualisme dat een perfecte variant is van het neoliberaal individualisme; cf. de peace of mind als ultiem levensdoel; en dat ons ook dat vreselijke ding “ethisch bankieren” heeft opgeleverd). Deze moraliserende benadering heeft een verfijnde analyse van de dynamiek van onze samenleving meer belemmerd dan bevorderd. De Groenen van nu zijn natuurlijk niet langer Pater Versteylen, al lopen er nog heel wat van die oorspronkelijke soort rond, zeker in Vlaanderen (er zijn duidelijk meer dan accentverschillen tussen Groen! en Ecolo). Stellen de politieke mandatarissen zich op als onderlegde technici in bepaalde domeinen (energie b.v.), binnen de achterban wemelt het nog van New Age figuren, pseudo-boeddhisten, allerhande shoppers op de markt van spiritualiteit, spiritualisme, esoterie en occultisme (met veel mensen die dwepen met de psychoanalyticus Carl Gustav Jung, die voor de nazi’s werkte en een gans denkstelsel uitwerkte over het verschil tussen Joodse en Arische psychologie, waar hij na de oorlog nooit afstand heeft van genomen: niet te verwonderen dat Jung op het einde van zijn leven veel contacten had met subtiel racistische Apartheidsfiguren in Zuid-Afrika).
Zoals eerder gesteld is het van belang je terug te trekken en te recapituleren om je niet te verliezen in de aangelegenheden van de wereld. Zelfs voor een klein kind is het voor het ego van belang om de oorspronkelijke aard van de verbondenheid met de ziel te herwinnen in de afzondering van een persoonlijke omgeving. Deze mogelijkheid om te ontsnappen aan de dominante sociale opleggingen in de opvoeding en later in het huwelijk missend kan men mentale en sociale ziekten ontwikkelen. Gedwongen in het sociale kan men destructieve gedragingen ontwikkelen alleen om van de druk af te komen. Dit kan zich ontwikkelen in een negatief groepsego vijandigheid koesterend of zelfs in criminele ontsporing naar anderen toe of nog erger antisociaal gedrag aankweken bij individuen die psychiatrisch ontsporen. De samenleving en ook de echtelijke verbintenis moeten een vrije keuze blijven (afb.). Alles kan worden gewaardeerd zoals ze zijn met al hun beperkingen als men vrij is te weerleggen en zich terug te trekken. Het gemanifesteerde materiële is altijd vol van gebreken en is beperkt. Daaraan gebonden zonder uitwijkmogelijkheid kan men nogal wanhopig worden.
Our employees across the world responded quickly by donating money to help their colleagues, and also helped find and pay for temporary housing, survival kits, lifejackets and other necessary equipment. demasterblenders1753.com
Het is waar dat de maatschappij, bij ons, steeds sneller veranderd. Maar waarom moeten scholen met deze snelheid mee? En over welke snelheden hebben wij het dan? Volgens filosoof Philippe Meirieu heeft de school een plicht om weerstand te bieden (Meirieu, 2007). De school heeft ook de plicht om maatschappelijke ontwikkelingen op afstand kritisch te bevragen. Het doel is uiteindelijk de mogelijkheid te scheppen voor jonge lerende jongeren om hierin te kunnen participeren. Naast uitgaan van kerndoelen, zoals competenties en vakkennis is er ook steeds meer plaats voor kernwaarden in lesprogramma’s. “We willen dat kinderen leren hun denkkracht te vergroten zodat ze kritisch mee kunnen denken over grote problemen” (Martens, 2012).
Herzien. Nog steeds een aardige film over een sympathieke gozer uit de sloppenwijk die met het nodige geluk zijn weg naar het geluk vindt. Een aantal pijnlijke momenten, zoals de dood van zijn moeder door religieus geweld, of zijn broer die zich zijn vriendin toe-eigent. De afloop wordt al bijna aan het begin weggegeven, maar voelt erg bevredigend. Mooi is het moment dat hij haar voor het eerst zoent, en met name omdat de locatie haar litteken is. Dat zegt zoveel over iemands karakter.
Ja, het moest wel zo zijn dat de nevel binnen was gedreven, een nevel zo dicht als die op het Meer van Ana in wintertijd, want waarom zagen ze anders zo weinig? Toen het opnieuw stil was en de strijders begrepen dat ze zich beet hadden laten nemen omdat er helemaal geen nevel hing in de Hal, zagen ze dat ook Cynethryth niet meer voor haar troon stond. In feite was ze in de hele Hal niet meer te bekennen, en ook niet in schuur of stal, of waar dan ook op het koningserf.
Monotonie is iets dat duidelijk buiten ons ligt. Verveling is een puur subjectieve ervaring. Er zijn mensen die zich nooit vervelen. En inderdaad bleek ook dat het aantal Volkswagenarbeiders dat zich verveelde aan hun lopende-band bijzonder miniem was. Monotonie is een eigenschap die wij, op ons eentje of gezamenlijk, toeschrijven aan een bepaalde specifiek gegeven. Monotone situaties hebben als doorslaggevend kenmerk dat hun verloop bepaald of ondersteund wordt door een vast aanhoudend metronoomachtig ritme, waarbij niets gebeurt dat het ritme breekt of verstoort of dat de moeite loont er iets over naar huis te schrijven. De wereld is hoe dan ook monotoon. Er gebeurt zelden iets, al schrijf ik dit vermoedelijk vanuit mijn existentiële toestand als gepensioneerde die er immers elke morgen zelf voor moet zorgen dat er iets zou gebeuren. Maar ook voor mensen die regulier werk verrichten, hoe boeiend en gevarieerd ook, gebeurt er zelden echt iets. Af en toe is er eens een Franse Revolutie, vermoordt een kind zijn beide ouders (wat eigenlijk ook niet langer echt ophef maakt), valt eens de elektriciteit uit en moet je op zoek naar kaarsen, wordt een president door zijn eigen lijfwachten doodgeschoten en wordt een neef betrapt die in zijn onderdanige houding tegenover zijn bisschop iets al te knielend is te werk gegaan. De structurele monotonie van de wereld (de politieke Groenen die ijveren voor “duurzaamheid”, hebben naar mijn aanvoelen niet veel reden tot klagen) betekent echter geenszins dat we ons allemaal 24 op 24 uur en 365 op 365 dagen doodvervelen. Er is geen enkel verband tussen de graad van monotonie van een tijd-ruimte-kader en de mate waarin we ons in dit kader vervelen. Om je te vervelen moet je eerst jezelf als “te veel” ervaren. Je moet jezelf qua lijf en zenuwen “ambetant” voelen en vurig wensen dat je elders waart, zij het dat je niet weet waar je dat “elders” zou moeten zoeken. Vandaar dat verveling dikwijls ook nog uitloopt in allerlei zelfbeschuldigingen, dat je maar een “lul” bent, een “lafaard” of iets in die trant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *