“off the grid overlevingsuitrusting zippmo overlevingsuitrusting”

Btw: ik las in Dawkins’ Voorwoord dat zijn vrouw hem bij het schrijven van zijn boek “met zachte hand door al zijn aarzelingen en alle twijfels aan zichzelf had geloodst”. Er is dus nog hoop voor de man!
Als eenmaal de woede is losgelaten is die moeilijk te stoppen. Het is niet zo makkelijk meteen los te laten en geen vuiltje meer aan de lucht te hebben. Het trekt maar langzaam weg. Als donder en bliksem razen, moeten mensen op hun hoede zijn voor vernietiging. Laat dan de storm een boom vellen of een schuurtje omver blazen. Zolang het huis stevig op zijn grondvesten staat en goed gefundeerd is, storten de muren niet zo snel in. Zo ook moet de persoonlijkheid stevig en goed gefundeerd zijn in de vastbeslotenheid niemand schade te berokkenen. Het is o.k. om met mensen te vechten en wat emotie te tonen. Maar het is slecht om je aan een aanval en vernietiging over te geven. Geweld kan noodzakelijk zijn voor de zelfverdediging, dus: val niet aan. Vecht mensen en niet tegen mensen. Praktisch gesproken betekent dit dat vertrouwen nog niet verloren is na de uitdrukking van kwaadheid in een aanval van woede als er geen feitelijke aanval plaats vindt. Derhalve zijn het de woorden die het vechten doen. Fysiek vechten is het einde van de rede en kan eveneens de relatie beëindigen. Zelfs een hopeloze poging het met woorden af te handelen staat in dienst van de rede. Men hoeft niet redelijk te wezen om de rede van dienst te zijn. Delirante nonsense is er ook terwille van de geest. Niemand gelooft alles wat er gezegd of gedacht wordt, maar iedereen gelooft in fysieke pijn en de noodzaak daaraan te ontkomen. Dus, zolang woede in woorden wordt omgezet kan men blijven, maar als woede in een fysieke aanval overgaat, is het spel verloren als de voorgaande regel (lk) is verwaarloosd. Oorlog is het resultaat van het onvermogen zich terug te kunnen trekken.
‘Het verbaasde me dat je zo snel al terugkwam,’ zei Gaetan. ‘Je bent nog maar achttien jaar. De meeste mensen wachten tot ze hun herinneringen geheel onder controle hebben voor ze beslissen wat ze gaan doen.’
Samenvattend: geven mag niet inhouden dat de wederdienst terwille van de sociale zekerheid, identiteit en kontrole wordt verdrongen. Deze geestelijke gezondheid van menselijke relaties kan allemaal bestaan op basis van het respekteren van de fundamentele waarden van rein en waarheidlievend delen en zorgen. Als de wederkeer van de sociale kontrole in dienst van deze waarden wordt geweigerd, komt de hele zekerheid en voortzetting van sociale orde in gevaar daar mensen niet moeten (maar mogen) zijn gemotiveerd voor andere methoden van identificatie en sociale samenhang die misschien minder gewetensvol en vreedzaam zijn. 
De regenval heeft de gebarsten kleigrond in de steile straatjes tot modder getransmuteerd. De voeten van het volk zullen die modder woelen en ploegen tot de drek die men in een varkenskot aantreft. Omberen plassen dampen als kleine vulkanische meertjes. Stroompjes sijpelen langs de glibberige traptreden omlaag.
41. Het model van Ulrich LibbrechtUw partner is na vijftig jaar fysiek behoorlijk veranderd, hetgeen trou-wens niet uit vrije wil gebeurde, maar gewoon omdat het zo is (de gene-tische code, weet u wel). U valt niet zomaar meer voor de juiste ogen ofhet juiste kapsel, u houdt van de persoon om wie hij of zij belichaamteerder dan zijn of haar tastbare verschijning. U hoeft elkaar zelfs nietmeer te spreken om informatie uit te wisselen. Een blik volstaat en somsis dat zelfs niet meer nodig. Uw emoties hebben zich bevrijd van eenemotie die gebonden was aan een leuk gezicht, twee mooie borsten ofeen welgevormd achterwerk, via emoties die in relatie stonden met lief-de, aandacht en de morele steun die u al die jaren kreeg, naar emoties dielosstaan van welke activiteit dan ook van de andere. U houdt van deandere omwille van de andere, niet meer omwille van wat ze is, of zelfsvan wie ze is, maar gewoon omdat ze is. Dit is spiritualiteit. Uiteraardkunt u vergelijkbare emoties ontwikkelen met betrekking tot de natuur,het wonder van het bestaan. Daar vindt men het begrip ‘spiritualiteit’vaker terug.Het kennis- en belevingspad zijn allebei wegen om vrijer te worden, omeen hoger niveau van vrije energie te bereiken. Om het met de woordenvan Heidegger12 te zeggen, het zijn manieren om de wereld om ons heente ont-bergen. We begrijpen de wereld om ons heen steeds beter als weer een inzicht in verwerven. Maar dit is ook zo met gevoel. Als ik dewereld, of misschien gemakkelijker geformuleerd, de mensen beter aan-voel, dan word ik ook vrijer. Vrij, om het met een voorbeeld te zeggen,om gevoelens te kunnen hebben voor iemand meer dan alleen maar van-wege het feit dat ze er leuk uit ziet. Vrij, omdat ik, als ik mijn empathischvermogen heb ontwikkeld, niet meer de instinctieve behoefte heb om demond van mijn tegenstander letterlijk dicht te kloppen.De bovenstaande toelichting betrof het dynamische aspect vanLibbrechts inzicht, het model gebruikt om een evolutie te beschrijven. Ikgebruik deze toepassing verder in het boek om de groei van een carrière,een bedrijf of enkele processen in het bedrijf te analyseren.Het was, zoals eerder gezegd, Libbrechts objectief om levensbeschouwin-gen met elkaar te kunnen vergelijken. Je kunt in zijn model, uit de tweepaden kennis en beleving, drie punten bepalen (hieronder aangeduidmet A, B en C), die drie extreme situaties beschrijven van een context,12 Martin Heidegger, Duits twintigste-eeuws filosoof. Zijn werk ligt samen met onder andere de inzichten van Friedrich Nietzsche aan de basis van het gedachtegoed van Libbrecht. Heidegger gebruikt ‘ont-bergen’ als tegenstelling voor het begrip ‘verbergen’. 31
Tweehonderd meter voorbij de watertoren liep het spoor langs een kanaal, waar ook een pad liep dat redelijk begaanbaar was. Het water was donker, levenloos en er dreven olieachtige vlekken op. Aan de overkant van het kanaal draaiden de wieken van rijen ouderwetse windmolens hun rondjes. Maar het waait helemaal niet. Rijen kleurloze figuurtjes, men­sen, marcheerden langzaam de grote deuropeningen van de molens in. Die mensen gaan naar binnen, maar ik zie niemand vertrekken. Sterre zag dat de wieken in plaats van canvas vleermuisvleugels hadden. Ze besloot dat ze beter snel door kon lopen.
Het was Willy’s idee daar te overnachten (want in één dag kunnen we niet alles regelen vanwege heel beperkte openingstijden), maar omdat het nieuwe huis bijna helemaal leeg is valt het een beetje tegen hoeveel we moeten meenemen. Het is wel zo dat we buiten de deur warm eten, maar het is verbazend hoe groot een minimale overlevingsuitrusting toch nog is. Maar het gaat lukken!
Via je verlangen kun je weer bij je vuur komen. Waar wordt je warm van? Waar wordt je enthousiast van? Waarvoor ben je hier op deze aarde? Je voelt het als je contact met je vuur hebt. Het wegstoppen van je verlangen is het wegstoppen van je levensenergie. Het ‘gat’ van het verlangen is niet op te vullen door een persoon of een voorwerp. Het enige wat echt vervullend is, is het met je eigen energie, je eigen vuur, te vullen. Dat betekent contact te maken met dat onbekende in jezelf.
Gezond verstand in combinatie met een goed stel functionerende hersenen is een van de belangrijkste zaken dat iemand nodig heeft in een nood situatie. Vele die zich in noodsituaties bevinden en niet de wil hebben om te overleven zullen onvermijdelijk vroeg of laat aan hun einde komen. Het mentale aspect van een overlevingssituatie kan men onderverdelen in twee simpele delen:
De verticale as van inspiratie en energiestroom met de Bron en de kern van de Aarde stroomt wel met je Wezenskern en kan je werkelijk voeden. Dan is er energie genoeg. De verticale energiestroom van de Bron en de kern van de Aarde kan via de mens het horizontale vlak in stromen, de organisatie van het grotere geheel in. In iedere cel en in ieder orgaan vindt er dan een bevruchting plaats die doorwerkt naar de omgeving en van de omgeving terug naar de mens. Iedereen en alles profiteert ervan. Het oeroude symbool van het gelijkbenige kruis van creatie wordt dan volledig benut.
Jullie hebben allen dezelfde behoeften.  Dit kan leiden tot een expansie van gevoelens van liefde die opgewekt worden als je in staat bent om je evenwichtig te voelen, op nieuwe manieren bewogen door de menselijke conditie.  Dit is weer een teken van de ziel die aantoont dat jullie allemaal verbonden zijn.  Jullie zintuiglijke uitrusting zal diepgaander worden.
We volgden Jonas. Met lede ogen zag ik hoe de plaats van de crash steeds kleiner werd. De gewonden in Casanova’s laatste intacte inge­wanden, die eenzijdige minnaar van alles wat buitenissig en exclusief was, waren er erg aan toe. We moesten haast maken, en haast maken dat deden we. Grimpeerd zette er stevig de pas in, de kippen trippelden, de eekhoorns dartelden en de ratten stoven om ons heen door het zand.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *