“lawine overlevingsuitrusting apocalyptische overlevingsuitrusting”

Cullmann Panama Maxima 200. Type etui: Compacte behuizing, Merkcompatibiliteit: Universeel, Waterdicht, Kleur van het product: Zwart- Robust strong padding provides optimal safety for the equipment;- Flexibly adjustable interior arrangement;- Stable, length-adjustable shoulder strap with shoulder padding;- Extremely durable, water-re
Terug in 2014 gemaakt ik het ultieme Grim Reaper Project: uiteindelijke Grim Reaper kostuum – Instructable. Een van de moeilijkste onderdelen van dat kostuum was het creëren van handen die botten eruit, maar kunnen ook opstaan om een heleboel gebruik
Het was een paleis voor zielenrovers, lelijk, de gevel zwaar en donker, met drie rijzige torens en naar­geestige betonnen beelden van abstracte menselijke vormen naast smalle hoge ramen van glas in lood.
Geen loodzware en onvermijdbare polarisaties in mijn “wereldbeeld” dus! Geen clash tussen Licht en Duisternis, Goed en Kwaad, Waarheid en Schijn of wat dan ook. Maar met aan de basis toch een uitgesproken dualiteit of zelfs misschien een eerder verwarrende pluraliteit die in eerste instantie mogelijke perspectiefwisselingen wil vertolken. Het is bv. vanzelfsprekend dat de kijk op een fenomeen of een gebeuren sterk zal verschillen naarmate je je positioneert bij de aanvangsfase dan wel na afloop op de zaak terugblikt. Maar waar slaat die dualiteit of pluraliteit dan precies op?
28. DE KIKKER EN DE OCEAAN Zoogdierenbrein Cognitief brein Limbisch stelsel Neocortex Gevoelens Intellectuele taken Reptielenbrein Zelfbehoud, agressieEn hoewel zijn model aanvankelijk bijzonder algemeen was en we van-daag veel meer gedetailleerd de werking van onze hersenen in beeld kun-nen brengen, helpt MacLeans eenvoudige model ons nog altijd inzicht tekrijgen in ons menselijk gedrag. Hij deelde de hersenen op in drie grotezones of structuren, die hij bovendien in een evolutie plaatste. Allereerstwas er het reptielenbrein, aldus MacLean. Daarmee doelde hij op diedelen van de hersenen die zorgen voor al datgene dat we ongemerkt con-stant doen: ademhalen, onze lichaamstemperatuur meten en dies meer.Hij situeerde deze zone aan de hersenstam, de thalamus. Boven en ronddeze hersenstam zit wat hij noemde het ‘limbisch stelsel’. Hiermee kun-nen we emoties ervaren. Om het met de mooie beeldspraak van PietVroonv te zeggen: als we huilen ontstaan onze tranen om fylogenetische3redenen in onze hersenstam, maar met ons limbisch stelsel koppelen weer een emotie aan vast. Dit is wat zoogdieren kunnen. Een koe kan ver-driet hebben. Maar er is nog een derde zone in het model van MacLean:ons cognitieve brein, de neocortex, dat zich situeert in en om de hersen-schors. Daarmee zijn we in staat, Vroon verder citerend, om een idee overde aard en herkomst van ons verdriet te formuleren. Hiermee onder-scheiden we ons trouwens van de hierboven geciteerde herkauwendeviervoeter. Anders gezegd: ons reptielenbrein zorgt er letterlijk voor datwe handelen. Ons zoogdierenbrein (het eerder gemelde limbisch stelsel)3 Fylogenetisch: studie van de ontstaansgeschiedenis van een groep organismen (Phyle: stam, Geneis: wording). 18
Sinds ongeveer een kwarteeuw is dat onderscheid komen te vervallen. De media zijn geen kanalen meer waarlangs nieuwsfeiten tot bij de lezer of de kijker worden gesluisd. De media zijn de feiten zelf geworden. Ik trap hier voor communicatiedeskundigen alleen maar open deuren in, maar soit. En ook in de filosofie bezweek het onderscheid tussen werkelijkheid en schijn aan felle en hoogst assertieve alternatieve visies, doorgaans samengevat onder de containernaam “postmodernisme” (Jean Baudrillard, Brian Massumi en de rest van de bataclan). Er waren geen feiten meer. Alleen nog verhalen, “stories”, sprookjes en ficties. De media zijn in die zin een en zelfs dé hoofdactor geworden binnen het sociaal, cultureel en politiek (en zelfs sportief!) gebeuren. Zij brengen de verhalen en bepalen aldus het “debat” en de manier waarop met het verhaalthema wordt omgegaan (het “beleid”).
43. 41 vrouw ervaar je dit ook zo, los van het feit dat dit nog steeds een pijn- lijke en heftige situatie is, waarin je als vrouw ongevraagd beland bent. Mannen die betrapt worden, voelen zich in het nauw gedreven en kunnen daarbij vreemde sprongen maken, zeker in het begin van de crisis. In zulke gevallen zie je dat de verantwoordelijkheid van het pro- bleem eerder bij de vrouw wordt neergelegd. Vaak komt dit tot uit- drukking in een defensieve en verdedigende houding. De man is in dit geval dus ook minder beschikbaar voor de vrouw. Overigens is dit iets wat in de loop van de tijd wel kan veranderen, mits de man de verant- woordelijkheid hierin op zich neemt. Liegen bij een terugval kan nog erger zijn dan de daad van terugval zelf. De meeste seksverslaafden liegen: ze zijn meestal niet open naar zichzelf en naar anderen toe, en de partner is de persoon tegen wie het meest gelogen wordt. In de praktijk blijkt liegen altijd destructiever te zijn dan de feitelijke seksuele daad (Van Zessen 2012). Verantwoordelijkheid in de relatie Omdat we er in EPT altijd naar streven om zowel individugericht, om- gevingsgericht als relatiegericht te werken, is het belangrijk om te kijken naar de wisselwerking tussen de persoon en zijn sociale omge- ving. Binnen een relatie en binnen het gezin bestaat er een verantwoorde- lijkheid naar jezelf en je eigen leven, medeverantwoordelijkheid naar de anderen om je heen en een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de onderlinge relatie. De mens is dus verantwoordelijk voor zijn eigen leven en zijn eigen problemen; maar doordat hij verbonden is met belangrijke anderen, hoeft hij deze verantwoordelijkheid niet alleen te dragen. Deze verbondenheid heeft dus een grote waarde. De mens moet zijn leven alleen verwezenlijken, maar niet eenzaam: hij
‘Hallo ma, ik ben veilig aangekomen in het hotel… Zoals gewoonlijk. Ja. De stalen zijn wat gekreukt maar Nee. Dat zit goed. Morgen, hoop ik. Ik ga zo bellen. Volledig.’ Ze deed alsof ze moest lachen. ‘Hoe staat het met de Oba-rellen? Niet? Gelukkig! Ja. Het is vreselijk. De doden Ik begreep dat Geen graan en rijst, ja. En water? De branden. Ja. Ik hoorde daarover, van Loheij. Goed. Oké. Ja mam. Dat komt goed. Ik bel zodra ik meer nieuws heb. Ik ga nu wat eten.’ Drie piepjes. ‘Het geld is op. Kus!’
die bodem was dus behoorlijk toen en ik nam me voor..alleen nog maar vooruit te willen kijken.telkens als er nare gedachten bij me opkwamen stopte ik die meteen en zei tegen mezelf…kijk vooruit! verleden kun je niets meer aan veranderen,maar je kunt wxc3xa9l in je toekomst investeren hoe moeilijk dat ook is/lijkt.
De digitale versie vindt u op www.wzh.nl/transvaal Onder nr 2 – maart/april 2014 ons magazine voor cliënten van WZH Transvaal 2 Inhoud: 2 Berichten 3 Op de koffie bij Gerard Haasnoot 4 Puzzel 5 Nieuwbouwrubriek
45. 43 ten gegeven. Dit wil overigens niet zeggen dat dit een blijvende hou- ding is. Als partners samen willen werken aan herstel is het in beginsel van belang dat de therapeut oplet dat zij bewust worden van het volgende: • dat je allereerst verantwoordelijk bent voor het naar voren brengen van je eigen behoeften en frustraties en het oplossen van jouw eigen problemen; • dat je er medeverantwoordelijk voor bent om je partner te helpen datzelfde te doen; • dat je de verantwoordelijkheid voor het oplossen van pro- blemen in de onderlinge relatie deelt. “[D]at wil zeggen dat we niet alleen aangeven wat we zelf willen, maar er ook voor zorgen dat de ander aangeeft wat hij wil en vervolgens dit serieus nemen, dan kunnen we met recht ditzelfde gedrag terugver- wachten.” (Bouwkamp & Bouwkamp 2010)
‘Of iets anders dat al eeuwen hier op Isomé werk­zaam is. Mensen die de Tweede Val hebben overleefd. Mensen van vóór de Eerste Val. Mensen van buiten dit stelsel. Of mensen van de andere twee werelden. Alles is mogelijk, mevrouw Niloo. We hebben keuze uit vijftienduizend gekolo­niseerde werelden en twee buurtplaneten.’
De traditionele genezing voor de ziekte der falsificatie door gehechtheid aan het uiterlijke imago is de religieuze bekentenis. Opbiechten zou de vervreemding van het belang van de ziel voorkomen en de ontsporing vergeven voordat werkelijke ontsporing in de samenleving plaats vindt. In het moderne heeft dit vele andere vormen aangenomen. De televisie is als een collectieve biechtstoel die hoge eisen stelt aan de kant van diegenen die het waarderend moeten ‘vergeven en vergeten’. Psychotherapie zou de mensen hun hun egoïsme vergeven in de bekentenis van hun zwakheid terwijl new-age benaderingen de mensen hun irreligiositeit zou vergeven bij het ontbreken van de tradities. Alternatieve strategieën van gelijkrichten behielden de eer van de moderne mens in het voorkomen van een individuele en collectieve neergang in de vijandigheid van de valse trots. Al deze strategieën zijn gebaseerd op het delen van geheimen in één of andere vorm van bekentenis. In het huwelijk mag men dan niet alle geheimen delen met de partner, maar ze vergeven te krijgen door anderen zal het huwelijk er niet beter op maken. De genezing bestaat niet zelden uit de praktijk van het breken met de valse pretentie van heiligheid binnen een huwelijk, op die manier de neergang van het huwelijk zelf voorkomend. Het is een band van sterkte en zwakheid die bewijst dat eerlijkheid het langst duurt en dat er altijd een verschil zal zijn tussen God en mens, tussen mensen en hun idealen. Een andere manier om dit te zeggen is dat te delen in de bescheidenheid van het mens-zijn, de beste manier is om de gemeenschappelijke werkelijkheid en een ideaal om voor te gaan, tot stand te brengen. 
De grote wereld en de vrouw individueel, of de vrouwelijke kant van alle mannen, wordt weerspiegeld door emotie. Gevoelens van haat en liefde drijven tot oorlog en schepping. Het begrip kontrole wordt gevonden in het structurele, het ordelijke, het redelijke, wetgevende en verstandige. Deze laatste categorie, als typisch mannelijk beschouwd, zou niet moeten voeren tot een algemeen idee van overheersing. In tegendeel het zou zijn specificiteit moeten afleiden terwille van de werkelijkheid van de persoon. Maar hoe kan er enige orde zijn in de wereld als een ieder zijn eigen specifieke ding doet? Dit is de domheid van de rede: ze begrijpt niet dat het zich met de ziel gelijkrichtende ego en de met rede gelijkrichtende gevoel betekent een zelfgerealiseerde persoon te zijn die niet bezorgd is over macht, religie of een tijdsysteem. Het gaat er niet om systemen te weerstaan, het gaat erom het belang te benadrukken van de eigen aard waaruit alle gevoelens geboren worden. Dit inziend zal de vrouw niet langer vreemd zijn, noch de grote wereld een bedreiging zijn voor die van jezelf. De domheid is overwonnen met het realiseren van de gemeenschappelijke noemer van alle systemen van tijd, religie en politiek: het is de kosmische werkelijkheid van het volkomen geheel t.o.v. waarvan de mensheid moet leren de consequentie te leven. Deze kosmos wordt objectief gekend als de sterrenhemel, wetenschappelijk gekend als de ware sterrentijd, religieus herkend als een vorm van de Heer, en politiek gekend als gelijkheid (vrede) voor alle leefwerelden. Van dit alles zijn de emoties afkomstig die haar kosmische ziel vormen hem zeggend zich met haar gelijk te richten naar zijn eigen zelfgerealiseerde aard. Haar gevoelens begrijpen, betekent met dit alles rekening te houden: er is de verscheidenheid van kultuur en de belangen van het lichaam. Ze zal het aanvoelen wanneer het één in konflikt is met het andere zonder ooit de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben voor welk van de opties dan ook. Van hem verwacht ze de beheersing te hebben: als hij het niet doet zal zij het wel. Aldus vormen al de vereisten van het afspraken maken met haar of de grote wereld willen een uitdaging tot emancipatie en zelfrealisatie van menszijn. 
Al die opwinding over de truffel, waar gaat het eigenlijk over? Sinds tien jaar woon ik in een Franse streek, vergeven van deze ondergrondse zwam: de Aude, het Katharenland van Carcassonne, aan de voet van de Pyreneeën. Van een truffel-mania zal hier ook deze winter weer geen sprake zijn, maar het tij is wel aan het keren.
Ik ken weinig socialisten die de 2de optie ernstig nemen en beseffen dat misère van mensen eerder (neo)fascisten maakt dan socialisten. Dat lijkt me zo logisch dat ik niet begrijp dat socialistische politici ervan overtuigd waren dat mensen als gevolg van de crisis van 2008 “socialist” zouden worden. Waarom zouden ze? De geschiedenis van de laatste 100 jaar en ook deze van vandaag levert voldoende voorbeelden dat het rechtse extremisten zijn die garen spinnen bij torenhoge werkloosheid of relatieve of absolute daling van de lonen. Juist Kareltje (Marx dus) wist al dat er met het lompenproletariaat niets positiefs valt aan te vangen. Vandaar dat we voldoende principes hebben voorzien (3, 4, 5 en 7, zie hieronder) die ervoor zorgen dat technologische vooruitgang ook sociale vooruitgang zal zijn. Als er zoiets als het “ware socialisme” bestaat, dan is het dat wel!
Het glazen deurtje draaide langzaam om zijn schar­nieren en een seconde ving het Miranda’s spiegelbeeld. In de weerkaatsing zag Laura de vrouw. Of eerder, de vorm van een vrouw. Er waren niet echt gelaatstrekken te onderscheiden. Het was eerder een vettige, kolkende wolk in de vorm van een vrouw, met ruw, geklit haar dat tot halverwege haar middel viel. Zwarte klauwen met lange nagels strekten zich uit over Miranda’s buik en hielden die in een wurggreep. En knepen. Miranda’s handen lagen er dwars overheen, maar ze scheen dat niet te voelen.
Dit zijn vragen die wij onszelf als Indische gemeenschap moeten stellen, vragen die dringend een antwoord nodig hebben, als wij niet de moeite nemen, iedereen binnen onze gemeenschap of je nu wel of geen muzikant of organisator bent, zal onze eigen muziekcultuur, onze stijl muziek, verdwijnen met de vergrijzing, maar niet alleen daarom, ook door gebrek aan innovatie en variatie.
In het voorbijgaan trok ze rechts de deur naar de logeerkamer open, maar niets leek van zijn plek. In de wc en de badkamer aan de andere kant van de gang zag ook alles er in orde uit. Alsof de aanblik van Peters scheerschuim en douchegel ooit in orde kon zijn, maar dat daargelaten.
Ontmoetingscentrum De Verbinding O T M ACTIVITITAABOD JUI 2016 O T O O T W I K K L L T S P A Ontmoetingscentrum De Verbinding Stationsstraat 1 6671 AW Zetten 0488 453187 deverbinding@stgsamenzorgen.nl
Het antwoord kwam van achter haar. ‘Dat ben ik.’ Ze voelde haar hart in haar keel springen. Ze draaide zich om en schrok weer. De eigenaar van de stem stond vlak achter haar en het eerste dat ze van hem zag waren waterige, dofblauwe ogen. Ze struikelde achteruit tot bij het vuur. De man bleef staan.
13 Gemeentehuis Leudal Postadres T: (0475) Leudalplein 1 Postbus 3008 E: 6093 HE Heythuysen 6093 ZG Heythuysen I: Leudal Nieuws week 12 – pagina 1-18maart 2015 Wat gebeurt er met uw (hulp)vraag over de Wmo? Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor een aantal nieuwe taken op het gebied van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Als u een hulpvraag heeft, neemt u contact op met de gemeente via (0475) of per mail via Soms kan uw vraag direct worden opgelost. Zo niet, dan zorgt de medewerker van de gemeente dat uw vraag terecht komt bij het Wmo-team. De Wmo-consulent streeft ernaar om binnen 5 werkdagen contact op te nemen voor antwoord of het maken van een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Dit kan op een locatie binnen Leudal die uw voorkeur heeft. Hiervoor mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, maar het kan ook een professionele hulpverlener zijn. Soms zijn meerdere gesprekken nodig. Wilt u meer weten over het keukentafelgesprek en het vervolg van een aanvraag? Leest u dan verder op onze website (klik op Inwoner, en daarna op Wmo). AED ontvreemd in Buggenum en Horn In het weekend van 7 en 8 maart zijn 2 AED s ontvreemd (automatische externe defibrillatoren). Deze zijn vermoedelijk gestolen. Het betreft de AED aan de Heerweg 10 in Buggenum (Hendrikx tweewielers) en aan de Rijksweg 20a in Horn (supermarkt Vermeulen). De AED s zaten in een kastje dat aan de muur is bevestigd. De gemeente heeft bij de politie aangifte van verdwijning gedaan. Als elke seconde telt Wekelijks worden in Nederland ruim 300 mensen getroffen door een plotselinge stilstand in de bloedsomloop. In ongeveer 80% van de gevallen gebeurt dat thuis. Op zulke kritieke momenten is het belangrijk dat er naast vrijwilligers die kunnen reanimeren, ook een AED in de buurt aanwezig is. Op zo n moment telt immers elke seconde. Heeft u informatie Mocht u een vermoeden hebben waar deze AED s zich bevinden of heeft u iets verdachts gezien op deze locaties dan kunt u dit doorgeven aan de gemeente Leudal. Ook kunt u contact opnemen met de politie, tel Openingstijden receptie Bij de receptie kunt u terecht voor algemene informatie, het inzien van ter inzage liggende stukken en het afhalen van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of eigen verklaring rijbewijs. U heeft hiervoor geen afspraak nodig. Maandag en woensdag uur Dinsdag en donderdag uur Vrijdag uur Een bezoek aan de Publieksbalies Een bezoek aan een van onze balies kan uitsluitend op afspraak. Hierdoor bent u altijd snel aan de beurt. Een afspraak maakt u via de Online Afsprakenagenda op onze website Telefonische bereikbaarheid T: (0475) Maandag en woensdag uur Dinsdag en donderdag uur Vrijdag uur Afspraak maken met een lid van het college Voor het maken van een afspraak met een van de collegeleden kunt u contact opnemen met het secretariaat, tel. (0475) Daarnaast houden wethouder Van den Beuken en wethouder Vogels spreekuur wekelijks op maandag van uur. Maandag 30 maart komt het spreekuur te vervallen. Voor meer informatie zie Gemeente Leudal blijft starters faciliteren Gemeente Leudal wil starters op de woningmarkt tegemoet komen. Vanaf 2011 worden daarom startersleningen verstrekt. Een starterslening overbrugt het verschil tussen de totale koopsom van een woning en het maximale bedrag dat starters, op basis van hun inkomen, kunnen lenen. De maximale hypotheek mag (exclusief gangbare verwervingskosten) Bekendmakingen Binnengekomen omgevingsvergunningen Ell, Kampstraat 8 (intrekken houden scharrelkippen) Haelen, Esdoornlaan 15 (plaatsen dakkapel) Heythuysen, Oude Trambaan 22 (bouw bijgebouw) Hunsel, Beekstraat 13 (isoleren en stucen van voorgevel woongedeelte) Ittervoort, Margarethastraat 2 (bouw tandartsenpraktijk) Neer, Heldenseweg 17a (inpandige verbouwing) Nunhem, Napoleonsweg 132 (aanleg van een glooiing) Verleende omgevingsvergunning (reguliere procedure) Buggenum, Molenweg 8, 8a en 10 (bouw 3 starterswoningen) Buggenum, Molenweg 7, 9, 11, 13, 15 en 17 (bouw 6 groeiwoningen) Baexem, Kasteelweg 7a (intern wijzigen van wijze draagconstructie) Horn, Gravin Annastraat 1 (hoekraam voorgevel verkleinen en vervangen) Kelpen-Oler, Ellerweg 27 (plaatsen hek) Roggel, Heide 21 (bouw boogtunnels) zijn. De starterslening zelf is maximaal Het voordeel van deze lening is dat de eerste drie jaar geen rente en aflossing hoeft te worden betaald. Namens de gemeente Leudal behandelt de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) de aanvragen. Verleende omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) Haelen, Speckerweg 5 (aanleg parkeerterrein en bouw fietsenstalling/berging) Haler, Venderstraat 5 (milieu: bouw nieuwe pluimveestal) Kennisgeving ontwerp beschikking Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (uitgebreide procedure) Haelen, Roermondseweg 32 (verhogen erfscheidingen) Baexem, Oudenhofweg 6a (wijzigen diersoorten en -aantallen, huisvestings- en ventilatiesystemen) Milieu Meldingen activiteitenbesluit Haelen, Grote Kampweg 25 (oprichten paardenhouderij) Ruimtelijke ontwikkeling/vastgestelde bestemmingsplannen Haelen, (De Heisterkes Haelen) Grathem, (Baexemerweg 40) Vragen en meer informatie Meer informatie over de starterslening is beschikbaar in het gemeentehuis (Klant Contact Centrum Ruimtelijke Omgeving, ), via en de website van SVn Verkeer Tijdelijke verkeersmaatregel in Roggel In verband met een openluchtmis met aansluitend de zegening van motoren en bromfietsen op 27 april zal de Markt en een gedeelte van de Dorpstraat, de Kerkstraat, de Raadhuisstraat en de Apollolaan van 8.30 tot uur worden afgesloten voor alle verkeer, behalve voetgangers. Tevens geldt een parkeerverbod van 26 april vanaf uur tot 27 april uur op een gedeelte van de Markt. Tijdelijke verkeersmaatregel in Grathem In verband met het Ambrasvoetbaltoernooi van 22 t/m 24 mei zal een tijdelijk parkeerverbod worden ingesteld aan beide zijden van de Sportlaan en op een gedeelte van de Nachtegaalstraat vanaf de Lindestraat tot na de woning Nachtegaalstraat nr. 1A. Wilt u de uitgebreide inhoud van de publicaties inzien, inclusief eventueel bijbehorende bijlagen, kijk dan op Hier staat ook het overzicht van de verleende collecte-, evenementen- en overige A.P.V.-vergunningen. Alles komt samen in Leudal Gebakken klinkers, oude en nieuwe sierbestrating.nl Stratenmakersbedrijf en straatsteenhandel Tel: (077) , Meijel Alle schilder- en behangwerken snel vak. met garantie nu winterkorting.tel T.K. gevraagd alle soorten bontjassen, lederen kleding en handtassen,porselein,gl as etc. betaald goede prijzen tel MEGA ZWARTE MARKT Venray Evenementenhal Zon. 12 Apr. 600 kramen van alles en nog wat. vanaerlebv.nl / TE HUUR Gouden, witte en gele rozen bord hulde aan Gouden paar, boog en kroon. Damescomité A. Steijvers, Bergerothweg 26. Tel , Stramproij. Dakdekker nodig? Voor ROLLUIK REPARA- TIE. Bel ALM Meubellogerij: logen, stralen, spuiten van al uw meubels en keukens. Specialist in blank maken van donker eiken meubels. Ook complete inboedels. Bel voor een vrijblijvende offerte tel. (0495) te koop jonge leghennen, div. kleuren. Pubben Ninnesweg 111 Panningen op afspraak GRATIS OPHALEN VAN SLOOPAUTO S (met directe afgifte vrijwaringsbewijs) NEMADA Autorecycling Ellerweg 24, KELPEN. Tel. (0495)
De politie werkt zo efficiënt dat ze er wonderwel in slaagt steeds meer grote misdadigers en kleine boefjes op te pakken. De meeste moet ze echter weer vrijlaten, want wat moet ze ermee aanvangen? Justitie heeft immers de efficiëntie van de politie niet keurig opgevolgd: er zijn geen gevangenissen om al dat crapuul te huisvesten. België telde in 2006 ongeveer 9.800 gevangenen, een historisch record dat duidelijk het niveau van onze samenlevingsproblemen illustreert. Maar eigenlijk is er maar plaats voor 8.700 exemplaren (want de middenklasse sprak meer en meer over misdadigers als onmensen en beesten, voor een fractie van het beschaafde deel van Belgenland waren er zelfs gewoon geen gevangenissen nodig: de doodstraf terug invoeren!). En doorheen een aantal incidenten (met als klap op de vuurpijl de ontsnapping van de tot supermisdadiger verklaarde maar veleer romantisch aangelegde struikrover Kaplan Murat en een maand later van nog eens een meute van een 30-tal gepromoveerde winkeldieven uit de gevangenis van Dendermonde, ja, 2006 was een markant jaar in de Belgische geschiedenis) werd het duidelijk dat de politiemensen ‘gedemotiveerd’ raakten door al dat werk voor niets. De druk op de arme minister van Justitie Laurette Onkelinx en op de regering in haar geheel werd zo hoog dat besloten werd dat de ‘achterstand’ van Justitie dringend moest verholpen worden (de katholieke ex-minister van Justitie Tony Van Parys weet uiteraard geen raad met zijn seksualiteit wanneer hij geconfronteerd wordt met de fysieke schoonheid van deze Luikse dame die bovendien durft te paren met één van de beste grondwetspecialisten van het land, een hinderpaal dus voor de autonomiedromen van de Vlaams-nationale CD&V’ers, NVA’ers en Vlaams Belangers). Niet alleen zou gesnoeid worden in de veel te permissieve regels met betrekking tot de voorwaardelijke invrijheidsstelling, niet alleen kregen de oeroude gevangeniscellen nieuwe sleutels, er zouden ook nieuwe gevangenissen gebouwd worden. Tegen 2010 moet de gevangeniscapaciteit tot 12.000 eenheden opgevoerd. De regering voorziet dus vandaag al dat ze ongeveer een extra contingent van 2.500 mannen en vrouwen (al of niet meerderjarig) zal aanhouden en laten veroordelen. Nu alleen nog zorgen dat er genoeg degelijk betaalde en opgeleide cipiers zijn om de boeven in toom te houden en genoeg tv’s in de cellen en zout op tafel voor op de patatten, zodat het volkje geestelijk en lichamelijk verzadigd is en niet om de brandjes sticht en op de daken klimt. Och, desnoods privatiseren wij de gevangenissen en laten wij ze met elkaar concurreren: de gevangenis van Dendermonde zal met haar nieuwe deuren en grendels uit het as verrijzen en zich laten noteren op de beurs.
Met uitstellen echter moet men ook voorzichtig zijn. Verliefde mensen moeten hun liefde bevestigen. De vlam moet brandend gehouden worden. Als je te lang twijfelt elkaar de eerste zoen te geven, kan het er wellicht nooit meer van komen daar er dan geen verschil waarneembaar is met gewoon met elkaar omgaan. De genen praten ook een woordje mee en ze willen eenvoudig sexuele bevrediging. Het ontkennen van sex met de goede wil van zuiverheid is geen succes voor het lichaam dat ook leiding geeft in motivatie en ambitie. Het is zelfs zo dat ontkenning van sexualiteit tot ernstige geestesziekte zal leiden zoals zelfs de religieuzen het sexuele als een positief sacrament kennen. Men kan zich alleen van sex onthouden als men een filosofie aanhangt van positief sexueel verhouden: men hoeft niet noodzakelijkerwijze zelf aan sex te doen om er goedkeurend tegenover te staan. Daarom is het moeilijk nee te zeggen tegen de sex als de andere persoon eenmaal intiem gekend wordt.
Ik deel je vrees. Als in Duitsland de zaken escaleren denk ik dat grote groepen islamieten de Nederlandse grens oversteken. Ik ben bang dat Nederland weleens het Rwanda van Europa kan gaan worden. Maar wat valt er tegen uit te richten als de politiek te dom blijft om de stront uit ogen en oren te halen.
Misschien heeft u al van me gehoord? Shilpa de moritat-zanger? Luister naar mijn lied en stop een penning in het bakje van Herr Stumm, mijn aapje. Is hij niet schattig? Zie: hij is gekleed als een klein mensje. Ik maak mijn ronde over de zompige pieren van dit stadje. Met mijn draai­orgeltje begeleid ik de moord­ballades die ik zing, terwijl Stumm springt en danst.
Voor mijn tweede vrije culturele activiteit heb ik een film op het IFFR (international filmfestival rotterdam) bezocht. Ik ga graag naar films op dit evenement omdat er voornamelijk alternatieve films worden weergegeven. Dus geen thriller uit hollywood, maar bijvoorbeeld een zuid-koreaanse thriller, of een Noord-Afrikaanse documentaire. Dit zijn films die je zonder dit festival niet zou tegenkomen, en je misschien wel hierdoor zo enorm verassen (kan zowel positief als negatief). 
De dronkenlap sjorde aan haar mouw en begon tegen haar te schreeuwen. Ze verstond geen woord van wat hij zei, zo werd ze opgeslokt door haar eigen zintuigen. Ze staarde naar zijn grijze arm op haar jasje. Dat was nog steeds mintgroen, alleen leek het alsof de kostbare zijde al honderden keren te heet was gewassen. Maar er was kleur en het voelde als hoop. De mist uit haar hoofd trok langzaam op en geluiden van buitenaf drongen weer tot haar door.
Haar vlakke, brede gezicht verwijst naar haar Poly­nesische afkomst. Haar oogleden zijn altijd ge­slo­ten, de krulling van haar wimpers in de juk­been­deren gekerfd. Ze is een prinses van het eiland Kokovoko, heeft ze hem eens toegefluisterd, al bleven haar brede lippen onbeweeglijk gesloten in een uit­druk­king die hem soms pruilend, soms trots voor­komt. Hij moet op zijn tenen staan om haar lippen te kunnen bereiken.
In de verhitte drukte die ontstaat, is matroos Tobias ook in het gat gesprongen. Gehurkt als honden klauwen en graven de vismensen de kist vrij. De bootsman blijft hen aansporen vanaf de aarden wal. ‘Voorzichtig met de relieken. Voorzichtig.’
Na een kleine week tv-wedstrijd “Charles & Michel tegen de Kleine & Grote Mongolen” is de oorlog tussen “wij” en de “barbaren” ontaard in een oorlog van iedereen tegen iedereen. En omdat je nooit zeker bent of iemand nu vriend dan wel vijand is, neem je geen risico: je knalt hem meteen neer.
De film bevat een aantal expliciete beelden. Vooral het beeld toen hun moeder werd neergeslagen vond ik erg pakkend. Uiteraard ook de scene waar de kinderen hun ogen worden verminkt om meer medelijden te wekken als bedelaar was hallucinant. Het beeld van de jonge achterblijvende Latika toen de jongens de trein namen, pakte me ook enorm.
Ze aarzelt niet. Helemaal niet. Niet de minieme pauze van verrassing over de aard van de vraag; niet de iets langere stilte van gevleid contem­pleren; niet de aarze­ling van een werkelijke overweging. Ze slikt de leugen van ons naïeve, losgelaten plan, en antwoordt meteen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *