“groothandel overlevers voor overlevingsuitrusting overlevingsuitrusting na apocalyps”

M”),5+8″-, Y”,”%’3-,”%) :”8(1*4″- 4+.,”-) ,” Y34+(-3′” I5+,&3-&”%,3/ (2 834″%,3/ ZO 0″+ ,” ,”%034(‘((/ (0 ;”%9,31*4″ 2′”&.”) (2 ,” *5+, 4″ ’34”- 1(-4%(9′”%”-6 T5+0 ZZ[[ :”8(“&”%)? :+.-3 4$+-4+/ 2%(1″-4? *”::”- ;”%0(“,”‘+.& “”- ;(%0 ;3- *5+,&3-&”%6 \- 8″;”-4+/ /”;3””- /334 *”4 ;%+.$”‘ 8″&”% (0 “”- 0″‘3-((0? ,” 0″”)4 “%-)4+/” ;(%0 ;3- *5+,&3-&”%6 I5+,9&3-&”% +) “”- 1*%(-+)1*” 8+”&4″ ,+” )4″”,) 0″”% )’31*4(
Exemplaren van die van de mens afgesplitste soort maken nu ondertussen ook al de dienst uit in de cafés en eethoekjes van de allernieuwste cultuurhuizen en andere tempels waar roken absoluut verboden is, ook op de terrassen in de open lucht. Kwestie van niet te uitnodigend te zijn voor de menselijke soort die qua aantal nog steeds de robot overtreft. De klanten worden op deze consumptieplekken bediend door strakke stijve wezens uit één stuk, die via een ICT-apparaatje communiceren met één of andere onzichtbare heidense godheid. Hooguit bij het afrekenen houden ze even met een metaalachtige glimlach – een kramp van de lippen – de schijn op dat ze een vorm van besef hebben gehad van de bio-dimensie van je bestaan op deze aardbol.
Materiële aktiviteit weerstaat het verstandige. Na denken zou er aktie moeten zijn, maar na de aktie zou er ook heroverweging moeten zijn. Vergissen is menselijk. Daarom is zwijgen goud en spreken zilver. Zonder te kiezen voor de stille wereld der gedachten waar alleen de innerlijke stem wordt gehoord in den beginne en ten slotte, is er geen berouw mogelijk en ook geen correctie. Dit is een ramp die zich niet mag voltrekken. Het gevolg van spreken en handelen zonder voorafgaande en erop volgende reflektie betekent gevangen te zitten in een neerwaartse spiraal van valpartijen die leiden tot oorlog en vernietiging. De essentiële dreiging van het zilver wordt gevormd door de onwetendheid. Voor de ander houdt men het beeld hoog van de wijsheid, maar zich ontwikkeld hebbende tot een diktator (de Schrift, de associatie in de geest en de innerlijke leraar missende) is de vernietiging een feit. Schepping zonder reflektie leidt tot vernietiging. Dat is de ware betekenis van het gouden stilzwijgen (afb..) De monniken zijn altijd doorgegaan met hun gebeden tot de politici zich hadden uitgeleefd en spijt hadden gekregen.
Af en toe waait het behoorlijk. Soms is de lucht lei-blauw. Soms is er onverwacht nu al een regenbui, al een keer of vijf in een maand. Maar nu is er ineens geen water meer in mijn huis. Niemand kan me precies uitleggen waarom, maar ik moet me nu redden met een paar emmer water per dag. Inmiddels vijf dagen
‘De ouderen verspilden enkel kostbare voorraden energie en voedsel. Onacceptabel. De jongere mannen waren gevaarlijk, want niet alleen sterk maar ook gevormd naar patriarchale standaar­den. Dat strookt met de zienswijze van mijn bouwers voor de opvoeding van de kinderen, dus moest ik ze opruimen. Van de vrouwen had ik eieren nodig met jullie specifieke genetische weerstand tegen de virussen die in de lucht zweven. Het oogstproces in deze omstandigheden is niet optimaal, ze hebben het niet overleefd, maar ik heb gelukkig voldoende eieren geoogst.’ Ariadne glim­lachte naar hem. ‘Het zaad dat ik op het oog had, dat heb jij me gegeven. Dus ben je niet nuttig meer, gewoon het laatste obstakel. Maar niet lang meer.’ Ze drukte een korte kus op zijn voor­hoofd en liet daarna zijn slappe lichaam op de grond glijden.
Het is m.i. niet de anonimiteit van een Facebook enzovoort die mensen uitnodigt of ertoe brengt zich te laten opmerken met hatelijkheden en agressief taalgebruik. Het lijkt me correcter ervan uit te gaan dat mensen die zich verlagen tot dit soort posts of comments, effectief om één of andere reden (tijdelijk of relatief permanent) woede en haat in zich dragen en deze willen ventileren. Ongetwijfeld zal die woede of agressiviteit ook geuit worden in andere settings. Mensen die zich ergeren aan alles en nog wat, mensen die zich op Facebook als de betweter presenteren: dat soort mensen had je vroeger ook.
Sinds ongeveer een kwarteeuw is dat onderscheid komen te vervallen. De media zijn geen kanalen meer waarlangs nieuwsfeiten tot bij de lezer of de kijker worden gesluisd. De media zijn de feiten zelf geworden. Ik trap hier voor communicatiedeskundigen alleen maar open deuren in, maar soit. En ook in de filosofie bezweek het onderscheid tussen werkelijkheid en schijn aan felle en hoogst assertieve alternatieve visies, doorgaans samengevat onder de containernaam “postmodernisme” (Jean Baudrillard, Brian Massumi en de rest van de bataclan). Er waren geen feiten meer. Alleen nog verhalen, “stories”, sprookjes en ficties. De media zijn in die zin een en zelfs dé hoofdactor geworden binnen het sociaal, cultureel en politiek (en zelfs sportief!) gebeuren. Zij brengen de verhalen en bepalen aldus het “debat” en de manier waarop met het verhaalthema wordt omgegaan (het “beleid”).
Het ‘image’ is altijd een gok en het is doorgaans fragiel want het moet ook waargemaakt worden. Jean-Luc Dehaene die het ‘image’ van de loodgieter kreeg, kon dat waar maken want met zijn loodgieterij haalde hij een paar roemrijke politieke successen. Zo ook bleek de vaagheid van Yves Leterme’s ‘degelijk bestuur’ aanvankelijk een troef. Destijds beroemde Leterme zich er voortdurend en om de haverklap op dat hij stond voor ‘degelijk bestuur’ en 1 keer werd hem naar een definitie gevraagd daarvan. Dat bleek dan nog in logische zin geen definitie zijn, want in zijn omschrijving kwam het concept ‘degelijk bestuur’ zelf ook voor. Maar dit bleek geen zolang zijn Vlaamse regering goed werkte en goed samenhing. Maar na zijn débâcle als formateur van een federale regering in 2007 keerde zijn ‘image’ zich snel tegen hem.
Deze graad wordt ook wel de graad van ‘stabiliteit’ genoemd. Het is geen rustige standvastigheid; het is een daad van weerstand voor zelfbehoud. De gehele persoonlijkheid (de man) is ferm en energiek, uiterlijk koelbloedig, maar van binnen brandt het… Zij willen de storm doen bedaren en de elementen terug in evenwicht brengen…Zij zijn degenen die niet in paniek zullen raken en zo betrouwbaar zijn ‘als een rots’, aldus citaten uit het boek van Koppejan.*3
Een paar treden omlaag zag hij botten op de trap liggen en verder naar beneden een bleke schedel. Eindhoven was al vroeg in de eenen­twintigste eeuw getroffen door een biowapen en diende als lichtend voorbeeld dat virussen niet gaven om ras, denk­beelden of overtuigingen. Maar toen was het natuur­lijk al te laat en de stad was ten dode opge­schreven. De lege huls die overbleef was daarna ook geen slacht­offer van de meer directe wapens die werden ingezet.
Eigenlijk weet ik al zeker wat het volgende antwoord zal zijn. Het antwoord zelf maakt niet eens meer verschil; het hoe zal de doorslag geven. Ik slaak een mentale zucht terwijl ik mijn open blik vol genegen­heid op zijn plek houd. Ik weet dat ik een grote, complexe prijs betaal voor mijn plannen, maar het zou zoveel… beter te dragen zijn als dit niet een van de aflossingen was.
Bij onze daarnet gemaakte opmerking over seks gaat de lezer uiteraard de vinger opsteken: werd seks bij de eerste gemeenschappen onderdrukt? We hebben reeds aangehaald dat gezien de omstandigheden de mensen in eerste instantie hun tijd moesten besteden aan het vergaren van voedsel. Kortom, bij daglicht hield men zich bijna uitsluitend met voedselproblemen bezig. Daardoor werd seks vermoedelijk een afgezonderde tijdsbesteding die vooral bij valavond en ’s nachts bedreven werd (wat in onze tijd nog altijd het geval is). Voor seks heb je immers geen ogen nodig: reuk en tast zijn in principe voldoende. Vrouwen hebben geen als signaal fungerend rood gezwollen achterste gedurende hun oestrus zoals de chimpanseevrouwtjes. Seks was in eerste instantie een inwendig en uitwendig getriggerde reactie (inwendig: hormonaal; uitwendig: vooral de geur, maar ook de heup-taille verhouding bij een vrouw zou blijkens Buss een indicatie zijn voor de vruchtbaarheidsstatus van die vrouw). Vrouwen kunnen aan de T-shirt van een man ruiken of hij een symmetrisch gezicht geeft (een teken voor gezondheid en good genes) en mannen vinden de geur van een vrouw die aan het ovuleren is, aangenamer , wat natuurlijk niet per definitie impliceert dat dan het meest gevrijd wordt. Inderdaad blijkt bij een steekproef van Hadza’s (een stam van jager-verzamelaars in Tanzania) dat een meerderheid van zowel vrouwen als mannen denkt dat de vruchtbaarheid het hoogst is in de dagen na de menstruatie en er is in die dagen, niet in de eigenlijke ovulatieperiode, ook een copulatiepiek. Hebben vrouwen er belang bij hun ovulatie te verbergen? Of is hier een cyclus van toe- en afnemend verlangen aan het werk, waarbij men na vijf dagen wachten tijdens de menstruatie extra dosissen verlangen heeft opgebouwd? Blijkens David Buss uiten vrouwen in hun ovulatieperiode bij het beoordelen van gezichten ook een voorkeur voor mannelijk-uitziende gezichten (testoteron!?) en voor de reuk van dergelijke mannen. Maar vrouwen veranderen daarom niet van partner in de ovulatiedagen van hun menstruatiecyclus.
Het acteerwerk van de cast is erg goed. De muzikale begeleiding bij deze film is ook goed. Wat ook goed is, is dat de film verschillende tijdsprongen maakt zonder dat de film rommelig overkomt. Als kijker houdt je het overzicht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *