“essentiële overlevingsuitrustinglijst overlevingsuitrusting na apocalyps”

Van Zon s Feestdagencatering Van Zon s Feestdagencatering Van Zon s Catering Clarissenstraat 2 5281 AZ Boxtel Tel: 0411 68 30 50 Neem ook eens een kijkje op onze website: www.vanzonscatering.nl Fotografie:
Er zijn zoveel regels in de wereld als er mensen zijn. Iedere genetische code is in feite een boek met regels dat op subtiele wijze voor alle levende wezens tegelijkertijd de verschillen en de eenheid regelt op het zelfde moment van bestaan. De zaken gaan goed, dingen lopen fout, maar altijd gaat men voor de regels die bij gratie van de evolutie altijd “de andere regels” zijn. Telkens weer worden de genetische codes veranderd onder de druk van de aanpassingen. Altijd worden de regels opgewaardeerd voor een betere regeling zodat in feite de regels van aanzien veranderen en verschillend lijken. Ondanks het feit altijd verschillende regels te hebben, ervan houdend zich aan te passen aan de verandering, zijn er thema’s die terugkeren. Deze thema’s betreffen de aard van de tijd, ruimte en materie; God, man en vrouw; politiek, religie en wetenschap; vaders, zoons en de heiligheid van de geest; verscheidenheid, eenheid en overbruggende culturen. De zaken schijnen in drieën te gaan een ziel hebbende die zich bewust is van de drie-poligheid van het superego, het ego en de dominantie van de lagere aandrift. Terwijl de wereld daartoe schijnt te bestaan uit vier culturele basis-opties die geneigd zijn in oppositie en conflict te verkeren, handhaaft het heroptreden van de andere regels het volledige van de werkelijkheid: Noord Amerika, Europa en Australië schijnen te functioneren op de wetenschappelijke benadering, het Midden Oosten en India op de religieuze benaderingen van de werkelijkheid van de Heer, het japanse/aziatische werelddeel functioneert naar de maatstaven van een suprème politiek en Afrika en Zuid Amerika lijken gedreven te zijn door het ritme van het natuurlijke leven. Niet in staat vierkant uit te leven naar de volledigheid van de werkelijkheid omdat men trots is op de eigen en achteloos over de andere cultuur, functioneert de wereld nog steeds op de driehoekige piramide van deze vier fundamenten van het mens-zijn (afb.). We zien altijd de werkelijkheid in drieën levend naar vier alternatieven. Vandaar dat het pleidooi van ‘de andere regels’ luidt zich bewust te worden van zichzelf: van de ziel van de eigen gewetensvolle bijdrage aan het volkomen geheel van onze wereldcultuur daarbij politieke, religieuze, wetenschappelijke en natuurlijke waarden uitbalancerend. We kunnen niet leven zonder de vonk van bewustzijn die we als individu zelf zijn temidden van deze piramide van de wereldcultuur. Een ieder heeft zijn eigen unieke aard en bijdrage in deze volle culturele complexiteit. De Andere Regels, die het belang benadrukken van de ziel en de orde van de tijd, zijn opgedragen aan de burgerbevolking van de gehele wereld die uitziet naar enerzijds eenheid en vrede en anderzijds respect verlangt voor de verschillen van cultuur. Met een wereld die leeft in vrede en harmonie moeten de regels van de andere persoon, de andere cultuur en een andere tijd worden gerespecteerd. Dit boek is een poging een concept van een wereldorde te schetsen die kan veranderen en toch hetzelfde kan blijven. Velen kunnen hun eigen religie, wetenschappelijke theorie of natuurlijke aandrift erin herkennen. Voor de schrijver is het een genoegen geweest de aanhoudende geestelijke ziel te dienen bezorgd over zijn aanpassing aan tijd en plaats in het licht van euro-amerikaanse wetenschappelijke idealen, indiaas/orientaalse Heerlijkheid, aziatische politiek, en de latijns/afrikaanse extasen van het natuurlijke ritme.*
Het seizoen van de Griep begint officieel met deze maand, en vele jonge geitjes niezen reeds en hoesten vroeg hun manierhuis van school. Terwijl de gezondheidsambtenaren ouders over kunnen begeleiden hoe te voor hun zieke kinderen te geven, kunnen zij niet met een andere dringende kwestie op de meeste ouders’ helpen meningen – „hoe I die ben mijn ziek kind voor een volledige week gaat thuis onderhouden?“
In de komende periode is het bevorderlijk om tijd door te brengen in verbinding met deze ankers in de Stof zodat de pure polarisatie van Geest en Stof makkelijker tot stand kan komen en het etherische weefsel zich kan ontvouwen in het bestaan. De kern van wie je in Wezen bent (Godsvonk) kan zich dan direct uit gaan drukken in het dagelijks leven. Omdat straling zoals UMTS, GSM, Wifi, radio 2000 (politie enz.) en bijvoorbeeld radar ook in de etherische ruimte functioneren en deze verstoren, zijn deze communicatiemiddelen in dit proces schadelijk en geven een toename in het ervaren van chaos door gebrek aan de natuurlijke ordening van polarisatie. Ook macht en onmacht ervaren over deze communicatiemiddelen kan soms aan de orde zijn. *1
Volhardend had Urendel westwaarts gepeddeld, uren­lang, en hij had zich voorgenomen zo ver mogelijk van de steiger bij de verwoeste her­berg te landen. Ver in de middag koerste hij eindelijk langs uitge­strekte mod­der­vlakten en rietlanden, waartussen smalle geul­tjes naar de oever leken te voeren. Urendel probeerde er een paar; de muggen staken hem bijna blind en hij verdwaalde keer op keer. Steeds wan­hopiger wrikte hij zijn bootje uit zuigende en stinkende modder, zocht zijn weg uit het zoveelste verraderlijke geultje terug naar de open vlakte van het meer.
Het gaat over het volgende. Een vriendin van mij hecht veel waarde aan bezit, en ik ben van mening (uit eigen ervaring en door veel te lezen), dat bezit niet de weg tot levensgeluk is. Alleen laat het zich moeilijk onder woorden brengen wat ik haar wil vertellen.
Voor de ziel moet men zich schikken naar het volkomen geheel waarvoor een keuze nodig is wat betreft de structuur van een gewetensvolle regeling van de tijd. Dit moet dynamisch zijn met de grootst mogelijke diversiteit. Een programma is nodig om de gasten te bedienen met voedsel, onderdak en een vertoning voor de goede heugenis. De vertoning is bij voorkeur kleurrijk, met muziek en spraak in dienst van de orde van de ziel: men moet goede herinneringen opbouwen en niet worden vervloekt door de gasten. Zoals hiervoor gesteld, er zou geen fixatie op enig iemand in het bijzonder moeten zijn maar een voorkeur voor een vrije associatie. De behoefte aan vrijheid en persoonlijke spontaniteit beperkt de vertoning. Hoe meer er van hetzelfde is, des te minder waarschijnlijk de aandacht zal zijn. men gaat naar het theater omdat een andere film wordt vertoond. Men gaat naar de kerk omdat er een andere preek wordt gehouden. Men bezoekt vrienden omdat een andere conversatie en/of een ander feest gewenst is. Men gaat naar de kroeg om met een andere groep mensen te zijn. Als de mensen voor de ziel komen en niet voor je ego moet je een (dienaar van) God zijn. Aangezien dat nooit helemaal mogelijk is, zal bezoekers ontvangen altijd een soort slavernij zijn: altijd moet je ze dienen, beleefd zijn, bescheiden en voorkomend, terwijl er altijd iets verkeerd kan gaan waar jij dan de schuld van krijgt. Niettemin zal de illusie van verzorgd te worden door de bezoekers en de inspiratie van de mensen die tot een vertoning aanspoort, met het voordeel van de twijfel (…). en de mogelijke offers door hun gebracht, tesamen afdoende de geleden schade compenseren. Een gebruikelijke oplossing voor het probleem van het angstige ego en de lijdende ziel is de ziel en het ego als hetzelfde te zien. De dualiteit is beëindigd en dus het (mentale) konflikt: alleen de onrede van de plankenkoorts blijft over. Natuurlijk is dit alleen maar een kneepje van het vak. De dubbelhartigheid van het voorwenden van de ziel met het ego zal geen stand houden. In feite is het de oplossing om het aandacht vragen op te geven en, deze regel terug brengend tot het onpersoonlijke, zelf moedwillig ontsnappen aan mensen die achter je lichaam aanzitten. Naar de uiteindelijke orde van de bevrijding kan niemand worden vervolgd. 
De belangstelling van de Vlaamse socialisten verschoof in deze context meer en meer van een inhoudelijk coherent programma naar de verkiezingscampagne als doel op zichzelf. Iets wat ze overigens gemeen hebben met de meeste andere partijen van het politieke spectrum. Ook dat dreigt weinig op te leveren gezien de tegenwoordige volatiliteit van de kiezer (met steeds meer thuisblijvers) en de tanende interesse van jongeren voor “politiek” (het aantal mensen dat lid is van een politieke partij daalt zienderogen).
17. 15 stappenplan, of ligt het daadwerkelijke probleem misschien dieper dan gedacht? Oorzaak van het probleem Het zoeken naar de oorzaak of het begin van het probleem is een vaak gehoorde behoefte van zowel de (ex-)verslaafde als de partner. De achterliggende gedachte hiervan is, dat het vinden van de oorzaak van de seksverslaving kan helpen om de problematiek beter te leren be- grijpen. De gedachte is vaak, ‘Als we de oorzaak weten, dan kunnen we die aanpakken.’ Veel behandelingsmethodieken zijn hierop gericht, zoals de methodes die afgeleid zijn van het 12-stappenmodel van Al- coholics Anonymous – maar is dat terecht? De oorzaak van seksverslaving is onderzocht door onder anderen Goe- de (2003), Carnes (1989) en van Zessen (1995). Daarbij is seksversla- ving vaak gelinkt aan verslavingen door pijn uit het verleden. Carnes beschrijft dat seksverslaving een ziekte is die ontstaat als overlevings- strategie bij kinderen die misbruikt, mishandeld of verwaarloosd zijn, of die op een andere wijze zijn grootgebracht die niet aansluit bij de natuurlijke behoeften van een kind. Uit een al wat ouder onderzoek van Carnes (1989) blijkt ook dat 81% van de seksverslaafden als kind seksueel misbruikt is, 72% fysiek en 97% emotioneel. Predisponerend, oftewel bevorderend voor de aanleg voor een vol- wassen seksverslaving, waren in het onderzoek van Van Zessen (1995) onder andere: • een emotioneel koud gezin; • een angstige of vermijdende hechting; • emotionele verwaarlozing of geweld (traumatische ervaring in de kindertijd);
In principe sprak men luidop tegen elkaar. Maar de mensen stelden (vele eeuwen later) vast dat ze ook luidop tegen zichzelf konden spreken en zo hun eigen gedrag konden beïnvloeden. En nog later bleek dat je ook stilzwijgend met jezelf in interactie kon treden. Hier ligt de basis van het Ego: een vorm van linguïstisch gedrag waarbij je op jezelf inwerkt. Ook in de ontogenese bij kinderen, zo toonde de beroemde Sovjetpsycholoog Lev Vygotsky (1896-1934) aan, gaat het sociale spreken vooraf aan het luidop ‘egocentrisch’ spreken, wat dan geïnternaliseerd wordt tot de innerlijke spraak of zelfdialoog, het eigenlijke denken. Het Ego is ongetwijfeld één van onze belangrijkste uitvindingen (zie sub).
OK ik weet dat de “Go tas”, of wat je wilt noemen het heeft gedaan over en voorbij. En iedereen heeft een ander te nemen over wat ze nodig hebben. Dat is geweldig, omdat de vaardigheden van elk individu verschillend zijn net als de omgeving vers
Het eerste beeld betreft dat wat zich uiterlijk en dus in het dagelijks leven wil manifesteren: ‘Een lange slang kronkelt zich rond een kandelaar met drie armen, waarvan de kaarsen aangestoken zijn’. *3
Deze regel heeft betrekking op het verschil tussen het het hebben van plezier en spelen in de privésfeer en het serieus betrokken zijn in een sociaal spel van wedijver om de gunst van de Heer van de Tijd die onze ziel zou behouden voor onze voorkeur van het dienen van het ‘goede doel’. Aldus bezien zou het hebben van een wetenschappelijke leerschool, een politieke partij of een religie rondom de historische realiteit van een manifeste Heer allemaal behoren tot de privésfeer van een praktizerend vermogen, in de moraal trainend en plannend voor doelen en strategieën in voorbereiding. Het ware ervan is in feite de totaliteit van de samenleving buitenshuis bereid de confrontatie te aanvaarden van de verschillende gerijpte filosofieën, strategieën en doelstellingen. De bekende illusie dat deze of gene religie, filosofie of wetenschappelijke benadering het zou winnen en de wereld beheersen is hiermee ontkracht: men kan alleen zeggen dat tijdelijk dit of dat team het gewonnen heeft, maar dat, aangezien de samenleving alleen zinnig is met met het levensspel van de confrontatie van de verschillende partijen, er altijd het winnen van het spel zelf zal zijn en nooit één of ander team op de lange duur. Het is belangrijk te onthouden dat teams in het ‘nederlands voetbal’ worden gevormd terwille van het spel alleen. Men moet zich werkelijk terugtrekken en een nieuw team vormen na iedere spel. Voor iedere periode, verschijnen er nieuwe religies, wetenschappelijke denkmodellen en politieke strategieën om te bewijzen dat de oude aanpassingen een reformatie nodig hebben. Vechtend om de gunst van het grotere van de samenleving te winnen moeten allen delen in de vrije associatie (afb.) van de samenleving buitenshuis, teams vormend van welke aard dan ook. Hoewel teams elkaar kunnen bevechten kan niemand de noodzaak ontkennen van het spel zelf. Allen tesamen het spel verliezen is niets dan oorlog en totale vernietiging in de valse overtuiging dat iedere optie van teamwork privé onbeperkt zou kunnen heersen of bestaan zonder de spelen van oppositie te spelen in een faire en gereguleerde confrontatie. 
We schuifelden langs de zwaargewonden heen naar de sas en sloten de eerste deur achter ons. Jonas drukte de noodgrendel naar beneden. Met een sissend geluid schoof de buitendeur open. Een tochtvlaag trok langs ons heen en iedereen huiverde. De scheppers hadden ons van nature voorzien op de lage temperaturen van Mars. Niettegenstaande die aan­passingen en de recente opwarming van de planeet, bleef winterkoude dan misschien niet meer onmogelijk koud, maar toch nog gewoon koud.
Evolutionair psycholoog David Buss zet dus vergeleken met ons de zaken op zijn kop. Voor ons zijn het de gewijzigde bezitsverhoudingen die de partnervoorkeuren en de seksuele strategieën bepalen. Voor Buss determineren de partnervoorkeuren de kloof die tussen man en vrouw ontstaat met betrekking tot de toegang tot hulpbronnen en resources. Uiteindelijk analyseert Buss dan ook de historische dominantie van de man over de vrouw als een gevolg van de reeds aanwezige (want vermeend universele) partnervoorkeuren van man en vrouw. Vooral de voorkeur van de vrouw voor een man met status, resources en sociaal-economische toekomstperspectieven geeft voor Buss de doorslag. Filosofe Griet Vandermassen lijkt hem daarin volledig te volgen wanneer ze Buss’ analyse legt naast deze van Barbara Smuts en Sarah Hrdy die we voorheen reeds uitvoerig besproken hebben. Vrouwen kozen en kiezen op basis van hun partnervoorkeur voor mannen met status en resources en deze voorkeur heeft in de evolutionaire historie geleid tot macht voor mannen die aan deze voorkeur voldoen en tot hardnekkige competitie tussen mannen om precies aan dat door de vrouw gewenste profiel te beantwoorden. Op deze manier gaf en geeft de natuurlijke selectie ook een voordeel aan mannen die risico durfden of durven lopen om die resources en status te bemachtigen. Mannen van hun kant verkiezen fysieke aantrekkelijkheid en vrouwen spelen daarop in door onderling te wedijveren in schoonheid. De vrouwelijke partnervoorkeuren en de mannelijke strategieën van intra-seksuele competitie zullen dan samen zijn geëvolueerd en zo ontstonden de voorwaarden waaronder mannen een economische ongelijkheid tussen de seksen konden uitbouwen en handhaven. Deze analyse impliceert dat de vrouwen gevangen zitten in hun eigen partnervoorkeuren. Maar waar komen deze partnervoorkeuren precies vandaan? Uit een Geëvolueerde Psychologische Adaptatie, een partnervoorkeur-gen dus. Maar hoe konden deze genen ooit geselecteerd zijn geweest als er voordien tussen de mannen verschillen bestonden in toegang tot of ‘bezit’ van resources, zoals wij in de voorgaande paragrafen hebben proberen duidelijk te maken? Konden die genen anticiperen op een toekomstige historische situatie? Griet Vandermassens ‘gevaarlijke cocktail’ van ‘mannelijke seksuele bezitterigheid, een vrouwelijke neiging tot promiscuïteit en een grotere mannelijke agressiviteit’ is geen natuurlijk, maar een historisch verschijnsel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *