“z a p s uitrusting overlevingsgranaat Britse overlevingstoestellen”

De klassieke socialistische schema’s en thema’s van de 20ste eeuw bleken niet opgewassen tegen de snelle veranderingen die zich sinds 1980-1990 hebben voorgedaan op alle vlakken: economisch, sociaal, cultureel (incluis levensstijlen en geïndividualiseerd zelfbeeld). En de snelheid van die veranderingen wordt steeds meer opgedreven. Dat is althans de indruk die ongeveer iedereen ervaart. Snelheid lijkt de motor te zijn geworden van onze beschaving, zoals de cultuurtheoreticus en urbanist Paul Virilio ons reeds voorhield in 1977 (2). In feite leven we sinds de jaren 1970 in een permanente economische crisis met een aanhoudende daling van het aandeel van de lonen (vs. kapitaalsinkomsten) in het nationaal inkomen en een steeds scherper wordende toename van de sociale ongelijkheid (3). Het socialisme is doorheen deze periode 1980-2010 haar klassiekers omzeggens helemaal kwijtgespeeld: er ging nauwelijks nog uitstraling van uit in een steeds meer geïndividualiseerde samenleving waar ultra-liberale waarden (“egoïsme”, “elk voor zich”, “persoonlijke ontplooiing”) steeds meer gingen bovendrijven. 
Van de emancipatie is het lichamelijk begrip het meest algemeen en populair. Het gevaar is te denken dat dat alles zou zijn wat betreft de emancipatie: dat het inderdaad een perversie kan worden of een escapistische routine om te trainen en je in te spannen. Alles wat gezond is kan worden misbruikt als spirituele uitvlucht. De helft of het grootste gedeelte van de oosterse religie staat bekend om dat effect: iedereen doet het voor de integriteit van het lichaam, maar wie werkt er echt aan het opbouwen van een realistische en effectieve manier van denken en een hart hebben voor het fatsoen en de eerlijkheid van de menselijke samenleving? Alleen eenvoudig abstineren voor een gelukkig lichaam zal niet de sociale rebellie rechtvaardigen tegen al het andere als zijnde materialistisch. Er zijn geen echte atheïsten en materialisten. Zorgvuldig zoekend zal men niet in staat zijn er ook maar één te vinden. Er zijn allerlei soorten van offeren in alle levensrichtingen en wie ben ik om te oordelen over andermans offers en toewijding tot God? Men kan toegewijd zijn op het fysieke nivo altruïstisch bevrijding zoekend met goed voedsel en goede sex, maar ook toewijding op het nivo van de politiek, kulturele aktiviteiten, persoonlijke relaties , openlijke verbale interaktie, intellectuele onderneming of religieuze associatie is een legitieme en geldige manier om te emanciperen in het zich gelijkrichten op de ziel. Zelfs iedereen die op een klok kijkt kan een toegewijde van God worden genoemd daar de tijd kan worden herkend als een vorm van God. Dus is niet alleen het behouden van de diversiteit van de lichamelijke aktie voor jezelf als een standaard van goede gezondheid, maar ook het respekteren van andermans andere strategieën van alternatie (andere methode) en alteratie (andere vorm) een manier en noodzakelijke aanvulling om een goede sociale en mentale gezondheid te behouden en te bevorderen. Alleen als de kulturen van het Oosten en het Westen deze filognosie inzien kan een redelijk en realistisch begrip van wereldorde gloren.. 
Rug aan rug volgden ze het spoor. Lieven hield een spuitbus in de aanslag. Een weinig doeltreffend wapen, besefte hij, maar voldoende om een belager mee te desoriënteren zodat hij kon ontsnappen en niet in de container zou belanden. Zo slopen ze meter voor meter naar hun doel. Bij elk appartement bukten ze zich om buiten het gezichtsveld van de spionnetjes te blijven. De deuren waren gesloten. Zohra beeldde zich telkens in dat achter het kijkgaatje een duister oog hen in de gaten hield. Ze was voorbereid op het moment waarop de psychopaat naar buiten zou stormen. Ze zou het glas recht door zijn hart stoten.
Zwaai, stap. Negeer de pijn in je rug, de kramp in je benen. Zwaai, stap. Zoek het ritme en stop met zo wild te zwaaien. Samuel hoorde iemand roepen. Hij weigerde op te kijken en bleef geconcentreerd naar het graan voor zich staren dat met elke beweging van zijn zeis op de grond viel. Hoe lang was hij nu al bezig? Dit veld leek eindeloos te zijn. Het zweet stroomde over zijn gezicht, elke spier in zijn lichaam smeekte om een pauze. Pas toen hij zijn naam hoorde, stopte hij. Met trillende handen legde hij de zeis naast zich neer en ging er naast zitten. Gaetan kwam over de lege stroken op het veld op hem af gelopen, een fles in zijn handen. Samuel kon de energie niet opbrengen om te zwaaien. Hij zag de andere mannen, die hun deel van het veld al lang gemaaid hadden, bij de tractor staan wachten. Hij kende een paar van de mannen, de meesten waren nieuwelingen. Net als hij, toch een beetje.
‘Dit is bizar,’ sprak de stem en er klonk een diepe verbazing in door. ‘Honderd procent compatibel. Dat heb ik nog nooit meegemaakt: mensen die zo perfect bij elkaar passen.’ Trompetten schalden. ‘Gefeliciteerd! Jullie zijn het soort gelieven dat de kwallen als parels ziet glanzen in het maanlicht. Die jubelen met de futen.’
‘Uw echtgenote heeft bepaald dat er na haar over­lijden een stichting wordt opgericht ten behoud van uw gemeens­chappelijke huishoudrobot Botje.’ De notaris kijkt me over haar bril aan. ‘Zodat er eeuwig goed voor hem wordt gezorgd. Ze heeft haar aandeel van het gespaarde kapitaal in die stichting laten storten.’
De waarheid van jullie heilige identiteit en persoonlijke kracht zal toenemen.  Het heeft niets met controle te maken.  Ze neemt meer verantwoordelijkheid op voor je hele zelf en de mogelijkheden die van binnenuit zullen ontwaken.  Er zal meer en meer verlangen naar vrede zijn, zowel individueel als collectief.
Kijken met ‘warme’ ogen en een ‘breed blikveld’ , dat is nodig en het maakt dat je de dingen heel anders ziet. De mist trekt langzaam op en er ontstaat een helderheid. ‘Warme ogen’ accepteren het leven zoals het zich aandient. Het is een accepterende liefdevolle blik die alles in een groter verband plaatst.
En ja, de klappen die je krijgt zijn ervoor om de Saveer-wand verder te verbreken en om het te ontmaskeren. Saveer is een zwaar sociologische demoon, zoals ook Lark dat is, dus zoals gezegd zal daar ook nog een nieuwe demonologie uit voortkomen.
6 woensdag 18 maart 2015 Pagina 6 Zonnebloem Dinsdag 31 maart vindt, in samenwerking met de Seniorenvereniging een Paasviering plaats in Baexheimerhof met een Eucharistieviering en aansluitend gezellig samenzijn en optreden van smartlappenkoor Om te zumpe. Aanvang uur. Eigen bijdrage van 5,- euro voldoen op de middag zelf. Aanmelden kan tot 28 maart bij Zonnebloem: Mien Hebben, tel of Monique Custers, tel of Seniorenvereniging: Mia Smeets, tel of Willy Rooswinkel, tel Vivo doet Zaterdag 21 maart worden in Buggenum de ramen gewassen, aanvang 9.00 uur. We maken er een gezellige happening van. Doe mee en meld je aan via of bij Berikstraat1. We gaan door tot het sop op is. Dorpsschouw Progressief Leudal brengt 21 maart een bezoek aan Buggenum om met inwoners, vertegenwoordigers van verenigingen en Dorpsraad van gedachten te wisselen over actuele onderwerpen. Iedereen is welkom om 9.15 uur in gemeenschapshuis de Roffert. ZijActief Mandag 23 maart workshop geursteenkettingen maken, aanvang uur in BMV de Nassaurie, voor de dames die zich hiervoor hebben opgegeven. Paasviering Zonnebloem en Senioren nodigen alle leden uit voor de Paasviering op dinsdag 31 maart om uur in de Klokkenstoel. De Fuchsia s luisteren de middag op met een vrolijke noot en na de loterij (lot 0,50 euro per stuk) is er gelegenheid om een kleinigheid te eten. De eigen bijdrage is 3,- euro. Opgeven kan tot 24 maart bij Toon Janssen, tel of Leny Boonen, tel Geloof en Ongeloof in de Oertijd Oud papier Zaterdag 21 maart komen de leden van drumband Heroméne het oud papier ophalen vanaf 9.00 uur. Potgrond Zaterdag 14 maart heeft de jaarlijkse potgrondactie plaatsgevonden. Tot en met zaterdag 21 maart kunnen bestellingen nog doorgegeven worden via tel. (0475) of Pelgrimagereis Op woensdag 25 maart is er een informatieavond in de Credozaal te Heythuysen over de spirituele en culturele pelgrimagereis naar Italië. Aanvang uur. U bent van harte welkom. Lees meer over deze reis op : HEYTHUYSEN – Onze prehistorische voorouders uit de Oude Steentijd waren intelligente mensen. Ze kenden geen schrift, geen internet, maar in elk vak dat voor hen van belang was, hadden ze het meesterschap verworven. Ze wisten precies waar en wanneer bepaalde dieren of planten te vinden waren. Ze waren meesters in het maken van het meest uiteenlopende gereedschap, konden draden en touwen twijnen, textiel weven, netten knopen en manden vlechten. En net als de San in Afrika gebruikten de vrouwen in dat verre verleden al kerfstokken om hun menstruatiecyclus te controleren. Ze waren meedogend en gastvrij voor hun medemens. Alleen zó konden zij overleven in een vaak onherbergzame omgeving. Op dinsdagavond 24 maart gaat het echter over de vraag of deze verre verwanten uit de Oertijd ook mensen waren die geloofden in een Opperwezen of Schepper en een hiernamaals. Aan de hand van een PowerPoint presentatie proberen Martin en Cristi Bless-Fernández hier een antwoord op te geven. Aanvang uur in de Credozaal, Biesstraat 2a te Heythuysen. Na de pauze is er volop gelegenheid om over dit thema van gedachten te wisselen. U bent van harte welkom. HVV Dinsdag 7 april paasbrunch in de parochiezaal, aanvang uur. Het bestuur vraagt voor deze avond geen eigen bijdrage. Wel graag opgeven voor zondag 29 maart bij een van de bestuursleden (telefoonnummers zie programmaboekje). Zang en Vriendschap Zondag 22 maart luistert seniorenkoor Zang en Vriendschap uit Leudal West de Hoogmis van 9.00 uur in de St. Jacobuskerk in Hunsel op. Dit in het kader van het zilveren jubileum van dit koor. In het koor zingen 55 plussers uit Hunsel, Thorn, Kessenich en Neeritter. Zij repeteren iedere in de Mortel in Ittervoort. Het repertoire is zeer wisselend van meezingers tot musicalgezangen en van profane tot geestelijke muziek. Wilt u ook meezingen of meer info? Neem dan contact op met Nelly Hendricks, Margarethastraat 58, Ittervoort, tel. (0475) ; Ria Munnecom, Driessenstraat 18, Neeritter, tel. (0475) ; Nell Zimmermans, Vlasaardstraat 4a, Thorn, tel. (0475) of Theo Korsten, Wilgenstraat 11, Hunsel, tel. (0475) Paaseieren Maandag 30 en dinsdag 31 maart paaseierenactie door gemengd koor Vivace (tien eieren 3,50 euro; twintig eieren 7,- euro; hele tray met dertig eieren 10,- euro). Niet thuis? Bel dan met Jos Timmermans, tel. (0475) of via het gastenboek op Voorjaarsconcert Zaterdag 21 maart verzorgt Maas- en Neergalm in gemeenschapshuis In d n Haammaeker aan de Hoogstraat het traditionele voorjaarsconcert, aanvang uur. Naast zangvereniging Maas- en Neergalm, zullen zanggroep Just2b uit Heythuysen, gemengd koor Bel Canto uit Helden en mannenkoor Manoeuvre uit Weert voor het voetlicht treden. Na afloop is er nog een gezellig samenzijn, waarbij volop gelegenheid is om het gezamenlijk Thekezingen te beoefenen. Iedereen is welkom. Paaseieren Op zaterdag 21 maart zal Kindervakantiewerk weer paaseieren aanbieden (3,50 euro per doosje). Keizerbosch Het kienen is verplaatst naar dinsdag 24 maart om uur bij klooster Keizerbosch. Zaterdag 4 april om uur paaseieren rapen voor kinderen van 1 jaar tot en met groep 5 van de basisschool. NVV St. Martha Donderdag 26 maart creatieve avond, aanvang uur. Opgeven kan tot en met 19 maart. Eigen bijdrage 5,- euro (twee stukjes 10,- euro) te voldoen bij opgave. VV St. Ursula Maandag 23 maart verzorgt Annie Schreuders-Derks van Heemkunde in Leudal BUGGENUM – Inschrijvers kunnen het boek Buggenummers 2014 in beeld ophalen op zondag 29 maart tussen en uur in gemeenschapshuis De Roffert, Berikstraat 11. Ook overige belangstellenden kunnen het boek dan kopen. De eerste exemplaren worden, na een korte toelichting, om circa uur uitgereikt aan de hoofdsponsoren. Inschrijven voor de boeken 2014 en 2004 kan nog tot uiterlijk zondag 22 maart boek ,50 euro, boek ,50 euro). Zonder voorinschrijven is de prijs van de boeken 22,- euro en 17,- euro. Aan de betalers per bank het verzoek om uiterlijk op 22 maart hun bestelling te hebben betaald (rek nr NL- 55RABO ). Naast het uitreiken van het boek wordt een overzicht gegeven van de werkzaamheden van Stichting Buggenum door de Eeuwen heen (BddEh). Ter oriëntatie kunnen belangstellenden ook eens vrijblijvend binnenlopen in de heemkamer in het voormalige St. Antoniusklooster aan de Berikstraat 11a (maandag tussen 9.30 en of op afspraak ). Volkskundig bureau NostalNu een presentatie met als thema: van Esjelengoansdig tot Paosje. Aanvang uur in café Houben. Naast leden zijn ook introducees welkom. Herinnering voor de dames die zich hebben opgegeven voor de try out Bella Italia te Melick. Deze vindt plaats op donderdag 19 maart. Vertrek om uur. Paaskienen Buurtvereniging Berg en Dal organiseert donderdag 19 maart het traditionele Paaskienen, aanvang uur in café Servaas. Iedereen is welkom. BV de Mortel Van 16 tot 21 maart komt één van de bestuursleden langs voor het ophalen van de contributie. Vrijdag 3 april om uur jaarvergadering met aansluitend kienen voor alle leden vanaf 10 jaar. Opgeven voor het kienen kan bij Gerry Wieringa, Mortel 8a tot en met dinsdag 24 maart. Bijdrage 5,- euro per persoon. LKV Donderdag 26 maart kienen met mooie prijzen. HORN Zaterdag 28 maart vanaf uur kransen maken van palmtakken en coniferengroen voor de drie wegkruisen van Horn in basisschool De Mussenberg. Leden en niet-leden zijn welkom om een kijkje te nemen of om mee te helpen. Tijdens de inloopmiddag op woensdag 25 maart worden de gele en witte bloemen gemaakt voor op de kransen. Woensdag 1 april wordt de Kroniek Horn 2014 gepresenteerd, een lustrum-uitgave. Voorafgaand aan de presentatie geeft Jan Schuren een voordracht over Limburgs: waat n taal. De entree is gratis. Locatie: aula van basisschool De Mussenberg. Bob Luijks, natuurfotograaf uit Horn, neemt u op woensdag 29 april mee naar de natuur in de eigen omgeving tijdens de lezing Natuur in Midden-Limburg. NEER – Woensdag 25 maart jaarvergadering in gemeenschapshuis d n Haammaeker, aanvang uur. Na de pauze zal Ton Hendrikcs uit Kessel de aanwezigen bijpraten over de vordering van kasteel Keverberg te Kessel. Meer info: Cultuurreis Van 19 tot en met 26 augustus organiseert pastoor Schwillens in samenwerking met de stichting Bon Pasteur een bede
vaart- en cultuurreis naar Polen, in de geest van het leven van paus Johannes Paulus II. In de kerken van Roggel, Neer, Heibloem, Haelen, Nunhem, Horn en Buggenum liggen folders met meer informatie. Tevens is er op dinsdag 7 april een infoavond hierover om uur in het parochiehuis, Kerkplein 4 te Neer. Meer info en/of een inschrijfformulier is ook te verkrijgen op woensdag en donderdag van uur in het parochiesecretariaat, Pastoor Ruttenhofje 6a in Roggel, tel of kpnmail.nl. Happy Hardcore Party Op zaterdag 4 april verzorgt kerngroep Energy een super gave Happy Hardcore party. Natuurlijk zal er ook voor degene die er niet van houden vaker een ander stukje muziek worden gedraaid. Iedereen (ook al kom je niet uit Roggel) vanaf groep 8 tot en met 15 jaar is van harte welkom in het Sjor op Pastoor Hanraetsstraat 5 in Roggel. De deuren zijn geopend vanaf tot uur en de entree bedraagt 2,- euro. DJ Timebeatz maakt er opnieuw, samen met jullie, een kei sjiek feestje van.
Ik zie ook meer en meer indo muzikanten het circuit verlaten en manifesteren zich in andere circuits, niet omdat ze niet mee kunnen komen, maar om hun eigen artistieke waarden te blijven handhaven en niet de neergang van gezapigheid willen mee maken.
Het blijft bouwen door gnosis, door situaties te onderkennen, te leren plaatsen, door dingen heen te prikken, en de waarde in te zien van ogenschijnlijke tegenslagen. Die hebben we nodig om er doorheen te komen. Als er nog iets van ‘Saveer-wand’ in ons blijft als oude monumenten die nog geeerd of zelfs aanbeden worden door de oude natuur (en dat kan heel subtiel gaan), dan moet de zwarte hond nog blijven rennen. Wij moeten onze behoudenis bewerken in vreze en beven. In die zin is het dus zelfs waar dat er schatten zijn in het christendom die we niet zomaar overboord mogen gooien. Vandaar dat de Bilha is gekomen die dit uitsorteert. Zowel christendom als islam wordt door de moeder gnosis gebruikt als tucht, en om haar kinderen te hoeden tegen het grotere kwaad.
‘Sputnik’ staat er op de bus  naar de Russische havenstad Moermansk. Vanuit het Noorse plaatsje Kirkenes, is het slechts een uur of vijf rijden. De weg ernaar toe leidt langs een soort zwartgeblakerd maanlandschap en rijen in de modder geparkeerde sovjettanks.
Maar hoge prijzen, daar zijn de handelaren het over eens, remmen de verkoop af. ,,Bovendien blijft bij de consument het idee hangen dat garnalen duur zijn”, aldus Soldaat. Machielsen zag in sommige restaurants in België, traditioneel de belangrijkste afzetmarkt, de Noordzee garnaal zelfs van de menukaart  verdwijnen. Zijn ervaring is dat het al vlug een half jaar kost om de klanten terug te winnen.
Heb toen ook een hele tijd van diepe rouw gehad over wat ik hierdoor in mijn leven gemist heb en niet aan mijn gezin kon geven. Omdat deze macht mij weerhouden heeft om te leven, rouw ik noch als er situaties van vroeger vermengd met gemis van nu de kop op steken. Dan  nodig ik de Heer uit om in de pijn te komen.
Pooier is misschien een onaangename term. Mackie zou zichzelf niet zo omschrijven: hij is een entre­preneur. Hij doet wat hij moet doen om aan zijn duiten te komen, of hij nu zijn vrouw de straat op moet sturen, of zelf zijn handen vuil moet maken. Hij draait zijn hand ook niet om voor afpersing, mis­han­de­ling of brandstichting. Lang geleden, toen ze nog leefden, hebben Polly en hij nog opgetreden met een messen­werper-act, maar daar zijn ze mee gestopt toen de handen van Mackie teveel gingen trillen.
De kilometers die volgden, zweeg Harrald. Zijn hoofd was druk. Hij verbaasde zich over de opmerkzaamheid van Ariadne. Tegelijk proefde hij in haar doen en laten een mechanische kwaliteit die hem voorzichtig deed twijfelen aan haar menselijkheid. Dan keek hij weer naar haar soepele bewegingen en bewonderde hij haar lichaam. Dat was voldoende om de verschillen te bagatelliseren en excuses te bedenken. Ze heeft alleen in virtuele werelden geleefd, zonder echte mensen, zonder contact. Alsof ze door wolven is opgevoed.
Het grootste deel van de menselijke moeilijkheden komt voort uit escapisme. Bang voor de zelfconfrontatie in de geest, raakt het geweten verwrongen om het materiëel motief te dienen. Met de materie alleen is men dus nooit echt in orde hetgeen zich zal uiten als een vorm van lust. Uit die lust komt een strijd om de macht voort waardoor men vroeg of laat de kontrole verliest. Zo komt de profiteur ten val en verliest hij zijn intelligentie. Het ‘niet-dit’ bewustzijn van de misvatting is het resultaat van de materiële begoocheling. Het bestaat uit illusies over het de beheerser en genieter zijn terwijl tegelijkertijd het geweten het tegendeel fluistert van lijden voor opofferingen en onderwerping terwille van de samenwerking. De geest zoals tot uitdrukking gebracht door kulturen van beheersing kan ontmoedigend zijn. Iedereen weet het zo goed voor zichzelf dat de ander wordt gezegd en veroordeeld hetzelfde te doen. Maar feit is dat niet iedereen hetzelfde is of hetzelfde kan doen. Eén moet verschillend zijn zijn terwijl twee hetzelfde moeten wezen. Dat is het probleem van het leven. De ontologische vraag van hoe met God te zijn, de Heer en de orde, staat gelijk aan het beantwoorden aan en beslissingen nemen over leven in harmonie (e.g. één bewustzijn van de tijd) of dat men de konfrontatie moet aangaan en moet leven overeenkomstig winnen en verliezen in het konfliktmodel (b.v. het aanvaarden van twee soorten van tijd). Om vrede te hebben moeten twee mensen de zelfde orde of harmonie (God) hebben. Om werk te hebben moet men zich altijd bewust zijn van het verschil tussen het ideale van de totale opoffering voor de harmonie en de onvolkomen confrontaties van het winstmotief. Noch zou men er bang voor moeten zijn zich op te offeren, noch zou men er voor moeten terugdeinzen om in oppositie met het imperfecte te verkeren. Het is als met werken en vrije tijd: het één lukt niet zonder het andere. Zonder het konflikt kan men niet werken en zonder het werk kan men niet gemotiveerd zijn voor de harmonie van het onverschillig zijn met de genade van God en de natuur. Wat de doorslag geeft is of men weet wie men is of niet. De ziel is een vergaarbak van identificatie met alle soorten van menselijkheid. Hiervan ontwikkelt zich een zekere samenhang van denken of een geest. Deze geest wordt gezekerd middels emoties die waarschuwen of men gelijk gericht is of niet. Hiervoor moet men regelmatig naar zichzelf luisteren, b.v. in de vroege ochtend vóór het ontbijt. Meditatie voorafgaande aan de aktie is onmisbaar om de zelfkennis en samenhang van de geest te bereiken nodig om de kontrole te houden. Veel mensen gaan ‘s zondags naar de kerk de priester de stem van het geweten gevend. Maar dit als een externe vorm van kontrole hebbend is nog steeds het zelfverantwoordelijke van een dagelijkse meditatie en een aparte dag (b.v. de vijftiende of aquariaanse zondag) nodig.. 
Ondertussen zijn de blijheid en de vrijheid fel onder druk komen te staan. En wel onder invloed van twee factoren. Eerst en vooral de steeds toenemende expansie van het politiek correcte denken, van de pensée unique, die de sfeer waarin de blije vrijheid kan gedijen, compleet is gaan vergiftigen. Dit politiek correct denken is gelinkt aan het dodelijke TINA-principe (“There Is No Alternative”). En daarnaast doordringt een aanzwellende angstpsychose de leefomgeving waardoor de vrijheid en de blijheid zich moeten gaan beperken. Een angstpsychose die niet alleen veroorzaakt wordt door het terrorisme, maar evenzeer door de vrees met betrekking tot de klimaatopwarming. Stel je voor dat de helft van België, incluis Oostende, weggeveegd wordt door een onstuitbare zondvloed.
26. DE KIKKER EN DE OCEAANHet is een discussie die in de wereld van de psychologie hevig woedt enhet is op dit specifieke grensvlak dat ik de hele managementdiscussieplaats.Mensen managen als resources vanuit hun taakopdracht werkt als je erde klassieke methodes op nahoudt. Je kunt inderdaad iemand vragenom na het uitvoeren van zijn job te controleren of het resultaat beant-woordt aan een bepaalde kwaliteitsreferentie. Je kunt inderdaad de tijdmeten die nodig is om een taak uit te voeren en te optimaliseren. Alleen,je kunt dit slechts doen zolang het gaat over bijvoorbeeld de afstand ver-korten die een arbeider moet overbruggen om een werktuig te nemen,een product weg te zetten. Materiële zaken, zeg maar. Zodra je je waagtaan concepten zoals motivatie, betrokkenheid, inzet, werkethiek, loopthet fout. We hebben variabele verloning ingevoerd om de mensen temotiveren. Werkt dit? Ik stel vast dat, zodra we dergelijke techniekeninvoeren, we heel snel daarna allerlei correctieve systemen moetenbedenken omdat we vaststellen dat het doel niet bereikt wordt. Een voor-beeld. Stel, we besluiten de verkopers van ons bedrijf een procent tegeven op de producten die ze verkopen. Al gauw stellen we vast dat debetrokkenen er alles aan doen om de omzet de hoogte in te jagen. Erwordt geaarzeld om kortingen te geven, want een lagere korting wil zeg-gen een lagere commissie. Er wordt gefocust op verkoop en niet op hetopbouwen van een relatie met de klant, nadenken over wat hij nodigheeft. Nadenken kost immers tijd en hoe meer tijd daarnaartoe gaat, hoeminder er kan worden verkocht. Erger nog, wat als de klant, als gevolgvan het zorgvuldig bespreken van zijn behoefte, besluit het product niette kopen? Weg is de commissie. Om deze, wat men dan noemt, nevenef-fecten weg te nemen, voorziet men in verfijningen op de meetmethode.Plots is het omzetcijfer niet meer voldoende om de commissie op teberekenen, maar gaat men er ook klantentevredenheid aan koppelen, ofandere parameters. In vele gevallen blijkt dit echter niet afdoende te zijn.Ofwel ontstaan er nieuwe, meer geavanceerde manieren om het doel, hetcommissieloon, te bereiken, ofwel worden de meetmethodes zo inge-wikkeld, dat de inspanningen om ze te bepalen zo duur worden, dat zeniet meer in verhouding staan tot de beoogde winst. En al die tijd zijnwe vergeten dat we dus geen echte fundamentele verbetering hebbengezien in de motivatie van de betrokkene.Op 10 september 2009 verschijnt in de krant De Standaard het artikel ‘IsGod een hersenactiviteit’. Daarin wordt toegelicht hoe men via onder-zoek probeert vast te stellen of we spirituele ervaringen, bij uitstek een 16
Gelijkmoedigheid is een grote verworvenheid. Het staat populair bekend als ‘being cool’, niet erg bezorgd zijn over de uiterlijke wereld of het materiële effect: hij die zijn kalmte verliest is de ware verliezer. Psychologisch is het je bedaardheid waarmee je het evenwicht bewaart. Winnen is een relatieve zaak en verliezen ook. De ziel is het mysterie van de kontinentie die ongeacht de toestand van het lichaam in werking blijft. Een dode persoon of een verliezer (van het leven) kan nog steeds zijn werking hebben in het hart van anderen en een pasgeboren baby kan nog steeds de hele wereld willen winnen een karakter tonend dat voor de rest van zijn leven niet verandert. Gelijkmoedigheid refereert rechtstreeks aan de werkelijkheid van God, de Heer, zelfverwerkelijking, persoonlijke interesse, ziel en rijpheid. Een jong kind kan zo rijper zijn dan een volwassene waardoor we geen standaardrecepten kunnen hebben voor het beoordelen van mensen.
Wat geldt voor politici geldt ook voor activisten. De meeste activisten beseffen niet dat ze aan actie doen. Ze doen aan actie uit een routinematig plichtsbesef, een gewoonte die zichzelf niet bewust is. Actie passioneert hen niet. Ze zijn activist op elk moment van de dag en dus zijn ze het eigenlijk nooit.
Deze week was het thema Ruimte, zag Helga. Drones in de vorm van SpaceX-landers brachten de drankjes rond en de spiesen met gamba’s. Boven hun hoofd dreven de ruimtesteden langs: Putingrad en Nue Berlin, Goederede met zijn immense zonnezeilen.
Laura fronste. ‘Zielig doen? Mijn man heeft verdomme net zelfmoord gepleegd! Moet ik dan vrolijk door het leven verder dansen? U weet niet waar u het over heeft.’ Ze stond op en wilde zich omdraaien om de winkel uit te lopen, maar de stem van Natsuko hield haar tegen.
De klachten en symptomen kunnen ook positief benut worden. Je kunt ze immers ook zien, zoals ik al eerder aangaf, als betekenisvolle signalen die vertellen wat de oorlog of het geweld voor deze persoon heeft betekend en zelfs tot op de dag van vandaag nog betekent.
Eerste mensengroepen met een profiel beheerst door intensieve interindividuele competitiviteit zijn onzes inziens uitgestorven. Zij waren niet opgewassen tegen de bijzonder precaire en penibele omstandigheden waarin de eerste mensengemeenschappen zich moesten handhaven.
Samuel zei niets. Wat kon hij zeggen? Het bestuur en de mensen hadden gelijk. Dat besefte hij maar al te goed. En toch … Misschien kwam ze deze keer wel. Misschien klopte er morgen iemand op zijn deur met een glans in de ogen die hij nog maar bij één persoon gezien had.
Van deze indelingen van de sex wordt duidelijk dat de geperverteerden en ontuchtigen de meeste moeilijkheden zullen ondervinden in de transcendentie en emancipatie. Ze behoren niet echt tot een bepaald nivo daar ze eenvoudigweg verslaafd zijn aan de sex. De beste kans voor diegenen die erin slagen hun dwangmatigheden op te geven op het heroïsche nivo is sociaal te blijven, terwijl op het dierlijke nivo vasthouden aan een partner die gelijke tred kan houden met de moeilijkheden van de transformatie de beste kansen op bevrijding zal bieden. Hierin mislukkend lopen de geperverteerden allerlei ziekten en ongeluk op daar de natuur(God) ook een oplossing kan vinden voor het beëindigen van de dwang. 
Ik zeg niet dat Wurmwater het hiernamaals is. Ik weet niet hoe heet de hel is, of wat de onderscheidende karakteristieken van het vagevuur precies zijn. Deze havenstad lijkt in ieder geval niets op de beschrijvingen die ik wel eens heb horen geven van de hemel of het paradijs. Maar misschien komt deze poel des verderfs een rechtgeaarde zondaar juist wel hemels of paradijselijk voor. Wie zal het zeggen? Ik in ieder geval niet. Ik ben maar een eenvoudige straatzangeres, geen geleerd theo­loog, predikant of moralist.
‘Ja,’ zei ze tenslotte. Ze keek nors en ook een beetje bedroefd. Met haar hoofd schuin leek ze net een vogeltje. ‘Jij hebt … jij hebt Shinigami om je heen. Gaat met je mee. Je bent besmet. Het is lelijk en zwart en het wordt steeds groter als jij niet stopt met zielig doen.’
Bij mijn nadering klapte het open. Ik strekte mijn handen uit. ‘Je kunt je nog bedenken!’ zei Robert Minson, vlak achter mijn schouder. ‘Het hoeft niet extreem te zijn. We kunnen gewoon klein beginnen. Ik …’
Ik kon er de volgende dagen al sterk naar verlangen dat ik later te oud zou zijn om nog arts te zijn en dat ik dan gewoon koffie zou kunnen rondbrengen in een verzorgingshuis, ofzo en niet meer het ene na het andere geduvel hoefde mee te maken.
28. 26 dan controle. Voor je het weet zit je als stel in een patroon zoals dat wat hierboven beschreven is, dat zich eindeloos kan herhalen. Een andere, volwassener houding, is dat de bedrogen partner over haar angst gaat praten, en dat de man haar daarin hoort en gerust- stelt: hij kan haar troosten als partner. Beide reacties zijn onderdeel van een volwassen opstelling en leren de partners om te gaan met het niet-toegestane deel. Eenzelfde patroon geldt voor de reacties van aanklagen en verwijten. Waarom verwijt iemand een ander iets? Omdat er pijn en wantrouwen is. Wat deze reacties echter voorkomen, is dat deze pijn op een goede manier boven water komt. Er komen in deze reacties alleen maar ver- wijten en boosheid naar voren. Deze lokken vaak enkel meer verwijten of zwijgzaamheid uit. Want wat kun je als man zeggen op verwijten die waar zijn? Uiteindelijk krijgt geen van beide partners wat ze nodig hebben: de bedrogene partij krijgt geen geruststelling en troost, de bedriegende partij wordt de kans om te troosten ontnomen. Een volwassen reactie heeft zoals gezegd te maken met onthulling. Wanneer een bedrogen vrouw onthult wat er emotioneel gezien in haar gebeurt, dwingt zij de man in een troostende houding. Helaas kunnen veel mannen vanuit schaamte die positie niet innemen. Hierbij is stimulans vanuit de therapeut erg belangrijk. Het zicht hebben op deze patronen kan de therapeut helpen om nega- tieve interacties tussen de partners stop te zetten en om te buigen naar positieve reacties. Hoe de therapeut dat het beste kan doen is beschreven in de volgende twee hoofdstukken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *