“vrijheid overlevingsuitrusting sniper overlevingsuitrusting”

Mei en juni zullen handelen over het loslaten van de gehechtheden die je de in eerste vier maanden hebt geïdentificeerd.  Je zult nu beginnen nieuwe benaderingen vanuit jezelf te genereren.  In de wereld om je heen zul je omwentelingen in groepen en regeringen zien.
2 weken geleden ging ik naar landgoed Quadenoord daar kwam ik Esther tegen. Mijn zus was ook mee. We gingen een weekendje overlevings dingen leren. (Maar het was niet echt overleven.) Het ging die week over stel je wordt geteleporteerd naar een onbekend bos. Wat moet je dan doen….. het was heel leuk we hebben onze eigen Thee gemaakt En dat was best wel lekker ik had er een wilgenroosje in g…edaan.. we hadden ook nog een lepel gemaakt dat was heel grappig want terwijl ik mijn lepel aan het maken was gingen we een verhaal maken. De mensen die klaar waren gingen ook een bakje maken. Esther en Sonja hebben ook nog een medische cursus gedaan want ik was gestoken door een wesp toen gingen we in een koud riviertje staan. Dat hielp echt heel erg. Het leukste vond ik het konijnenjagen. Niet op echte konijnen hoor. Maar we gingen oefenen op houtblokken. Dan moest je een stok zoeken die een stuk korter was als je arm. We hadden allemaal manieren om hem te raken. Bijvoorbeeld bovenlangs als de stok tussen twee bomen door moet. We hebben ook nog veel verschillende vogels gezien en gehoord zoals de specht die zagen we heel vaak.Ik heb ook geleerd hoe je touw moet maken. Maar daar was ik niet zo goed in. Zaterdag middag gingen we een blader hut maken.. Eerst moesten we twee stokken met op het einde een v. die iets groter was dan tot je middel. Daarna moest er een grote stok tegenaan. Dan heb je de basis. Dan hoef je er alleen maar nog heel veel takken en blaadjes tegenaan te zetten. We hebben ook nog manieren geleerd om het warm te houden. Ik vond het heel leuk en leerzaam.
Bij zijn woorden keek Sterre eveneens om zich heen. Ze waren in het station. Correctie, ze waren in een station, gemaakt van bewerkte, houten pilaren en een aantal hoge, aaneengesloten bogen die het dak vorm­den. Een paar kleine gebouwtjes van kale bak­steen met houten kozijnen en glas-in-lood ramen waren het enige dat ze kon zien naast rijen perrons en spoor. Voorbij het perron waren tientallen sporen, meer nog dan ze van Amsterdam Centraal gewend was.
Echt geven is moeilijker.: het is niet alleen het ding, maar ook de persoon en zijn fysieke aanwezigheid die moet worden geaccepteerd. De twintigste eeuw is gekenmerkt door een krisis van werkeloosheid: de mensheid weet niet hoe te dienen met nauwelijks enige dienstbaarheid als noodzaak vanwege de automatisering. De oplossing is het laten vallen van vruchtdragende aktiviteit als criterium voor dienstbaarheid. Men moet niet zozeer een produkt bieden als een dienst aan de noodzakelijke orde. Vrede is het hoogste produkt daar oorlog het basisbelang van allen zal vernietigen. Antwoord op het probleem van de werkeloosheid is om alle mensen uit te nodigen, maar niet te verplichten, tot dienst aan het beroep van vredebewaarder niets anders eisend dan het vermogen om te lezen en te schrijven (lagere school). De rechtvaardiging is dat (een gerechte) vrede bewaren meer produktief is dan het motiveren deze te breken. Men kan dat nieuwe beroep zekerheidsagent noemen daar zekerheid het primaire motief is van het handhaven van het basis sociaal belang. Zekerheid wordt sociaal bereikt middels sociale kontrole. Enkel materiële zekerheid wordt bereikt door het bewaken van bezit in geformaliseerde overeenstemming, terwijl sociale zekerheid wordt bereikt door het bewaken van wet en orde. Zo is een zekerheidsagent een professioneel met een status tussen die van de politie ( de uitvoerder van de wet) en de normale burger (de onderdaan van de wetten van de staat) in. Hij is degene die roept om de (sociale)wet, maar niet degene die de wet uitvoert. Hij kan electronisch geregistreerd zijn (b.v. door het gebruik van een kredietkaart als zijnde sociaal aanwezig (weg van zijn privé-adres) middels een arbeidsovereenkomst voor een zekere tijds-spanne uit vrije wil en kan passief als een getuige worden opgeroepen in geval van misdaad of aktief de wetshandhaving afroepen middels een (stil) alarm (net als iedere andere burger). Hij kan worden beschermd door de wettelijke status van ambtenaar zodat hij niet mag worden beledigd. Voor optimale vrijheid kan het minimum van twintig uur per maand tegen een nul-salaris van 10% boven de reguliere sociale zekerheid worden vastgesteld (10% als de hoeveelheid geld uitgegeven aan het elders aanwezig zijn om vrij te zijn met het winstmotief: socialisatie-subsidie). En dat is alles wat er voor de taakomschrijving van de sociale zekerheidsagent nodig is. De rest wordt geregeld door de herkenning van zijn (vrije) kleding van betrokkenheid bij de onderliggende orde van status- en beroepsoriëntatie (afb.) Hij kan vrijgezel zijn, getrouwd, teruggetrokken of onthecht zowel als intellectueel, ambtelijk, commerciëel of op arbeid zijn georiënteerd. Dat definiëert sociale kontrole en bevrijding van de sociaal gezekerden voor een formele identiteit. Zo mag het instituut van de sociale kontrole zich bezighouden met aktieve dienst terwille van de sociale kontrole en de normale professionele erkenning terwijl nog steeds de mensen is toegestaan passief en vrijer te zijn op het oude en problematische nivo van werkeloosheid-aanpassings-beloning en erkenning.
Mijn werkplanningsprogramma schatte dat ik er tussen 132 en 179 uur voor nodig zou hebben om deze ruimte stofvrij te maken. Ik stopte het voordat het ook nog zou vertellen hoelang het zou duren om de ruiten en het dak te repareren en om alles te boenen en soppen… en om daarna mezelf weer schoon te schrob­ben. Ik analyseerde de drie mensen die voor me op krukjes zaten: twee vrouwen en een man, alle drie in zwarte gymschoenen, werkbroeken en T-shirts. Mijn video­sensoren waren precies op hun ooghoogte, want mijn telescooppoten kon ik niet uitschuiven: die waren ook uitgeschakeld.
Type a is de persoon die leeft zonder sexuele aktiviteit. Het vereist de hoogste standaard van discipline en heiligheid daar alle natuurlijke drang tot voortplanting moet worden gesublimeerd tot een nivo van dienstbaarheid waar de persoonlijke continentie niet in konflikt is met traditie aan de ene kant en de vooruitgang anderzijds. Ze kunnen sexueel zijn voor het doel van het nageslacht naar het heilig sacrament ervan, het meteen ontkennend als eenmaal de kinderwens vervuld is. Het tweede type, type b, is de sexuele persoon die gelooft in sexuele vrijheid. In principe zijn voor hem alle soorten van sex o.k. zolang het niet een dwang is. Dit soort mensen leidt een gevaarlijk leven daar de hygiënische afdeling altijd het probleem is van de vrije en spontane sex. Daarenboven zullen dergelijke mensen meer moeilijkheden ondervinden in het behouden van relaties daar de sexuele drang er dwars doorheen loopt. Type c. is de sex van mensen geïnteresseerd in de voortplanting en echtelijke standvastigheid. Met deze mensen wordt de sex snel een saaie routine en minder van belang als eenmaal de verzotheid voorbij is. Deze mensen zijn vaak religieus neigend tot het heilige. Type d zijn de sex-verslaafden die geperverteerde interessen hebben in allerlei soorten van recreatieve sex. Sex als een sport of hobby of manier van met elkaar omgaan op een speciale manier is met hen een dwang geworden. Deze mensen zijn dol op masturbatie, experimenteren en/of afwijken binnen de beslotenheid van de slaapkamer-ervaring. Vaak hebben ze een filosofie van bevrijding door middel van sex daar ze allerlei van negatieve emoties omzetten in bijzondere soorten van sex. Het grootste risico dat deze mensen lopen is als de kick ervan af is. Essentiëel is er met hen geen ontwikkeling op de hogere nivo’s van sublimatie geweest om welke reden ze onder allerlei soorten van moeilijkheden gebukt kunnen gaan. geen ervaring hebbende met de transcendentie. Diegenen die het aan de nodige moraal en ik-sterkte ontbreekt kunnen ernstige psychiatrische problemen ondervinden of problemen met de wet krijgen als de sexuele uitlaatklep eenmaal geblokkeerd is. Type e mensen zijn diegenen die niet vrijwillig aan sex doen maar er overwegend passief over fantaseren en dromen, verlangens en afhankelijkheids-konflikten koesterend. Het ontbreekt ze vaak aan de nodige persoonlijke discipline en het sexuele initiatief en lijden onder polluties en ineenstortingen verslagen als ze zijn door één of andere vorm van onwetendheid.
Negatieve factoren: angst, heimwee, verveling, omgaan met falen, verliezen van hoop, is een greep uit het assortiment van fobieën of stress factoren waarmee men kan te maken krijgen in een overlevingssituatie. Het grootste gevaar komt van angst, er zijn mensen die volledig hun capaciteiten en hun helder denken verliezen wanneer ze geconfronteerd worden met hun grootste angsten. Je mag zo goed voorbereid zijn dat je wil, en de laatste snufjes van high tech materiaal bij je hebben, wanneer de angst je overmand kan je situatie plots een desastreuze wending krijgen. Wanneer je jezelf in een overlevingssituatie bevindt is het van levensbelang dat je zo snel mogelijk je situatie probeert in te schatten. Het simpel feit van te weten dat het erger had kunnen zijn kan je gezond verstand in werking doen treden. Het opgeven van hoop door te falen in de dingen waar je mee bezig bent kan ook leiden tot een deprimerende gemoedstoestand.
Het uitmoorden van Christenen in de gehele wereld en speciaal in het Oosten het interesseert U geen ene zier, want U alsook die vrienden van U in Sinterklaaspakjes heb ik er nog geen woord over horen spreken. Maar bij het woord moslim of ‘Vluchteling’ daarentegen, staan Heer Buma en zijn Sinterklaas vrienden in de voorste geledingen om hun door Achterlijkheid verkregen onzin te verkondigen.
‘Dat maakt niet uit, Qwerty. Ik ben zo ongeveer mijn hele leven al aan het vechten voor de aarde, geloof me, ik ken de regels. Daarnaast… Die spin. Misschien zijn het niet eens jouw filters… Misschien wordt het echt beter. Kom!’
‘Ach, zolang jij de onderste planken doet en ik me bezig kan houden met alles wat zich ongeveer ter hoogte van mijn navel bevindt, vind ik het best. Echt, Ik bleef je maar voor me zien, alleen in dit huis met alle rommel. Ik moest naar je toe.’
Samuel liet zijn duim rusten op het graan aan de zijkant van de doos. Hij duwde zachtjes. Het symbool gaf even mee, in de doos hoorde hij een lichte tik. Machteld… Hij schrok op en smeet de doos op tafel. Nu voelde hij zijn hart kloppen in hetzelfde ritme als zijn ademhaling. Waarom dacht hij nu aan haar? Had de doos iets met Machteld te maken? Had zij het hem gegeven? Het hout zag er niet zo oud uit, nog geen tweehonderd jaar oud. Hij stond op en liep naar de keuken, vulde een glas met water en dronk het in één teug leeg. Je bent tijd aan het rekken! Dat was waar, maar waarom? Wat zat er in die doos en waarom wilde hij het niet weten?
Soms kennen we onszelf pas als we uit het rad stappen en wachten op die laatste slag, de huppelde­pup dansend om de raderen te ontwijken en zo te ontdekken dat het leven búíten dat rad, eigenlijk veel interessanter is dan erín, ondanks het risico.
De animatie was zo gedetailleerd dat er een zweempje zweet op het voorhoofd van de man ver­scheen. Zijn ogen flitsten heen en weer alsof hij een uitweg zocht. Ik legde mijn hand op zijn bol. De bood­schap van dat gebaar was duidelijk. Robert stak een vinger achter zijn kraag alsof hij benauwd was.
Af en toe waait het behoorlijk. Soms is de lucht lei-blauw. Soms is er onverwacht nu al een regenbui, al een keer of vijf in een maand. Maar nu is er ineens geen water meer in mijn huis. Niemand kan me precies uitleggen waarom, maar ik moet me nu redden met een paar emmer water per dag. Inmiddels vijf dagen
Met de seconde werd ze zich meer bewust van de staat van haar eigen lichaam. Ze was druipend nat, koud, vermoeid, en de wond op haar pols bleef maar bloeden. Laura voelde zich licht in haar hoofd, maar ze wist dat ze nu niet op kon geven. Als ze Peter nu niet hielp, dan overleefde ze het waarschijnlijk niet. En wat er met Peter zou gebeuren, wilde ze al helemaal niet weten. Dus zette ze zich schrap en hield vol.
‘Steriele naalden, verband, zoutoplossingen, medi­cijnen, antibiotica en nog veel meer. Neem een paar flinke rugzakken mee. Het is niet zwaar, wel veel.’ Ariadne glimlachte naar hem en Harrald voelde zijn wangen weer heet worden. ‘Dan kan ik intussen de gebouwen inspec­teren en de beste plek uitzoeken,’ ging ze verder.
++In je tekst maak je op heldere manier duidelijk wat je visie is. Hierin gebruik je verschillende perspectieven. Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)
Hij volgde Ariadne het huisje uit en samen liepen ze over het pad dat naar het klooster voerde. Vlak voor de ingang voelde hij zijn benen zwak worden en als Ariadne hem niet had opgevangen, was hij gevallen.
Met name in de liefde is niet handelen één van de beste dingen. Niet ook maar iets ondernemend kan men open staan voor alles en zo echte liefde voor wat dan ook zijn. Hierom gaan criminelen naar de gevangenis. Welke onderneming ook is expliciet verboden voor gevangenen en dat is de manier waarop ze door inaktiviteit leren de liefde te herwinnen die ongerecht verloren ging. Alhoewel het idee van rechtgeaardheid kultureel relatief is, wat goed is volgens de één is onrecht volgens de ander, scoort de waarde hoog op de lijst van de eeuwige waarden. Het is de tweelingbroer van het houden van de waarheid die bereikt wordt door een duidelijk (e.g. onbeneveld) beeld van de werkelijkheid. Rechtgeaardheid is de term voor de juiste aktie en liefde zonder kan alleen een meditatie terwille van de waarheid zijn. Als men ervan houdt niets te doen kan het de grootste liefde zijn voor de wereld die er mogelijk is: alleen het werk voor een goede geest blijft over. Maar altijd moet men in gedachten houden dat men alleen maar succesvol kan en mag mediteren nadat de plichten zijn vervuld: daarvóór contempleert men eenvoudigweg op de rechtgeaardheid van de aktie om niet in één of andere gevangenis te belanden. Meditatie zonder is niets dan solliciteren naar de psychiater: men wordt gek van de rusteloze geest die aandringt naar gelang de verwaarloosde verplichtingen. Zo voor de sex vluchtend wordt men gekweld door het denken van de lust, vluchtend voor de pacificatie zal men met zichzelf vechten, en ontsnappend aan de konfrontatie zal men stemmen horen die je zeggen wat je niet wilt horen. Psychiatrie is alleen maar een ander soort gevangenis voor een andere soort van misdaad: de verwaarlozing van de plicht of mislukking in te zien wat dat zou kunnen zijn.
‘Jij, jij, en jij, verzamel de lichtgewonden aan deze kant van de coupé,’ zei ik’ Zorg eerst en vooral voor de stikstofmaskers! En jullie vijven, controleer de zwaargewonden, geef hen maskers als ze die nog niet hebben. Snel!’ De vijf ratten knikten ijverig en schoten ervandoor. Pionnen werden altijd graag gestuurd.
In this new labour dimension, people have no right to protect or negotiate the time of which they are formally the proprietors, but are effectively expropriated. That time does not really belong to them, because it is separated from the social existence of the people who make it available to the recombinant cyber-productive circuit. The time of work is fractalized, reduced to minimal fragments that can be reassembled, and the fractalization makes it possible for capital to constantly find the conditions of the minimal salary. Fractalized work can punctually rebel, here and there, at certain points – but this does not set into motion any concerted endeavour of resistance.
Boven Berend zoemde de TL-buis. Op het hakblok, in een dikkig plasje bloed en vocht, lagen twee nette konijnebouten. De kleinere delen, de niertjes en de lever waren iets apart gelegd. De kop lag er ontveld naast. Berend keek ernaar en slikte weer. Met een boog schuifelde hij om het hakblok heen, naar de stalen werktafel. Naast de runderlende lag het grote snijmes, het scherpste dat ze hadden in de slagerij. Berend wist dat Willem niet veel op had met carpaccio, maar dat de klanten het graag kochten. Heel dun snijden, dat was de truc.
1. Sinds ongeveer 1890 neemt de sociale ongelijkheid fors toe. De kloof tussen een bovenlaag van superrijken en de lagere klassen vergroot en verdiept zich jaar per jaar. Alleen voor de aristocratische en economische elite is de Belle Époque dus een periode waarin begeertes en verlangens quasi grenzeloos kunnen worden vervuld. De oorlogsdreiging kan worden vergeten met frivole feestjes in kuuroorden en toeristische badplaatsen die rond 1900 tot volle wasdom komen (Oostende, Monaco, Marienbad, Davos, etc.; uiteraard ook de Côte d’Azur en allerlei eilandjes zoals Capri en Malta). Sex, drugs & rock ’n roll avant la lettre dus. De bovenlaag kijkt met diepe minachting en zonder schaamte neer op le bas peuple (“boerkes”, “paysans”, “peasants”, etc…). Al sluimert onder deze minachting wel een vage angst voor een uitbarsting van geweld van de foule.
De openbare ruimte was eeuwenlang een plaats waar je je eigenlijk onpersoonlijk en “gemaskerd” gedroeg, op basis van zekere algemeen aanvaarde gedragscodes. Die codes vernieuwden zich wel, maar niet op basis van “provocatie” door enkelingen.
27. Op zoek naar wakkerschudmomentenervaring die eigen is aan de mens, kunnen terugvinden in hersenactivi-teit. Het artikel geeft aan dat God een product is van de hersenen. Menverwijst als motivatie zelfs naar de Nederlandse cardioloog Pim VanLommel, die, als arts, het boek ‘Grenzeloos bewustzijn’iii publiceert,waarin hij zijn ervaringen deelt over patiënten die rapporteren eenbewuste ervaring te hebben gehad, zelfs op het ogenblik dat ze klinischdood waren. Van Lommel komt niet tot een sluitend oordeel zoals hetkrantenartikel. Hij besluit met een open einde, zich afvragend of hetbewustzijn louter een gevolg is van hersenactiviteit of niet. Zo dit niet hetgeval is, bevinden we ons in een context die buiten het Newtoniaansedenken valt en dus met onze huidige onderzoeksmethodes niet tebeschrijven is. Ik ontmoet Dr. Alexander Verstaen, Psycholoog en hoofdvan het Netwerk Palliatieve Zorg Noord-West-Vlaanderen, als hij een ver-haal vertelt over de crisis in de psychologie. Een crisis die zich enerzijdsuit in tal van niches binnen de psychologie, de psychotherapie en devaststelling dat niet alles wat waargenomen wordt, op dit ogenblik ver-klaarbaar is met de huidige inzichten in het bewustzijn van een mens.ivDe psychologie, aldus Verstaen, heeft eigen methodes nodig om haarwerkterrein te ontginnen in plaats van zich louter op de methodes vande natuurwetenschappen te baseren. Het weer dichterbij brengen van depsychologie bij de comparatieve filosofie kan helpen om op een anderewijze een inzicht te verwerven in menselijk gedrag. Verstaen ziet in hetdenkmodel van Prof. Ulrich Libbrecht, waar ik mij in dit boek op baseer,een mogelijk canvas om op te werken.We krijgen zowel maatschappelijk als bedrijfskundig de bevestiging datkennis en inzicht ontwikkelen in meetbare feiten, schijnbaar de ant-woorden bieden op al onze vragen (zolang we ons gedrag en onze emo-tie als een neurologisch proces beschouwen).Kennis en inzicht zijn het product van het cognitieve vermogen van onzehersenen. Zeg maar, het deel van onze hersenen dat abstracte dingen kanverwerken. De letters die u nu leest, zijn voor een gemiddelde koe zwar-te strepen op een wit blad – hoewel die koe ook de begrippen ‘zwart’,‘streep’ en ‘wit’ niet zal kennen – maar voor u zijn het tekens die uw her-senen gebruiken om wat ik hier zit te denken, ’s avonds aan mijn com-puter, in u op te nemen. U verneemt, met wat vertraging van de drukkeren uitgever van dit boek, wat ik nu zit te denken dankzij het cognitievevermogen van uw hersenen. De Amerikaanse neurofysioloog PaulMacLean ontwikkelde kort na de Tweede Wereldoorlog het beschrijven-de model van de drie lagen voor de hersenen. 17
Filognosie: Letterlijk: liefde voor kennis. De term is gebruikt om te contrasteren met de term filosofie aangezien niet het ontwikkelen van de kennis zelf het doel is maar de ontwikkeling van liefde voor de kennis zoals ze is. Praktisch gesproken impliceert de term de praktijk van het teweegbrengen van eenheid en harmonie van bewustzijn op wetenschappelijk, spiritueel en religieus gebied middels contemplatie, vertoog en dienst aan de orde van de tijd als de methode voor het bieden van tegenwicht tegen de moeilijkheden van onwetendheid (zie ook de instructie-site Filognosy – in ‘t Engels).
De eerste dag was de zee vlak als een snijtafel. De tweede dag wisselde ze van kamer. De derde dag waren de golven hoog als huizen, de lucht donker als opgedroogd bloed. Gedurende de vijfde dag zat ze stil naast de AM-radio in de mess, te luisteren naar de rapportages over de losgebroken rellen in zes Oba-wijken in Yin-Ghuel. Brandbommen. Zelf­ge­maakte geweren. Honderden gewonden werden tweehonderd, drie­honderd, zeshonderd doden onder de Oba. Meyago wist dat de werkelijke cijfers hoger waren.
Herfst / winter is de perfecte tijd voor Sjaal .Inspired van de herfstkleuren, dit instructables is om u te laten zien een gemakkelijke en leuke manier om je eigen sjaal te maken. Het belangrijkste punt te worden opgemerkt is dat je hoeft niet te bre
De biologie is sterk. Zeer vaak wordt de hele kultuur vergeten bij het zien van de mooie ogen van het andere geslacht. Met de vlinders in de buik en de geest in vervoering raakt men verliefd en wil men altijd samen zijn en het samen maken. Hoewel veel van de kultuur kan worden vergeten, kunnen de vrienden, de familie en de religie niet over het hoofd worden gezien. Hoewel de liefdes-affaire een tegenwicht schijnt te vormen voor de sociale druk van de familie, vrienden en religie is het niet echt een uitweg. Men bereikt een andere familie, een andere vriendschap en een andere religie beseffend dat de appel niet zo ver van de boom valt. Niet zelden keert de revolutie terug naar de positie waartegen men in opstand kwam. In zijn geheel is de evolutie een pijnlijk proces van het door de vereisten van de tijd druk uitoefenen op de materie. Natuurlijkerwijze zal er in één generatie niet veel veranderen. Nieuwe wijn in oude vaten, de geschiedenis herhaalt zichzelf met andere gezichten, een andere constellatie aan dezelfde sterrenhemel. Dat is de realiteit en derhalve is het verstandig zorg te dragen voor de religie, de familie en de vrienden van de partner waar men verliefd op is. Het is niet altijd gezegd dat hetzelfde ook zou aansluiten. Ook tegenstellingen kunnen aantrekkelijk zijn en genetisch zelfs een sterkere uitkomst hebben. Zo balanceert men tussen de continentie van de kultuur en een gezond alternatief om de vitaliteit te behouden. 
Het valt niet mee om elke keer weer afscheid van elkaar te nemen, als je zolang (35 jaar) bijna voortdurend samen bent geweest. Als je elkaar een poos niet hebt gezien en ook nog over heel wat dingen een verschillende mening, moet je ook eerst weer aan elkaar wennen. Dan volgen er leuke dagen en de laatste dagen staan weer in het teken van het naderende vertrek, dat zijn ook niet de leukste dagen. Ik kan het niemand aanraden. Maar goed, we hebben weer afscheid van elkaar genomen en op 6 mei hoop ik weer terug te zijn voor een paar weken.

One Reply to ““vrijheid overlevingsuitrusting sniper overlevingsuitrusting””

  1. Ik zat tijdens de live-verslaglegging van de rechts­zaak op het puntje van mijn stoel. Ik wist dat er veel op het spel stond, hoewel ik niet precies wist wat. De Tilleul kwam over als een onsympathieke, manipu­lerende man, iemand met te veel ego, iemand die over lijken kon gaan, dus voor hem vreesde ik niet. Het ging dieper dan dat. Soms dacht ik, in een vlaag van helderheid uit een reeds lang verweerd en muf verleden, dat ik een dochter had. De rechtszaak was voor háár belangrijk, besefte ik.
    ‘Dat was de verbindingslijn tussen de zendunit en de besturing. We kunnen dus ook geen contact meer opnemen met wie dan ook. En vergeet de satelliet­verbindingen, die zijn er enkel in de steden. Onze marsnetbooks zijn waardeloos zonder Casanova. We zullen de gewonden sneller hulp kunnen geven en zelf hulp vinden als we te voet terugkeren.’
    Wat is overspel? Het is niet eenvoudigweg de huwelijkse ontrouw. Het is veel meer. Het is als ketterij, een revolte of revolutie tegen de beperking van de kultuur. Mensen zien het als een ramp voor het huwelijk; een persoonlijke zaak. In feite is het een kultureel probleem. Iedereen verlangt naar de volheid van God in feite behoefte hebbend aan emancipatie van een lager naar een hoger nivo van kultuur (afb.). Niet bekend met de inhoud van de emancipatie (afb.) verleggen mensen eenvoudigweg het probleem hun toevlucht nemend in overspel en dergelijke, begoocheld als ze zijn door de materiële affaire. De volheid van God heeft betrekking op schoonheid. roem, macht, verzaking, kennis en rijkdom (afb.). De kerk en de edelen gaven hier oorspronkelijk uitdrukking aan. Maar niet de logica van deze effecten onderkennend is het hele begrip van emancipatie en overgave aan de orde der bevrijding verduisterd. Men kan het niet bereiken door gehechtheid aan welk van die effecten van de Orde van de Tijd ook. Wat beslissend is is te ontwikkelen, vooruit te gaan, uit te breiden, en met de tijd te bevatten dat het de kwaliteit en niet de kwantiteit is die telt. Het is niet wat men doet of heeft, maar ,nogmaals, hoe het wordt gedaan en bezeten. Van daaruit zal de logica van de volheid evident zijn. De naam van de inhoud wordt gevonden in het zich gewetensvol herinnerende zelf dat zich ontwikkelt door de verschillende lagen van het fysieke naar het machtige, van het machtige naar het sociale, van het sociale naar het hartelijke, van het hartelijke naar de bekentenis, van de bekentenis naar het inzicht en van het inzichtelijke naar het ware van het goddelijke zelf (afb.). Op het pad van deze persoonlijke en collectieve evolutie realiseert men de logica van de volheid die zichzelf toont als het leven van kennis in onthechting, rijkdom bereikend door te delen, schoonheid door te harmoniëren, roem door viering en macht door overeenstemming (afb.). Niet wetend vanwege gehechtheid, rijkdom stelend, schoonheid begerend in disharmonie, roem verliezend door egoistisch te vieren en de macht corrumperend door het kweken van tegenstellingen, definiëert men de ware aard van overspel. Dit is hoe niet alleen de echtgenote, maar de hele wereld wordt bedrogen door ontrouw aan de emancipatorische belangen van de ziel. Zich vanaf het begin van het huwelijk het belang van de emancipatie naar de interessen van ziel heugend, zal weerhouden van overspel of dat onbelangrijk maken als het gebeurde. Naar de fundamentele waarden is overspel eenvoudig het onreine. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *