“starkiller desert survival gear overlevingsuitrusting uitlaat”

Onze gedragingen worden wel eens gemeenzaam opgedeeld in ‘emotioneel’ versus ‘cognitief’. Cognitief gedrag betreft de nuchtere ‘koele’ verwerking van informatie en het formuleren van een keuze of een oplossing bij een bepaalde taak of opdracht. Emotioneel gedrag zou gekenmerkt worden door onrust: hetzij euforische opwinding, hetzij angst. Onze gevoelens zijn evenwel veel meer geschakeerd dan de emoties waarmee psychologen doorgaans werken. Die beperken zich dikwijls tot de polariteit tussen ‘plezier’ (geluk, welzijn, opwinding) en ‘pijn’ (angst, verdriet, depressie). Daniel Kahneman’s [9] hedonistische psychologie van geluk en welzijn bv. gaat expliciet uit van deze tweedeling tussen plezier en pijn, tussen aangename en onaangename ervaringen. Het gamma gevoelens, m.a.w. de ervaringen die we kunnen hebben van onze eigen lichamelijke toestand, is echter zeer ruim. Naast opwinding en angst hebben we bijvoorbeeld vreugde, euforie, blijheid, het gevoel in ‘vorm’ te zijn, het gevoel alles aan te kunnen, trots, enthousiasme, aangetrokken zijn door een ander persoon, verliefdheid, ontroering, opluchting, ontspannen zijn, onverschilligheid, ontgoocheling, verdriet, frustratie, schuldgevoelens, onzekerheid, huiver, woede, walging, haat, en ga zo maar door. Dit gamma aan gevoelens is niet zomaar onder de noemer van plezier en pijn te vatten. Verdriet zoals dit zich uit in huilen lucht dikwijls op. Angst is dikwijls vermengd met hoop.
Ik putte me uit om opgewekt te blijven, tenminste voor de camera. Iedere vrije minuut maakte ik opnamen van Meeuw, robot-Lars en mijn werk. Ik legde haar alles uit, trok malle gezichten en prikte mijn handen tot bloedens toe tijdens het naaien van een knuffel-Meeuw.
Technieken, rituelen en mythologie vormen één geheel. Al die aspecten getuigen van de praktische ingesteldheid van de eerste mensen. Zij waren niet op zoek naar waarheid maar naar concrete oplossingen voor concrete problemen met betrekking tot de primaire levensbehoeften: voedsel, dieren, planten en het materiaal voor de werktuigen. Wanneer deze interesses verwezen naar zaken die voordien niet de aandacht hadden getrokken zoals de stand van de hemellichamen, dan verbreedde zich de belangstelling. De kijk-grijp coördinatie was de basis van het rationeel denken: de hefboom, waarbij je van tevoren kan weten wat er aan de andere kant gebeurt als je de éne kant in beweging brengt, was ongetwijfeld de bron van de mechanica. De primaire conceptualisatie berustte op het zien en voelen hoe iets werkt. Latere wetenschappen vergden meer ervaring: je kunt bij gisten, koken en brouwen niet zomaar zien wat er gebeurt. In de chemie ontwikkelde zich dan ook het idee van krachten en geesten. Een absoluut onderscheid tussen descriptieve en verklarende kennis is er echter niet: de kennis blijft grotendeels op het niveau van de beschrijving (dat geldt zelfs nog grotendeels voor Aristoteles’ wetenschappelijke studies). Classificaties van de levende wezens leidden wel tot een begin van biologie. Wezens konden onderscheiden worden van levenloze voorwerpen en deze beide van bewegingen of handelingen. En mensen konden ook gebeurtenissen die ze konden voorzien afzonderen van deze waarvoor ze beroep moesten doen op een magisch ritueel.
0113-649729 www.tropicalzoo.nl Nieuw! Berkenhof voor bij u thuis! Binnenkort jarig? iets anders feestelijks te vieren? En geen zin om u uit te sloven in de keuken of om uw feestje buiten de deur te vieren?
Nochtans: bij alles wat onder mijn pientere ogen komt, voel ik, ik zou daar 10 bladzijden kunnen over schrijven (gezien mijn perfectionisme en mijn nefaste ethiek om de waarheid en niets dan de waarheid uit mijn keyboard te wringen). Ik zeg wel wat onder mijn ogen komt, niet wat op tv mijn oren teistert. Ik heb leren het gesproken tv-journaal te mijden, gezien de infantiliserende bijwerkingen. De sentimentele blikken en grimassen van Goedele Devroy of Martine Tanghe roepen namelijk omgekeerde en onweerstaanbare oedipale restanten in me op (bij Wim De Vilder gaat het – oef! – om “normale” oedipale neigingen). Zelfcastratie is de onvermijdelijke straf die je jezelf als wezen met de foute genderidentiteit moet opleggen, en ik kan je verzekeren, dames: dat is niet prettig!
Britse snowboarder Billy Morgan is geland de sport eerste ooit 1800 vierpersoonskamers cork. De ruiter, die Groot-Brittannië op de Olympische Winterspelen 2014 in Sotsji heeft vertegenwoordigd, was in Livigno, Italië, toen hij de manoeuvre bereikt. Het gaat om wegknippen vier keer, terwijl het lichaam ook vijf volledige rotaties op een zijwaarts of naar beneden …
Jammer dat we geen paard hadden om voor de kar te spannen, want de ezel had geen conditie. Zijn constitutie verraadde een levensstijl als bron van een pak kwalen, en die lieten zich niet voor een kar spannen zonder gevolgen.
Julian Jaynes stoffeert zijn theorie met studies bij split-brain patiënten, mensen bij wie de hersenbrug tussen de twee hersenhelften (corpus callosum) beschadigd of artificieel doorgesneden is. De drie spraakcentra (een deel van de motorische cortex, het gebied van Broca en het gebied van Wernicke) bevinden zich in de linkerhersenhelft en zijn via de hersenbrug verbonden met de rechterhersenhelft waar (onder andere) visuele voorstellingen worden gevormd. Via de hersenbrug kwamen de ‘goden’ binnen in het spraakcentrum van de mensen en gaven zo aanwijzingen aan de linkerhersenhelft. Jaynes spreekt van de twee hersenhelften als ‘almost (…) two individuals’ (p.117). Vandaar dat hij het brein van de eerste mensen aanduidt als ‘bicameral mind’. Michael Gazzaniga, de bekende neurowetenschapper en beroemd geworden door split-brain onderzoek, ziet in de linkerhersenhelft nog altijd de ‘tolk’ (interpreter) die onze voorstellingen en ervaringen inpast in de logica van ons zelfbeeld en wereldbeeld. Jaynes baseerde zich o.a. op de onderzoeken van Gazzaniga toen die nog een relatief jonge en baanbrekende wetenschapper was. Asymmetrie tussen de twee hersenhelften ontwikkelde zich bij de primaten: de halfapen gingen in grote meerderheid hun linkerhand (en dus hun rechterhersenhelft) gebruiken om naar voedsel te reiken en het vast te pakken, terwijl ze hun houding in de boom verankerden met de rechterhand (en dus de linkerhersenhelft). Toen de mensapen meer en meer op de grond gingen vertoeven, werd het sturen van de houding minder noodzakelijk en kwam ook de rechterhand vrij voor het manipuleren van voorwerpen. Maar vanwege zijn ervaring met lichaamshouding bezat de rechterhand meer kracht en een grotere controle over de aanwending van de hand dan de linkerhand. En zo ontwikkelde de rechterhand zich tot dominante hand. Toen de eerste hominiden verschenen, circa vijf miljoen jaar geleden, waren de rechterhand en -arm reeds dominant geworden voor bijna alle handelingen van mensapen op de grond. Er bestaat ook een verband tussen rechtshandigheid en de taal die door de linkerhersenhelft wordt gecontroleerd. Communicatie bij primaten bestaat doorgaans niet alleen uit geluiden, maar ook uit gebaren met armen, benen en het hele lichaam, bewegingen die vaak nogal wat evenwicht en behendigheid vragen wanneer een dier ze in een boom uitvoert. Het leven in de bomen moet dan belangrijke eisen hebben gesteld aan een efficiënte communicatie. Daarom mag verondersteld worden dat de linkerhersenhelft, die al klaar was om de houding te sturen, de communicatievaardigheden ging sturen die afhankelijk waren van de houding, zoals de ademhaling vanuit de longen. Het patroon bleef bij hogere primaten bestaan en dus werd stemgebruik (en later taal) een zaak van de linkerhersenhelft.
73. Belangrijkste conclusies • Een slechte voedingstoestand heeft ernstige gevolgen − Hogere sterfte, meer infecties, slechtere kwaliteit van leven • Zowel ondervoeding als overvoeding is een probleem − Bij diagnose is voedingstoestand slechter dan gedacht − Gewichtsverlies in begin van behandeling − Daarna toename van gewicht, vetmassa en overgewicht • Sondevoeding en inactiviteit spelen rol bij toename overvoeding
De pijnen van de collectieve evolutie ervarend moeten de grenzen zorgvuldig worden bewaakt. Er is het basisbelang van het in orde houden van de baan, de huwelijkspartner, de kinderen,en het huis en niettemin een respektabel lid van de samenleving zijn ondanks het dierlijk motief. Niet zelden wordt het ervaren als een ernstig uitputtend konflikt tussen het hogere en lagere zelf. De eeuwige kwestie wie of wat de autoriteit zou zijn als een gepast antwoord daarop, zou een kwestie van leven en dood zijn. Een klassiek antwoord is dat de Heer als de superziel zou optreden als de kontrole over de ziel die de geest beheerst die het denken stuurt dat het lichaam dirigeert. Gepast gelijkrichten naar deze gezagslijn zou de oplossing voor de problemen van de dualiteit zijn. Psychologisch moet worden toegevoegd dat naar het begrip van de Heer geen direkt antwoord kan worden gegeven over welke naam we de voorkeur zouden moeten geven met de stelregel: ‘Wie ben ik om de Heer te zeggen welke vorm Hij moet aannemen’. De Heer wil misschien mijn vorm ook wel aannemen en wie ben ik om me daar tegen te verzetten? De gerijpte persoon weet alleen zeker dat hij zelf de verantwoordelijkheid moet nemen wat de naam van de Heer ook moge zijn. De voorbeelden uit het verleden zijn bekend en die van het heden staan ter discussie. Wie de Hoogste Persoonlijkheid ook moge wezen, ongetwijfeld zal Hij Zelf in staat zijn de grenzen te bepalen van wat mogelijk en gewenst is. Er achter komend hoe het daarmee zit kan de volwassene ze alleen maar bewaken om enerzijds verder ongewenst beproeven en belasten te voorkomen terwijl anderzijds hij zou kunnen helpen ze vast te leggen er ook niet bang voor wezend onderzoek te doen en te ontdekken terwille van de vooruitgang. 
18. DE KIKKER EN DE OCEAANechter behoorlijk vol en ik merkte dat meer dan de meerderheid mijnaanpak wel kon smaken. Meer nog, ik hield sessies buiten het curriculumvoor wie meer begeleiding wou en ook hier kwamen studenten op af.Die contacten waren het extra werk meer dan de moeite waard. Ik werdimmers omringd door een groep jonge mensen die echt geïnteresseerdmeer wilden weten. Wat is er fijner voor een docent dan een student diewil leren? Maar ik hield het er niet vol. De onderwijsinstelling gaf meeerder een verstikkend gevoel, met een subcultuur waarin eigen wettengolden aangaande docenten, benoemingen, slaagpercentages, aantalleerlingen, leerplannen enz. Ik vond dat de inhoud van de opleiding teveel leed onder de vorm van de opleiding. Helemaal op het einde van ditboek verwijs ik naar een open brief ter zake, gericht aan het Ministerievan Onderwijs.Dus moet ik mijn eerder reflecterende stijl van advies en onderricht tochmaar zelf aan de man brengen, als onafhankelijk (het Nederlandsewoord ‘onafhankelijk’ is niet echt een goede vertaling voor het Engelsebegrip ‘independent’) adviseur, zoals gezegd, samen met de bijzonderesteun van Linda. 8
Het geluid was van verder in het appartement gekomen, vanuit de gang met de trap naar boven. Of misschien wel vanaf boven zelfs. Het appartement had een maisonnette-indeling met de woonkamer en keuken beneden. De ouderslaapkamer en extra kamers waren boven. Ze keek op naar het plafond en luisterde gespannen. Niets te horen.
‘Ik ken wel een paar redenen,’ antwoordde Samuel. Hij liep naar de werktafel van de jongen en pakte het onafgewerkte houten beeldje op. Hij draaide het om in zijn handen om het te bestuderen en zette het terug op de tafel. ‘Kijk naar de inkervingen die het gezicht gevormd hebben.’ Hij wreef liefdevol over het hout. ‘Je hebt het heel slordig gedaan, gehaast.’
‘Lekker, ik kan wel wat warms gebruiken. En ik heb jou en pa ook gemist.’ Ze liepen naar het oude klooster­gebouw waar een paar olie­lampen net waren aangestoken. Vlak voor ze naar binnen gingen pakte hij de elleboog van zijn moeder vast. ‘Volgens mij heb ik ook de zee gezien.’
Ikzelf wil geen concessies doen aan mijn geluid en ik sjouw me liever de blubber dan dat ik op de bühne moet staan met een geluid waar ik mij mateloos aan erger. Ten slotte speel ik voor mijn plezier en wil ik mijn emoties vertaald zien in de tonen van mijn gitaar als sologitarist. Ik vind persoonlijk ook dat je niet alleen goed moet spelen maar dat je ook verplicht bent aan jouw publiek om jouw sound goed over te laten komen.
Dit is de oudste regel voor de beschaafde mensheid en het menselijke gezonde verstand. De krankzinnigen werken niet samen net als de ongeciviliseerden. De wilde natuur kan aantrekkelijk zijn en je uitleven kan een opluchting vormen. De beest uithangen is echter niet de definitie van beschaving. Helaas moeten we onze afgunst op koning leeuw beheersen en ons aan de regels houden die de juiste samenwerking en coördinatie verzekeren. Zonder dat bereik je niets dan oorlog en vernietiging. In geval van bezetting door vreemde strijdkrachten, kan men tijdelijk terugvallen op de dierlijke staat van het gebruik van animalistisch geweld ter zelfverdediging en overleven. Maar een normale burgerlijke bedreiging vormend voor de individuele vrijheid, moet men overeenstemmen en samenwerken naar het begrip van defensie. Naar de vrijheden van de formele orde van erkend maatschappelijk lidmaatschap (‘een ster hebben”) zijn er 32 mogelijke identificatiegroepen (de onvolgroeide aspirant”zonder een ster’ niet meegerekend) (afb.). Iedere groep zal zijn eigen defensie definiëren en ernaar handelen voor zover de wetboeken het toestaan. Zelfs de teruggetrokkenen moeten samenwerken om hun eigen plaats te krijgen en zich te verzekeren van hun voeding en hun aanpassingen. Problemen ontstaan als er geen samenwerking kan worden gevonden. Deze mensen vallen buiten de samenleving en vormen voor de formele orde een belediging aan de ene kant en een uitdaging aan de andere kant. Ieder mens is waardevol en vanwege de economie of de justitie mag dit niet worden ontkend. Het hoeft geen geld te kosten of buiten strafinrichtingen plaats te vinden. In feite betekent formele bevrijding dat je het kapitaal ter beschikking krijgt vanwege de overwegende invloed van de logica van de orde. Is er eenmaal samenwerking in formele orde dan vormt geld niet het probleem. Naar de formele orde verliest zelfs eigenaarschap zijn betekenis aangezien dienst aan de orde de filosofie is. Natuurlijk heeft iedere identificatiegroep zijn eigen materiële beheersings-systeem van verschaffing van kredieten en goederen. Het is aan de regering alles naar recht en orde te regelen om de private interessen van de verschillende belangengroeperingen te beschermen.
Voorbeelden die geschikt zijn om een pure uitdrukking van Geest in de Stof te ervaren zijn: Klank met eigen stem of met hulpmiddelen, schilderen, yoga, hout-, steen- of leerbewerking, enzovoort. Kristallen kunnen ook een anker zijn voor de polarisatie van het ZIJN. Daarom kan het heilzaam zijn om een kristal te dragen. Vooral de ruwe varianten met kristalstructuur zijn krachtige hulpmiddelen. Een multi-dimensionaal kristalnetwerk (een Kosmos-Aarde organisatie van kristallen) is een macro-opbouw van deze natuurlijke polariteit. In mijn praktijk in Lisse staat zo’n netwerk. De natuur met haar natuurwezens heeft ook deze macro-ankering van ZIJN, van polarisatie zonder dualiteit en geeft ons dus ook rust en houvast in het huidige proces.
Willem stond te wrikken aan de vleesmolen, die was gestopt met malen. ‘Hij hapert,’ zei Willem. ‘Er zit denk ik iets vast.’ Toen Berend niet direct reageerde, zei Willem: ‘Kom dan helpen, sta daar niet zo.’ Het zweet stond op zijn voorhoofd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *