“paracord overlevingsuitrusting overlevingsuitrusting in te pakken”

44. DE KIKKER EN DE OCEAANIn zijn volgende en uiteindelijk laatste theatertournee in 1997-1998,bracht Toon zo niet een nog hogere graad van mysticiteit. Hij was 80 jaargeworden. Zijn liedjes zoals ‘Zee zijn met de zee’ zijn perfecte illustratiesvan volledig opgaan in het bestaansmysterie. Hij bracht ook in die showenkele van zijn oude komische acts, zoals een goochelnummer, maar nuontdekte je een bijzondere diepgang die al die tijd verborgen had geze-ten in de anders vooral visuele onderhoudende clown. Hij had nu geenmasker op, toonde zijn kunstje dat nog steeds even grappig was, maarplots besefte je dat Toon eigenlijk vooral toonde dat alles, het hele leven,eigenlijk een spel, een grap was. Ik herken in de laatste shows van ToonHermans de uitspraak van Ulrich Libbrecht: “Het leven is een boeiendevorm van tijdverlies. En dan maar liever op een boeiende wijze mijn tijd verlie-zen, dan hem op een vervelende wijze nuttig doorbrengen”. Ik denk dat hetleven van Toon Hermans daar een mooie illustratie van was. ToonHermans overleed op 22 april 2000. 34
‘Gegroet, Agent-Voyeur bela nola 716,’ sprak de neutrale Kiteh, zeh perfecte gezicht uitgesneden in prachtige vlakken licht en schaduw. Generaties van selectieve paring in elitekringen, drie stippen op zeh voorhoofd een markering van zeh status. ‘Rappor­tages, graag.’
Het plan was om iedereen een gratis test op HIV en hepatitis B en C aan te bieden, het Hb te meten, en de BMI en de bloeddruk en dan meteen bloed te laten doneren. Dan zouden we heel wat bloed kunnen hebben voor de bloedbank van ons ziekenhuis.
Met iedere materiële onderneming gaan er dingen fout. Gaan voor de perfekte materie van het één of ander zal altijd teleurstellen: de andere vrouw is altijd meer aantrekkelijk daar het onbekende op zichzelf aantrekkelijk is. Sommige mensen veronderstellen dat het wijs is naar de partner toe enige geheimzinnigheid te bewaren: wees een beetje mysterieus. Maar dat zal de partner er niet van weerhouden nog meer het onbekende na te jagen. Waar men altijd naar uitziet is bevrijding en zelfrealisatie. Valse bevrijding is van de ene verantwoordelijkheid vluchten in de andere in de illusie van het onbekende en nieuwe. Valse zelfverwerkelijking is het uiterlijk resultaat aanzien voor het innerlijk bereiken. Het altijd nieuwe is de Tijd zelf die iedere dag nieuw maakt. Geen fixatie op enige persoon zal sterker zijn dan de fixatie op het nieuwe zelf, noch zal enige fixatie van de zelfverwerkelijking echter zijn dan de fixatie op de ziel getuige van de veranderingen van vorm. Hier leert men van dat tevreden zijn met je eerste liefde of je neerleggen en blijven bij een latere partner de vrede en het geweten zal geven nodig om het hogere belang van bevrijding en zelfrealisatie van de Ziel van de Tijd in te zien. 
Nieuwsbrief 2 e jaargang nr. 1 winter 2013. Beste Vrienden van de stichting, Nog een paar weken en dan is het zover, dan staat ons tweede event voor de deur. Let op zoals eerder vernoemd is de datum gewijzigd
‘Lekker, ik kan wel wat warms gebruiken. En ik heb jou en pa ook gemist.’ Ze liepen naar het oude klooster­gebouw waar een paar olie­lampen net waren aangestoken. Vlak voor ze naar binnen gingen pakte hij de elleboog van zijn moeder vast. ‘Volgens mij heb ik ook de zee gezien.’
De basis-regel der heldhaftigheid is het principe te behouden, consequent te blijven, stand te houden, vastberaden te zijn. Niet dom en koppig te zijn is de opdracht. Zonder het onderscheidingsvermogen is dit niet mogelijk. Dus moet men ter zake blijven. Dan bestaat de opdracht eruit je verstand niet te verliezen. Het vasthouden aan deze continentie is de essentie van de ware leer. De vraag is niet alleen hoe te behouden, maar ook wat te behouden. Enkel je verstand te behouden houdt nog niet de ziel in, evenals enkel het zaad te behouden evenmin de ziel impliceert. Alleen het bedrijven van de liefde of het spenderen van het zaad al evenmin. Natuurlijk kan men zich alleen houden aan realistische besluiten en beloften. Als je je gelijk wilt behouden en realistisch wilt blijven komen de zogenaamde eeuwige waarden in het zicht. Kortweg zijn dit medeleven, waarheidsliefde, reinheid en vrij zijn van bezitsdrang (afb.). Of in normale bewoordingen blijf netjes, lieg niet, zorg voor anderen en deel. Deze fundamentele waarden hooghouden maakt je standvastig en betrouwbaar.
Mijn vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Zo luidt het liberale vrijheidsprincipe. Vrij van opdringerige staatsinmenging en vrij tot het ontplooien van latente talenten en competenties. Het is een hyper-individualistisch principe, waarbij ook de “ander” tot een sociaal geïsoleerd en monadisch individu wordt verklaard. Het is niet moeilijk om te wijzen op de interne tegenstrijdigheid van dit liberaal beginsel van de individuele egocentrische van de absolute persoonlijke autonomie en van de al evenzeer absolute zelfbeschikking. Onze vrijheid botst immers steeds op de vrijheid van minstens één medemens. Vandaar dat tegenwoordig nogal potsierlijk gesproken wordt van vrijheid in verantwoordelijkheid. Responsabilisering heet dat zo mooi in het Wetstraatees. Geen kat, zelfs de mijne niet met hun onmiskenbare empathie en hun toch onweerstaanbare hoogbegaafdheid, die in de verste verte weet hoe deze abstracties zich vertalen in het dagelijks concreet handelen.
Ik duwde me uit de stoel en zette af naar het halletje achter de cockpit. Lars volgde me en controleerde de gegevens op het controlepaneel van de sluis naar de loopbrug voor hij de deuren ervan opende.
Ik zit en zing. De meiden vragen of hij mij pijn heeft gedaan en ik vertel hen leugens, die hen laat rillen en met hun ogen laat rollen. Van binnen glimlach ik. Wat zullen ze bang zijn, de volgende keer als de roodharige reus een van hen kiest!
Als je kiest om mee te willen doen met deze volle maan meditatie, kun je eventueel onderstaande tekst als leidraad gebruiken. Je kunt je ook overgeven aan de leiding van jouw Hoger Zelf voor deze gezamenlijke meditatie.
Iets verderop waren de bomen rechter en bezaten ze een bladerdak. Nog steeds verstoken van alle kleur, maar in ieder geval leek het nog ergens op. Ze merkte dat ze bijna onwillekeurig een pad volgde, dat haar bij een open plek bracht. Daar brandde een vuurtje met grijze en witte vlammen. Aan de rand van het vuur stond een pan waaruit een kruidige geur kwam.
1. Voor een wetenschappelijk verslag van het onderzoek, zie: Baba Shiv, George Loewenstein, Antoine Bechara, Hanna Damasio, & Antonio R. Damasio “Investment Behavior and the Negative Side of Emotion.”, Psychological Science, 2005, vol.16, 6, p.435-444.
Ik keek hem met opgetrokken wenkbrauwen aan. Mijn staart zwiepte heen en weer. ‘De boel organiseren. Wat anders? Heb je er al een idee van hoe we Euphrat kunnen waarschuwen? Jij zat toch bij de admini­stratie, zo te zien? Dan zou ik maar snel proberen of je nog contact kunt leggen met Casanova, niet?’
Een ander aspekt is dat het veranderen van de zelfbevrediging van zelfzucht of familiesysteem naar een andere persoon op een teleurstelling kan uitlopen als het oude probleem van alleen zijn of gevangen zitten in een familie eenvoudig overgedragen is naar de andere relatie. Alleen de vorm van de zelfbevrediging is veranderd, maar niet je leven. De motivatie voor een afspraak kan worden gedreven door het verlangen van de ziel naar bevrijding van eenzaamheid en gehechtheid. Wat betreft afspraken, wordt bevrijding in feite gevonden in het vooruitzicht van dienst aan het behoud van een meer volwassen positie als hoofd van een nieuw gezin of vriend in een andere associatie. Maar het huwelijk of vriendschap op zichzelf is geen garantie tegen eenzaamheid en gehechtheid. De verwachtte bevrijding kan een andere gevangenis of verslaving zijn. Afspraken maken kan ernstig belemmerd of gecorrumpeerd zijn met het ongeloof in het vooruitzicht van huwelijk of gewone vriendschap. Huwelijk of duurzame associatie is religieus een heilig sacrament dat wetenschappelijk begrepen moet worden. Leven betekent dat men moet rijpen en zelfstandig worden. Deze onafhankelijkheid wordt nooit gevonden in de slavernij van materiële dienst aan een familie, de situatie van een alleenstaande of een sociale groep van een andere soort. Alle materiële aktiviteit heeft een hoger principe nodig om aanvaardbaar te zijn als een vorm van bevrijding. Dit hogere principe is materiëel gedefiniëerd als kultuur boven de private , meer natuurlijke verlangens. Voor de geest is dit hogere principe gedefiniëerd als ziel boven het ego (afb.). Een betekenisvolle afspraak hebben houdt in dat men vast overtuigd moet zijn van het besluit te emanciperen van de lagere driften van het bevredigen van de zintuigen tot de hogere sublimatie van een zelfrealiserende ziel. Of men nu bevrijd is in dienst aan een nieuw gezin, een associatie van vrienden of een meer onafhankelijke sociale positie is van minder belang. 
Dat is de reden dat ik nu vrijdag en zaterdag dienst heb ipv zondag en maandag. Dat komt mij ook erg goed uit. Dan ben ik niet te moe, later in de week, om de koffers in te pakken en dan kan ik meteen vrijdagmiddag weg, richting Tamale, daarna naar Accra en daarna, op 5 mei even een paar weken naar Nederland, om mee te maken dat Johanneke, onze dochter haar artsenbul krijgt na twee jaar verpleegkundeopleiding en bijna 7 jaar de artsenstudie te hebben gedaan. Ik heb veel respect voor haar. Geneeskunde is altijd in beweging; er zijn altijd weer nieuwe dingen. Ze kan nu zo langzamerhand ook dingen aan mij gaan uitleggen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *