“overlevingsversnellingsbak overlevingsuitrusting axe”

Bij de mens hebben drie lichaamsorganen psychologisch gezien hypotrofische vormen aangenomen: de lip, het oog en de hand (of beter gezegd: de lippen, de ogen en de handen). Lip, oog en hand zijn alledrie tegelijkertijd zintuig en werktuig. Onze ogen nemen de bestaande werkelijkheid waar én produceren die als een wereld van objecten. Onze handen zijn meer dan tastorganen: zij voegen nieuwe objecten aan de wereld toe. Met onze lippen proeven we. Maar met onze lippen brengen we samen met strottenhoofd, keel, mond en tong ook spraak voort. Gedrieën staan mond, oog en hand in voor ruim meer dan de helft van de informatieverwerking in de hersenen. Het belang van mond, oog en hand wordt geïllustreerd aan de hand van de zogenaamde homunculus, een grafische uitbeelding van ons lichaam waarbij onze uitwendige lichaamsorganen al of niet worden uitvergroot in functie van de grootte van het hersengebied waarop de met deze lichaamsorganen verbonden sensorische gewaarwordingen worden geprojecteerd of waarmee motorische functies zijn verbonden. Op de tekening van de motorische homunculus nemen het gezicht en de hand meer dan 80% van de totale omvang van de homunculus in beslag. Daarbij valt vooral de grootte van duim en wijsvinger en van de lippen op. Dat het oog in de sensorische homunculus geen grotere plaats inneemt komt ons inziens doordat er in de antropogenese geen oogzenuwen zijn toegevoegd geworden zoals er wel zenuwen zijn toegevoegd aan de lippen en vooral aan de hand: het oog heeft zich gewoon verruimd met de hersenen zelf! De activiteit van het oog is niet langer puur zintuiglijk, het is mentale activiteit geworden. Mede door het belang van de spraak zijn de menselijke lippen wel bijzonder uitvergroot. We bespreken de taal meer in het bijzonder in de volgende paragraaf, al kunnen we de taalontwikkeling eigenlijk niet scheiden van de ontwikkeling van de visuele functie. De functie van de hand van zijn kant mag al gebleken zijn uit onze beschouwingen over het voedsel verzamelen en de jacht. Wijzen we er alleen op dat net zoals de ogen en de lippen onze handen bijna nooit stilzitten. Bij de meesten onder ons rechtshandigen is de linkerhand gedragsondersteunend en de rechterhand manipulerend. Bij het drinken van een kopje koffie nemen we b.v. het schoteltje in de linkerhand en brengen het kopje met de rechterhand naar de mond. Ook de hand kan moeilijk van de visuele waarneming afgezonderd worden omdat het heel dikwijls via de beweging van de hand is dat we ons letterlijk iets voor ogen houden. De hand is hoe dan ook betrokken bij het voedsel vergaren: ‘hand’ is afgeleid van het gotische ‘hinthan’ dat ‘vangen’ betekent. Er bestaat eigenaardig genoeg geen Indogermaanse wortel voor het woord ‘hand’: ons ‘hand’, het Latijnse ‘manus’ en het Griekse ‘cheir’ hebben geen uitstaans met elkaar.
Met zijn vingers streek hij over de zijkant van de doos waarop zes andere symbolen aangebracht waren. Opnieuw graan, merkte hij. Daar­naast ook een hond, een bloem, iets wat leek op een wolk, een huis en nog een symbool dat hij niet kon thuisbrengen. Vijf golvende lijnen die boven elkaar lagen. Water, dacht hij opeens. Zijn ademhaling versnelde bij die gedachte. Als de doos wedergeboorte als thema heeft, wat betekenen die zes andere symbolen dan?
Misschien… er was nog wel een misschien. Zometeen, na het inschake­len van Nanoferdi. Misschien zou Sal, lieve, stoïcijnse Saladin, de kans krijgen om te ontdek­ken of een gedistribueerd neuraal nanonetwerk vol­doende van zijn persoonlijkheid had kunnen opnemen om… Wat? Een vriend te zijn? Lief te hebben?
‘Ik ben gemodelleerd naar duizenden aantrekkelijke vrouwen uit die tijd.’ Ariadne plukte aan haar haar. ‘Blond om verhoogde vruchtbaarheid te duiden, brede heupen en een zandloperfiguur met volle borsten om aan te geven dat ik voldoende melk zal produceren. De ideale vrouw om kinderen mee te krijgen.’
Een bezoek aan Santiago de Compostella staat al eeuwen op mijn verlanglijstje en de manier om er te komen verandert naarmate ik ouder word. Eerst lopen, later op de fiets, dan de auto en als ik eindelijk zover ben, ga ik per vliegtuig vanuit Barcelona naar de hoofdstad van Galicië.
‘Het geeft niet. Ik heb eigenlijk liever dat mensen er wel naar vragen dan dat ze op hun tenen om me heen gaan lopen. De buren staren me toch al aan alsof ik ze allebei eigenhandig vermoord heb of zo.’ Dat was het nadeel van wonen in deze flat: er was niet heel veel contact tussen de buren onderling dus niemand wist precies van elkaar wat er in hun levens speelde. Daarnaast waren haar buren aan beide zijden van het type gluren-achter-de-vitrage, iets waar ze niet bepaald op zat te wachten. Weer een reden om dit huis zo snel mogelijk van de hand te doen.
De smalle straatjes die omhoog slingeren en klimmen naar de woningen van de beter gesitu­eer­den op de top van de rots vormen een stenen laby­rint met overhellende muren. Een wirwar van benauwde kloven die splitsen en kronkelen, ze komen samen en scheiden zich weer af. De huizen hier zijn tegen en soms gedeeltelijk in de karst gebouwd, zodat niet goed meer te duiden valt waar de natuur eindigt en de bouwkunst begint. De huts­pot van bouwstijlen ademt een vergane glorie en antiquiteit uit die de Oude Wereld suggereert.
Wel een opmerking: vandaag is bekend gemaakt dat ” verwarde” mensen een rode vlag achter hun naam krijgen en direct door de politie met ” gepaste” middelen kunnen worden opgepakt. Hoe bepaald word wie een vlaggetje krijgt en wat de definitie is van verward is relatief en dus vrij invulbaar. Kortom, er is zojuist een vrijbrief gegeven om mensen direct van de straat te plukken. Met “gepaste” middelen, in mijn geval zal dat neekomen op worden neergeschoten want of een of andere manier heeft men achter mijn naam staan dat ik een moord zou hebben gepleegd.
41. Het model van Ulrich LibbrechtUw partner is na vijftig jaar fysiek behoorlijk veranderd, hetgeen trou-wens niet uit vrije wil gebeurde, maar gewoon omdat het zo is (de gene-tische code, weet u wel). U valt niet zomaar meer voor de juiste ogen ofhet juiste kapsel, u houdt van de persoon om wie hij of zij belichaamteerder dan zijn of haar tastbare verschijning. U hoeft elkaar zelfs nietmeer te spreken om informatie uit te wisselen. Een blik volstaat en somsis dat zelfs niet meer nodig. Uw emoties hebben zich bevrijd van eenemotie die gebonden was aan een leuk gezicht, twee mooie borsten ofeen welgevormd achterwerk, via emoties die in relatie stonden met lief-de, aandacht en de morele steun die u al die jaren kreeg, naar emoties dielosstaan van welke activiteit dan ook van de andere. U houdt van deandere omwille van de andere, niet meer omwille van wat ze is, of zelfsvan wie ze is, maar gewoon omdat ze is. Dit is spiritualiteit. Uiteraardkunt u vergelijkbare emoties ontwikkelen met betrekking tot de natuur,het wonder van het bestaan. Daar vindt men het begrip ‘spiritualiteit’vaker terug.Het kennis- en belevingspad zijn allebei wegen om vrijer te worden, omeen hoger niveau van vrije energie te bereiken. Om het met de woordenvan Heidegger12 te zeggen, het zijn manieren om de wereld om ons heente ont-bergen. We begrijpen de wereld om ons heen steeds beter als weer een inzicht in verwerven. Maar dit is ook zo met gevoel. Als ik dewereld, of misschien gemakkelijker geformuleerd, de mensen beter aan-voel, dan word ik ook vrijer. Vrij, om het met een voorbeeld te zeggen,om gevoelens te kunnen hebben voor iemand meer dan alleen maar van-wege het feit dat ze er leuk uit ziet. Vrij, omdat ik, als ik mijn empathischvermogen heb ontwikkeld, niet meer de instinctieve behoefte heb om demond van mijn tegenstander letterlijk dicht te kloppen.De bovenstaande toelichting betrof het dynamische aspect vanLibbrechts inzicht, het model gebruikt om een evolutie te beschrijven. Ikgebruik deze toepassing verder in het boek om de groei van een carrière,een bedrijf of enkele processen in het bedrijf te analyseren.Het was, zoals eerder gezegd, Libbrechts objectief om levensbeschouwin-gen met elkaar te kunnen vergelijken. Je kunt in zijn model, uit de tweepaden kennis en beleving, drie punten bepalen (hieronder aangeduidmet A, B en C), die drie extreme situaties beschrijven van een context,12 Martin Heidegger, Duits twintigste-eeuws filosoof. Zijn werk ligt samen met onder andere de inzichten van Friedrich Nietzsche aan de basis van het gedachtegoed van Libbrecht. Heidegger gebruikt ‘ont-bergen’ als tegenstelling voor het begrip ‘verbergen’. 31
Helga keek hem na en alles was perfect: de vorm van zijn oren, de manier waarop hij voorbij de tafeltjes stampte, zelfs zijn gebalde vuisten. Het beeld etste zich in haar brein, onvergetelijk, eindeloos kostbaar. Maar ze bleef staan, rende hem niet achterna. Helga was een Buiten­dijkse en een kwallendregster trouwen met de zoon van een dijkgraaf? Dat was het soort sprookje waarin zelfs kleuters niet konden geloven.
Een vrouw kan zo veeleisend zijn als God, de Heer Zelve. Voor een man die succes wil hebben is de wereld evenzo zeer veeleisend. Evolutie vereenvoudigt niet. De altijd toenemende complexiteit van de menselijke kultuur maakt een ieder bescheiden. Afsprekend met haar moet men de juiste ingang vinden alsof men voor een baan solliciteert. Ze zal de meest geschikte kandidaat uitzoeken. Hoewel iedere vrouw eisen stelt overeenkomstig haar eigen aard – sommigen lijken makkelijk maar zijn moeilijk en omgekeerd – is er ook de geest van de tijd zoals de wereld reilt en zeilt. Dit decennium werkt een beetje anders dan het voorgaande precies zoals de ene vrouw een andere toenadering heeft dan de andere. Ook de leeftijd maakt aanpassingen noodzakelijk. Voor de God van de tijd moet men dynamisch zijn. De vrouw moet achter haar man staan, zoals de man zijn vrouw moet ondersteunen. Zo ook moet moeder natuur de ondersteuning vormen voor de mensheid (natuurwetenschap), zoals de mensheid de natuur moet ondersteunen. Het laatste voorstel is moeilijker. Haar of de grote natuur als de leidraad niemand zal men worden beheerst door de wereld en een slaaf van de zintuigen worden. Naar de vrouwelijke aard der natuur, is de tijd het mannelijk principe of de beweger. Een gezonde man moet geïdentificeerd zijn met het initiatief van de tijd: hij heeft behoefte aan een schema, een benadering, een staat van bewustzijn waarnaar hij alle materie, de wereld en haar verlangens zal bestieren. Zij weet dat alle plannenmakerij relatief is en onderhevig is aan veranderingen. Dienovereenkomstig is het de klassieke optie voor haar hem te verleiden in de lust van het loskomen van zijn eigen schema en de emotie van de materiële gehechtheid aan haar schoonheid, liefde en ‘tijdloze’ eeuwigheid. Voor de voortplanting zal de man moeten toegeven in dit breken van de orde. Eén of andere witte-broods-tijd moet er zijn. Maar vroeg of laat zal het de waarheid zijn dat zij hem alleen maar zal respekteren als hij de zaken inricht naar zijn eigen aard en orde. Het liefdes-spel mag dan tijdelijk de zaak verduisteren met dionysische lusten, maar het apollinisch motief voor het gezonde verstand van de werkelijkheid zal uiteindelijk de dienst uitmaken (afb.). Dit wetende moet men geduld hebben met haar verlangens. 
De oude dierlijke territoriale driften zitten nog in de genen van de mens, wat altijd al vanaf het begin van de mutering zich kenmerkt door strijd te voeren, de strijd om het bestaan die hoe langer hoe beter verfijnd werd naarmate de mens evolueerde.
Ze spreken over vele dingen. Over hun gevangenschap in deze verstikte baai. Over hun verlangen om het zeegat uit te varen. Ze spreken over hun levens, over de handel, de walvisvaart en de piraterij. Ze lijken het eens. Een man moet zijn weg in het leven vinden. Neem je lot in eigen handen.
Converseren betekent openlijk tegengesteld zijn en houdt in dat men dat door middel van het woord doet. Het is, op de goede manier, dezelfde dienst in duidelijkheid die geen confrontatie of tegenstelling vreest om zich aan de belangen van de ziel over te geven. Dit is de manier om een gelukkig persoon te worden. Niets is zo slecht als een hart vol moord en een mond niet in staat om te spreken. Een goed huwelijk wordt gekenmerkt door een gezonde zin voor het gemeenschappelijk belang waartoe er open communicatie is. Therapie, politiek en religie kunnen de onderwerpen zijn die men vermijdt met vrienden maar voor de leden van een familie is religieus en politiek converseren of het praten naar een wetenschappelijk denkmodel de manier om de band te bevestigen.  
Lieven duwde de deur open, maar het was Zohra die als eerste naar binnen ging. Het was er pikdonker. Ze zette haar hoofdlampje op. Een weeë, rotte stank deed haar longen verschrompelen. De tegelvloer zat vol ranzige vlekken. Dit had evengoed een slachthuis kunnen zijn. ‘Wat moet dit voorstellen?’ vroeg ze.
Ja ben het met je eens BD, er broeit iets, het volk weet alles en dat weten de politici óók. Vooralsnog denk ‘k dat wanneer er grootschalige ongeregeldheden komen dat deze uit Duitsland maar meer vanuit Frankrijk worden geïnitieerd. De Fransozen hebben een veel grotere actiebereidheid dan de getraumatiseerde Duitsers die nog met het schuldcomplex lopen van het Nazisme, enfin er valt voor de authentieke Nederlanders niet veel meer over dan afwachten….
Soms kennen we onszelf pas als we uit het rad stappen en wachten op die laatste slag, de huppelde­pup dansend om de raderen te ontwijken en zo te ontdekken dat het leven búíten dat rad, eigenlijk veel interessanter is dan erín, ondanks het risico.
limpiar fuente de alimentacion de pc sacar ruidos notas importantes: 1)hacer el procedimiento con la fuente desconectada por cuestiones de seguridad. 2)recomiendo hacer el procedimiento con calzado puesto y con una pulsera antiestatica. lista de materiales a utilizar:fuente de alimentacion o fuente de poder,aceite multi-uso o w40,brocha,destornillador philips,cinta aisladora,un paño,alcohol isopropilico Link…
40. 38 Vaak proberen vrouwen hun gevoelens alleen te verwerken, en het kan lastig zijn om op die manier uit de achtbaan van gevoelens te ko- men. Een eerste valkuil voor de seksverslaafde is dat hij zich een oordeel vormt over deze eerste reactie. Hij vind het overdreven, hij wilt niet bij pijn uit het verleden stilstaan maar wilt het liever samen over de toe- komst hebben. Erkenning en stilstaan bij emoties zijn echter wezenlij- ke eerste stappen op weg naar herstel. Een andere valkuil is dat je als man snel overgaat tot oplossingsgericht handelen. Je wilt als man graag iets kunnen doen. Natuurlijk is verdere hulp en jouw beschikbaarheid belangrijk; dit is middenin de crisis ech- ter niet de eerste stap richting verwerking. De crisis mag er zijn, hoe pijnlijk ook! Derde fase: controle In deze fase is er nog steeds pijn en verdriet, maar deze kun je gemak- kelijker controleren en verwerken. Er is ruimte ontstaan om meer aan te kunnen. In deze fase van het proces bestaan onder andere de vol- gende stappen: • informatie verzamelen over seksverslaving; • (dwingend) informatie voorleggen aan de partner; • controle uitoefenen en het gedrag van de partner controleren; • de partner verantwoordelijk stellen en bij hem aandringen op afspraken. Een seksverslaving bij de een kan tot een jarenlange posttraumatische stressstoornis bij de ander leiden, met een voortdurende herbeleving van de pijn die leidt tot ernstig lijden. Huwelijken gaan vooraf aan,
Het onderbewustzijn zal zich openen, de poort die in het thymusgebied wordt bewaard.  Er zal veel loslaten zijn, hetgeen het onderbewustzijn toestaat zich naar intuïtie te bewegen en de macht van de hogere wil de leiding te laten overnemen van de bewuste geest.
Wat betreft de collectieve werkelijkheid van de politieke standaardtijd kan niet veel gedaan worden door een individu: we kunnen alleen compenseren door van persoon tot persoon een tegenkultuur te ontwikkelen waarin alternatieven en verrassingen worden gehuldigd. Van deze tegenkultuur van het bieden van verrassingen middels onverwachte alternatieven kan zich een nieuwe begrip van de tijd ontwikkelen (tabellen) als een genezing van het ziekmakende van de standaardtijd. Ten einde niet chaotisch te worden in de liefde voor de alternatieven, verwachtingen weerstaand, moet het thema van de tijd worden herinnerd; het gaat er niet om verslaafd te raken aan drugs, vrije sex, financiële speculatie of het doden van medeschepselen. Leugens, misleiding, zelfzucht en bezitsdrang zijn symptomen van gehechtheid. De fundamentele waarden van waarheid, trouw, mededogen en soberheid (afb.) herstellend, kan het alternatieve worden vertrouwd de weg vrij te maken voor een betere samenleving met betere huwelijken en een beter begrip van de tijd met een gezonde tolerantie voor zowel het oude als het nieuwe. 
René kwam na een half jaar op bezoek. Het was een prima kerel, keurig opgevoed. Hij gaf me een doosje muffins, die me goed smaakten. Ik merkte dat hij smoorverliefd was op mijn dochter, ze waren een dubbelster, zo stralend dat ze het duistere heelal om zich heen niet zagen. Ze gingen samenwonen. Soms ontving ik soundscapes van haar, maar als ik ze terugzocht kon ik ze niet vinden. Het was in die tijd dat ik haar naam begon te vergeten en af en toe twijfelde aan het bestaan van mijn dochter. Dan pakte ik de foto van het Texelse strand, die over­belichte foto met de vage contouren waarin ik mijn dochter her­kende. Ze kwam nog maar zelden op bezoek, wij bezochten haar zelden, want ze zei het druk te hebben met haar afstuderen en trok zich daarom terug in haar schulp, beschermd door René.
Hij sprak het niet uit, maar Zohra bespeurde in zijn stem het verlangen om weg te gaan, om te vergeten wat ze gezien hadden. Maar Zohra wilde die container niet vergeten. Ze kon de lichaamsdelen en de stank niet uit haar hoofd zetten. Nee, zij moest weten wat er zich aan de andere kant van de stortkoker bevond. Peinzend keek ze om zich heen. ‘Volg het bloed,’ zei ze opeens, en ze wees naar een spoor van vlekken op de vloer.
this song shows up in my head, deadly accurate, whenever i’m around a woman who cannot be trusted … it’s like my guardian song … (guard dog lol) … i had this album in the 80s … i guess it’s still following me around, thank god … being so protective …
‘Dit is namelijk een strijd tussen twee andersoortige culturen, die hun geschillen op andersoortige manieren beslissen. En alle idealen ten spijt, verliezen grafiet en inkt het toch van Full Metal Jackets en Hollow Points.’
Een verse scheut angst en adrenaline schoot door haar lichaam, bracht haar bij haar positieven en ze rende haar metgezel voorbij. Ze trok aan zijn arm. ‘Sneller, het haalt ons in. Daar is het licht.’ Ze waren er bijna. Vlak voor de gebouwtjes werd de arm die ze vasthad ineens uit haar handen getrokken. De kracht waarmee dat gebeurde, draaide haar om. De dronken­lap lag enkele meters voor haar op de grond, een ten­takel van ijzer en schaduw om zijn linkerenkel. Een tweede schoot tevoor­schijn en boorde zich in zijn onderrug, een derde klampte een grijpklauw om zijn rechterschouder met het geluid van krakende botten. Er klonk een hoog, wanhopig gekrijs.
Jonas Grimpeerd krabde zich op zijn zij dat het een lieve lust was, en met opgetrokken neus verborg ik mezelf achter een reisbrochure die in elke coupé ter beschikking lag. Prachtige steden hier, geschiedenis van de oude scheppers daar, zicht op de bronplaneet ginder, cliché alhier en cliché aldaar, bla, bla en nog­maals bla. De aandrang om Grimpeerd een vuistslag op zijn snuit te geven, zwol als een zandstorm op in mijn binnenste. Maar de vos zou terugvechten, en hij had grotere tanden dan ik. Ansalaam zou niet zo blij met me zijn als ik mezelf liet bijten door haar bezopen echtgenoot met losse handjes. Ik kon er wat onder verwedden dat hij erin zou slagen eerder dan ik aanspraak te kunnen maken op het derde amendement van de Arabia Terra grondwet: hij zou zeker wel een reden vinden om zich heel gewelddadig te moeten verdedigen tegen mij. Als de nood hoog is, leert zelfs een paard om te vliegen. Ik onderschatte de inventivi­teit van Jonas Grimpeerd voor geen seconde, gezien alles wat Ansalaam me over hem verteld had.
Kortom, ik ben vanaf vandaag feitelijk in gevaar omdat een angstig agentje mogelijk door het rode vlaggetje vind dat hij of zij beter kan schieten dan mij vragen om iets verderop te parkeren of de hond aan te lijnen. Van een angstcultuur bij politie gesproken. Om iedere hoek kan ik nu een kogel verwachten, met dat rode vlaggetje, een vrijbrief tot doden met een excuus.
Even merkwaardig (of niet) als het feit dat socialisten geen toekomstbeeld meer hanteren is: juist de partij die de voorbije jaren in Vlaanderen mobiliseerde rond een toekomstproject, namelijk “een onafhankelijk Vlaanderen”, slaagde erin, als eerder klein partijtje, verkiezingen te winnen met bijzonder hoge scores. Is daar een les uit te trekken voor onze socialisten?
‘Ik vind jou mooi,’ zeg ik onbeholpen. Ze is mooi, zoals ze daar zit. Ver­magerd: ja. Nog bleker dan anders. Maar intens vastberaden en lief. Gek genoeg wil ik vrijen, ondanks dat ze ziek is. Maar ik durf niet. Wat als ik iets bij haar breek?
De enige twee kritiekpuntjes die ik kan bedenken zijn dat ten eerste alles te positief wordt voorgesteld. Het mocht bij momenten iets harder. Men heeft er iets te veel (naar mijn mening) een feelgood-movie van gemaakt. Tweede kritiekpuntje is dat ik het jammer vind dat zowel de vragen als zijn flashbacks chronologisch zijn. Dat zou betekenen dat hij het antwoord op de eerste vraag op zijn 5 jaar heeft meegemaakt, de volgende vraag een paar weken later, en de laatste vraag als hij (jong)volwassen is. Dat stoorde me, en maakt het onrealistische nog onrealistischer (het feit dat hij zover komt in die wedstrijd).
10 De Specialist Wij doen alles voor uw auto! Auto wassen? Dat kan bij ons in de carwash Wij doen alles voor uw auto! Autocenter MEBO bv Bevelantstraat 20a Roggel T VOORJAARSACTIE Automatische sectionaaldeur 1249,- incl. plaatsen Noordervaart 5 I Beringe I (077) I Mindfulness en verslaving LEUDAL – Het Mindfulness Based Relapse Prevention is zo n twintig jaar geleden ontwikkeld door Alan Marlatt en in de VS wetenschappelijk onderzocht en effectief bevonden. In Nederland wordt deze training geïntroduceerd door deskundigen op het gebied van verslaving én Mindfulness. Indachtig biedt dit acht-wekentraject aan. Hierin wordt geleerd de kracht van Mindfulness (opmerkzaamheid) in te zetten om je neiging tot verslavingsgedrag om te buigen. Je leert anders omgaan met het trekkende gevoel dat kan ontstaan als je niet meer toegeeft aan je impuls. Tenslotte leer je om verslavingsgedrag te vervangen met gedrag dat meer voedend, rijk en prettig is. In de greep van een gewoonte Verslaving is te omschrijven als het in de greep zijn geraakt van (genots)middelen of van gedrag dat constant moet leiden tot bevrediging. Kenmerkend hierbij is dat deze behoefte zo bepalend is, dat deze je beperkt in je levensvreugde, relaties en werk. Kortom: je kwaliteit van leven. De oplossing is het probleem geworden. Als de gewoonte je vrijheid en welzijn beperkt, dan mag je gerust spreken van een verslaving. Het maakt niet zoveel uit om welk middel of gedrag het gaat. Door verslaving neemt je zelfvertrouwen af en daarmee het plezier en vermogen om te functioneren. Effectieve hulp Je eigen, informele, pogingen zijn vaak niet afdoende om verslavingsgedrag definitief een halt toe te roepen. Als je dat merkt, en je wilt je niet neerleggen bij de beperkingen die de verslaving oplegt, dan is het tijd om te kiezen voor een ondersteunend programma dat je helpt om de moedeloze slingerbeweging tussen goede voornemens en terugval te doorbreken. Mindfulness Based Relapse Prevention is een bewezen effectief programma. Meer info hierover is te verkrijgen via tel en/of Wij zijn hét adres voor Luxaflex Terraszonwering Een goede voorbereiding loont… Nu bij ons 20% korting alleen voor snelle beslissers… Voor heerlijke lentes Designed by Luxaflex. Inspired by you. en (na)zomers! Zonwering Rolluiken Horren Pieter Hendriks Kunststof kozijnen Overkappingen Lindenstraat 42, Neer – Tel Mindfulness Aandachtgerichte training Regelmatig starten er nieuwe trajecten in de regio Mindfulness – Based Stress Reduction Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Compassievol leven (nieuwe training) Mindfulness bij volwassenen met autisme (A. Spek) Mindfulness bij kanker (Trish Bartley) Mindfulness – Based Relapse Prevention (bij verslavingsproblematiek) Ga voor meer info naar Locaties: Huisartsenpraktijk Habets Heythuysen Chiropractie Leudal Heythuysen De Kern Maasbracht Angelique Didderen Mobiel Website
De Italiaanse filosoof Giorgio Agamben heeft in zijn werk duidelijk laten zien wat een kamp is (van Nazi-concentratiekampen tot transitzones in luchthavens voor asielzoekers, etc.): een kamp is een ruimte waar de uitzondering regel is. In het kamp is, zoals Hannah Arendt zei, in principe ‘alles mogelijk’. De ingezetenen hebben geen of een duister juridisch statuut: ze kunnen zich voor een menswaardige behandeling niet beroepen op politieke of burgerlijke rechten, maar zijn afhankelijk van de goodwill van bewakers en opzichters. Zijn de politiemensen in de transitzone van Zaventem vriendelijk, dan heb je geluk; zijn ze brutaal dan heb je pech. Zo simpel is dat.
Consequent zijn, volhouden, vasthouden aan het principe van de ziel, moet niet betekenen dat je vervalt in materiële nalatigheid. In feite is men in het complexe van oorzaak en gevolg, verplicht gewetensvol te handelen ten einde de meditatie ter wille van de zelfherinnering te realiseren. Alleen met alle respekt wordt de ziel gevonden, niet met de excuses van nalatigheid die nooit vrede met de materiële wereld kunnen brengen en dus niet behouden. Dus, eenmaal de show gestolen hebbende, moet men doorgaan, maar hoe? Het geheime antwoord van de know how is niet te verraden. Verraden deed je al, maar verraad kan niet doorgaan. Evenals het sterven van datgene wat werd verraden, moet ook de verrader sterven. De vraag is dus, hoe je terug te trekken zonder de vertoning kwijt te raken. In de evolutie van de ziel is onthechting het mechanisme waarin het verloop van het zich opnieuw gelijkrichten de voortzetting van de vertoning uitmaakt. Dit kan alleen bestaan bij de gratie van het ontwikkelen van kracht. Het onttrekken van je energie aan het begrip van materiële bezitterigheid noodzaakt de herintegratie van lichamelijke en geestelijke kracht. Oude integraties die reeds lang vergeten waren doemen weer op en nieuwe capaciteiten ontwikkelen zich in de transformatie van de gelijkrichtende vertoning. Het geheim van het weten hoe wordt gevonden in het zich herverbinden van het oude ego-belang ,met het nieuwe belang van de orde van de ziel. De vertoning gaat door, de verschijning verschilt. Van vervreemd raakt men gelijkgericht. 
Naar het grotere van de samenleving zijn de regels nogal duidelijk: ze zijn bij de wet ingesteld in overeenstemming met religieuze, wetenschappelijke en politieke overwegingen. Misschien is moeder natuur vergeten, maar ze zal de mensheid zeker laten weten en voelen wat de gevolgen zijn van overbevolking, vernietiging van diersoorten, ecologisch falen of het leven in gevaarlijke gebieden. Voor iedere sporter is dit niet anders: de regels van het spel zijn bekend terwijl het vergeten van de geliefde echtgenote thuis of het grotere belang van de samenleving, de ziel en de natuurlijke werkelijkheid, zijn gevolgen zal hebben. Het spel heet niet koken en poetsen. Noch heet het spel slapen en vergeten. Niettemin wordt een groot deel van het leven in beslag genomen door het belang van de private natuurlijke sfeer. In feite moet men de schizoïde positie van de mensen die zich heen en weer bewegen tussen de twee posities te boven komen. Het spel zou het natuurlijke belang omvatten, terwijl de privésfeer niet politieke, religieuze en wetenschappelijke werkelijkheid kan worden ontzegd. Voor het spel, zowel als voor het privébelang, kan men een grote passie of onwetende indolentie hebben. Beslissend is de praktijk van het bereiken van en handhaven in de geaardheid goedheid.(afb.). Hiertoe moet men uitstijgen boven de lagere nivo’s van persoonlijke integriteit te weten het sexuele, machtige, sociale of emotionele. Je hoofd erbij houden houdt in dat je je uitspreekt, inzicht ontwikkelt en het goddelijke van de zelfverwerkelijking in het alledaagse bereikt. (afb.). Middels de hogere nivo’s bereikt men de zuivere goedheid van God, het doel en het goddelijke van de zelfverwerkelijking. Dit is het ware bestuurscentrum dat niemand kan vervalsen daar iedereen ermee verbonden is en ernaar gekontroleerd is. Naar de geaardheid goedheid kan alleen de realisatie standhouden dat men een dienaar is geworden van het goddelijk belang. Ieder lager motief van sexuele, dominante, sociale of emotionele aard zal worden gekleurd door de geaardheid hartstocht welke de woede als zijn schaduw heeft en de geaardheid der onwetendheid die wordt gevolgd door de waanzin (afb.). Volle kontinentie in de geaardheid goedheid met alle macht, rijkdom, schoonheid, kennis, verzaking en roem (afb.) kon alleen Onze Lieve Heer bereiken. Eenmaal aanvaard hebbend dat men als een normale profiteur van de samenleving altijd heeft te gaan voor die horizon van het ideale zelf die men nooit bereikt, kan de goedheid er zijn als een eenvoudig idee van dienstbaarheid in toewijding. Met het koesteren van afgunst, woede, bezitsdrang, lust misvattingen en trots (afb.) echter zal men, gehecht aan de bijprodukten of volheid van de geaardheid goedheid, het eigenlijke doel van de zelfverwerkelijking missen. Voor de goedheid moet men werken voor het spel van het accepteren van de uitdaging met het tegengestelde. Geen escapisme binnen welk systeem ook zal de goedheid en vrede brengen die de menselijke samenleving nodig heeft om te kunnen overleven met moeder natuur. Als eenmaal de regels van het spel vastliggen kan er de goedheid zijn van het accepteren van winnen en verliezen in een fair spel. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *