“overleving bushcraft-uitrusting opvouwbare overlevingsboog primaire uitrusting”

*Zonsverduistering gedeeltelijk op 1 juni 2011 22:02:30 MET Greenwich. De noordelijke Maansknoop heeft maar een 2 ۫ graden 30 afwijking van het Galactisch centrum. Bij samenstanden met sterren en dergelijke, mag de afwijking nog geen graad zijn, want met die afstanden zijn de afwijkingen enorm.
‘Die zijn allemaal dood. Al tweehonderd jaar.’ Hij zag hoe ze naar een punt achter hem staarde, alsof ze heel in de verte iets waarnam dat hij nooit zelfs maar kon vermoeden, tot ze knipperde en hem weer aankeek.
Met ongefocuste ogen en slappe benen werkte Berend door. Zijn hoofd was te vol en te druk om goed na te denken. In gedachten hoorde hij keer op keer het verpletterende gekrijs tegen de tegels weerkaatsen: het rauwe geschreeuw van het vlees in de molen met daar bovenuit Willems gegil en het wanhopige zet af zet af zet af.
Doorheen het boek is er ook een sterke oproep om samen te komen en gemeenschap te vormen. ‘In deze tijd moeten we elkaar aanmoedigen om te experimenteren opdat we leren hoe we onze naaste het beste ten dienste kunnen zijn. En vergeving speelt hierbij een grote rol. Laten we niet terugvallen in de oude gewoonte ons en anderen met verwijten te overladen wanneer iets fout gaat.’
Maar wat is ‘charisma’? Het is een Grieks woord dat vooral in de vroegchristelijke tijd gebruikt werd voor Gods genadegave, zijn goedertierendheid en vergevingsgezindheid. In die zin had het woord ook de uitgebreide betekenis van de geestelijke gave en van de vaardigheden van een ambtsdrager. Het woord ‘charisma’ is een afleiding van het Oudgriekse woord charis. Charis betekent bevalligheid, dankbaarheid en bekoorlijkheid en vandaar ook gunst (zowel de gunst die men iemand verleent als de gunst waarin met bij iemand staat). Die gunst is uiteraard oorspronkelijk het genoegen dat een bekoorlijk iemand leverde (‘materieel’ en ‘immaterieel’: kortom, het woord had een uitgesproken erotische betekenis, maar niet in de eng seksuele zin). In het Latijn werd voor charis het woord gratia gebruikt met bijna volkomen dezelfde betekenis. Het is als vertaling van dit Latijnse woord tot kerkwoord geworden. Ierse missionarissen rond 700 n. Chr. wenden bijvoorbeeld het woord aan voor het woord ‘genade’ dat oorspronkelijk zoiets als ‘ondersteuning’ betekende. Of ‘charis’ en ‘gratia’ linguïstisch met elkaar verwant zijn is onduidelijk, en evenmin of ‘charis’ dezelfde stam heeft als dat andere Oudgriekse woord  cheir (= hand). In ieder geval hebben ‘charis’ en ‘charisma’ niets van doen met kardia (= hart; cor in het Latijn) of carus (= duur in prijs; vandaar ook ‘geliefd’; Frans ‘cher’ en Engels ‘cheer’).
Het vuur brand het oude vertrouwde ‘zelf’ weg. Je wordt wakker geschud. Je ziet daardoor duidelijker wat in je binnenste is. Je ziet het geheel en de context waarin dingen zin hebben. Onze ware natuur komt tevoorschijn. Je ontdekt een innerlijk vuur waar de waarheid ‘ik ben wie ik ben’ de realiteit is. Het transformeert zelfs de oudste diepste dingen in je. Zelfs dat wat je eerst als ‘slecht’ betitelde, krijgt een context.
Jullie hebben de wereld, het groepsbewustzijn al met het internet opgezet.  Nu moeten jullie leren om de systemen van jullie wereld die eenmaking en gelijkheid en waarde creëren, te verfijnen.  Er zal minder controle, dominantie en geheimhouding zijn.  In persoonlijke relaties zul je uitbarstingen krijgen als er sprake is van mede-afhankelijkheid.  Dit is een teken van onevenwichtigheid en het vervult niet.
Dit moment, dat slechts enkele seconden duurde, ein­digde met een bruuske beweging. De hamer rees. Lieven drukte zijn spuitbus in. Een nevel van verf hing tussen hem en de reusachtige vrouw, maar zijn wan­hoops­poging mocht niet baten. De hamer kwam frontaal in zijn gezicht terecht. Zijn huid scheurde open en de botten eronder kraakten. druppels van zijn bloed spatten op Zohra’s wang.
Dit kan betekenen dat 2011 in potentie een waar feest kan worden voor hen die dienstbaar en vanuit zuiverheid scheppen voor het grotere geheel. *14 Een explosie van geniale, nieuwe manieren van leven en praktische ondersteuning aan deze manier van leven. Nieuwe technieken die de samensmelting van het universele in het leven stimuleren. De afgelopen jaren waren er bijzondere astrologische standen van vernieuwing voor bewustzijn en techniek, waardoor technische producten al verouderd waren voordat ze in de winkel lagen. 2011 zal vooral helder maken welke personen en bedrijven en waar en wanneer gewerkt wordt vanuit de horizontale manier van creëren met gekopieerde ‘ik ook’ (priapus) creaties en door wie, wat en wanneer de gehele organisatie van schepping wordt gebruikt. Ook in je eigen leven kun je gaan zien waar, wanneer en hoe je scheppingen neerzet in het dagelijks leven en vanuit welke energie, horizontaal, verticaal enzovoort.. Men kan herkend worden aan de vruchten van zijn of haar bestaan.*13b
Berend stond op de stoep en keek naar de slagerij aan de overkant van de straat. De winkel was donker. Op het bordje aan de deur stond gesloten. Er was een papiertje onder geplakt met daarop in stiftletters: wegens omstandigheden. Berend dacht aan Willem, die nu aan de eettafel zou zitten, of in de grote stoel voor het raam. Zou hij onderhand al hebben ontbeten? Berend bedacht zich dat hij vandaag weer bood­schap­pen zou moeten doen, en hoopte dat hij in de super­markt een nieuw recept kon vinden. Hij zuchtte. De vegetarische maaltijden maakten Willems stem­ming er niet beter op, maar Berend durfde geen vlees te bereiden. Hij hoopte dat hij op tijd thuis zou zijn om de verpleegster te vragen hoe het ging met Willem, en met zijn hand.
Elastische fietsbroek met een pasvorm in de wielrenpositie voor optimaal comfort tijdens het fietsen. De tight is gemaakt van geborsteld fleece met extra isolatie bij de kniën. De stof heeft een capilaire werking waarmee het vocht van de eerste laag of huid wordt afgevoerd, terwijl de lucht tussen de lagen stof zorgt voor een geweldig micro klimaat
45. Een managementmodel in de diepte De kikker en de oceaan14Een kikker leefde diep in een put. Hij was er ooit in gesukkeld toen hij die enekeer te ver sprong. Dat kan al eens gebeuren als je wat overmoedig bent. Hetwas een oude put, die door iedereen was vergeten. Wat aarde, mos en gras eneen beetje water dat verdampte wanneer de zon fel scheen en dat opnieuw aan-gevuld werd als het regende. De put was ideaal. Diep genoeg om beschermd tezijn tegen de belagers vanuit de lucht. De put was het koninkrijk van de kik-ker. En kikkers zijn al eens graag koning. Daarvoor zijn het kikkers.14 Dit verhaaltje werd geschreven op basis van een uitspraak van de Chinese wijsgeer Zhuangzi: “Hoe kun je aan een kikker, die op de bodem van een put leeft, de groot- heid van de oceaan beschrijven? Hij zal je niet begrijpen”. 35
Er stond een zachte bries. Een eigenaardige, niet te definiëren geur dreef Zohra’s kant op. Intuïtief wist ze dat ze die geur moest volgen, ook al walgde ze ervan. Ze probeerde een overzicht te krijgen van het dak. Het was zo groot als een voetbalveld en ingericht als een doolhof met ventilatieschachten, antennemasten, lift­okers en trappenkamers die het zicht belem­erden. Ze strompelde naar de dichtstbijzijnde mast en verschool zich erachter. Het inademen van de buitenlucht deed haar deugd. Langzaam voelde ze het leven weer in haar lichaam sijpelen.
[Heeft het te maken met het gegeven dat mensen meer en meer alleen wonen, zich afzonderen of afgezonderd worden zodanig dat de eenvoudige bijsturing van mensen onder elkaar via simpele niet-agressieve bemerkingen van het genre “Die niet zo flauw!”, “Maak je maar niet druk!”, enz., vervangen moet worden door een controle door bureaucratisch functionerende Staatsinstanties? En is dat dan een “conjunctureel” en dus op termijn weer voorbijgaand verschijnsel? Et cetera, je blijft mijmerend wel een uurtje bezig in dat pril lentezonnetje van vandaag.]
Het idee van de oorspronkelijke aard als de essentie van het gelijkrichten met God moet de mens wakker houden. Het betekent dat er geen recept zal volstaan behalve de leerstelling van de aanpassing aan tijd en omstandigheden. Iedere orde van konditionering aan de tijd zal worden doorbroken. Tijd is de Meester, de ziel moet volgen. De tijd is gedefiniëerd als verandering, dus zal geen fixatie stand houden, noch zal enig fysiek lichaam het eeuwige leven hebben. De pijn van de evolutie is groter naar gelang je meer ontkent. Dit is waar het eerlijkheidshalve om gaat: God kan mij zijn, maar ik kan God niet zijn. De religie van de onafhankelijkheid is de wetenschap van de zelfverantwoordelijkheid. Niemand kan worden beschuldigd vanwege de pijn van de verandering: de evolutie maakt meer complexiteit en we moeten de tijd volgen. Dit onthouden is wat met waarheidlievendheid wordt bedoeld. 
Om kwart over vijf vanmiddag was ik klaar met mijn werk. Ik heb daarna thuis in mijn tuin van 40 x 40 meter weer zwerfvuil opgeruimd. 90% is nu schoon. Alleen in een deel waarin de nightwatchman een groentetuintje heeft is het nog één grote bende. Allemaal plastic zakken, fluffy bags heten ze. Een groot probleem in grote delen van Afrika. Ik twijfel er nog aan of ik die plastic troep morgen wel wíl opruimen. Want het is zijn tuintje. Maar al zijn troep waait wel weer binnen één dag door mijn opgeruimde veld heen. Dus zal ik het toch maar doen. De watchman van wie het tuintje is, is inmiddels niet meer mijn watchman maar werkt nu overdag op een ziekenhuisafdeling. Ik wet niet waar precies.
‘Dat was de verbindingslijn tussen de zendunit en de besturing. We kunnen dus ook geen contact meer opnemen met wie dan ook. En vergeet de satelliet­verbindingen, die zijn er enkel in de steden. Onze marsnetbooks zijn waardeloos zonder Casanova. We zullen de gewonden sneller hulp kunnen geven en zelf hulp vinden als we te voet terugkeren.’
‘Da’s niet helemaal waar, schatje.’ Moeder liet me los en knipoogde naar Lars. ‘Toen papa de eerste keer terugkwam, was jij net zo oud als Ella nu. Je was woest op hem.’ Ze kneep me zachtjes in mijn hand. ‘Het duurde drie uur, toen zat je bij hem op schoot en kletste honderduit.’
Ze stalen een fiets. Lieven klom op het zadel, Zohra op het bagagerek. Zo reden ze de zwoele, vochtige ochtend in, naar de rand van de stad die ze zo verachtten. Antwerpen ontwaakte langzaam. Haar eerste bewoners begaven zich in de stinkende straten, klaar voor een nieuwe dag van verderf en verruk­kingen. In het oosten klom een pastelgele zomerzon moeizaam boven de grijze skyline. De lucht had de kleur van urine, waterig en vies.

One Reply to ““overleving bushcraft-uitrusting opvouwbare overlevingsboog primaire uitrusting””

  1. Hier spelen natuurlijk belangrijke culturele verschillen mee. Een gift van de ene partij verplicht hier in principe de andere partij tot helemaal tot niets. Je kunt wel iets geven maar de ontvangende partij dan ook tot reparaties of onderhoud te verplichten, dat is gewoon niet aan de orde, al wordt dat in Nederland wel gedacht.
    Daarnaast kunnen derde partijen cookies plaatsen via MovieMeter, bijvoorbeeld wanneer iemand een externe afbeelding of YouTube-video plaatst. Het is voor ons niet mogelijk om je deze site aan te bieden zonder gebruik te maken van cookies.
    Lieven duwde de deur open, maar het was Zohra die als eerste naar binnen ging. Het was er pikdonker. Ze zette haar hoofdlampje op. Een weeë, rotte stank deed haar longen verschrompelen. De tegelvloer zat vol ranzige vlekken. Dit had evengoed een slachthuis kunnen zijn. ‘Wat moet dit voorstellen?’ vroeg ze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *