“meer wapens en overlevingsuitrusting outback overlevingsuitrusting hoed”

Er is geen bagagedepot op het vliegveld, dus ik kan óf met mijn twee koffers en rugzak door Accra rondgereden worden door een taxi en dan af en toe ergens uitstappen (maar om wat te doen dan?) óf de rest van de dag op het vliegveld doorbrengen met een snelle internetverbinding en af en toe een poos in een boek lezen. Dus dat laatste maar. De enige plek waar het rustig is, is in het restaurant. Daar heb ik maar Jollof rice met kip besteld, koffie en nu appelsap en zo kom ik de uren wel door. Voorlopig mag ik hier blijven zitten.
4. Wat weten we Circulatiestilstand bij kinderen Factoren toegenomen overleving •Vroegtijdige herkenning & interventie •PEWS •Rapid response systems •Verbetering technical skills •Simulatie team training •Aandacht voor non-technical skills •Crisis Resource Management
Samuel kon niet anders dan meelachen. Ze waren echt vrienden, dat wist hij nu zeker. En dat had meer kunnen zijn, dat herinnerde hij zich ook. Zijn belofte had altijd een barrière gevormd, had voorkomen dat hij zich voor iemand anders open durfde te stellen. Hij ervoer een vaag gevoel van spijt. Toen ze verder liepen, keek Samuel om naar het kunst­werk. Het irriteerde hem meer dan hij zou durven toegeven. Dit was zijn straat, nu bezoedeld door die troep. De sfeer was niet meer hetzelfde, de rust voor altijd verbroken.
Sterre besefte dat ze ook naar hem staarde. Hun blikken kruisten. Hij kwam dichterbij de rand van het perron staan en hield haar blik vast. Ze voelde zich wegglijden in die diepe, donkere poelen die een einde aan alle pijn beloofden. Bijna wilde ze naar voren stappen, maar hij ver­dween uit zicht achter de trein die net langs het perron reed. Ze knipperde met haar ogen, haalde diep adem. Godverdomme, wat was dat?
Maar hoe kwam de landbouw, die toch een vrouwelijke uitvinding was, dan in mannenhanden? Wij gaan ervan uit dat de mannen in de landbouw oorspronkelijk niet veel meer waren dan een soort handlangers die zich onledig hielden met wat eerst maar randactiviteiten waren: we denken met name aan het voorraadbeheer en de bevloeiing (irrigatie).
Klaarblijkelijk is het handhaven van het lichaam terwille van de langlevendheid een kwestie van continentie in discipline. De regel der matiging is hiertoe zeker essentiëel, in gedachten houdend dat abstinentie ook tot de dood kan leiden door verwaarlozing of tot waanzin in geval van fanatisme en dogmatisme. De regels, principes en waarden van de orde zijn richtlijnen of een kapstok voor de jas van het ego die men draagt. Filognostisch moet men nooit vergeten dat men alleen maar een profiteur is die het voordeel van het alternatieve en de opofferingen van iemand anders geniet. Dit onthoudend kan er de bescheidenheid en dankbaarheid zijn om alle verleidingen en beproevingen van de ontmoedigende kultuur te tolereren. Zo kan men overleven en zelfs deze liefde van de kennis op prijs stellen als de smaak van het leven zelf. Nauwgezet zijn naar de belangen van het lichaam betekent in te zien wat de praktijk van de filognosie allemaal inhoudt: het is praten en mediteren terwille van de orde van de ziel die door het lichaam tot uitdrukking wordt gebracht. Het is niet enkel naar het initiatief van een aquariaanse of meer wetenschappelijk begrepen tegenkultuur dat men dit inziet. Het is naar het volledige van de menselijke kultuur dat dit alles wordt ingezien. 
Ondertussen komen de vissenkoppen nog wat dichter om Mackie heen staan. Om hem te inti­mi­deren, maar hij geeft geen krimp. Ze ruiken naar vis, naar de zoute zee, maar die observatie besluit hij maar voor zich te houden.
Dit zal een jaar zijn om tegenstellingen te evalueren om de gaven van verschillende perspectieven en benaderingen te begrijpen.  Je kunt dit letterlijk als inspiratiebron gebruiken.  De onthullingen in deze vier maanden zullen nieuwe inspiratie creëren.  Dit komt van de ziel die de persoonlijkheid begint te “testen”.  Dit is om te testen hoe ze zich aan vormen heeft gehecht als compensatie voor het gebrek aan gevoel van eigenwaarde. Dit zal de gehechtheden die niet langer dienen, onthullen.
Je eigen weg volgen is niet slecht, het te doen zonder de instemming van anderen is een egotrip. Eén of andere soort van afspraak is nodig om een georganiseerde samenleving te kunnen hebben. De normale werklast van het leven berust op de overeenstemming met anderen. Het soort van werk dat zonder overeenstemming plaats vindt is gedefiniëerd als irregulier, egoïstisch en zelfs crimineel. (afb.) In het bijzonder kunstenaars die aandacht moeten schenken aan de minder gewilde uitdrukking van emoties en ideeën lijden onder het probleem van het egoistisch worden. Praktisch zal de artiest een gemeenschap van mede-werkenden moeten vinden met een soortgelijke filosofie om de sociale kontrole te zekeren die nodig is voor de werkelijkheidstest die de normale geestelijke gezondheid uitmaakt. Ook mensen levend van de sociale zekerheid hebben dit nodig daar naar een baan solliciteren op zich niet genoeg is om een gezonde gemeenschapszin te hebben. Zelfrespekt en eer wordt gevonden in sociale overeenstemming. Sociale kontrole is dus een basisbehoefte. Praktisch betekent dit dat men aanwezig moet zijn als een persoon ten einde gezegd te krijgen of een ander te zeggen wanneer dingen afwijken. Sociale kontrole is een heet hangijzer daar de vrijheid van het individu op het spel staat. Altijd moet het individu gerespekteerd worden in zijn recht zich terug te trekken en zich vrij van kontrole te weten. Dit is het privébelang dat voorop staat. Allereerst zou men vrij moeten zijn om wel of niet deel uit te maken van een sociale overeenkomst of niet, daar alleen op de bevrediging van die behoefte kan worden gesproken van sociale geestelijke gezondheid.
Veel kinderen, met name hier uit Bawku en omgeving mankeren gelukkig niet zoveel: malaria, koorts zonder een duidelijke oorzaak (een virus, denken we dan maar), anderen hebben diarree of moeten hoesten. Maar meestal zijn ze niet uitgedroogd en hebben ze geen longontsteking. Een enkele keer is er sprake van wél iets ernstigs: buiktyfus, longontsteking, een hersenvliesontsteking, tuberculose of een HIV-infectie. Ook kinderen met botbreuken worden bij ons ondergebracht totdat de traumatoloog / orthopaedisch chirurg er weer is. (Meestal hooguit een paar dagen later). Soms komt een ernstig ziek kind binnen, waar je ook weinig aan kunt doen: ik heb twee keer een kind gezien met een uitgezaaid gezwel van een nier. Dat overleed dan enkele dagen later hier of inmiddels thuis. Meestal gaat het met hersenvliesontsteking goed, maar soms gaat het superslecht, ondanks de netjes uitgevoerde ruggenprik, en de standaardbehandeling met hydrocortison en ceftriaxon.
Ik rolde met mijn ogen. Ja, ik dacht soms niet aan dat soort praktische dingen, maar voor mijn hoofdtaken hoefde dat ook niet. Van schrijvers verwachtte men dat ze met het hoofd in de wolken liepen. Rechtsboven in mijn gezichtsveld zag ik Tessa’s persoonlijke karak­teristieken en een overzicht van onze interacties. Kennelijk had ze meer dan de helft van mijn voorstellingen meegemaakt en had ze zelfs wat van haar tijd gebruikt om mij van gemeenschapstaken vrij te stellen. ‘Geen probleem,’ antwoordde ik dus. ‘Voor een fan doe ik extra mijn best.’
Emoties zijn daarbij geen storende factoren, maar zelf een middel om levensdoelen te bereiken en gevoelens zijn dikwijls doelen op zichzelf. De starheid waarmee de neuro-economie aan emoties en gevoelens een doelgerichtheid ontzegt, moet dringend worden bijgestuurd. Het nastreven van bepaalde gemoedstoestanden is even belangrijk in een mensenleven als outputmaximalisatie in al zijn vormen, en voor veel mensen of op veel momenten zelfs belangrijker. Wat ‘rationeel’ is wordt dan zeer onduidelijk, en wat ‘sociaal optimaal’ is een kwestie van de door een persoon gehanteerde mens- en maatschappijvisie. De voornamelijk in economische tijdschriften publicerende psychologen Amos Tversky en Daniel Kahneman, die in 2002 de Nobelprijs Economie kreeg (Tversky stierf in 1996), hebben wel algemeen aanvaard gekregen waarom mensen in hun keuzes en hun handelen afwijken van de logische en wiskundige modellen van rationele besluitvorming, maar hun prospect theory richt zich toch grotendeels op het nemen van beslissingen onder risico. Daarbij wordt mijns inziens teveel verondersteld dat risico alleen optreedt bij economische of economisch lijkende problemen, problemen die dus in principe ‘rationeel’ kunnen worden aangepakt. Risico blijkt voor veel besliskundigen iets te zijn dat alleen voorkomt als het gaat over geld verdienen, beleggen of investeren. Het vermijden van risico’s kan o.i. zelf ook als rationeel worden beschouwd, maar het wordt door de betrokken wetenschappers steevast niet met verstandelijke doelgerichtheid maar wel met ‘emotie’ (vrees met name) geassocieerd. Risico treedt echter niet alleen op bij economische of bestuurlijke problemen. Ook bij de wijze waarop het streven naar een bepaalde aangename gemoedstoestand waar wordt gemaakt, worden risico’s genomen. Wanneer ik voor de goede vrede tegen iemand lieg, dan loop ik het risico ontmaskerd te worden. Wanneer ik me overwerkt voel en overweeg een week ziekteverlof te nemen om terug op effen te komen, dan loop ik misschien het risico ontslagen te worden. Dit risico vermijden kan dus soms een verstandige beslissing zijn.
Maar stel je eens voor dat je elke avond helemaal alleen moet gaan slapen in dat grote huis, helemaal niemand om je heen. Stel je eens voor dat je een film wilt gaan kijken en dat je helemaal niemand hebt om een film mee te kijken.
!” $”%&'(()*”+, (-,”% .(-/” 0″,+)1* )2″1+3’+)4″- *(5,4 33-6 74″”,) 0″”% .(-/” 0″,+)1* )2″1+3’+)4″- 8(“&”- -((,/”,$(-9/”- *5- *”+’ +- *”4 :5+4″-‘3-, (0 *5- %”/+)4%34+” 3’) 3%4) 4″ :”*(5,”-6 !34 :’+.&4 5+4 (-,”%8(“& ;3- !” <(-/" 72"1+3'+)4 =!<7>? ,” :”‘3-/”-;”%”-+/+-/ ;3- 0″,+)1* )2″1+3’+)4″- +- (2′”+,+-/6 !” @%,” ;3- A”,+)1* 72″1+3’+)4″- =@A7> +) :”8(%/, (;”% B,” ;’51*4 ;3- .(-/” 0″,+1+ -33% *”4 :5+4″- ‘3-,C “- $+’ )30″- 0″4 8+”&”- 9*5+8″-? 8(%/;”%8″&”%33%) “- *”4 0+-+)4″%+” ;3- DE7 “”- :3-“-2’3- 03&”- $33%0″” ,”8″ 0334)1*322″‘+.& (-/”$”-)4″ B:%3+-9,%3+-C “”- *3’4 &3- $(%,”- 4(“/”%(“2”-6
Heb je het niet zo breed als Olga, dan poep je gewoon buiten in een houten hok, met je billen op wat piepschuim met een gat er in. Lekker midden in de pikdonkere nacht, met een kapot peertje. Hoor ik daar wolvengehuil in de buurt van het meer?
Ik heb mijn eigen doosjes instrumenten voor bevallingen set voor set gemerkt met steeds een andere kleur officiële tape. Uit alle setjes zijn dingen weg, die liggen dubbel te zijn in een ander doosje. Na gebruik wordt instrumentarium in bleekwater gelegd om de HIV virussen te doden, daarna worden de instrumenten weer in doosjes gedaan en naar de sterilisatieafdeling gebracht, maar ondanks de verschillende kleurtjes tape dus niet in het goede doosje. Dit werk wordt blijkbaar uitbesteed aan iemand die nog maar net uit het ei is. De midwives vinden het geen probleem dat de setjes onvolledig zijn. Ik laat hier één setje achter en neem de rest weer mee naar mijn spreekkamer. Misschien probeer ik het over een jaar nog eens weer.
Vuurwapengevaarlijk, moordenaar en verward, ik vind namelijk dat Nederland geen democratie meer is en dat politici verantwoording moeten afleggen. Verder vind ik het onacceptabel dat Nederland vriendschappelijke betrekkingen aangaat met landen die hun eigen bevolking afmaken, bijvoorbeeld Oekraine en Turkije, om gelijk met de deur in huis te vallen. Ik sta pal achter het recht op zelfbescherming en wapenbezit, wat volgens de huidige norm verwarde gedachten zijn. Dat het merendeel van de politieagenten thuis een wapen hebben mag niet gezegd worden, maar die weten wel hoe gestoord de wereld echt is. Voor de overheid ben iemand die dus niets van onze wereld begrijpt en daarom verward is volgens de huidige maatstaf.
Een metalen tank besloeg het midden van de ruimte. Talloze slangen aan een kant van het gevaarte waren verbonden met onbekende machinerie die er geïm­proviseerd uitzag en Harrald herinnerde zich de woorden van Arnold Janssens. Een bundel glasvezel­kabels liep naar een donkere kast in de hoek waarin twee dozijn computers in hoog tempo ledjes lieten oplichten. Harrald vroeg zich af waar de computers het zo druk mee konden hebben.
41. Het model van Ulrich LibbrechtUw partner is na vijftig jaar fysiek behoorlijk veranderd, hetgeen trou-wens niet uit vrije wil gebeurde, maar gewoon omdat het zo is (de gene-tische code, weet u wel). U valt niet zomaar meer voor de juiste ogen ofhet juiste kapsel, u houdt van de persoon om wie hij of zij belichaamteerder dan zijn of haar tastbare verschijning. U hoeft elkaar zelfs nietmeer te spreken om informatie uit te wisselen. Een blik volstaat en somsis dat zelfs niet meer nodig. Uw emoties hebben zich bevrijd van eenemotie die gebonden was aan een leuk gezicht, twee mooie borsten ofeen welgevormd achterwerk, via emoties die in relatie stonden met lief-de, aandacht en de morele steun die u al die jaren kreeg, naar emoties dielosstaan van welke activiteit dan ook van de andere. U houdt van deandere omwille van de andere, niet meer omwille van wat ze is, of zelfsvan wie ze is, maar gewoon omdat ze is. Dit is spiritualiteit. Uiteraardkunt u vergelijkbare emoties ontwikkelen met betrekking tot de natuur,het wonder van het bestaan. Daar vindt men het begrip ‘spiritualiteit’vaker terug.Het kennis- en belevingspad zijn allebei wegen om vrijer te worden, omeen hoger niveau van vrije energie te bereiken. Om het met de woordenvan Heidegger12 te zeggen, het zijn manieren om de wereld om ons heente ont-bergen. We begrijpen de wereld om ons heen steeds beter als weer een inzicht in verwerven. Maar dit is ook zo met gevoel. Als ik dewereld, of misschien gemakkelijker geformuleerd, de mensen beter aan-voel, dan word ik ook vrijer. Vrij, om het met een voorbeeld te zeggen,om gevoelens te kunnen hebben voor iemand meer dan alleen maar van-wege het feit dat ze er leuk uit ziet. Vrij, omdat ik, als ik mijn empathischvermogen heb ontwikkeld, niet meer de instinctieve behoefte heb om demond van mijn tegenstander letterlijk dicht te kloppen.De bovenstaande toelichting betrof het dynamische aspect vanLibbrechts inzicht, het model gebruikt om een evolutie te beschrijven. Ikgebruik deze toepassing verder in het boek om de groei van een carrière,een bedrijf of enkele processen in het bedrijf te analyseren.Het was, zoals eerder gezegd, Libbrechts objectief om levensbeschouwin-gen met elkaar te kunnen vergelijken. Je kunt in zijn model, uit de tweepaden kennis en beleving, drie punten bepalen (hieronder aangeduidmet A, B en C), die drie extreme situaties beschrijven van een context,12 Martin Heidegger, Duits twintigste-eeuws filosoof. Zijn werk ligt samen met onder andere de inzichten van Friedrich Nietzsche aan de basis van het gedachtegoed van Libbrecht. Heidegger gebruikt ‘ont-bergen’ als tegenstelling voor het begrip ‘verbergen’. 31
Harrald haalde diep adem en volgde haar, mateloos gefascineerd door het zachte wiegen van haar heupen. Voor hem opende ze de deur en stapte naar binnen. Ze ging in de deuropening staan, lachte naar hem en wenkte hem dichterbij met een gekromde wijsvinger.
Het was Willy’s idee daar te overnachten (want in één dag kunnen we niet alles regelen vanwege heel beperkte openingstijden), maar omdat het nieuwe huis bijna helemaal leeg is valt het een beetje tegen hoeveel we moeten meenemen. Het is wel zo dat we buiten de deur warm eten, maar het is verbazend hoe groot een minimale overlevingsuitrusting toch nog is. Maar het gaat lukken!
Ik zou de zaak eens moeten herschrijven en een poging doen om Walter Benjamins idee te vatten. Wat leesbaarder maken en de zware zinnen wat opvrolijken, zowel qua stijl als inhoud. Dan kan Patrick C. zich eindelijk eens de moeite getroosten om onze teksten tot het einde toe te lezen.
Bij de volgende halte, de Sint Nicholas kerk, staat ook al weer een kleine bruidsstoet foto’s te nemen. De orthodoxe kerk, gewijd aan de beschermheilige van de scheepslieden, werd pas in 1992 voltooid. Aanvankelijk stond er op dezelfde plek een houten kerk, gebouwd net na WO II. Rond 1984 vond de geloofgemeenschap echter dat het tijd was voor een stenen kerk. Toen de communistenleiders van de illegale bouw hoorden, stuurden ze mijnwerkers naar de kerk om hem op te blazen. Om dit te voorkomen omsingelden gelovigen de kerk. Uiteindelijk werd besloten dat de kerk mocht blijven staan, maar dat de bouw moest worden stilgelegd. Pas in 1987, als gevolg van de Perestroika, mocht begonnen worden met de afbouw van de kerk.
Toen ze op de markt arriveerde, had Ciska de kraam al opgezet, en de kwallenkettingen uitgestald. Als lokker stond er een miniatuur-aquarium met levende kwallen en een bordje met ‘Niet aanraken! Levensgevaar!’ in zes talen. Het doodskopje met gekruiste beenderen was voor de analfabeten.
Zo komen we bij het begrip charisma, dat sinds het werk van de veelzijdige en invloedrijke socioloog Max Weber (1864-1920) met leiderschap wordt geassocieerd. Bij een charismatische figuur vertolkt de wil van een individu, een groep of het volk zich niet in het spreken van de ‘auctor’, integendeel. De charismatische figuur slaagt erin via zijn optreden (stem, lichaamstaal, kledij) mensen te ‘begeesteren’, ze (een soort ‘armen van geest’) een ‘geest’ te geven. Dit impliceert natuurlijk dat een vonk van deze geest reeds bij de mensen aanwezig is, anders zouden ze het charisma van de leider niet ‘herkennen’ en zich niet kunnen laten begeesteren. Bart De Wever, Yanis Varoufakis, Marine Le Pen, Geert Wilders en paus Franciscus zijn charismatische figuren.
Oorlog en schizofrenie, vechten tegen anderen en vechten tegen jezelf in plaats van vechten mèt anderen tegen de misvattingen van de materiële kwestie, zijn het resultaat van het verliezen van respekt en waardering. In de doods-angstige ontkenning van onze essentiële aard van sociaal, geïnteresseerd en behulpzaam zijn, verliezen we het respekt, raken we gefrustreerd en worden we boos in het zicht van de ontkenning van (het belang van) ‘ HET ALLERHOOGSTE’, en mislukken zo in het waarderen van het leven in zijn geheel en de huidige wereld in het bijzonder (afb.). Het is in de vorming van het ego waar deze neergang plaats vindt. Onvermijdelijk moet men zich aanpassen aan de vereisten van het fysieke lichaam en zijn grotere sociale kontekst. Deze aanpassing neemt de vorm aan van ego, religieus erfzonde genaamd, maar algemeen bekend als egoïsme, of blind eigenbelang. Het spel wordt een oorlog, eenmaal geïdentificeerd met het materiële resultaat. Men mag de Heer niet verraden, maar men kan er niet niet aan ontsnappen zichzelf te verraden, gaande voor het geld, de erkenning of simpel de materiële feitelijkheid van de eigen dienstbaarheid. Een uitweg hieruit zou het schrappen van alle namen onder alle schilderijen, boeken, goederen en religieuze oefening zijn. Op wie zouden we het dan kunnen terugvoeren, enkel collectieve verantwoordelijkheid voorstellend. Maar de werkelijkheid van het eigenbelang maakt dit onmogelijk. Namen zijn nodig voor een snelle referentie zoals een wachtwoord of een toegangskode, hetgeen als enige uitweg openlaat te refereren aan de goddelijkheid van de onpersoonlijke God die, of beter welke de enige werkelijkheid is die de volle lading van waardering en respekt kan dragen. Geen naam, religie, Heer of halfgod, toegewijde of zondaar, sterveling, heilige, of welke artiest ook, zal volstaan. Ze zijn alle onderworpen aan verandering met als het grootste probleem de konditionering op één fixatie die nooit zal standhouden en bevredigen in de stroom van de tijd. Alleen de realisatie van de werkelijkheid van de objectieve verandering als zijnde niet een verschrikking van vernietiging, maar een festijn van differentiatie en vernieuwing, zal de stabiliteit en orde geven die de ziel nodig heeft om zichzelf terug te vinden (van tijd tot tijd ). 
Muziek verzachtte ook de zeden. Het gebruiken van de hersenen, het spreken en het oordelen was op het niveau van de hersenconnecties nog niet afgezonderd van de passie en ging dus gepaard met een algehele verhitting van het zenuwstelsel, incluis een toegenomen seksuele excitatie, al beoogde het brein eigenlijk het hart af te koelen, zoals Aristoteles al besefte. Deze nerveuze bezigheid, deze algemene cerebralisering waarbij ook de passies werden geactiveerd, verstoorde op de duur de rust en de slaap. Meer en meer ging men uit een soort noodzaak planten en kruiden gebruiken die de geest tot rust brachten, zoals men hallucinerende planten gebruikte om bepaalde visoenen op te roepen. Drugs dus. Met als gevolg en ook als oorzaak dat men bij het aanbreken van de dag dan weer opwekkende stoffen nodig had. En in de landbouwsamenlevingen zou men dan oog krijgen voor de gisting die ontstond in te lang bewaarde gerst en druiven: alcoholische gisting die we nu kennen als bier en wijn. Babylonische teksten wijzen erop dat men in Babylon zeker reeds bier brouwde rond 4.000 v. Chr. Ook de Egyptenaren dronken bier: farao Ramses III was eigenaar van een brouwerij die de tempels bier leverde. Wijn die ontstaat door de omzetting van de druivensuiker in alcohol, moet men ook al duizenden jaren geleden hebben gekend. De alcohol was dubbel krachtig: in eerste instantie exciteerde zij en maakte de mensen vrolijk, daarna liet zij hen zalig (maar snurkend) in slaap vallen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *