“jacht- en overlevingsuitrusting overgereed overlevingsuitrusting”

De uitbater van Het Spuigat is een kleine man die Mumbai genoemd wordt, naar de stad waar hij ooit geboren was. Hij doet denken aan een poetsgarnaal met zijn kruiperige, springerige bewegingen. Ook zijn stekelige doorgegroeide bakkebaarden en de sprietige spierwitte wenkbrauwen- herinneren aan de kleinste der kreeftachtigen.
48. 46 Hoe ga je als partner om met het probleem? Hoe groot de impact van een seksverslaving op de partner is, hangt natuurlijk van allerlei zaken af: de verwachting die bij de partner heer- sen over de relatie en de seks verslaafde partner en het beeld dat zij daarvan heeft, de kwaliteit van de relatie, of het probleem nieuw is of dat het al veel vaker heeft gespeeld, en natuurlijk de achtergrond van de partner zelf. Hoe is bijvoorbeeld de balans in autonomie en verbon- denheid in haar leven? Hoe reageer je als vrouw wanneer je geconfronteerd wordt met het feit dat je ineens de verbondenheid met je partner kwijt bent? Hoe ga je om met een verstoord evenwicht? Je zult herkennen dat je gaat reageren zoals je gewend bent, vanuit je eigen aangeleerde patroon. Gezins- en relatiepatronen Om het bovenstaande meer te laten leven zijn in deze paragraaf per gezinstype en relatietype de verschillende patronen uitgewerkt vol- gens de theorie uit hoofdstuk 2 (zie figuur 4 daar). In de uitwerkingen van deze types zou de problematiek van individuele relaties herkend moeten kunnen worden. Zulke beschrijvingen van relatiepatronen zijn belangrijk om bepaald gedrag te kunnen herkennen en plaatsen, zodat therapie gebaseerd kan worden op een herkend patroon. In de typolo- gieën vindt eerst een vertaling plaats naar het oude gezinspatroon waar je in bent opgegroeid. Hierbij kunnen verschillende gezinspatro- nen in mindere of meerdere mate bekend lijken. Daarna worden deze gezinspatronen gekoppeld aan je partnerrelatie, en aan de gevolgen die deze patronen kunnen hebben voor je reactie in een crisissituatie, waarbij je de verbondenheid met je partner bent kwijtgeraakt. Verwaarloosd gezin (-A, -Z): Als kind heb je ervaren dat een ouder je gebruikt heeft voor zijn of haar eigen behoeftes en doelen. Je hebt
De evolutionaire psychologie à la David Buss stelt de eerste mensen voor als psychisch autonoom functionerende en in wezen egoïstische individuen. Zij waren er als het ware doelgericht en bewust op uit hun eigen levenskansen en kansen op voortplanting te verhogen desnoods ten koste van hun groepsgenoten. Zij geven de indruk over een Ik of Ego te beschikken, wat inhoudt dat reeds van bij het begin een onderscheid en een soort tegenstelling tussen het Subject en het Maatschappelijke aanwezig zou zijn geweest. Het beeld dat de evolutionaire psychologie impliciet hanteert (want schetsen doet ze eigenlijk nauwelijks, tenzij voor wat betreft het cognitieve), is een nagenoeg identieke kopie van de tegenwoordige mens. Intra-seksuele competitie voor partners van het andere geslacht, vooral bij mannen maar ook bij vrouwen; pogingen de eigen partnerwaarde te verhogen, b.v. door als man meer resources te verwerven of in status te stijgen of zich als vrouw jeugdiger te maken; duidelijke maar toch relatief gecompliceerde seksuele strategieën waarbij dikwijls verschillende doelen in één klap werden beoogd (b.v. vaste partner naast meerdere gelegenheidspartners, zeker bij de man). Fysieke agressie van mannen tegen seksuele rivalen en tegen ontrouwe vrouwen, met daarnaast groepsagressie tegen andere groepen (oorlog). Verbale agressie bij vrouwen. Berekende coöperatie met andere leden van de groep, veelal en primair op dyadische basis (tussen twee individuen dus). Bijstand in functie van genetische verwantschap. Coalities van mannen voor jacht op groot of gevaarlijk wild en voor oorlogsvoering.
Piepende remmen van de trein die het perron naderde; geschuifel van ijzer dat knarste over de grond en dan – steeds duidelijker – het geschreeuw van de man. Zijn woorden kwamen een fractie van een seconde later binnen dan de bewegingen die zijn lippen maakten. Ze staarde alsof ze hem in een jaren vijftig film bekeek.
Goede dramafilm met een vleugje romantiek en misdaad dat terecht zijn oscars heeft gewonnen naar mijn mening. Deze film vertelt op een originele manier het verhaal van een Indische slumdog dat “Who Wants To Be A Millionaire” speelt, maar belangrijker is de verhaallijn die rond dat spelletje is geweven en waar we via flashbacks meer te weten komen. Origineel idee!
Deze technieken kregen een complement in de sociale technologie waarvan we veel aspecten reeds besproken hebben. Het zoeken van voedsel, het klaarmaken en uitdelen ervan waren stuk voor stuk sociale handelingen. De maaltijden namen de vorm aan van een regelrechte ceremonie die aangaf dat je niet zomaar als het eerste het beste dier altijd at als je honger had en daarbij anderen zo veel mogelijk uit de buurt hield. Eten is in die zin al 100% opvoeding. De magie vulde de techniek aan: met magie misleidde men de natuur, men poogde dit althans. Het totemisme (een antropologisch gezien bezwaarde term die nog weinig wordt gebruikt omdat ze te veel verschijnselen ineens moet bevatten) was een poging de vruchtbaarheid van planten of dieren te verhogen door hen als totem aan een stam of familie toe te wijzen en ze na te bootsen in symboliek, dansen en afbeeldingen. Tussen verschillende totemgroepen werd voedsel uitgewisseld, wat het begin van ruil en handel kan zijn geweest. Een ganse serie regels en voorschriften werd ingesteld met betrekking tot de omgang met personen en voorwerpen en van die voorschriften mocht niet worden afgeweken om het voortbestaan van de groep niet in het gedrang te brengen. Macht (‘mana’) werd toegeschreven aan bepaalde personen, dieren of voorwerpen: die zijn dan taboe of heilig en moeten volgens strikte regels behandeld worden. Meer en meer handelingen werden ingepast in een sociaal ritueel: ceremonieën waren er vooral bij geboortes, initiatie van jongeren en begrafenissen. De initiatie, die een complement was op het aanleren van productieve technieken, werd muzikaal begeleid door hymnen die het expliciete wereldbeeld en de mythes van de stam of familie bezongen. Bij de initiatie kreeg men ook zijn of haar naam. Deze legde de verwantschap vast en de relatie van de geïnitieerde tot de wereld. Ook geboorten en begrafenissen werden met muziek opgeluisterd.
Berend probeerde zijn aandacht erbij te houden: bij de man die vroeg of hij ook voor aankomend weekend nog een rollade kon bestellen, bij de hond die zijn riem had uitgerekt en nu om de hoek van de toonbank naar de vleesresten op Berends hand stond te grommen, bij de nieuwe klant die binnenkwam en het winkelbelletje deed rinkelen en bij Willem die vanuit de keuken riep of hij even kon helpen met de molen. Berend gebaarde dat iedereen even moest wachten en liep naar achte­ren, waar de kreten waren opgehouden.
Vanuit de studeerkamer kwam een zachte ping! Het was het geluid van de schrijfrol die het einde van een regel aangaf, wist ze. Het kippenvel stond onmiddellijk weer huizenhoog op haar armen. En aan de andere kant leek het een bevestiging op haar vraag. Struike­lend haastte ze zich naar de kamer aan het einde van de hal.
Semiocapitalism is based on the exploitation of neural energy. Attention is under siege, both in the space of production and in that of consumption. Attention implies a constant investment of nervous energy, and this is much more difficult to manage and is much more unpredictable than the muscular effort required of workers on the assembly line.
Op de tweede dag van de afschuwelijke dienst overleed op de Casualty overleed onverwacht een kind van nog geen jaar aan waarschijnlijk een acute buik, maar ik had geen duidelijk idee wat er aan de hand was, misschien een invaginatie. Ik was er tevoren zeker van geweest dat er zich alleen wat ontlasting had opgehoopt.  Ook een volwassen vrouw met waarschijnlijk een stuk ischaemische darm, die de dag ervoor al te slecht was om te opereren was die nacht overleden.
Ik ga op hem lijken. We gaan gewoon allemaal op elkaar gelijken, dacht ik ontzet, en dan gaan we dood. De verschillen tussen Jonas Grimpeerd en mezelf, die me nog geen uren geleden met weerzin vervuld hadden, leken me nu een welkome gelegenheid om te kijken wat we ermee konden doen. Te laat, Sighile, veel te laat. Je staat buiten het rad te dansen in een wanhopige poging geen slag van de molen des levens te krijgen, idioot die je bent, hoe mooi dat leven ook is.
Wilma, soms denk ik dat ik wel erg weinig bodem heb en als daar dan nog wat in gebeurt dan kan ik lang van slag zijn. Maar alles kan altijd nog erger denk ik maar.. dus ik ben blij met wat ik wel heb.
Machielsen hoopt dat volgend jaar een MSC-certificatie voor garnalen ingevoerd kan worden. Iets waar veel vraag naar is bij de afnemers. “Met onder andere nieuwe netten kan de ongewenste bijvangst inmiddels behoorlijk gereduceerd worden. Ik verwacht dat er nu snel een beslissing volgt MSC voor Noordzee garnalen.”
Het meest recente dodenlijstje van de PVV-aanhang Hardwerkende Bezorgde Burgers valt te bewonderen bij fenixx.org, een site die op één dag meer hoaxes en complottheorieën weet te produceren dan Micha Kat in een jaar.
De held kan sterven, de ziel winnend, terwijl hij zijn lichaam verliest, maar in leven blijven na de kruisiging van de opoffering en oppositie moet ook betekenen dat men bevrijd is in dienst aan het vaderschap van de orde van de tijd die de ziel vanaf het begin begeleide. Op deze manier kan er religieus naar de Heer iedere vorm en naam zijn, politiek kan er een leven van orde, waarheid en harmonie zijn, terwijl er wetenschappelijk een eind aan het experimenteren en twijfelen kan zijn zonder de eer en identiteit te verliezen.
Algemeen gesproken kunnen we aan de ene kant spreken over een onbeschrijflijke “toestand” van vormloosheid. Onbeschrijflijk omdat er niets over te zeggen of te weten valt. En waarover niet gesproken kan worden, zei Ludwig Wittgenstein, daar kan men alleen maar over zwijgen. Zelfs een veronderstelde stabiliteit of weerstand tegen verandering en destabilisering blijft een loutere veronderstelling waarover nergens een of andere indicatie getuigenis zal afleggen. Aan de andere kant staat iets dat we best kunnen omschrijving als vormgeving, de vorming van vormen. Dit heeft iets dat uitsluitend menselijk is of lijkt, iets creatiefs – en dus tegelijk ook iets destructiefs (maar wat vernietigt het?). Vormen die verschijnen vanuit een vormloze “toestand” waarop we evenwel in geen geval onze gekende fysische dimensies of kwaliteiten (tijd, ruimte, substantie, uitgebreidheid, …) kunnen toepassen. Vormloosheid die vorm krijgt en overgaat in een vorm of in een multitude aan vormen. Maar wie of wat geeft ze vorm?
Het vuur brand het oude vertrouwde ‘zelf’ weg. Je wordt wakker geschud. Je ziet daardoor duidelijker wat in je binnenste is. Je ziet het geheel en de context waarin dingen zin hebben. Onze ware natuur komt tevoorschijn. Je ontdekt een innerlijk vuur waar de waarheid ‘ik ben wie ik ben’ de realiteit is. Het transformeert zelfs de oudste diepste dingen in je. Zelfs dat wat je eerst als ‘slecht’ betitelde, krijgt een context.
* Broekje * ouderwetse galgjes/bretels * overhemt met dino’s. Specificaties. * 3-delig babysetje – dino* Kleur: antraciet/wit* 100% katoen * broek van zachte katoen denim* Wit overhemd met zwarte dino’s* 2 steekzakken in broek* Normaal wasbaar
Emoties zijn daarbij geen storende factoren, maar zelf een middel om levensdoelen te bereiken en gevoelens zijn dikwijls doelen op zichzelf. De starheid waarmee de neuro-economie aan emoties en gevoelens een doelgerichtheid ontzegt, moet dringend worden bijgestuurd. Het nastreven van bepaalde gemoedstoestanden is even belangrijk in een mensenleven als outputmaximalisatie in al zijn vormen, en voor veel mensen of op veel momenten zelfs belangrijker. Wat ‘rationeel’ is wordt dan zeer onduidelijk, en wat ‘sociaal optimaal’ is een kwestie van de door een persoon gehanteerde mens- en maatschappijvisie. De voornamelijk in economische tijdschriften publicerende psychologen Amos Tversky en Daniel Kahneman, die in 2002 de Nobelprijs Economie kreeg (Tversky stierf in 1996), hebben wel algemeen aanvaard gekregen waarom mensen in hun keuzes en hun handelen afwijken van de logische en wiskundige modellen van rationele besluitvorming, maar hun prospect theory richt zich toch grotendeels op het nemen van beslissingen onder risico. Daarbij wordt mijns inziens teveel verondersteld dat risico alleen optreedt bij economische of economisch lijkende problemen, problemen die dus in principe ‘rationeel’ kunnen worden aangepakt. Risico blijkt voor veel besliskundigen iets te zijn dat alleen voorkomt als het gaat over geld verdienen, beleggen of investeren. Het vermijden van risico’s kan o.i. zelf ook als rationeel worden beschouwd, maar het wordt door de betrokken wetenschappers steevast niet met verstandelijke doelgerichtheid maar wel met ‘emotie’ (vrees met name) geassocieerd. Risico treedt echter niet alleen op bij economische of bestuurlijke problemen. Ook bij de wijze waarop het streven naar een bepaalde aangename gemoedstoestand waar wordt gemaakt, worden risico’s genomen. Wanneer ik voor de goede vrede tegen iemand lieg, dan loop ik het risico ontmaskerd te worden. Wanneer ik me overwerkt voel en overweeg een week ziekteverlof te nemen om terug op effen te komen, dan loop ik misschien het risico ontslagen te worden. Dit risico vermijden kan dus soms een verstandige beslissing zijn.
De enige nog bewaarde huizen uit die tijd zijn het huis van Robette, De Karmelieten refuge, het Atlantic city hotel die nu jeugdherberg is en het hotel Thermas (nu Hotel Viejo Ostende). Het overblijvende deel van de Rambla werd in 1995 nationaal erfgoed maar is dringend aan restauratie toe. De laatste 9 à 10 jaar is het oude Ostende aan een heropbloei bezig.
Over drie weken hoop ik weer terug te vliegen. Dat is voor mij nu wel zo ongeveer zeker na 5½  maand hier als “vrijwilliger”. Ik ben nu erkend als specialist huisartsgeneeskunde. In Ghana betekent dat ook dat je de verloskunde en de kindergeneeskunde goed beheerst en daar ook onderwijs in kan geven aan medisch studenten en artsen die hun verplichte twee jaar werken onder toezicht doen.
Mensen hanteren talen die deels (dialect, etc.) of volledig van elkaar afwijken aangezien we onze ervaringen opdoen vanuit een eigen “perspectief”, vanuit een eigen punt waar we denken het centrum van de wereld te zijn. Dit perspectief kunnen we met anderen of met een gemeenschap delen, maar het kan ook in verregaande mate individueel zijn. De woorden en zinnen die we hanteren, en meer in het bijzonder de betekenis die ze voor elk van ons hebben, zijn dus volkomen relatief ten opzichte van dat ingenomen perspectief, ongeacht of we daar uit eigen keuze zijn terechtgekomen of er door anderen met zachte of harde dwang in “geduwd” werden. We ervaren, spreken en handelen steeds vanuit een welbepaalde positie in tijd en ruimte en deze positie wordt daarbovenop nog gekleurd door onze momentane lichamelijke gesteldheid en door onze gemoedstoestand.
+ de verantwoording is helder. De twee uiterste kunnen wat kwalitatiever omschreven worden. Nu is het alleen meer tegenover minder. Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)
krant/reageer op www.de-eenling.nl 3 nr. 1 september oktober Transgender van de toekomst niemand nodig Binnenkort baar ik mijn eigen kloon Hoe gaat het met de levensverandering, mevrouw Bakker? Een transgender beauty Queen uit Engeland heeft haar eigen sperma laten invriezen. Wanneer haar verbouwing compleet is kan ze nog steeds kinderen krijgen. Geluiden gaan op dat men in de toekomst in staat is om transgenders kinderen te laten baren. Het betreft Talulah Eve Brown, 22, die geboren is als Aaron, en zich in haar kindertijd een- zaam en verward voelde. In 2014 werd ze gediagnosticeerd met gender dysmorphia. Een diagnose waarbij men zich onprettig voelt met de seksualiteit. Ze begon met haar veranderingen in een vrouw en betaalde 800 pond om haar sperma te laten invriezen. Ze vertelde dat haar ideaalbeeld was te settlen in een relatie maar dat ze zich ook realiseerde dat ze alles zelf kon en dat niemand haar zou kunnen tegenhouden een kind zelf groot te brengen. “ En dat was pre- cies wat mijn moeder deed, mij in haar eentje opvoeden. Dus dan kan ik dat ook. Ik ben geboren als een sterke onafhankelijke vrouw en als een moeder.” Miss Brown, uit Burton-on-trent, Staffordshire, zei dat ze altijd geweten heeft anders te zijn. Tijdens schooltijd had ze bij vriendschappen met jon- gens innerlijke gevechten met zichzelf. “Ik wist gewoon niet hoe met ze om te gaan. Ik voelde me gedwongen in allerlei stereotype mannelijke activite- iten te vallen, zoals sporten, maar voelde me al die tijd veel meer op mijn gemak met het spelen met mijn Barbie poppen en met mijn moeders kleding dragen.” Zoon, het is tijd een serieus Op haar dertiende kwam ze uit de kast als homoseksueel en begon ze met make up te experimenteren. Toch bleef ze zich nog steeds onprettig voelen. gesprek te hebben Uiteindelijk realiseerde ze zich dat ze een verandering tot vrouw wilde aan- gaan nadat ze een openlijk transgender, Big Brother deelneemster op tv had gezien. “Toen ik begon met de studie schoonheidsverzorging besloot ik om full time te leven als de trotse vrouw die ik wist dat ik was.” We respecteren uw wens een In 2014 bezocht ze de kliniek Nottingham en werd uiteindelijk officieel gediagnosticeerd met gender dysmorphia. Sinds het begin heeft ze hor- vrouw te zijn. Laten we beginnen moonbehandelingen en in de nabije toekomst krijgt ze borstimplantaten, een vagina, en wordt haar Adams appel kleiner gemaakt. En een laser haar met uw salaris met 20% te korten. verwijdering. Na twee van de acht sessies is ze erg tevreden. “Wat mijn zelfvertrouwen voornamelijk beïnvloedt is de aanwezigheid van een adam- sappel.” “Ik werk in een familie restaurant en soms merken kinderen het aan me en ik overhoor hun ouders dan of ik een jongen of een meisje ben. Het kan ongemakkelijk zijn als de ouders dan niet weten wat te zeggen. Soms willen ze niet dat hun kinderen door mij bediend worden. Mensen zouden niet zo moeten oordelen. Het maakt niet uit. We verdienen allemaal gelijke behandeling. Haar droom is om gekroond te worden als de nieuwe Miss transgender United Kingdom. De eerste verkiezing in deze discipline. Op haar prof- ieltekst voor de miss verkiezing schrijft ze dat als gemeenschap transgen- ders zich te lang verborgen gehouden hebben. Maar nu in 2015 zijn we hier, trots, en zouden we gevierd moeten worden en niet slechts getolereerd. “Ik vertegenwoordig iedereen die moeilijkheden met het leven heeft gehad, iedereen die zich een minder persoon heeft gevoeld of voelt enkel vanwege de persoon die zij of hij is. Ik heb in mijn leven zoveel overwonnen, ik ben trots op wie ik ben en op de vouw die ik ga worden.” …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wat wij als afspraken en beloftes zien, ervaren de mensen hier vaak niet als een morele verplichting. En van de tekst: “Heeft de rechtvaardige gezworen tot zijn schade, evenwel verandert hij het niet” uit Psalm 15 hebben de mensen hier nog nooit gehoord.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *