“het ultieme overlevingsuitrusting rock paracord overlevingsuitrusting”

‘Doe maar, schat. Ik zorg er wel voor dat er wordt afgeruimd,’ zeg ik dan met een wenk naar ons krakend Botje. Zijn ene camera functioneert niet meer waardoor zijn dieptezicht ronduit slecht is en zijn onderste paar armen is de grijpfunctie kwijt, maar verder is hij nog een prima huishoudrobot waar Fioon en ik erg aan gehecht zijn.
Uranus, Jupiter en de zwarte Maan in 5de en 6de huis in Vissen in de jaarhoroscoop van 2011 inspireren ons om unieke nieuwe invalshoeken te vinden om het leven te organiseren. Door gebruik te maken van zowel de verticale als de horizontale as worden alle losse facetten van het geheel geraakt en geordend. Alles wordt gevoed en geraakt door nieuwe, geniale invalshoeken. De eenheid ordent zichzelf met een enorme eenvoud en vanuit rust.
Het gevoel hebben alsof je in een hoge drukkoker of in intense energie zit en stress voelen. Denk eraan dat je je aanpast aan een hogere vibratie en je je geleidelijk aan zult aanpassen. Oude patronen, gewoonten en geloofssystemen worden ook naar de oppervlakte geduwd. Er is heel wat gaande binnen jezelf!
‘U valt er weldegelijk onder.’ Mevrouw van Zanen staat in de schuur en kijkt om zich heen. Haar ogen glimmen. ‘Wat een fantastische verzame­ling heeft u. Is dat een IOX 380?’ Ze wijst naar een robot die vroeger eieren heeft geraapt. Toen er nog eieren te rapen vielen.
1. Sinds ongeveer 1890 neemt de sociale ongelijkheid fors toe. De kloof tussen een bovenlaag van superrijken en de lagere klassen vergroot en verdiept zich jaar per jaar. Alleen voor de aristocratische en economische elite is de Belle Époque dus een periode waarin begeertes en verlangens quasi grenzeloos kunnen worden vervuld. De oorlogsdreiging kan worden vergeten met frivole feestjes in kuuroorden en toeristische badplaatsen die rond 1900 tot volle wasdom komen (Oostende, Monaco, Marienbad, Davos, etc.; uiteraard ook de Côte d’Azur en allerlei eilandjes zoals Capri en Malta). Sex, drugs & rock ’n roll avant la lettre dus. De bovenlaag kijkt met diepe minachting en zonder schaamte neer op le bas peuple (“boerkes”, “paysans”, “peasants”, etc…). Al sluimert onder deze minachting wel een vage angst voor een uitbarsting van geweld van de foule.
Camping survival ketting zaag, 73 cm lang met twee handvaten. De ketting is een zelfde soort ketting als van een motor kettingzaag en is ijzersterk. Zaagt hout. Ideaal voor op de camping of voor op survival.Binnen één dag geleverd!Kom ook eens langs in onze winkel, Campvelt Dump Store, Burgwalstraat 16, Kampen.
(En het gebeurde in die dagen dat er op Canvas-Terzake een reportage was over het ‘leven’ in Everberg, de jeugdgevangenis die in België model moet staan voor de wijze waarop delinquenten moeten worden heropgevoed. De reportage liet zien hoe elke beweging van de jongeren met camera’s in het oog wordt gehouden. ‘Is dat nodig?’ vraagt de reportagemaker. ‘Ja, voor de veiligheid van de jongeren en voor de veiligheid van de mensen!’ Welke mensen? De reportagemaker vergat die vraag te stellen. De opgesloten jongeren worden blijkbaar niet bij de ‘mensen’ gerekend, maar wie dan wel? Zelfs de Joden in de concentratiekampen werden niet op die vernederende manier bespied. Niet te verwonderen dat een paar anonieme geïnterviewde jongeren verklaarden dat Everberg hen eigenlijk alleen maar slechter maakt. Als je omwille van een paar diefstallen zes maanden tot een jaar lang wordt bespied, vernederd en gekleineerd, vermoedelijk soms ook fysiek door de bewakers aangepakt, dan kan je daar alleen buitenkomen met nog veel meer rancunes en haat tegen de maatschappij dan je al had vóór je er terecht kwam. Voeg daarbij het trauma van weggerukt te worden uit je natuurlijk milieu van familie en vrienden, dan kunnen wij niet anders dan besluiten: Everberg kweekt óf criminelen óf psychische wrakken.
Willem hapte in het vlees terwijl hij Berend aan bleef kijken. Een straaltje vocht liep langs zijn kin. Weer een schreeuw, weer een rilling. Vol afschuw keek Berend naar zijn broer. Met elke kauwende beweging klonk een gesmoorde kreet; de saucijs schreeuwde in golven, net zolang tot Willem de laatste hap doorslikte. Berend rende de kamer uit, naar boven, naar zijn slaapkamer waar de vergeelde posters van vroeger nog aan de muren hingen.
Vergetend dat men misschien niet gewenst is vanwege het voornoemde kan men een last en ergernis worden zonder het te beseffen. Daarom moet men altijd bereid zijn zich terug te trekken. Zoals het leven het ons leert zal dit vroeg of laat iedereen overkomen die ijverig ondernam op een persoonlijke ambitie. Achteraf bezien kan men zich afvragen in hoeverre is bijgedragen tot oorlog en misère het probleem vormend in plaats van bijgedragen hebben tot vrede en geluk deel uitmakend van De Oplossing. Het is zeker moeilijk voor een mens om, enerzijds in zichzelf te geloven terwijl anderzijds hij te allen tijde bereid moet zijn het op te geven als ware hij de duivel zelve. Het onvermogen te stoppen (zie ook 3h) karakteriseert de zwakheid die begeerte heet die zo makkelijk in woede omslaat voor het individu of oorlog voor het collectief. Niettemin kan veel van je leven worden gered door regelmatige retraite ten einde de angst te weerstaan je te bezinnen op de schaduw van het handelen. Alle lust om door te zetten kan in liefde worden veranderd door in te zien wat men doet in vrijwillige retraite. Een vakantie hebben is wellicht dan niet de ideale strategie: men gaat te lang door en breekt ook te lang af. De behoefte over het jaar te spreiden in de vorm van aparte dagen voor socialiseren, studie en festiviteit schijnt wijzer te zijn. Op die wijze het levenstempo terug brengend kan een betere continuiteit van dienstbaarheid en sociale en spirituele positiviteit garanderen. Ook in het proces van verhouden en afspreken op het individuele nivo is het verstandig niet door te gaan totdat men tot terugtrekken of een misschien minder gewenste vakantie die de hele relatie kan beëindigen wordt gedwongen. 
Ze liet zich achterover zakken, tegen het harde can­vas van het zeil, wierp even een blik omhoog naar Merle: de vierde van de zes kunst­matige manen, arrogant in zijn perfecte schoonheid, onbereikbaar sinds eeuwen.
Vannacht sloop ik, ongezien, langs de rand van het dorp, het bos in, tot ik de weide bereikte. Ik aarzelde een minuut, mischien slechts vijf seconden, voor ik neerknielde op de sombere grafsteen met Janneke’s naam, en me liet overspoelen door Janneke’s indrukken.
Racisme is het exceptionalistische idee dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere
Ondertussen komen de vissenkoppen nog wat dichter om Mackie heen staan. Om hem te inti­mi­deren, maar hij geeft geen krimp. Ze ruiken naar vis, naar de zoute zee, maar die observatie besluit hij maar voor zich te houden.
Deze regel impliceert het hogere belang van de reflektie. Minder gericht op het lichaam en meer op de geest legt een grotere druk op het vermogen de gedachten te ordenen . Alleen een gewetensvol persoon is echt in staat tot een rustige levensstijl. Voor verwaarlozing bestaat er geen positieve en rustige geest. Een negatieve en rusteloze geest betekent ontevredenheid en desoriëntatie. Als je b.v. hongerig bent en niet weet wat te doen, moet je allereerst de juiste aktie ondernemen om de primaire behoeften te bevredigen van het lichaam en de persoon in zijn status (afb.) en levensoriëntatie (afb.). Alle gezonde reflektie is gebaseerd op op deze fundamentele zekerheid. Oorlog bij voorbeeld kan worden herkend als een vicieuze cirkel: vanwege een ontbrekende zekerheid is er een conflict, en vanwege het conflict is er een gebrek aan de zekerheid.
0113-649729 www.tropicalzoo.nl Nieuw! Berkenhof voor bij u thuis! Binnenkort jarig? iets anders feestelijks te vieren? En geen zin om u uit te sloven in de keuken of om uw feestje buiten de deur te vieren?
Schnitzler benadrukt dat de menselijke constitutie als technisch wezen stuit op omgevingsgrenzen. De omvorming van de materiële omgeving en de ontwikkeling van techniek en technologie kunnen niet eindeloos doorgaan en hun terrein wordt afgebakend door wat de planeet kan dragen. De ontmenselijking stuit eveneens op grenzen. Het spijt me: zelf zou ik niet weten wat er “ontmenselijkend” is aan ICT. Dat de internetgiganten op winst beluste kapitalistische bedoeningen zijn, maakt hun afgeleverde producten en diensten niet meteen onwenselijk, ongewenst of schadelijk, laat staan “ontmenselijkend”. In die zin blijft Schnitzler hangen in zijn besef van de algemeen erkende voordelen van ICT maar gecombineerd met hun schadelijkheid, de gevaren die om de hoek loeren en hun ontmenselijkende praktijken. Ontmenselijking kan echter wel begrepen worden als de voorbode van een post-humane mens. Dit toekomstbeeld doet hem vermoedelijk huiveren. Moeten we in het algemeen technologie en digitale technieken in het bijzonder “kritisch” benaderen uit analogie met het gegeven dat Karl Marx in de 19de eeuw moest aanzien hoe fabrieksarbeiders verwerden tot aanhangsels van vervreemdende machines? Of omdat Martin Heidegger in de 20ste eeuw met diepgaande filosofische analyses afstand nam van techniek en technologie in het algemeen vermits ze de mens overvleugelen en overstijgen? Misschien raakt Heidegger precies het punt aan dat in de 21ste eeuw zijn beslag zal krijgen: worden we post-humane wezens die in niets lijken op de mensen die we (nog) zijn, of op dat vlak alles zoals het is?
This listing is for a 5×7 Junior Groomsmen Survival Kit Postcard. Pictured is a gray and aqua styled card. Your backing color will be one of your 2 colors chosen. If you have a preference between the two please indicate that at checkout. TO ORDER: 1. Select the number of cards you would like and add to your shopping cart. 2. In the NOTES TO SELLER Section at Checkout: – Please include the 2 colors you would like us to incorporate. If no colors are noted you will receive the colors picture…
Nu, wij kennen jullie situatie niet in detail, en we vinden het vervelend voor jullie dat het zo hoog is opgelopen. Dat zijn nogal hectische dingen. Je vertelde dat er hulp was ingeschakeld voor het gezin en wat betreft de financieen. Je zei dat je nogal veel dingen kocht. Koopziekte staat natuurlijk op de loer, en spekken de borst van de man vet, zodat het de nakers aantrekt (dan wordt het zogezegd een ‘kannibalen feest’). De nakers mesten een man hiertoe vet. Dat gebeurt dan in de ziel, je energetisch lichaam, en het borstspek houd dan de moeder gnosis tegen met alle gevolgen daarvan. Nu, dat even algemeen, want wij kennen natuurlijk jullie situatie niet volkomen.
In een laatste poging grabbelde Samuel naar de loshangende kleding van de jongen. Hij voelde de stof scheuren, zag dat Erwin naar links gesmeten werd door de kracht van de ruk, struikelde en door de relingen van het balkon naar beneden viel. De gil van Helena sneed door het geroep van de andere mensen heen.
Afspraken makend verkent men nieuwe relaties. Dit kan betekenen dat men moet rekenen met onverwachte zaken, invloeden, levensgewoonten, associaties, politiek overwegingen, overtuigingen en dergelijke. Vanwege dit bezeten zijn door de fascinatie van iets nieuws, kan men makkelijk de eigen regelementen uit het oog verliezen. Dit kan verfrissend zijn en een goede leerschool, maar het kan ook betekenen dat men de kontrole verliest. De familie kan in paniek raken en het nieuwe saboteren als een bedreiging en ook kan de eigen onafhankelijkheid zich ernstig verzetten tegen de nieuwe invloeden. Van algemeen belang is de wetenschap van de ziel te handhaven, hetgeen een zeer persoonlijke zaak is. De te checken regels worden aangereikt door de ervaring en niet door een boek. In dit geval zijn andere regels belangrijk daar ze een bedreiging vormen voor de reeds bekende. De kontrole verliezen betekent dat men een bekende regel moet aanpassen of een andere regel moet aannemen. Ten einde de beheersing te behouden is altijd een andere benadering van de regels het resultaat: men is in evolutie op weg naar iets als de Absolute Regel. Men kan proberen dit de baas te worden door het lichaam zijn zin te geven, te gaan voor de geest, de intelligentie te voeden, of te gaan voor de ziel van een zuiver geweten. De Absolute Regels is van de laatste positie: alles van de kontrole ontwikkelt zich uit de gewetensvolle zelfherinnering van de ziel. 
Hij zucht. ‘Zoals je wilt. We hebben het er een vol­gende keer wel over.’ Hij wijst op een figuur in de  uiteenvallende menigte. ‘Zeg eens, die grote vent daar, met die bochel als een dromedaris, dat is Karagiozis de Griek, toch? Met die lelijke kale kop en die haakneus.’
Door de innige samenstand van Uranus en Neptunus zijn bewustzijn en spiritualiteit inmiddels zo met elkaar geïntegreerd, dat wij ons niet meer voor kunnen stellen hoe deze twee krachten ooit los van elkaar hebben gefunctioneerd. Eenheidsbewustzijn is een begrip geworden. Een woord dat nu heel gewoon is geworden in spirituele kringen, maar dat was 10 jaar geleden niet zo. Eenheid en bewustzijn hoeven niet per definitie samen te gaan. Deze stand geeft ons ook helderheid over alles wat met het collectief te maken heeft. Deze stand rondt ook het Vissentijdperk af en brengt bewustzijn over eenheid, geloof en spiritualiteit. De oude ruïnes van het Vissentijdperk kunnen worden opgeruimd. Als collectief krijgen we de kans om ons bewust te worden en naar een verlichte samenleving te ontwikkelen, namelijk; Het Watermantijdperk.
Deze 6 punten zullen wellicht nergens onderdeel vormen van een politieke lange-termijn-doelstelling. Maar ze kunnen zich wel buiten de politieke besluitvorming om ontwikkelen op een eigen “spontane” manier zodat politici (en de ganse bevolking eigenlijk) ze niet kunnen negeren.
Er zal slechts een begin van eenwording zijn en wat het kan betekenen, wanneer jullie je uit het gewonde narcisme bewegen naar het vermogen om jezelf en elkaar te waarderen.  De dingen die jullie gemeenschappelijk hebben zullen steeds duidelijker worden.
Onze getallen bestaan maar in onze gedachten, zoals ook het oneindige, het grenzeloze, het eeuwige, etc. Ook die bestaan alleen maar in onze gedachten. Als gedachten! Als gedachten die ons de kans bieden verder te denken dan onze neus lang is. Gedachten die ons toelaten de lengte, de breedte, de hoogte, etc. van iets zo uit te rekken tot dat het vermogen van onze zintuigen en dat van ons verstand elk hun eigen onverenigbare en onverzoenbare weg opgaan. Maar telkens we iets voorstelbaars willen zeggen omtrent dat eindeloos uitgerekte “ding”, moeten we het net zoals de wind, het zonlicht, de integriteit van een staatsman of de barmhartigheid van een heilige zien te vangen in een vast of bewegend voorwerp of in een beeld van x meter lang, y meter breed en z meter diep. Een sluw en geslepen voorwerp dat het ons niet gunt ons verder te amuseren met spelletjes van rekbaarheid en onrekbaarheid. Meten, zo heet dat in de natuurkunde en in de wetenschappen in het algemeen. De liefde die Romeo en Juliet bindt, blijkt dan meer weg te hebben van een aankomend schip dan van een oneindige niet zichtbare horizon.
In onze visie treden de eerste mensengemeenschappen dus naar voren als oorspronkelijk in hun geheel voedselzoekers: zowel mannen als vrouwen brachten hoofdzakelijk hun dag door met het zoeken naar relatief klein eetbaar voedsel. Pas in een latere fase ontwikkelde zich een duidelijke taakverdeling waarbij mannen (alhoewel ze ook nog aan voedsel zoeken doen) overwegend in groep gingen jagen, terwijl de vrouwen zich verder toelegden op het vergaren van voedsel (hoewel er stammen waren waar vrouwen mee op jacht gingen; misschien is er zelfs ooit wel eens een vrouwensamenleving geweest: niet voor niets spelen de Amazonen zo’n belangrijke rol in veel Griekse mythes – ze werden gesitueerd tussen de Zwarte Zee en de Kaukasus). Mogelijk begonnen sommige stammen zich ook reeds in een vroeg stadium van de menselijke geschiedenis te specialiseren in visvangst. Maar in die eerste fases werd er eigenlijk niet echt verzameld: men at tot men geen honger meer had en legde zich daarna te rusten of gedroeg men zich wat speels, zoals chimpansees. Men beschikte in een eerste fase immers niet over de recipiënten zoals gevlochten manden om vruchten e.d. te verzamelen en het nomadisch leven liet ook niet toe om veel van dergelijke werktuigen, instrumenten en hulpmiddelen mee te sjouwen. In een eerste fase was de jacht niet dominant en bleef het bijeenrapen van plantaardig voedsel en kleine dieren en insecten de bovenhand houden. De verhouding tussen voedsel vergaren en jacht hing onder andere af van wat de natuur bood, hoewel we zonder risico ons te vergissen mogen aannemen dat in gebieden rijk aan plantaardig voedsel ook wel het meest prooidieren te vinden zullen zijn geweest. Naarmate de technieken beter werden (eerst puntige stenen en stokken, later steenbijlen en een soort spiezen of speren) werd de jacht belangrijker, maar verbeterde jachttechnieken hingen doorgaans samen met efficiëntere voedselvergaringsmethoden (gebruik van stenen werktuigen om knollen uit te graven maar vooral het gebruik van manden en buidels om inderdaad voedsel te verzamelen). Beide impliceren een vorm van kampement waar men minstens een tijdje verbleef. Helen Fisher schat het aandeel van het verzamelen van voedsel bij tegenwoordige jager-verzamelaars op 70%. We moeten hieruit niet afleiden dat er in de Oudheid geen ware jagersvolkeren zijn geweest wiens leven volkomen gecentreerd was rond de jacht. De veelvoud van jagersmythes die hun oorsprong moeten hebben in het paleolithisch tijdperk, bewijst hoezeer voor veel volkeren, zoals bijvoorbeeld bij de Noord-Amerikaanse Roodhuiden, de jacht het ganse leven beheerste. De explosie van de jacht (haar collaps) was nodig opdat landbouw en veeteelt zouden kunnen doorbreken (zie sub). Het relatief geringe aandeel van de jacht bij de actuele jager-verzamelaars verklaart mijns inziens eerder waarom ze het niet verder dan hun huidig stadium hebben gebracht.
‘En nee, je hoeft er niet snel voor naar huis te komen. Ze is al lang begraven als je dit hoort. Papa zegt dat hij weet dat je erg verdrietig zult zijn en hij liegt niet tegen me, dus dat zal wel. Misschien kun je robot-Lars om een troostmassage vragen.’ Ella was even stil. Toen boog ze zich naar de camera over. ‘Voor mijn part blijf je in de ruimte hangen. Maar mocht je toch thuis willen komen, weet dan dat ik voor papa zorg. Sinds zijn TIA…’
De eigen onwetendheid niet herkennend worden kinderen vaak gehaat door de ouders die, worstelend met het volwassen gebod der zelfverantwoordelijkheid ergernis ontdekken bij de afhankelijkheid en diktaten van het kinderlijke. In plaats van vrije zelfverwerkelijkende geëmancipeerde individuen te worden, moeten de ouders lijden onder de slavernij van de werklast van hun voorgaande lusten. Het lustprincipe is niet in één dag overwonnen: het brengt een wereld aan consequenties met zich mee die natuurlijk wordt geregeld door het hebben van kinderen. De meest eenvoudige dingen als eten, je gedragen, zindelijkheidstraining etc. moeten telkens opnieuw worden geleerd totdat een gezonde werkelijkheidszin de onschuld van het leven domineert (afb.). Er niet in slagen deze werklast te dragen en vervreemd van de ouderlijke autoritaire houding gaan mensen naar de hel heropvoeding behoevend in instituten voor geestelijke gezondheid, kloosters, therapiekamers en andere trainingen. Veel van het menselijke leven gaat over deze aangelegenheid van het dragen van de werklast van de voorgaande lusten. Het is heel normaal en niets om je voor te schamen. De mensheid heeft altijd pelgrimages gehad, religies en andere bezigheden om ermee in het reine te komen en in de toekomst zal het blijven voortbestaan in één of andere vorm. Ook de orde voorgesteld in dit schrijven in de vorm van een andere klok en discipline van statusoriëntatie vormt een werklast die een intermediair is tussen de oude lust en de nieuwe uitkomst van simpelweg een andere kalender en dezelfde oude klok bestuurd naar de zon zoals het zou zijn. Het kan eenvoudig wel duizend jaar duren vooraleer de hele wereld kultureel verenigd is in een verbeterde tijdpolitiek. Vanwege het feit dat iedereen zijn eigen manier erop na houdt moet worden gewerkt aan een grote complexiteit terwijl het uiteindelijk niets meer blijkt te zijn dan de evolutionaire pijn van het doen van één stap voorwaarts in het bestuur van tijd en identiteit. Met deze last in de persoonlijke sfeer van het opvoeden van kinderen of zorgen voor de dierbare artefacten van de eigen kultuur, moet geweld vermeden worden. Geweld is het resultaat van frustratie gekonfronteerd met meer moeilijkheden en werk dan men behoefte aan heeft, gewenst is of naar verlangde. De onderliggende begeerte die de geestelijke gezondheid weg rooft in goede banen leiden, wordt zoals gezegd gedaan door regulatie in de politieke, religieuze, wetenschappelijke en natuurlijke, persoonlijke sfeer. 
Mijn manier is, wanneer het me teveel wordt, m’n kop in het zand steken en even een time out inlassen. Gebeurt best vaak de laatste jaren. Maar het werkt echt. Gewoon even laten rusten om nieuwe energie op te doen en er daarna weer volop tegenaan.
Misschien leed Vitalie Cuif aan zoiets wat nu ‘betrekkingswaan’ wordt genoemd. Bijvoorbeeld: dat wanneer Frédéric het waagde eens een lelijk woord te zeggen over welke vrouw dan ook, Vitalie dacht dat het haar en alleen haar betrof.
Na duizenden jaren zou een gerijpte kultuur niet het uitgekauwde opnieuw herkauwen uitdraaiend op dezelfde oude soort van oorlog etc. Als een schaakcomputer die de wereldkampioen verslaat, kan de wetenschap een programma van bestuur vormen dat niemand in het bijzonder meer is. De leiding die niemand is, is de accumulatie van onze ervaring. Net als met computers, is alles wat er nodig is geheugen, een hoge snelheid en een dynamisch programma van aanpassing aan de tijd en omstandigheden. De psychologie doet zich voor als de autoriteit niet wordt herkend of als men de filognosie, de liefde voor de kennis, mist. De uitdaging van een psychologisch spel aanvaardend heeft de winnaar altijd de ware autoriteit ontdekt van het zijn van een toegewijde en democratische rebel. 
71. 69 Hechting De verschillende gezins- en partnerpatronen zijn nauw verbonden met hechting en de ontwikkeling hiervan in verschillende soorten relaties. Onder hechting wordt het volgende verstaan: de ontwikkeling van het interne systeem dat als functie heeft nabijheid tussen kind en ouder (en later dus in de partnerrelatie) te bewerkstelligen, zodat het kind in angstige situaties de ouder weet te vinden voor de nodige zekerheid, veiligheid, troost en bescherming (Bowlby 1969/1982). Voor een veilige hechting (een relatief duurzame liefdevolle relatie tussen een kind en de personen met wie hij regelmatig omgaat) is het essentieel dat de ouders en later de partner emotioneel beschikbaar, ontvankelijk en betrokken zijn (Bouwkamp & Bouwkamp 2014). Veel partners ervaren dat hun echtgenoot (de seksverslaafde) nagenoeg niet emotioneel beschikbaar is. Zij ervaren hem dus als afstandelijk op het ‘diepe’ niveau in de verschillende relaties: zowel als partner als in het gezin. Als je als vrouw de veilige hechting met je man kwijt raakt val je eerder terug in oude patronen. Als die oude patronen voortko- men uit een onveilige hechting vanuit het gezin, verdwijnt het (basis- )vertrouwen en het gevoel dat beide partners door elkaar geaccep- teerd worden nog meer naar de achtergrond. Partners die in verschillende relaties een veilige hechting hebben erva- ren zijn meestal rustiger en eerder te troosten. Zij hebben het basis- vertrouwen dat de ander na het nemen van afstand wel weer terug zal komen, en durven daarin gemakkelijker op eigen benen te staan. Zij beschouwen zichzelf als een persoon die de liefde en aandacht van anderen waard is: bij hen is er sprake van een goede balans tussen autonomie en verbondenheid. Een belangrijk onderdeel binnen een behandeling gericht op traumati- sche ervaringen is het opnieuw aangaan van een veilige hechting. Dit
Harrald knikte begrijpend. ‘Ja, dat snap ik, ja. Je kunt hier in ieder geval niet blijven, de zeespiegel is gestegen en de zee nadert de buitenwijken van Eind­hoven. En ik denk niet dat deze kelder lang waterdicht blijft als er zeewater in de ventilatie terecht­komt.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *