“beste plek om overlevingsuitrusting te kopen achterland overlevingsuitrusting”

Op de tweede dag van de afschuwelijke dienst overleed op de Casualty overleed onverwacht een kind van nog geen jaar aan waarschijnlijk een acute buik, maar ik had geen duidelijk idee wat er aan de hand was, misschien een invaginatie. Ik was er tevoren zeker van geweest dat er zich alleen wat ontlasting had opgehoopt.  Ook een volwassen vrouw met waarschijnlijk een stuk ischaemische darm, die de dag ervoor al te slecht was om te opereren was die nacht overleden.
De woorden reisden langs de kanalen de stad in. Een papyrussnijder hoorde het van een blinde bede­laar. Hij vertelde het door tegen de fruit­verkoopster met rieten mand op haar hoofd. Een passerende ratten­vanger vertraagde zijn pas om hen af te luisteren. Hoorde hij dat goed? Tien dukaten? De grijze man droeg een hark over zijn schouder waar­aan hij zijn vangst aan de naakte staarten had opge­knoopt, en die zwierende dode ratten hadden ver­ont­rustend menselijke gezichtjes.
Camping survival draad zaag, 56 cm lang met twee sleutelringen. Zaagt hout, metaal, plastic, been en ijs. Ideaal voor op de camping of voor op survival.Binnen één dag geleverd!Kom ook eens langs in onze winkel, Campvelt Dump Store, Burgwalstraat 16, Kampen.
In de jaarhoroscoop van 2011 neemt Uranus, die heerst over computers en internet, een bijzonder krachtige plaats in.*8 Uranus en alles waar deze planeet over heerst zoals astrologie, internet, computers, hoger bewustzijn, maken dat de realiteit zichtbaar wordt zodat het leven geheeld kan worden en weer bestuurd gaat worden door het collectief en niet door gemanipuleerde waardesystemen en bestuurders met dubbele agenda’s. De nieuwe vrijheidstrijders van de moderne samenleving zijn de internet hackers, die nu blootleggen wat de basiswaarden zijn van onze realiteit. De samenstand van Maan en Venus in Schorpioen in het tweede huis laat zien dat dit allemaal zichtbaar kan worden en zal waarschijnlijk ook transformaties in gang zetten in onze basiswaarden en systemen, zoals de financiële markten en geld. *8 De inhoud van de basis waarop wij onze samenleving bouwen, wordt zichtbaar gemaakt en daarmee getransformeerd. Dit duveltje gaat niet zomaar weer in het doosje.
Samuel zag de rode wangen van de oude man, wist dat de gespeelde verontwaardiging diende om zijn verlegenheid te verbergen. ‘Ik heb hier ergens wel een spiegel liggen als je jezelf eens goed wilt bekijken.’
Ondanks zijn woedende woorden ging er zoveel rust van Peter uit. De verdrietige depressieve echtgenoot die treurde om zijn gestorven dochter was verdwenen. In plaats daarvan kwam een sterke, zelf­verze­kerde man terug. Langzamerhand nam Peter de Shinigami compleet over. Hij groeide in omvang terwijl de Japanse geest afnam, totdat er nog maar een klein rookpluimpje over was. Dat spatte uiteen in zwarte stofdeeltjes die flakkerden en doofden.
Gezond eten betekent voornamelijk niet te veel eten. Teveel eten leidt tot allerlei ziekten teveel vet en teveel giftige afvalstoffen in het lichaam hebbend. Met name is het eten van vlees niet nodig. Eiwitten en essentiéle vitaminen kunnen worden verkregen uit bonen, granen en melkprodukten. Het verteren van vlees kost meer energie en produceert meer giftige afvalstoffen dan zuiver vegetarisch voedsel vanwege de meer complexe proteïnen in de vleesmaaltijd. Iedere dokter zal de gewone vleeseter aanraden meer divers te eten en meer lichaamsbeweging te hebben. Onze maag heeft niet werkelijk het zuur en het korte darmkanaal dat roofdieren hebben zodat halfverteerd vlees geneigd is te rotten in de darmen tenzij men zijn lichaam inspant om een meer aktief spijsverteringskanaal te hebben. Van nature eten vleesetende primaten slechts één keer in de vier à zes weken vlees om hun vitamine B12 , dat zeldzaam is in plantaardig voedsel, aan te vullen. Mensen kunnen het in melk vinden en voedselsupplementen als kelp en spirulina (een zeewier en een alg). Daarom is het bij omschakelen naar een meer vegetarisch stijl van gezondheidsvoeding het advies normaal te eten zoals men voorheen deed behalve dan het vervangen van de vleesmaaltijd met bonen-produkten aangevuld met kelp of sprirulina in geval niet genoeg vitaminen worden verkregen uit melkprodukten. Met het beperken van de hoeveelheid en soort van proteïnen die men tot zich neemt kan men op een rustiger manier leven zonder te stressen terwille van de ontlasting. Men zal niet minder sterk zijn in het lichaam gegeven een volwaardig dieet, noch zal men minder energie hebben het agressie-motief opgevend dat de roofdierenstijl zou rechtvaardigen. Men heeft precies dezelfde hoeveelheid chemicaliën ter beschikking en hetzelfde lichaam om mee te werken. Het is enkel de voedseldiscipline die verandert is. Moeilijkheden in het omschakelen van de ene stijl naar de andere kunnen worden toegeschreven aan een gebrek aan routine daar men altijd gekonditioneerd is op de oude manier door te gaan. Honger hoeft geen honger te zijn op de juiste manier afgekickt van de gewoonte van het vleeseten en teveel eten in het algemeen (afb.).  
De betrokkenheid met de wereld die een man (of vrouw) ontwikkelt is te vergelijken met de betrokkenheid met een vrouw (of man). De wereld is er gemaakt van materie en gehandhaafd door materiële aktiviteit. Een vrouw is ook een materiële manifestatie van de mensheid. De eis die de relatie stelt is die van de liefde: de man moet zowel liefde voor de wereld zijn de wereld als liefde voor de vrouw. Kinderloos kan men de kunst van het bedrijven en onderhouden van de liefde een lange tijd beoefenen, maar onvervuld zal de sexuele aandrift wegvallen en andere wegen van manifestatie bewandelen. Vervulling van zich verhouden tot de wereld en de andere (ook dezelfde) sexe is gedefiniëerd door materiële opbrengst: er moet een produkt zijn; een kind, een cultureel ding. Zoals eerder gezegd is het hoogste produkt de vrede met het meer bezonnen werk als staande dichter bij de ziel dan de materiële bevrediging van de lagere zintuigen alleen. Hoe dan ook moet er voor ieder huwelijk een vorm van materiële opbrengst zijn. Zelfs het spirituele huwelijk van een non met haar klooster en Heer behoeft de uitdrukking van haar materiële dienst aan de orde: heilige artikelen e.d. zijn ook feitelijke dingen. Een prediker van een religie moet de mensen bij elkaar praten als materiëel bewijs van succes. Aldus heeft een normaal huwelijk tussen een man en een vrouw de eenvoudigste plicht van de voortplanting. De aard van het huwelijk zal veranderen als men het eenvoudige sexuele motief laat vallen voor een andere opbrengst. Hoe meer kultureel de opbrengst, hoe minder waarschijnlijk (noodzakelijk) het huwelijk zal zijn. Oplossing voor dit probleem is produktief zijn voor de ziel geweten en zelfherinnering producerend. Bij ieder maken echter is er de schaduw van de hartstocht die de noodzaak predikt vanuit de ontevredenheid met de afwezigheid ervan. Deze schaduw kan, de pijn van de evolutie definiërend, de vorm aannemen van woede lust, jaloezie en angst (afb.&afb..). Hoe dichter bij het belang van de ziel hoe groter de kans van zuivering van de schaduw en kans op harmoniëren met het bestaande als een uitbreiding. Het belang van de ziel vergeten zal de kans op zuivering bederven en zal van de bijdrage een verdringing maken i.p.v. een uitbreiding. Ongezuiverd, verdringend gaat men bergafwaarts eindigend in waanzin, ziekte oorlog en degradatie.  
Achterop de zwotors van de vegers werden ze naar een evacuatieschip gebracht. Ze waren nog maar net binnen toen het schip loskwam van de grond en ze de aarde onder hen zagen verdwijnen. Leaf keek naar de contouren van land en water. De oceanen hadden een grijze waas en op de continenten was geen groen meer te bekennen maar toch ontroerde het haar. Het zou weer goed komen met de Aarde.
Doordat Schnitzler zijn analyse, zoals reeds aangehaald, toespitst op 2 problematische punten kan zijn morele eindconclusie niet anders luiden dan een oproep tot “verzet en opstand”, m.a.w. het stimuleren van initiatieven om ICT bij te sturen zodat zij meer op mensenmaat gesneden is. Die 2 problematische punten zijn: 1) de transparantie van ICT die leidt tot een verlies aan echt doorleefde ervaring van de dingen en die al hun affectieve en emotionele verschillen afvlakt; 2) de inbreuk op onze privacy en het verdwijnen van de scheidingslijn tussen privé en publiek. ICT kadert dan in een kapitalistisch systeem dat de vorm aangenomen heeft van een doorgeslagen consumptiemaatschappij, een cliché dat als het ware bij definitie negatieve connotaties oproept.
Great for when a friend announces they’re pregnant! Pregnancy Survival Kit:Gift Idea for any Expecting Mom. Includes things like: Ginger Ale Saltine Crackers Antacids Stretch Mark Cream Chapstick Baby gift thank you notes Protein Bars Pregnancy Magazines
Het beeld van de 3de graad van Steenbok laat ons een integratie zien van het etherische in de stof; Geest, Ziel en lichaam en het dralen van ja/nee tegelijk om het nieuwe aan te gaan. Wat niet verbonden is met de Godsvonk en het universele, zal waarschijnlijk stabiliteit verliezen. Verbondenheid met het innerlijk en de eigen Wezenskern en Geest zal wel stabiliteit geven en je maken als een rots in de branding, vanwaaruit je weet hoe te handelen vanuit de eerste impuls.
Het lukte haar de verlamming te verbreken. Met een ruk kwam Laura overeind en tastte naar het licht­knopje naast haar kant van het bed. Eén eeuwig­durende seconde was ze bang dat ze het niet snel genoeg zou vinden, dat de vrouw die tijd zou benutten om op haar af te springen met die onmoge­lijke snel­heid die je altijd bij monsters in horrorfilms zag, een en al tanden en klauwen en witte, wegge­draaide ogen. Dat de vrouw zou … ja wat eigenlijk?
Hij reikte naar haar, zoals hij eerder had gedaan toen de Shinigami haar overweldigd had in de badkamer. De warmte stroomde in haar lichaam. Ze verwelkomde hem, liet alle liefde die ze voor hem had naar boven komen, in hem stromen, alles wat ze achter die muur van schuld en blaam had weggestopt. Het was een eruptie van gevoel. De schuld­gevoelens werden weg­gevaagd, samen met haar angst en verdriet. Al wat over bleef was liefde. En het maakte hem zoveel sterker.
Ik dacht gelijk, ja die indo’s heb je er ook tussen lopen die blijkbaar uitgekeken zijn op hun vrouw en dan verder willen flierefluiten, hun verantwoordelijkheden ten opzichte van de kinderen negeren.
Op die plaats een nieuwe stad bouwen was in die tijd zeker geen evidentie. De aangekochte gronden lagen ver van alle bestaande infrastructuur en bovendien moesten de kilometers brede en hoge duinen gefixeerd worden. De Belgen besloten maar om alles tegelijk te doen, de enorme wandelende duinen fixeren en beginnen bouwen.
Die ganse decadente evolutie is een ramp voor elke weldenkende mens met wat gezond verstand die wat hybride en tweeslachtig tegen de wereldse zaken aankijkt. Die weet dat een deel van hemzelf en van de wereld door hemzelf maakbaar is, maar er zich bescheiden bij neerlegt dat dit niet geldt voor het “geheel” waarvan hij ook niet weet wie of wat het “maakt”. Behalve wanneer hij zich fanatiek heeft wijsgemaakt dat achter alles de hand van een Bilderberg-groep of van een Davos-aristocratie schuil gaat. Een ramp dus voor wie na een mooie avond met heldere hemel de morgen erop ontgoocheld moet vaststellen dat het pijpenstelen regent, maar die wel weet dat hij een regenjas kan aantrekken en met een opengevouwen paraplu de straat kan opgaan.
Helderziendheid is het vermogen om als channel te spreken, zoals via degene die jullie deze boodschap brengt.  Dit werd door religieuze groeperingen veelal verkeerd begrepen.  Het spreken in tongen, bijvoorbeeld, is het onvermogen van het medium om te vertalen welke energieën doorkomen in de werkelijke taal- en spreektaal.  De hersenen zullen in dit derde kwadrant veel activering ervaren.  Ook het hart zal worden geactiveerd.
De prioriteiten lijst is louter informatief, deze punten zijn de basis van elke overlevingssituatie en worden beschreven in elke overlevingsgids op de markt. Het aankaarten van deze punten in dit werk dient enkel om duidelijk te maken dat met een minimum aan middelen en voorbereidingen je de overlevingssituatie waarin je jezelf bevind heel wat minder levensbedreigend en aangenamer kan maken. Door een degelijke overlevingskit samen te stellen kunnen al deze prioriteiten veel eenvoudiger opgelost geraken. Beeld je gewoon in hoeveel tijd en energie je zou kunnen besparen door een aansteker te gebruiken in plaats van een vuurboog om vuur te maken!
Hij was ooit een gezond man geweest. Nu reikte zijn linkerbeen niet verder dan zijn knie. Zijn rechter tot aan de enkel. De laatste decimeters van zijn armen waren tot net boven zijn biceps afgezet. Zijn penis en zijn balzak waren met grove sneden verwijderd. Nauwe­lijks opmerkelijk, dacht ze cynisch. Het verhoor­proces ging nergens over. Hij had volgens de Kiteh-rapporten niets losgelaten. Niets van belang. Niets dat ze niet al wisten uit de eindeloze verslagen van hun eigen Agent-Voyeurs.
We zijn ervan uitgegaan dat de eerste mensen oorspronkelijk allen ongeveer dezelfde ervaringen hadden. Hun breinen ontwikkelden zich dan ook gelijklopend. Met de duur verpersoonlijkten de ervaringen zich echter. In eerste instantie trad een differentiatie op tussen mannen en vrouwen, op basis van hun verschillende functie in de voedselproductie. Deze differentiatie entte zich op de ‘natuurlijke’ differentiatie in de zin dat vrouwen kinderen baarden en grootbrachten. Reeds bij dieren zien we dat hormonale werking de structuur en het functioneren van de hersenen kan beïnvloeden. De beïnvloeding betreft vooral het netwerk van de zenuwcellen, maar ook hun omvang. Zo zien we bij kanaries dat de werking van mannelijke hormonen tijdens de voortplantingstijd een bepaald gebied in de hersenen tijdelijk vergroot. Bij de mens zien we soortgelijke fenomenen: na de geboorte gaat bij jongens onder invloed van testosteron een celgroep in de hypothalamus minder in omvang afnemen dan bij meisjes. Met het verschil in opgedane ervaringen en de activiteiten waarin men zich engageert, gaan de breinen van mannen en vrouwen zich verpersoonlijken, uitgaande van de reeds aangeboren geslachtsverschillen in de hersenstructuur. Mannelijke hersenen zijn gemiddeld 10% groter dan vrouwelijke hersenen, maar vrouwen blijken in sommige hersenregio’s meer zenuwcellen te hebben, met name in het corpus callosum, de hersenbrug die de beide hersenhelften met elkaar verbindt, wat mogelijk zou kunnen te maken hebben met een grotere synthese tussen wat we voorheen de aspecten ‘samen’ (het eenvoudige zien) en ‘tegenover’ (het kijken dat gepaard gaat met denken en taal) hebben genoemd, zoals dat tot uiting komt in de moeder-kind relatie. Richard Haier stelde op basis van een morfometrische analyse van hersenscans vast dat vrouwen meer witte stof in de hersenen hebben (waardoor de transmissie van informatie tussen hersencellen vlotter verloopt) en minder grijze stof (die informatie lokaal verwerkt). De correlaties tussen grijze stof en intelligentie blijkt zich bij mannen ook in andere delen van de hersenen te situeren dan bij vrouwen: bij vrouwen bijvoorbeeld meer in de rechtervoorhoofdskwab. Vrouwen hebben dus gemiddeld genomen door hun andere hersenstructuur dus ook een ander type intelligentie. Vrouwen blijken beter dan mannen in het herkennen en herinneren van ruimtelijke configuraties van voorwerpen, met aandacht voor details, perifere waarneming en de verhoudingen tussen voorwerpen over een bepaalde oppervlakte. Deze spatiale vaardigheden worden in verband gebracht met het voedsel zoeken en verzamelen. Mannen daarentegen blijken sterker te zijn in oriëntatievaardigheden, in mentale transformaties nodig om de oriëntatie te behouden tijdens een beweging en mentale rotatie (zich een object voorstellen vanuit een andere hoek of vanuit iemands anders perspectief): dit zijn vaardigheden die nuttig zijn voor de jacht en het terugvinden van de weg van jachtterrein naar verblijfplaats. In hoeverre deze verschillen genetisch vastliggen of doorheen de fysiologische en psychische ontogenese en de confrontatie met de grillen van de leefsituatie worden gevormd is onduidelijk. We verwijzen hier naar het onderzoek waaruit blijkt dat de hersenontwikkeling zich op basis van nieuwe levensuitdagingen tot na de adolescentie voortzet.
De eerste mensen waren zelden alleen. Ze hadden dus dezelfde ervaringen en deelden deze met anderen. Ze hanteerden alleen concrete dingen, ze hadden nog geen abstracte concepten gevormd. Hun woorden verwezen naar dezelfde hersenconnecties in hun geheugen. Er traden in de beginne dus geen meningsverschillen op doordat men abstracte begrippen ging bezigen waaraan eenieder een persoonlijke invulling gaf (zoals liefde of vrijheid) en die dus bij elkeen met verschillende hersenconnecties samenhingen. Er deden zich ook nauwelijks meningsverschillen voor op basis van het gegeven dat strikt persoonlijke ervaringen aanleiding gaven tot een persoonlijk episodisch geheugen – het episodisch geheugen heeft betrekkingen op gebeurtenissen in ons leven in tegenstelling tot de herinnering aan feiten zoals ‘Amsterdam is de hoofdstad van Nederland’; bij factuele herinneringen wordt ons geheugen regelmatig herbevestigd en dat geheugen zit dus goed vast en ondergaat weinig vervormingen in de tijd. Ons episodisch geheugen aan persoonlijke gebeurtenissen wordt constant herschreven wanneer we de herinnering weer ophalen, er elementen aan toevoegen of zaken anders voorstellen en er niemand is om ons tegen te spreken. Werken met vage abstracte concepten die gemakkelijk persoonlijke connotaties oproepen of het herschrijven van elementen van ons episodisch geheugen zullen dan geleid hebben tot conversatieproblemen wanneer mensen begonnen te verpersoonlijken op basis van ervaringen die elk van hen alleen heeft meegemaakt. Geheugenpillen, zoals deze in de maak zijn (b.v. door Gary Rogers en Gary Lynch op basis van ampakine ), zullen ons vermoedelijk voor dergelijke problemen niet behoeden: mogelijk zullen geheugenpillen er enkel voor zorgen dat alles beter onthouden wordt, ook irrelevante informatie of zaken die we beter zo snel mogelijk vergeten. Velen blijven echter ook fundamenteel twijfelen aan de haalbaarheid van het opzet om geheugenpillen te produceren, bijvoorbeeld de bekende neurobioloog en wetenschapspopularisator Steven Rose, zelf gespecialiseerd in de neurobiologische studie van het geheugen. Hij wijst erop dat het idee van geheugenpillen stoelt op een ‘neurofilosofisch’ reductionisme, waarbij mentale fenomenen zoals gedachten, vrije wil en verantwoordelijkheid tot neurobiochemische of genetische verschijnselen worden herleid. Rose riskeert in zijn marxistische gedrevenheid wel in een onoverbrugbaar, op de spits gedreven en daarom onbevredigend dualisme van materie en geest terecht te komen. Zo maar vrije wil en verantwoordelijkheid poneren zonder aan te geven wat hun psychologische of cultuurhistorische basis is heeft weinig weg van gedegen materialisme: zo’n materialisme is echter toch de basis van elk marxisme. Materialisme impliceert dat de dingen een verleden en een toekomst hebben, ongeacht of de basis van die fenomenen biologisch dan wel sociaal-cultureel is. Vrije wil en verantwoordelijkheid naar voren schuiven als uit de lucht gevallen sterren klaart de zaak geenszins op.
Dat vind ik vreemd. Ik heb altijd begreep en geloof nog steeds, dat als de stres TE groot wordt, en er sprake is van extreme angst, een hond niet meer ‘toerekingsvatbaar’ is. Dat is net zoiets als achter een paard gaan staan dat in paniek is, dan kun je er ook op rekenen dat je een trap krijgt.
Om gehoord en gezien te worden, dienen wij wel onszelf volledig, met al onze plussen en minnen, te erkennen! Dan alleen kan ook de ander jou her- en erkennen. Dan kan de schepping door jouw heen werken. Lichtwerker, zie je eigen schoonheid, jouw heelheid. Erken het werk dat je tot nu toe hebt verricht!
Although British they were once launched by a Dutch millionaire at the end of the 60s, but since the breakthrough didn’t come he stopped supporting them, but after that they broke through being one of the biggest bands in the 70s. Of course fame doesn’t mean anything, but it was God invading and taking over. Even though they were famous they always led a life on the background, not acting like superstars.
Wat heb ik met Santiago? Ik heb geen katholieke wortels, maar ben wel erg geïnteresseerd in hoge energie. De route naar Santiago, el Camino, loopt over leylijnen, de meridiaanbanen van de aarde. Daarnaast is Galicië al duizenden jaren geleden door de Kelten ontdekt. Hier leefden hun druïden, de heilige mannen die veel wisten van hoge energie. Hun geest waart nog rond in Galicië. Hun gebruiken, die altijd in het teken stonden van vuur, water en wind, leven hier nog steeds. Men gelooft aan heksen, geesten en zielsverhuizing. De aarde is heilig. Makelaars verdienen een karig belegde boterham, want je eigen grond verkoop je nooit. Eten en drinken is de bron van hun leven. De producten die hier op tafel komen, zijn met pijn en moeite aan land of zee ontfutseld en dat geploeter verguldt de prachtige schotel met schaal- en schelpdieren of het mooie stuk vlees op je bord. De taal, meer een soort zingen, is het Galego, een mengelmoes van Spaans en Portugees. Veel X-en in de woorden, de J is X, Juan wordt Xoan, Pesces zijn Peixes en Pobo is pueblo. Als je het door hebt, wordt het makkelijk. De vriendelijkheid van alle mensen die we ontmoeten, is bijna shocking. Komt dat door leylijnen en de positieve energie?
Praktisch kan een man zich terugtrekken in de hengelsport, op een zolder of in een schuur voor zijn hobby, terwijl mammie dienovereenkomstig een namiddagse meditatie of slaapje kan ontwikkelen of zich kan verliezen in borduurwerk en andere teruggetrokken aktiviteiten. Aangezien een eigen plekje niet altijd voor handen is moet men niettemin proberen in plaats daarvan je eigen dingen te hebben, bezigheden, een stoel, een speelhoekje, naaitafeltje, bureau etc. 
Het offer van het opzij gelegde zaaigoed introduceerde vermoedelijk ook het mensenoffer: het offeren van een jonge maagd, maagd omdat de vrouw symbool is voor vruchtbaarheid, jong omdat het het jonge leven is dat uitgroeit tot een volwassen vruchtbare vorm die kan worden geconsumeerd (in de zin dat de vrucht, de kinderen dus, in de stam opgenomen kan worden). Voorheen was het mensenoffer vermoedelijk onbekend, al zal men zich in tijden van hongersnood wel te goed hebben gedaan aan de lijken van pas overleden stamleden. Het offer, waarbij afstand gedaan werd van een leven met het oog op het voortbrengen van een veel grotere kwantiteit aan leven, veralgemeende zich echter tot een gebruik waarbij men allerlei toekomsten anders dan de vruchtbaarheid van de grond wou afdwingen van de soms weerbarstige goden. Daarbij zal een vorm van operante conditionering hebben gewerkt zoals die zich bijvoorbeeld vormt bij een gokverslaving of een bijgeloof: het offer werkte soms en dat was voldoende om het offer te herhalen. De pijnlijkheid van het mensenoffer werd geneutraliseerd door het strikte ritueel waaronder het plaatsgreep. Het offer kreeg mogelijk ook het verlengde in de zelfmoord, in de zelfopoffering, waarbij men bij het aanrichten van onheil de stamgemeenschap voor nog groter onheil wou behoeden. En het zou in de moderne tijd de vorm aannemen van het zelfmoordterrorisme waar wij heden ten dage zo door worden gefascineerd. De zelfmoordterrorist wijst ons immers op de mogelijkheid van een verzet, een mogelijkheid die wij kunnen verklaren, desnoods begrijpen maar voor onszelf (voor ons als weldenkende mensen) moreel niet in overweging kunnen nemen.
De tradities van de stam ondergingen slechts trage veranderingen. Wijzigingen aan rituelen en magische gebruiken waren bijzonder riskant: de wereld kon instorten (b.v. de beschikbaarheid van jachtdieren kon in het gedrang komen). Alleen daar waar geen magische rituelen nodig waren, konden relatief snelle veranderingen worden geboekt, in het bijzonder op het vlak van de productie van werktuigen. Langzamerhand werd echter de omgeving herschapen. Door iedere nieuwe techniek werd de omgeving die men beheerste, groter. De bolas maakte bijvoorbeeld de jacht op snel wild in een open vlakte mogelijk. Vuur en kledij lieten toe te verblijven en te opereren in voorheen onherbergzame streken. Accidentele of bewust uitgevoerde handelingen, zoals het afbranden van stukken grond, hadden dan weer een andere impact op het uitzicht van het landschap. Nieuwe mythes lieten toe nieuwe bijzondere ervaringen van stamgenoten in het bestaande mythologische stelsel te integreren. Naarmate het verblijf op een zelfde plaats langer duurde, groeide het kampement stilaan uit tot een klein dorp en het werd omheind door palissades die afweer boden tegen vijanden van alle slag. De semi-sedentaire levenswijze (met seizoensgewijze verwisseling van kampement) of de quasi permanente sedentarisatie in een echte nederzetting veronderstelde een productiviteitstijging die mogelijk was door de verbeterde technieken en mogelijk ook door de reeds verworven mogelijkheid om voedsel voor een bepaalde tijd te bewaren. De sedentaire levenswijze zelf vergrootte dan op zijn beurt verder de productiviteit, zeker in gebieden die rijk waren aan jachtwild en plantaardig voedsel, omdat men zich kon toeleggen op het ontwerpen van nog efficiëntere werktuigen of van adequatere en economischere manieren om voedsel te bereiden.
Eenmaal naast me zakte hij ontzet op zijn knieën. Hij had zijn wapen nog steeds vastgeklemd, en het zelfs weer op mij gericht toen hij me herkende, maar nu viel het met een nutteloze plof in het zand, samen met zijn bionische handen. Om ons heen rukte de gaswolk verder op over de overlevenden. Ook Jonas was onder­tussen al zijn haar kwijt. Hij vouwde zijn armstompen voor zijn geslachtsdelen. Alleen waren de uiteinden geen stompen meer. Vijf kleinere stompjes, zachtroze en kwetsbaar als een baby, ontsproten daar waar de bionische hand had vastgezeten. Het geheel gebeurde niet zonder slag of stoot: hij bloedde, rood en nat drupte het op de Marsbodem, waar het direct in het dorstige zand drong.
‘Je krijgt voorrang, meneer Dalik,’ hoorde ik de stem van een vrouw van voor in de dertig, die mijn com­puter voor mij identificeerde als ene Tessa Wildstrom. ‘Je hebt tot nu toe namelijk een vlekkeloze score op je landbouwtaken.’ Er viel een stilte. Waarschijnlijk liep ze mijn gegevens na. Toen vervolgde ze: ‘Vergeet je niet de oude dadelijk in te leveren?’

One Reply to ““beste plek om overlevingsuitrusting te kopen achterland overlevingsuitrusting””

  1. Harrald pakte zijn spullen verder in en met de zon nu ruim boven de horizon zocht hij zijn weg terug langs de poelen en veenmatten van de Peel. Hij vertelde over de rietsoorten, planten en dieren die hier voor­kwamen en ze luisterde aandachtig.
    Zonder iets tegen elkaar te zeggen legden ze hun handen over de rand van de container. Die was te hoog om zo in te kunnen kijken, dus moesten ze zich eraan optrekken. ‘Help eens,’ zei Zohra. Ze gebruikte Lievens handen als trapje en klom omhoog.
    De donkere vlekken leidden naar de dienstlift. Daar hielden ze op. Het knopje om de lift op te roepen was besmeurd met dezelfde vlekken. Het schermpje erboven gaf in digitale tekens “20” aan. Daar was de lift tot stilstand gekomen. Lieven huiverde. ‘Wacht eens,’ zei hij. ‘Er is iets wat ik niet begrijp.’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *