“best beoordeelde overlevingsuitrusting uitrusting voor overlevingslijst”

‘Ik denk dat het niet volgen van het pad hem eerder in de kaart zou hebben gespeeld dan het wel volgen ervan,’ verklaarde Harbrand. ‘Juist omdat hij ver­wachtte dat ik zijn advies om het pad wel te volgen in de wind zou slaan.’
Ze aarzelt niet. Helemaal niet. Niet de minieme pauze van verrassing over de aard van de vraag; niet de iets langere stilte van gevleid contem­pleren; niet de aarze­ling van een werkelijke overweging. Ze slikt de leugen van ons naïeve, losgelaten plan, en antwoordt meteen.
‘Eerlijk gestolen. Ik liep de hamam in en trok hun spullen in de kleed­kamer aan. De mijne liet ik achter.’ Ze trok een tweede sarong uit haar tas. ‘Ik heb er ook eentje voor jou.’ Haar glimlach werd een brede grijns. ‘Voor het komende uur zijn we twee Wallenkanters­trutjes.’ Ze trok aan Helga’s arm. ‘We gaan gewoon bij Tantoretti zitten.’ Ze knikte naar de uitkijktoren met het roterende terras.
Direct was ze klaarwakker. Had die klootzak haar verraden? Ze greep naar haar wapen en kroop behoed­zaam naar de deur. Ze duwde zichzelf tegen de wand en luisterde naar de voetstappen. Ze zou maar één kans hebben. De voetstappen kwamen al dichter­bij.
Dit kan gebruikt worden om het hoogst mogelijke zicht te behalen, door zicht in te stellen op Quake Pro, een snelheids drankje te drinken, te sprinten en te vliegen. Na een tijdje zal de snelheid echter terug keren naar normaal.
De Nederlandse bands zijn eigenzinniger en daardoor veel meer gevarieerd en bovendien hebben zij hun muziekscene en cultuur vele malen op een hoger plan kunnen tillen dan de onze, kijk naar de TV programma; s zoals The Voice of Holland, The X-faktor en ga zo maar door. Ik zie dat binnen onze gemeenschap niet gebeuren.
Een meterslange, krioelend-oranje vlam stort zich uit over de suite. Links, rechts zwiept hij het vuur, dat gretig voeding vindt in de witte bank en de rest van het meubilair. Zelfs de vloerbedekking begint te smeulen.
Hij wandelde om de eerste heuvel heen. Varens, wingerds en stiletto­doorns vormden een dichte haag die het lopen bemoeilijkte en hij kon nu al zien dat de andere heuvels minstens net zo moeilijk begaanbaar waren. Op deze manier kon hij weken, zo niet maanden blijven zoeken naar een ingang en dan moest het maar net de juiste ingang zijn.
krant/reageer op www.de-eenling.nl 8 nr. 1 september oktober Willem de Vries: “ik kom door mijn eenzaamheid heen.” Naarden – Met zijn zesenzestig jaar oogt hij als een losse jongen. Iemand die altijd zijn eigen weg gegaan is. De aardigheid zelve. Enigst en geadopteerd kind was hij. Een atelier heeft hij op een industri- eterrein in Naarden. Op de eerste verdieping van een groothandel in schildersspullen. Hier schildert de Rietveld afgestudeerde zijn rust- gevende schilderijen. “ in de zeventiger jaren deed ik de Rietveld academie. Het waren roerige tijden maar ik ontrok me eraan. Ik was op mezelf gesteld. Kunstenaars vereenzamen makkelijk. Het zit in de aard van het beestje. In mijn Amster- dam tijd, ik heb er vijf jaar gewoond, voelde ik me eenzamer dan hier. Met mensen massa’ s had ik altijd het gevoel naar een tv scherm te kijken. Het isoleerde me. Ik heb veel gehad aan houtsnede technieken die ik daar geleerd heb. Na vijf jaar was ik afge- studeerd. We dronken dar veel bier, mari- huana, en snoven cocaïne, maar dat hoorde er gewoon bij. Nog steeds drink ik mijn biert- je maar niet meer zoveel.” Dus het beviel je niet in de stad. Vertel eens wat meer over je geschiedenis. “ Klopt, ik ben toen terug gegaan naar mijn eigen regio. Als je “Ja, ik zelf ben van 1948. Ik denk zo rond mijn vijfde ben ik teruggaat naar je roots dan is de eenzaamheid minder. Je met mijn vader, die ingenieur was, en moeder naar Brits leeft in een bekende omgeving. Dat geeft ook een bepaalde Indië/India gegaan. Ghandi was in 1947 vermoord en de onaf- rust. Toen ben ik gaan schilderen en heb altijd van de kunstu- hankelijkheid van India werd in dat jaar uitgeroepen. Wij itleen geleefd. Daar zeggen ze ook altijd dat ik de enige ben woonden met een bediende op een onbewoond eiland. Butch- die regelmatig blijft verhuren en verkopen. Alhoewel het de ers island ligt in de havenmond van Mumbai, toen New Dehli, laatste vijf, zes jaar minder geworden is maar dat had met de waar mijn vader pieren, dammen, en havens moest bouwen. crisis te maken. Ik heb toen een schoonmaakbijbaantje Voor internationale schepen om te kunnen laden en lossen. genomen. Op een middelbare school van drie tot negen ’s Olie tankers. We leefden daar een jaar of vijf. Ik was het enig- avonds. Ik heb zelfs nog een schoonmakers diploma gehaald. ste kind op het eiland en zat op de internationale school. De Ik kwam in de AOW en verloor mijn baantje. Momenteel zoek gemeenschap leefde in apartheid. Europeanen en Amerikanen ik weer iets voor twee uur per dag.” vormden een groep. Rond mijn tiende kreeg ik ziektes zoals rode hond. Ik kon niet tegen het tropenklimaat. Toen zij n we Je leeft alleen? teruggegaan. Momenteel heb ik een vriendenclub uit mijn “ Ja de drang naar liefde is weg gefilterd. Ik vind Nederlandse Rietveld tijd, niet veel hoor, maar die zie ik een paar keer per vrouwen arrogant. Ik kan er niet mee omgaan. Ik heb wel eens maand. Die wonen niet in de buurt.” wat aan dating gedaan maar dan spreek ik af en kom ik binnen en zeggen ze tegen me: ‘ ik zag al meteen dat je mijn type niet bent.’ Ik wil de liefde niet meer. Ik kan goed alleen zijn. Ik denk dat mijn levensgeschiedenis bepalend is geweest.” Schilderijen van Willem zijn te zien op www.willemdevries.net O.a. landschappen, uitstekend geschikte schilderijen voor aan de muur bij bedrijven, huisartsenpraktijken, of Butchers island in de havenmond van Mumbai, thuis aan de muur. ook bekend als Jawahar Deep. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Een klant zijn van, neerbuigend behandeld worden, onder de kontrole van de regering of van een baas staan moet met de grootste zorg worden overwogen. De zorg van een vader is belangrijk; noch persoonlijk; noch collectief moet dit worden genegeerd. Niettemin zegt de regel der onafhankelijkheid ons dat het volwassene niet onder toezicht van anderen staat maar zelfverantwoordelijk is. Een ieder mag leren van een andere persoon. Een ieder mag voordeel trekken uit ondersteuning door de regering. Als een manier van wording is dit geaccepteerd maar als een manier van zijn zou men niet zijn afhankelijkheid moeten verraden. De regering is afhankelijk van het volk net zoals het volk afhankelijk is van de regering. Geen volwassen persoon is volledig onafhankelijk. De meester is eveneens van de dienaar afhankelijk. De verkoper is afhankelijk van de klant. De volwassen optie is een houding die de trouw en geestelijke gezondheid weerspiegelt van het respekteren van het ideaal. Maar pretenderen dat bereikt te hebben moet worden beschouwd als de meest algemene leugen. Het is een fundamenteel psychologisch konflikt: de relatie met de ‘vader’, of het nu vadertje tijd is, de echtgenoot, de biologische vader, de priester, de Heer, de regering of een leraar of een baas, staat gelijk aan de relatie met de ziel. Het ego van materiële identificatie moet zich gelijkrichten met de ziel om zich te bevrijden van de neurotische twijfels en angsten van het ontkennen van de werkelijkheid van de tijd(afb.). De werkelijkheid van de tijd is de absolute heerschappij over alle materie waar we nooit aan kunnen ontsnappen. Deze werkelijkheid (afb.) ontkennen is het echte probleem. Structuur behoevend ruziën mensen en voeren ze oorlog ego’s vormend van betuttelende kultuur ieder het absolute van de ziel claimend. Maar het absolute van de ziel is het volkomen geheel van alle ziel, materie, werk (afb.) en tijd tesamen. Het is niet enkel deze Heer of die God. Noch is het enkel deze of gene sterveling of mijn materie alleen. Noch is het alleen vruchtdragende arbeid of standaardtijd alleen. Het is het zelf èn zijn ideaal, het is de materie hier èn daar, het is de natuurlijke èn de culturele tijd. Dit alles tesamen zijn we geneigd te reduceren en tegenover elkaar te plaatsen de ander betuttelend minder noemend zonder ons… Het antwoord op dit probleem wordt gevonden in het zich gewetensvol verhouden tot het ware zelf door rechtmatig de bezitsdrang te weerstaan, ons begrip van arbeid en tewerkstelling te emanciperen, en de volledigheid van de tijd te besturen in een meer ontwikkelde vorm dan enkel de standaardtijd en de romeinse kalender.
18. 16 • een sociale en seksuele buitenstaanderspositie in de tiener- tijd; • een ‘hoekige’ seksuele leercurve (niet geleidelijk aan leren experimenteren met verliefdheid, zoenen, opwinding, enzo- voort, maar plotseling geïnitieerd worden. Zoals in een eerdere scriptie door Ferdinand Bijzet (Collums ring 2004) is beschreven, is het verslavingsgevaar van cyberseks zeer groot. Dit wordt bevorderd door de grote beschikbaarheid van seks op internet, op tv, via de telefoon en zelfs op straat. Veel cliënten geven aan dat er langzaam een patroon is ontstaan, vooral in de puberteit, en dat zij erachter kwamen dat het een ge- woonte werd om seks, in welke vorm dan ook, te gebruiken als een verdovend middel. Door een herhalend patroon zijn de hersenen ge- wend geraakt om pijn, stress en allerlei andere negatieve gevoelens te parkeren en er een kortstondig genot van te maken. Geleidelijk aan raak je zo verslaafd aan een patroon om seks te gebruiken als een ‘pornocetamol’ (www.pornocetamol.nl) waardoor vervelende en pijn- lijke gevoelens tijdelijk worden verdoofd. In de huidige praktijk is een daadwerkelijke oorzaak vaak moeilijk te vinden. Het lijkt dan ook niet zinvol om daar uitgebreid naar te graven. De ervaring leert dat het in de beginfase uitgebreid ingaan op de oor- zaak zelden verklaringen oplevert, en dat dit weinig tot geen effect heeft op het symptoomgedrag zelf. Het is belangrijker om de focus te leggen op waar het in het hier en nu werkelijk om moet gaan, name- lijk: wie is de man of vrouw achter het symptoom? De onderliggende oorzaak kan voor de partner en de therapeut vaak wel zinvol zijn om degene die de symptomen vertoont beter te begrijpen of te leren kennen.
5 woensdag 18 maart 2015 Pagina 5 Nieuwe brouwmeester bij Lindeboom Neer Van links naar rechts: Jan Willem den Hartog, Theo Sonnemans en Paul Joosten NEER – Zijn naam: Jan Willem den Hartog. Een brouwmeester met ervaring. Daarmee een waardig opvolger van Lindebooms vertrouwde brouwmeester en bier-icoon Theo Sonnemans. Jan Willem is in 2000 afgestudeerd op de TU in München en gedurende de afgelopen acht en een half jaar werkzaam geweest bij de Gulpener Bierbrouwerij als brouwmeester. Requiem Gabriel Fauré HEYTHUYSEN – Op zondag 22 maart wordt in de Nicolaaskerk in Heythuysen het Requiem van Gabriel Fauré uitgevoerd. Het Requiem is Faurés bekendste langere werk. Het stuk is geschreven voor koor en orkest. In Heythuysen wordt het Requiem uitgevoerd door het projectkoor Multivocaal. Een speciaal voor deze uitvoering samengesteld koor van enthousiaste kundige zangers uit de hele regio dat onder leiding van dirigent en initiatiefnemer Vierdorpenconcert Hij was verantwoordelijk voor de bierkwaliteit, de receptuur en de technische optimalisatie van het brouw- en verpakkingsproces. Jan Willem treedt per 1 mei in dienst bij de Lindeboom Bierbrouwerij te Neer en zal op termijn de roerstok van Theo Sonnemans overnemen. Jan Willem is in de Lindeboom Brouwzaal verwelkomd bij een gezamenlijke toost met t Bier van Hier. Luc Jakobs uit Heythuysen vanaf oktober tweewekelijks repeteert. Het koor wordt bij de uitvoering ondersteund door een orkest en de solisten Katarzyna Wilk (sopraan) en Raoul Reimersdal (bariton). De kerk is vanaf uur geopend. Kaartjes kosten 10,- euro aan de deur. En in de voorverkoop 8,- euro bij Verheggen Mode, Dorpstraat 33; Wijnkoperij Storms, Dorpstraat 108; of bij Luc Jakobs via tel. (0475) / HUNSEL – De vier dorpen uit de voormalige gemeente Hunsel behouden hun jarenlange traditie. Zaterdag 21 maart vindt wederom het Vierdorpenconcert plaats. Elke deelnemende vereniging (fanfare St. Cecilia Hunsel, fanfare Ellona Ell, fanfare Concordia Ittervoort en harmonie St. Lucia Neeritter) met haar eigen muziekkeuze en stijl met als rode draad Jazz/Big Band. Locatie: Parochiezaal, Jacobusstraat 9, Hunsel, aanvang uur. Entree is gratis. Einde van de armoede begint op school NUNHEM – In juli 1967 las Mia Cox uit Roermond Maalbroekgrens een oproep in het blad Libelle om straatkinderen in India financieel te adopteren zodat ze in India naar school konden en daardoor een menswaardig bestaan opbouwen. Mia reageerde op advertentie. Zij kreeg een brief terug van Sr. Bridgid de Mello van de Lourdes Society uit Surat in de staat Gujarat te India. Dat briefje, of nog beter gezegd die noodkreet bleek het begin te zijn van de Stichting Children Sponsorship, waarvan het secretariaat is gevestigd bij Paula en Dick Vermeer in Nunhem. Paula Vermeer, een zus van Mia Cox: Voor 25,- gulden per maand adopteerde Mia destijds een kind in India. Nu in 2015 is die bijdrage nog steeds hetzelfde namelijk 12,- euro. Mia is destijds in India geweest. Wat ze daar zag maakte zo n grote indruk dat ze bij terugkomst haar familie, vrienden en bekenden warm probeerde te maken om ook sponsor van een Indiaas kind te worden. Wilt u meer informatie over de stichting en mogelijkheid van sponsoring dan kunt u contact opnemen met Stichting Children Sponsorship: Dick Vermeer, secretaris, tel. (0475) of en: hetnet.nl; ANBI erkenning door belastingdienst nr: Lees het volledige verhaal op Paula en Dick Vermeer helpen al 40 jaar met hun Stichting onderwijs mogelijk te maken voor kansarme Indiase kinderen ROCK ITtervoort ITTERVOORT Zaterdag 28 maart vindt opnieuw ROCK ITtervoort plaats in CC de Mortel te Ittervoort. De organisatie heeft voor deze editie niemand minder dan Anneke van Giersbergen met The Gentle Storm weten te contracteren. Naast optredens in Londen, Parijs en Amsterdam komen ze ook naar Ittervoort. Speciale gast deze avond is Sylvium. De afgelopen edities had het festival een internationaal karakter door bezoekers uit veel Europese landen en zelfs uit Turkije en de Verenigde Staten. ROCK ITtervoort wordt door en voor de plaatselijke fanfare Concordia georganiseerd. De voorverkoop voor dit unieke editie van ROCK Ittervoort is inmiddels begonnen. U kunt uw kaarten bestellen bij www. therockonline of stuur een e- mail naar: Regelingen en financiën mantelzorgers Geslaagde informatie bijeenkomst Wim Gort nieuwe directeur Synthese LEUDAL – De nieuwe directeur-bestuurder van welzijnsorganisatie Synthese wordt de heer Wim Gort. Hij volgt Marcia Adams op. Zij maakte verleden jaar de overstap naar zorginstelling Dichterbij in Gennep, waar ze aan de slag is gegaan als bestuurder. De raad van toezicht van Synthese heeft voor de heer Gort gekozen vanwege zijn grote ervaring met het vak. In eerdere functies was hij verantwoordelijk voor inkoop van zorg- en welzijnsdiensten, ketenzorg en aanbestedingstrajecten. Daarnaast werkt hij in zijn huidige functie als directeur bussiness development bij de Antes Groep in Zuid-Holland nauw samen met welzijnsorganisaties in speciale arrangementen die mensen met psychische problematiek helpen meer grip LEUDAL – Samen met vrijwilligers en het steunpunt mantelzorg Leudal werd op 24 februari jl. in de Bombardon te Heythuysen een informatiebijeenkomst regelingen en financiën voor mantelzorgers Leudal georganiseerd. Ruim 45 bezoekers waren op deze avond aanwezig om te luisteren naar de heer Chris Rijks, medewerker van de Rabobank en de heer Ruben Kuijper, notaris van het notariskantoor Van Hecke en Houben en Schijns. De aandachtspunten van de heer Rijks waren: veilig bankieren en volmachten. Robin Kuijper, stelde het onderwerp levenstestament aan de orde. Lees het volledige verslag van deze avond op leudal/nieuws op hun leven te krijgen. De nieuwe directeur begint op 1 april aan zijn klus bij Synthese. De rol van directeur werd sinds oktober waargenomen door Thea Bongers. TUMMERS SERVICE CENTER: 7 DAGEN PER WEEK ECHTE SERVICE! Electro World Tummers heeft niet alleen een groot assortiment aan elektrische apparaten, maar ook een uniek Service Center in onze vestiging op het Retailpark in Roermond. Dit Service Center richt zich in zijn geheel op onder andere reparaties, ondersteuning, onderdelen, installatiematerialen, onderhoudsproducten en bekabeling. 7 dagen per week geopend online support eigen reparatiedienst telefonische support ook voor onderdelen meer dan 90 jaar kennis & ervaring Niek Filiaalleider Service Center Wij zijn pas klaar als u tevreden bent! Heeft u een technisch probleem? Wij repareren uw apparaat snel, vakkundig en met de grootste zorgvuldigheid in onze eigen reparatie-afdeling. U kunt ons ook bellen. Zelfs op zondag! Wij staan ook dan voor u klaar en doen er alles aan om een passende oplossing voor u te vinden. Onze ruim 90-jarige kennis & ervaring komt daarbij uiterst goed van pas! Zoekt u onderdelen? Daarvoor kunt u natuurlijk ook bij ons terecht. Hebben we ze niet, dan bestellen we ze! Verder hebben wij een groot assortiment aan installatiematerialen, lampen, onderhoudsproducten en bekabeling op voorraad! Kortom het Tummers Service Center is er voor u! Met vriendelijke groet, Niek ruim assortiment installatiematerialen, lampen, onderhoudsproducten en bekabeling voor de vakman en doe-het-zelver ROERMOND SCHAARBROEKERWEG 28 T IEDERE ZONDAG OPEN van uur DONDERDAG & VRIJDAG KOOPAVOND Afbeeldingen kunnen afwijken, drukfouten en wijzigingen voorbehouden.
Ik ga Marijke van Langen helpen bij een activiteit van de kleine wilg. Deze is bedoeld voor mensen die anderen meenemen de natuur in. En daar een verdieping in willen bereiken. Marijke doet dat op een bijzondere manier, maar gebruikt dezelfde oefeningen als Barefeet Survival.
Moeder was honderdzestien toen ze stierf. Ik was drieënveertig en halverwege een uitzetting toen het nieuws me bereikte. Mijn dochter nam de moeite een bericht te sturen. Haar roodomrande ogen staarden in de camera. Ik wilde naar haar toe en haar troosten en samen huilen, maar bevroor toen ik werd getroffen door de kilte in haar stem.
Met deze stoere riem hoes van het merk Victorinox kunt u uw zakmes op een veilige manier meenemen of opbergen. Tevens zorgt het hoesje voor bescherming van het zakmes. Het is gemaakt van een uitstekende kwaliteit synthetisch leer en is geschikt voor zakmessen van 2 tot 4 lagen. Door de lus aan de achterkant van het hoesje kunt u deze gemakkelijk aa
6 woensdag 18 maart 2015 Pagina 6 Zonnebloem Dinsdag 31 maart vindt, in samenwerking met de Seniorenvereniging een Paasviering plaats in Baexheimerhof met een Eucharistieviering en aansluitend gezellig samenzijn en optreden van smartlappenkoor Om te zumpe. Aanvang uur. Eigen bijdrage van 5,- euro voldoen op de middag zelf. Aanmelden kan tot 28 maart bij Zonnebloem: Mien Hebben, tel of Monique Custers, tel of Seniorenvereniging: Mia Smeets, tel of Willy Rooswinkel, tel Vivo doet Zaterdag 21 maart worden in Buggenum de ramen gewassen, aanvang 9.00 uur. We maken er een gezellige happening van. Doe mee en meld je aan via of bij Berikstraat1. We gaan door tot het sop op is. Dorpsschouw Progressief Leudal brengt 21 maart een bezoek aan Buggenum om met inwoners, vertegenwoordigers van verenigingen en Dorpsraad van gedachten te wisselen over actuele onderwerpen. Iedereen is welkom om 9.15 uur in gemeenschapshuis de Roffert. ZijActief Mandag 23 maart workshop geursteenkettingen maken, aanvang uur in BMV de Nassaurie, voor de dames die zich hiervoor hebben opgegeven. Paasviering Zonnebloem en Senioren nodigen alle leden uit voor de Paasviering op dinsdag 31 maart om uur in de Klokkenstoel. De Fuchsia s luisteren de middag op met een vrolijke noot en na de loterij (lot 0,50 euro per stuk) is er gelegenheid om een kleinigheid te eten. De eigen bijdrage is 3,- euro. Opgeven kan tot 24 maart bij Toon Janssen, tel of Leny Boonen, tel Geloof en Ongeloof in de Oertijd Oud papier Zaterdag 21 maart komen de leden van drumband Heroméne het oud papier ophalen vanaf 9.00 uur. Potgrond Zaterdag 14 maart heeft de jaarlijkse potgrondactie plaatsgevonden. Tot en met zaterdag 21 maart kunnen bestellingen nog doorgegeven worden via tel. (0475) of Pelgrimagereis Op woensdag 25 maart is er een informatieavond in de Credozaal te Heythuysen over de spirituele en culturele pelgrimagereis naar Italië. Aanvang uur. U bent van harte welkom. Lees meer over deze reis op : HEYTHUYSEN – Onze prehistorische voorouders uit de Oude Steentijd waren intelligente mensen. Ze kenden geen schrift, geen internet, maar in elk vak dat voor hen van belang was, hadden ze het meesterschap verworven. Ze wisten precies waar en wanneer bepaalde dieren of planten te vinden waren. Ze waren meesters in het maken van het meest uiteenlopende gereedschap, konden draden en touwen twijnen, textiel weven, netten knopen en manden vlechten. En net als de San in Afrika gebruikten de vrouwen in dat verre verleden al kerfstokken om hun menstruatiecyclus te controleren. Ze waren meedogend en gastvrij voor hun medemens. Alleen zó konden zij overleven in een vaak onherbergzame omgeving. Op dinsdagavond 24 maart gaat het echter over de vraag of deze verre verwanten uit de Oertijd ook mensen waren die geloofden in een Opperwezen of Schepper en een hiernamaals. Aan de hand van een PowerPoint presentatie proberen Martin en Cristi Bless-Fernández hier een antwoord op te geven. Aanvang uur in de Credozaal, Biesstraat 2a te Heythuysen. Na de pauze is er volop gelegenheid om over dit thema van gedachten te wisselen. U bent van harte welkom. HVV Dinsdag 7 april paasbrunch in de parochiezaal, aanvang uur. Het bestuur vraagt voor deze avond geen eigen bijdrage. Wel graag opgeven voor zondag 29 maart bij een van de bestuursleden (telefoonnummers zie programmaboekje). Zang en Vriendschap Zondag 22 maart luistert seniorenkoor Zang en Vriendschap uit Leudal West de Hoogmis van 9.00 uur in de St. Jacobuskerk in Hunsel op. Dit in het kader van het zilveren jubileum van dit koor. In het koor zingen 55 plussers uit Hunsel, Thorn, Kessenich en Neeritter. Zij repeteren iedere donderdagmiddag in de Mortel in Ittervoort. Het repertoire is zeer wisselend van meezingers tot musicalgezangen en van profane tot geestelijke muziek. Wilt u ook meezingen of meer info? Neem dan contact op met Nelly Hendricks, Margarethastraat 58, Ittervoort, tel. (0475) ; Ria Munnecom, Driessenstraat 18, Neeritter, tel. (0475) ; Nell Zimmermans, Vlasaardstraat 4a, Thorn, tel. (0475) of Theo Korsten, Wilgenstraat 11, Hunsel, tel. (0475) Paaseieren Maandag 30 en dinsdag 31 maart paaseierenactie door gemengd koor Vivace (tien eieren 3,50 euro; twintig eieren 7,- euro; hele tray met dertig eieren 10,- euro). Niet thuis? Bel dan met Jos Timmermans, tel. (0475) of via het gastenboek op Voorjaarsconcert Zaterdag 21 maart verzorgt Maas- en Neergalm in gemeenschapshuis In d n Haammaeker aan de Hoogstraat het traditionele voorjaarsconcert, aanvang uur. Naast zangvereniging Maas- en Neergalm, zullen zanggroep Just2b uit Heythuysen, gemengd koor Bel Canto uit Helden en mannenkoor Manoeuvre uit Weert voor het voetlicht treden. Na afloop is er nog een gezellig samenzijn, waarbij volop gelegenheid is om het gezamenlijk Thekezingen te beoefenen. Iedereen is welkom. Paaseieren Op zaterdag 21 maart zal Kindervakantiewerk weer paaseieren aanbieden (3,50 euro per doosje). Keizerbosch Het kienen is verplaatst naar dinsdag 24 maart om uur bij klooster Keizerbosch. Zaterdag 4 april om uur paaseieren rapen voor kinderen van 1 jaar tot en met groep 5 van de basisschool. NVV St. Martha Donderdag 26 maart creatieve avond, aanvang uur. Opgeven kan tot en met 19 maart. Eigen bijdrage 5,- euro (twee stukjes 10,- euro) te voldoen bij opgave. VV St. Ursula Maandag 23 maart verzorgt Annie Schreuders-Derks van Heemkunde in Leudal BUGGENUM – Inschrijvers kunnen het boek Buggenummers 2014 in beeld ophalen op zondag 29 maart tussen en uur in gemeenschapshuis De Roffert, Berikstraat 11. Ook overige belangstellenden kunnen het boek dan kopen. De eerste exemplaren worden, na een korte toelichting, om circa uur uitgereikt aan de hoofdsponsoren. Inschrijven voor de boeken 2014 en 2004 kan nog tot uiterlijk zondag 22 maart boek ,50 euro, boek ,50 euro). Zonder voorinschrijven is de prijs van de boeken 22,- euro en 17,- euro. Aan de betalers per bank het verzoek om uiterlijk op 22 maart hun bestelling te hebben betaald (rek nr NL- 55RABO ). Naast het uitreiken van het boek wordt een overzicht gegeven van de werkzaamheden van Stichting Buggenum door de Eeuwen heen (BddEh). Ter oriëntatie kunnen belangstellenden ook eens vrijblijvend binnenlopen in de heemkamer in het voormalige St. Antoniusklooster aan de Berikstraat 11a (maandag tussen 9.30 en of op afspraak ). Volkskundig bureau NostalNu een presentatie met als thema: van Esjelengoansdig tot Paosje. Aanvang uur in café Houben. Naast leden zijn ook introducees welkom. Herinnering voor de dames die zich hebben opgegeven voor de try out Bella Italia te Melick. Deze vindt plaats op donderdag 19 maart. Vertrek om uur. Paaskienen Buurtvereniging Berg en Dal organiseert donderdag 19 maart het traditionele Paaskienen, aanvang uur in café Servaas. Iedereen is welkom. BV de Mortel Van 16 tot 21 maart komt één van de bestuursleden langs voor het ophalen van de contributie. Vrijdag 3 april om uur jaarvergadering met aansluitend kienen voor alle leden vanaf 10 jaar. Opgeven voor het kienen kan bij Gerry Wieringa, Mortel 8a tot en met dinsdag 24 maart. Bijdrage 5,- euro per persoon. LKV Donderdag 26 maart kienen met mooie prijzen. HORN Zaterdag 28 maart vanaf uur kransen maken van palmtakken en coniferengroen voor de drie wegkruisen van Horn in basisschool De Mussenberg. Leden en niet-leden zijn welkom om een kijkje te nemen of om mee te helpen. Tijdens de inloopmiddag op woensdag 25 maart worden de gele en witte bloemen gemaakt voor op de kransen. Woensdag 1 april wordt de Kroniek Horn 2014 gepresenteerd, een lustrum-uitgave. Voorafgaand aan de presentatie geeft Jan Schuren een voordracht over Limburgs: waat n taal. De entree is gratis. Locatie: aula van basisschool De Mussenberg. Bob Luijks, natuurfotograaf uit Horn, neemt u op woensdag 29 april mee naar de natuur in de eigen omgeving tijdens de lezing Natuur in Midden-Limburg. NEER – Woensdag 25 maart jaarvergadering in gemeenschapshuis d n Haammaeker, aanvang uur. Na de pauze zal Ton Hendrikcs uit Kessel de aanwezigen bijpraten over de vordering van kasteel Keverberg te Kessel. Meer info: Cultuurreis Van 19 tot en met 26 augustus organiseert pastoor Schwillens in samenwerking met de stichting Bon Pas
teur een bedevaart- en cultuurreis naar Polen, in de geest van het leven van paus Johannes Paulus II. In de kerken van Roggel, Neer, Heibloem, Haelen, Nunhem, Horn en Buggenum liggen folders met meer informatie. Tevens is er op dinsdag 7 april een infoavond hierover om uur in het parochiehuis, Kerkplein 4 te Neer. Meer info en/of een inschrijfformulier is ook te verkrijgen op woensdag en donderdag van uur in het parochiesecretariaat, Pastoor Ruttenhofje 6a in Roggel, tel of kpnmail.nl. Happy Hardcore Party Op zaterdag 4 april verzorgt kerngroep Energy een super gave Happy Hardcore party. Natuurlijk zal er ook voor degene die er niet van houden vaker een ander stukje muziek worden gedraaid. Iedereen (ook al kom je niet uit Roggel) vanaf groep 8 tot en met 15 jaar is van harte welkom in het Sjor op Pastoor Hanraetsstraat 5 in Roggel. De deuren zijn geopend vanaf tot uur en de entree bedraagt 2,- euro. DJ Timebeatz maakt er opnieuw, samen met jullie, een kei sjiek feestje van.
‘Kraai heeft gekrast,’ zei Cynethryth zacht, maar met een heldere stem die klonk tot in de verste hoeken van de Hal. ‘Wijn is gemorst. Oliekruik val om, nevel kom!’ Ook Hygeberht liet verbluft zijn staf zakken en tastte vaag naar het kruis op zijn borst. ‘Nokbalk splijt, zwarte hond is gekomen,’ zei Cynethryth. ‘Nevel spreidt, slang kruipt in de hof.’
We zullen moeten zien wat waarachtig is en wat onze drijfveren zijn in contacten die we aangaan. We mogen onze emotionele mening en ideeën van de zuidelijke Maansknoop in Kreeft in het 9de huis ontwikkelen naar een meer concrete communicatie over de feiten. Dan is het zoals het is, zonder oordeel. Dit geldt zowel voor iedereen persoonlijk als voor de collectieve processen en processen van openbare instellingen.
tWie mijn artikelen voor de bouillon vaker gelezen heeft, weet dat ik samen met een vriend een wekelijkse restaurantkritiek schreef voor een krant in Málaga. Daar ben ik mee gestopt. De redenen doen er even niet toe, maar ik heb het in elk opzicht een leerzame ervaring gevonden. Dat komt misschien vooral omdat de min of meer objectief bedoelde culinaire kritiek, zoals we die in Nederland kennen, in een stad als Málaga, een ongehoorde noviteit was, die angst en beven bleek te wekken. Een restaurant dat een gunstige bespreking in een krant wilde, moest daar tot die tijd voor betalen, en negatieve besprekingen kwamen dus niet voor. Mijn vriend en ik brachten daar een paar jaar geleden verandering in, en de gemoederen laaiden af en toe hoog op. ekst Jacques Meerman
Portugal wordt meer en meer populair, de keuken raakt bekend en daarmee ook de wijnen die goed zijn en in verhouding weinig kosten. Dus wie weet wat er met Madeira gaat gebeuren. Nu gaat er hooguit gaat er een miniflesje uit de supermarkt door een gerecht, al zijn er wel liefhebbers voor een glas Madeira bij de bouillon of bij een chocoladedessert. Maar een goede fles, van één enkele druivensoort en een jaar of twintig oud, kost al gauw honderd euro.
‘Kom.’ Lieven liep naar het flatgebouw. De ingang was dichtgetimmerd met spaanplaten. Blijkbaar had de overheid maatregelen genomen om ongewenste be­zoekers op een afstand te houden. Het zou geen een­voudige klus zijn om binnen te geraken. Zohra beeldde zich de verlaten inkomhal in. Honderden belletjes voor evenveel piepkleine apparte­menten, ooit volgestouwd met mensen die door het systeem waren uitgebraakt.
Bij de volgende halte, de Sint Nicholas kerk, staat ook al weer een kleine bruidsstoet foto’s te nemen. De orthodoxe kerk, gewijd aan de beschermheilige van de scheepslieden, werd pas in 1992 voltooid. Aanvankelijk stond er op dezelfde plek een houten kerk, gebouwd net na WO II. Rond 1984 vond de geloofgemeenschap echter dat het tijd was voor een stenen kerk. Toen de communistenleiders van de illegale bouw hoorden, stuurden ze mijnwerkers naar de kerk om hem op te blazen. Om dit te voorkomen omsingelden gelovigen de kerk. Uiteindelijk werd besloten dat de kerk mocht blijven staan, maar dat de bouw moest worden stilgelegd. Pas in 1987, als gevolg van de Perestroika, mocht begonnen worden met de afbouw van de kerk.
Heel het ruim, evenals de ruimen erboven en onder, zijn gevuld met hangmatten vol slapende broeders. De Baal is overvol sinds de Sumatra Queen van kapitein Obed Marsh verbrand en gezonken is, de bemanning is meer dan verdubbeld. De oudere broeders, degenen wiens trans­formatie voltooid is, slapen niet meer aan boord van de Baal. Ze leven in het water, dichter bij Vader Dagon, en komen nog slechts zelden aan boord.
Oorspronkelijk werd er alleen gesproken als er iets te zeggen viel. Stilte was toen nog geen probleem zoals nu. Spreken gebeurde vooral door de ervaren leden van de stam die met hun woorden richting konden geven aan de jongeren. Het spreken was als het ware nog niet gedemocratiseerd. In deze context wordt het aannemelijk dat de mannen meer zakelijk spraken, daar zij meer bezig waren met de fysieke en culturele omgeving van de stam. Bij de volksvergadering namen zij meer het woord, de vrouwen waren dikwijls bezig met hun kinderen. De mannen ‘onderhandelden’ ook met andere stammen. Vrouwen gingen meer om met kinderen, ouderen en zieken die niet aan de jacht konden deelnemen en daardoor gebruikten zij meer en voor langere tijd éénwoordzinnen die dikwijls nog dicht bij de niet-linguïstische taal stonden (‘o!’, ‘psst’, ‘ksst’, ‘hoor’, ‘stil’ en dergelijke). Met de scheiding tussen voedsel zoeken en jacht was de leefwereld van mannen en vrouwen uiteen gaan lopen. Het is mogelijk dat binnen een zelfde stam vrouwen en mannen naast een gemeenschappelijke taal ook nog hun eigen taal ontwikkelden. Bij heel wat volkeren blijken mannen en vrouwen verschillende dialecten te hanteren . Ook nu nog spreken vrouwen en mannen anders. Mannen hebben over het algemeen minder woorden nodig dan vrouwen en mannen doen meer aan report talk (verslag uitbrengen over iets), terwijl vrouwen zich meer overgeven aan rapport talk (spreken over je verhouding tot de andere) en gemakkelijker hun gemoedstoestand uitdrukken. Cate Poynton geeft ons een duidelijk overzicht. Zo blijkt dat: mannen veel sneller vrouwen onderbreken in geslachtsgemengde conversaties; mannen verwerpen vaak de onderwerpen die vrouwen aanbrengen maar niet omgekeerd; mannen gebruiken veel vaker de gebiedende wijs dan vrouwen die vlotter omgaan met de vragende of aantonende wijs; mannen vloeken meer dan vrouwen. De ontlichaming van taal op het World Wide Web, waar ‘gesproken’ wordt zonder klank en zonder gezichtsuitdrukkingen, werd eertijds door feministen verwelkomd als een mogelijkheid tot het ontwikkelen van een taal die genderverschillen in de communicatie zou doen verdwijnen. Zowel Sherry Turkle als Sadie Plant hoopten als cyberfeministen dat vrouwen hun ‘concrete, associatieve en niet-lineaire’ manier om met computers om te gaan zouden doorzetten en zo hun stempel zouden kunnen zetten op de communicatievormen: het Internet is immers principieel anoniem, gender-neutraal en democratisch. Maar de verschillen bleven bestaan . Computercommunicatie blijkt geenszins tot een diepgaande egalisering van communicatiestijlen te leiden. Mannen communiceren over de computer eerder breedsprakerig, assertief, agressief en minder beleefd; mannen poneren opinies vaker als feiten en schuiven zichzelf naar voor als experts; mannen geven zich veel gemakkelijker over aan flaming, boos reageren op mededelingen van andere computergebruikers. De numerieke overmacht van de mannen bepaalt blijkbaar welke communicatiestijl als norm geldt. Ook de hogere tewerkstellingsgraad van vrouwen en hun doorstroming naar hogere functies heffen sekseverschillen in taalgebruik niet op. In Nederland wordt tegenwoordig zelfs gewaagd van een door hoger opgeleiden en avant-gardisten maar vooral door vrouwen gesproken Poldernederlands. Poldernederlands is Algemeen Nederlands, met een opvallend wijdere of meer open articulatie van de diftongen: de ei/ij is aai; de ui is ou; de au/ou is aau.
Het bewustzijn van deze dingen is ter preventie tegen het materialisme en het overdramatische. Er zijn een heleboel mensen die het leven, het waken, zien als de ultieme realiteit, terwijl het nacht-illusies zijn, de cryptische schaduwen van het hogere leven. Dus als er iets gebeurt tijdens het waken dan worden ze er helemaal door geobsedeerd en geabsorbeerd en kunnen ze zich niet loskoppelen, dus dan zouden ze ook in het dagelijks leven lucide moeten worden als in het beseffen dat alles maar een droom is die naar hogere realiteiten wijst. Het kan dan wel een onderdeel worden van een soort van virtual reality zapper, dat je dan over kan skippen van het ene naar het andere kanaal, en ook menu’s kan hebben met overzichten, als onderdeel van het ‘onthechten’, maar dan wel als onderdeel van ‘begeleid dromen’ of ‘begeleid virtual dream reality’, als een soort van robotische chip die zorgt dat alles aan de voorwaardes voldoet zodat het hele zaakje niet instort of corrupt wordt. vandaar dat de twee kernen ‘robotologie’ (heilige gebondenheid, janilogie in esoterisch-theologische termen) en ‘demonologie’ moeten zijn om dit soort van virtual reality te doen slagen.
Ik zal hier dus een tweede maal pogen de vormgeving van de eerste mensengemeenschappen tot aan het ontstaan van de landbouwsamenlevingen en de eerste steden te schetsen, zij het in een paar tiental bladzijden. Deze poging zal zeker twee gebreken vertonen. Zij zal onvermijdelijk de indruk geven van een rechtlijnige ontwikkeling, daar waar nieuwe evoluties en doorbraken in de menselijke ontwikkeling ongetwijfeld met vallen en opstaan zijn tot stand gekomen. Veel mensengroepen, ook mensengroepen die op bepaalde punten vooruitstrevende sociale of technische praktijken hadden voortgebracht, zijn verloren gegaan en uitgestorven. Toch meen ik dat een lijn of beter een aantal lijnen kunnen ontwaard worden (zoals: psychisch, dit is zintuiglijk en ‘verstandelijk’, maar ook qua zelfbewustzijn en gedragsmotivatie; productief en technisch; sociaal zoals de ontwikkeling van taal, de vormgeving van de sekserelaties of de langzame sedentarisatie; enzovoort). Maar wij weten niet wat de soort Homo Sapiens (die leefde vanaf 150.000 jaar geleden) zelf ontwikkeld heeft of wat hij geleerd heeft van vóór en naast hem bestaande mensensoorten, in het bijzonder de Homo Heidelbergensis (800.000 tot 150.000 jaar geleden) en de Neanderthalermens (200.000 tot 25.000 jaar geleden), waar de Cro-Magnon mens (een ondersoort van Homo Sapiens) tussen 40.000 en 20.000 jaar geleden mee ‘samenleefde’ op dezelfde territoria in Europa en Azië. Een tweede gebrek zal zijn dat wij onmogelijk in beeld kunnen brengen hoe de ontwikkelingen op verschillende vlakken, volgens de daarnet aangehaalde ‘lijnen’, zich steeds tegelijkertijd en in wederzijdse interactie hebben voltrokken. Oorzaken en gevolgen zijn nauwelijks te onderscheiden: er was een flux van steeds nieuwe praktijken, met daartegenover natuurlijk een vasthouden aan tradities en een weerstand tegen het loslaten van bestaande praktijken. Onze beschrijving kan slechts fragmentair zijn, volgens categorieën die ons nu belangrijk lijken, maar dat toen misschien nauwelijks waren. Zeer moeilijk is het tegenstrijdige tendensen die ongetwijfeld zijn ontstaan, precies onder woorden te brengen.
Een ander punt van belang is definitie van arbeid. Werkeloosheid is een relatief begrip. Iedereen die niet het werk doet dat ik doe is niet als zodanig werkzaam. Ik heb mijn eigen waarden over aan wat en hoe te werken. Werk verricht ter wille van de ziel lijkt futiel in de ogen van diegene die op winst uit is. Van de andere kant bekeken is uit zijn op profijt precies dé manier om geen enkel effect te hebben in de ogen van degene die voor de ziel leeft. Als succes wordt gedefinieerd als tevredenheid met de aktiviteit van je voorkeur, winstgevend of niet, dan is de wereld bevrijd van de slavernij van zijn strijdige dwangmatigheden.
De biologie is sterk. Zeer vaak wordt de hele kultuur vergeten bij het zien van de mooie ogen van het andere geslacht. Met de vlinders in de buik en de geest in vervoering raakt men verliefd en wil men altijd samen zijn en het samen maken. Hoewel veel van de kultuur kan worden vergeten, kunnen de vrienden, de familie en de religie niet over het hoofd worden gezien. Hoewel de liefdes-affaire een tegenwicht schijnt te vormen voor de sociale druk van de familie, vrienden en religie is het niet echt een uitweg. Men bereikt een andere familie, een andere vriendschap en een andere religie beseffend dat de appel niet zo ver van de boom valt. Niet zelden keert de revolutie terug naar de positie waartegen men in opstand kwam. In zijn geheel is de evolutie een pijnlijk proces van het door de vereisten van de tijd druk uitoefenen op de materie. Natuurlijkerwijze zal er in één generatie niet veel veranderen. Nieuwe wijn in oude vaten, de geschiedenis herhaalt zichzelf met andere gezichten, een andere constellatie aan dezelfde sterrenhemel. Dat is de realiteit en derhalve is het verstandig zorg te dragen voor de religie, de familie en de vrienden van de partner waar men verliefd op is. Het is niet altijd gezegd dat hetzelfde ook zou aansluiten. Ook tegenstellingen kunnen aantrekkelijk zijn en genetisch zelfs een sterkere uitkomst hebben. Zo balanceert men tussen de continentie van de kultuur en een gezond alternatief om de vitaliteit te behouden. 
Lichaam en vleugels worden gemaakt met de macrame vierkante knoop techniek, die wordt ook wel ‘cobra knoop’ of ‘Knoop van Solomon’s ‘; en het hoofd is een knoop van de diamant 2 strand. Het is gebaseerd op de vlinder in JD Lenzen van boek: Paracord b
Edifier G2E. Bedoeld voor: PC/gaming. Headset type: Stereofonisch, Draagwijze: Hoofdband, Kleur van het product: Zwart, Rood. Connectiviteitstechnologie: Bedraad, Lengte snoer: 2 m. Positie speakers koptelefoon: Circumaural, Frequentiebereik koptelefoon: 20 – 20000 Hz, Impedantie: 45 Ohm. Gewicht: 278 gGaming hoofdtelefoonVoorzien van 40mm
Hij verspilde ruim twee uur aan het lokaliseren van de juiste plek om te gaan graven. Telkens op een ruime halve meter diepte raakte hij beton met zijn schep en het was niet duidelijk waar de deur zich bevond. Daarom groef hij op regelmatig afstanden smalle voren in de aarde om te zien of hij bij een rand van de bunker was gekomen.
Jaargang 51 Editie 01 Januari 2015 . Maandelijks convocaat voor de leden van het Katholiek Vrouwengilde van Tegelen en omstreken Jaargang 51 Nr. 1 januari 2015 Redactie: Tiny Testroote Contactadres voor
We zijn ervan uitgegaan dat de eerste mensen oorspronkelijk allen ongeveer dezelfde ervaringen hadden. Hun breinen ontwikkelden zich dan ook gelijklopend. Met de duur verpersoonlijkten de ervaringen zich echter. In eerste instantie trad een differentiatie op tussen mannen en vrouwen, op basis van hun verschillende functie in de voedselproductie. Deze differentiatie entte zich op de ‘natuurlijke’ differentiatie in de zin dat vrouwen kinderen baarden en grootbrachten. Reeds bij dieren zien we dat hormonale werking de structuur en het functioneren van de hersenen kan beïnvloeden. De beïnvloeding betreft vooral het netwerk van de zenuwcellen, maar ook hun omvang. Zo zien we bij kanaries dat de werking van mannelijke hormonen tijdens de voortplantingstijd een bepaald gebied in de hersenen tijdelijk vergroot. Bij de mens zien we soortgelijke fenomenen: na de geboorte gaat bij jongens onder invloed van testosteron een celgroep in de hypothalamus minder in omvang afnemen dan bij meisjes. Met het verschil in opgedane ervaringen en de activiteiten waarin men zich engageert, gaan de breinen van mannen en vrouwen zich verpersoonlijken, uitgaande van de reeds aangeboren geslachtsverschillen in de hersenstructuur. Mannelijke hersenen zijn gemiddeld 10% groter dan vrouwelijke hersenen, maar vrouwen blijken in sommige hersenregio’s meer zenuwcellen te hebben, met name in het corpus callosum, de hersenbrug die de beide hersenhelften met elkaar verbindt, wat mogelijk zou kunnen te maken hebben met een grotere synthese tussen wat we voorheen de aspecten ‘samen’ (het eenvoudige zien) en ‘tegenover’ (het kijken dat gepaard gaat met denken en taal) hebben genoemd, zoals dat tot uiting komt in de moeder-kind relatie. Richard Haier stelde op basis van een morfometrische analyse van hersenscans vast dat vrouwen meer witte stof in de hersenen hebben (waardoor de transmissie van informatie tussen hersencellen vlotter verloopt) en minder grijze stof (die informatie lokaal verwerkt). De correlaties tussen grijze stof en intelligentie blijkt zich bij mannen ook in andere delen van de hersenen te situeren dan bij vrouwen: bij vrouwen bijvoorbeeld meer in de rechtervoorhoofdskwab. Vrouwen hebben dus gemiddeld genomen door hun andere hersenstructuur dus ook een ander type intelligentie. Vrouwen blijken beter dan mannen in het herkennen en herinneren van ruimtelijke configuraties van voorwerpen, met aandacht voor details, perifere waarneming en de verhoudingen tussen voorwerpen over een bepaalde oppervlakte. Deze spatiale vaardigheden worden in verband gebracht met het voedsel zoeken en verzamelen. Mannen daarentegen blijken sterker te zijn in oriëntatievaardigheden, in mentale transformaties nodig om de oriëntatie te behouden tijdens een beweging en mentale rotatie (zich een object voorstellen vanuit een andere hoek of vanuit iemands anders perspectief): dit zijn vaardigheden die nuttig zijn voor de jacht en het terugvinden van de weg van jachtterrein naar verblijfplaats. In hoeverre deze verschillen genetisch vastliggen of doorheen de fysiologische en psychische ontogenese en de confrontatie met de grillen van de leefsituatie worden gevormd is onduidelijk. We verwijzen hier naar het onderzoek waaruit blijkt dat de hersenontwikkeling zich op basis van nieuwe levensuitdagingen tot na de adolescentie voortzet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *