“Amerikaans overlevingsuitrusting mijn survival gear”

Het publiek wat komt is gemotiveerd en men wil gewoon een gezellige avond met muziek en of er nou gedanst wordt of niet, hoofd zaak is een gezellige avond. Er wordt van te voren niet gekeken of de band wel aan danspubliek kan voldoen, iets wat vaak een misvatting is bij ons in onze Indo circuit.
Op de werkbank voor Berend lag het vlees dat Willem uit de bak had gevist: grote brokken rund, met daarop dikke glimmende rode spetters. Het RVS van de machine blonk in het TL-licht. Berend boog zich iets voorover en keek in de mond van de molen. Tussen de met bloed bevlekte messen van het maalmechanisme hingen flarden van iets, als afgestroopte worstevellen. Met trillende hand haalde Berend een stuk flard uit de machine en staarde naar het dunne, rozerode streepje vinger van zijn broer.
ACTIVITEITENKRANT Locatie Kasteelhof/ Maandelijkse uitgave van Bureau Welzijn Juni 2016 Krant ook te bekijken via: www.zmw.nl/actueel Colofon Activiteitenkrant: Jaargang 52, Juni 2016 Zorgcentrum De Kasteelhof
Dit zijn vragen die wij onszelf als Indische gemeenschap moeten stellen, vragen die dringend een antwoord nodig hebben, als wij niet de moeite nemen, iedereen binnen onze gemeenschap of je nu wel of geen muzikant of organisator bent, zal onze eigen muziekcultuur, onze stijl muziek, verdwijnen met de vergrijzing, maar niet alleen daarom, ook door gebrek aan innovatie en variatie.
‘Die vergelijking van jouw leven en het mijne, loopt spaak. Mijn verdriet is geen vergelijk met wat er destijds is gebeurd.’ Sterre knikte voor zich uit. ‘Ik hoor wat je zegt en toch hoop ik dat hij daar staat en op me wacht.’
‘Je voelt je toch niet schuldig, he? Want echt, ik had die ouders van hem wel wat aan kunnen doen, ik bedoel, Jezus, het is een begrafenis en om daar nu een scène te gaan schoppen midden op het kerkhof. Afschuwelijk. Het is níet jouw schuld. Dat weet je toch he?’ Miranda klonk fel.
Deze regel heeft betrekking op de werkelijkheid van het eeuwige principe der soberheid. Vrede kan er alleen zijn met tevredenheid: wees gelukkig met wat je bent en hebt, verlang niet naar nog meer. Niettemin zet de evolutie aan tot een hogere, zeg meer gecompliceerde, staat. Deze schijnbare tegenstrijdigheid wordt begrepen vanuit de noodzaak niet te verdringen; de assertieregel die stelt dat iedere verdediging van het eigen belang niet ten koste mag gaan van anderen. Dienovereenkomstig mag de evolutie niet ten koste gaan van wat voorheen bestond. Van een zich ontwikkelende foetus leren we dat in de mens alle voorgaande stadia van de evolutie nog steeds behouden zijn. Van een amoebe ontwikkelen we ons tot een volledig aangepaste homo sapiens die niet stopt bij het vis of reptiel zijn. In de psychoanalyse wordt het mislukken van een gezonde evolutie gekend als verdringing terwijl het spirituele de persoonlijke emancipatie benadrukt vóór een collectieve omwenteling. De economie benadrukt het idee van een gerechte competitie sociaal-darwinistisch zijnde: hoewel het geen spijt heeft van verdringing en monopolie is het niettemin de overtuiging dat wedijver nodig is om te komen tot de best mogelijke dienstbaarheid. Het probleem van de economie in het bijzonder en de mensheid in het algemeen is, voor zover het het de waarde van de soberheid of het delen betreft, de neiging om te gokken; te speculeren op een uitkomst. Zoals eerder uitgelegd is in de misvatting van materiëel gewin het idee van het winnen vervat dat indicatief is voor de werkelijkheid van de overtreding. De speculant verdedigt niet, maar valt aan. Hij steekt zijn geld, energie en vermogen in het bouwen van luchtkastelen met als enig mogelijke werkelijke levensuitkomst de behoefte aan alsmaar meer. Dit definiëert het verlangen vóór de dienstbaarheid en haar schaduw van agressie (oorlog) vóór aanvaarding van dienstbaarheid (vrede). Daarom staat soberheid en de uitkomst van het delen ervan bekend als een basisprincipe of eeuwige waarde van de ziel met behulp waarvan men speculatie en gokken uit de weg gaat (afb.). In tegenstelling tot het vermijden van speculatie voor een uitkomst is er de speculatie ten gunste van de ziel: het definiëert intuïtie, inspiratie, het zesde zintuig, metafysische kennis, de intelligentie van het mededogen, de liefde van God en de wijsheid van de heilige geest. Zonder deze speculatie kon niemand een idee hebben van zijn oorspronkelijke aard. Strevend naar dienstbaarheid bestaat de missie van de zelfverwerkelijking eruit de authentieke relatie bloot te leggen, de eeuwige aard van de individuele ziel. Psychologen definiëren het, niet speculerend over de mogelijkheid van wedergeboorte, als de identiteit gevormd in positieve identificatie  
Zo komen we bij het begrip charisma, dat sinds het werk van de veelzijdige en invloedrijke socioloog Max Weber (1864-1920) met leiderschap wordt geassocieerd. Bij een charismatische figuur vertolkt de wil van een individu, een groep of het volk zich niet in het spreken van de ‘auctor’, integendeel. De charismatische figuur slaagt erin via zijn optreden (stem, lichaamstaal, kledij) mensen te ‘begeesteren’, ze (een soort ‘armen van geest’) een ‘geest’ te geven. Dit impliceert natuurlijk dat een vonk van deze geest reeds bij de mensen aanwezig is, anders zouden ze het charisma van de leider niet ‘herkennen’ en zich niet kunnen laten begeesteren. Bart De Wever, Yanis Varoufakis, Marine Le Pen, Geert Wilders en paus Franciscus zijn charismatische figuren.
Hij werd er zelfs een beetje idioot door. Ik bedoel maar, welke ezel gaat er nou achter een ranke gazelle aan met de allure van een fotomodel? Diversiteit is een zegen, maar eveneens een uitdaging. Ik kon ervan meespreken. Voor we het weten willen we te hoog mikken. Of te buitenissig.
3. ‘repressie en verdringing van geërfde agressie en competitie’ door aangeleerde en niet biologisch overgedragen coöperatie. In deze optie zou agressie een soort freudiaans onbewuste zijn geworden, voortdurend erop gesteld aan de bewuste oppervlakte te komen. M.a.w. de samenleving zou min of meer doordrenkt zijn geweest van vormen van verdoken agressie (verkrachtingen, moorden). Agressie zou in deze optie ook het meest merkbaar zijn bij kinderen die nog niet volledig sociaal zijn ingepast.
“We zijn in de nadagen van ons politieke stelsel” en “Europa bevindt zich in een pre-revolutionaire fase”. Zo, heeft u de slaap al uit uw ogen gewreven? Het was woensdagavond een buitengewoon boeiend gesprek bij Van Liempt Live over de opkomst van populisme in Europa en het ontbreken van antwoorden daarop door de huidige bestuurders. Wierd Duk, Maurice de Hond en Arend Jan Boekestijn vrezen geweldsuitbarstingen.
Je eigen weg volgen is niet slecht, het te doen zonder de instemming van anderen is een egotrip. Eén of andere soort van afspraak is nodig om een georganiseerde samenleving te kunnen hebben. De normale werklast van het leven berust op de overeenstemming met anderen. Het soort van werk dat zonder overeenstemming plaats vindt is gedefiniëerd als irregulier, egoïstisch en zelfs crimineel. (afb.) In het bijzonder kunstenaars die aandacht moeten schenken aan de minder gewilde uitdrukking van emoties en ideeën lijden onder het probleem van het egoistisch worden. Praktisch zal de artiest een gemeenschap van mede-werkenden moeten vinden met een soortgelijke filosofie om de sociale kontrole te zekeren die nodig is voor de werkelijkheidstest die de normale geestelijke gezondheid uitmaakt. Ook mensen levend van de sociale zekerheid hebben dit nodig daar naar een baan solliciteren op zich niet genoeg is om een gezonde gemeenschapszin te hebben. Zelfrespekt en eer wordt gevonden in sociale overeenstemming. Sociale kontrole is dus een basisbehoefte. Praktisch betekent dit dat men aanwezig moet zijn als een persoon ten einde gezegd te krijgen of een ander te zeggen wanneer dingen afwijken. Sociale kontrole is een heet hangijzer daar de vrijheid van het individu op het spel staat. Altijd moet het individu gerespekteerd worden in zijn recht zich terug te trekken en zich vrij van kontrole te weten. Dit is het privébelang dat voorop staat. Allereerst zou men vrij moeten zijn om wel of niet deel uit te maken van een sociale overeenkomst of niet, daar alleen op de bevrediging van die behoefte kan worden gesproken van sociale geestelijke gezondheid.
Er zijn critici die beweren dat satire en ironie, sarcasme en cynisme, de verhalen van stand-up comedians en andere artistieke amusanten subversief zijn, dat de satire de fundamenten van onze samenleving kan ondergraven. Maar de toehoorders of lezers van satire die doorgaans zelfgenoegzame goedverdieners zijn, kijken in die spiegel die de komediant hen voorhoudt, alleen maar naar zichzelf: ze reinigen hun gemoed. Satire is een vorm van geestelijke hygiène voor de middenklassers die weten dat ze, in de betekenis die Jean-Paul Sartre daaraan gaf, eigenlijk des salopes zijn en een spel spelen dat hij mauvaise foi noemde. Satire is in geen opzicht aanzet tot maatschappelijke verandering. Zoals die salopes geld geven aan 11.11.11 niet omwille van die boeren in Senegal (die voor mijn part ook best zo rap mogelijk uit de landbouw verdreven worden en in de stad hun geluk gaan zoeken of hier in Europa) maar om aan hun kind te tonen hoe gul ze wel zijn en dat kind dan ook het voorrecht geven het briefje van 5 euro in de collectebus te stoppen.
‘Ze gebruiken hun prooi ook als lokaas,’ zei Heinrich. ‘Als ze hun hoofd niet met valse hoop vullen.’ Hij wees naar de koepel, naar een klein torentje op de top. ‘Daar bovenin. Daar moeten we heen. Ik ken een veilige weg.’
Niettemin, deze regel puur sexueel opvattend, is de filosofie in overeenstemming met de analogie van rechtgeaarde aktie: men kan ontspannen en niets doen als men vertrouwen heeft in de eigen liefde voor de ander. Niet echt zeker echter kan men een dwangmatige minnaar worden en zo de hele liefdes-affaire bederven zoals een crimineel die schuldig is aan fraude. Een vrouw zal minder moeilijkheden maken over het mislukken van sexueel genoegen als ze zich op andere manieren bemind voelt door haar man. Ook een man zal beter in staat zijn een sexueel ongeïnteresseerde vrouw te accepteren als ze een goed verstand heeft, een sociaal succes is of een goede moeder of huisvrouw. Een intelligent persoon herkent de kulturele waarde van sexuele remming en weerstand tegen perversie als eenmaal het sexleven b.v. door gewoontevorming saai is geworden. Het zou beter kunnen zijn, voor het handhaven van een huwelijk b.v.,om een goed boek te kopen en een gesprek te beginnen dan om naar een sex-therapeut te gaan of zelf te experimenteren met perversies. Goede sex hebbend kan men denken: ‘daar gaat de conversatie’ (en de vriendschap). 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *